«Να σου πω, τι έγινε με τον Πάνο Βλάχο και τον Πορτοσάλτε;» ακούστηκε από την άλλη γραμμή του τηλεφώνου. Ο Π., κλασικός boomer της εγχώριας ειδησεογραφικής θεματολογίας, δεν ήξερε οπότε ρώτησε. «Έλα ρε φίλε, βαριέμαι, τι να σου πω. Γκούγκλαρέ το» είπα, και συνεχίσαμε να μιλάμε για άλλα θέματα, πιο σημαντικά. Εκείνη την ημέρα ήταν η πρώτη φορά που είπα αυτή τη συγκεκριμένη φράση, «γκούγκλαρέ το», ωστόσο, υπάρχουν μέρες που μπορεί να προτρέψω περισσότερους από έναν στη μηχανή αναζήτησης της Google, το Google Search -και σίγουρα δεν είμαι ο μόνος.
Έχουμε συνηθίσει πλέον, οριακά επιβάλλεται θα έλεγα, να λέμε ο «σύγχρονος τρόπος ζωής». Μία γενικότητα που, ωστόσο, έχει κάποια πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: τα πάντα ανεβαίνουν και υπάρχουν στα social media, φλερτάρουμε σε εφαρμογές, οι ζωές μας εξαρτώνται -κατά έναν τρομακτικό τρόπο- από τα smartphone που κρατάμε στα χέρια μας, η βασική πηγή γνώσης είναι οι πληροφορίες που έχει η Google (για εμένα, εσένα, την ιστορία του χωριού σου, τον Joe Biden, την Taylor Swift, τη δημιουργία του σύμπαντος κ.λπ.) και η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) είναι πλέον μαζί μας, ναι, αυτή η τεχνολογική επανάσταση που κάποιους τους έχει «κουράσει», όπως λένε, αλλά τι να κάνουμε που η πρόοδός της είναι πιο σημαντική απ’ όσο πιστεύουν οι “αρνητές”. Μία λοιπόν από τις εξελίξεις που αφορούν την ΤΝ τις τελευταίες ημέρες, και πρόκειται να ταράξει τα νερά περισσότερο απ’ ό,τι υπολόγισαν αρχικά, είναι η κυκλοφορία του Perplexity.
Τι είναι το Perplexity
Πρόκειται για μία προηγμένη μηχανή αναζήτησης που έχει κερδίσει σχετικά γρήγορα αναγνώριση στους τεχνολογικούς κύκλους, συζητείται έντονα και είναι διαθέσιμη ως app στο Play Store και στο Apple Store. Οι ιδρυτές του, Aravind Srinivas (CEO), Denis Yarats, Johnny Ho και Andy Konwinski, είχαν ασχοληθεί προηγουμένως με έρευνες σε θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης και είχαν εργαστεί στις εταιρείες OpenAI και Meta. Το hype που έχει δημιουργήσει το Perplexity είναι τόσο έντονο που ακόμη και ο Jeff Bezos, ένας από τους πρώτους επενδυτές της Google, έχει χρηματοδοτήσει την ανάπτυξή του. Όπως αναφέρουν οι New York Times, στον πρόσφατο γύρο χρηματοδότησης υπό την ηγεσία της Institutional Venture Partners, η εταιρεία εξασφάλισε με επιτυχία 74 εκατομμύρια δολάρια, αποτιμώντας την αξία της στο εντυπωσιακό ποσό των 520 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό του Perplexity είναι η λειτουργία “Copilot“, η οποία έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους χρήστες του να βελτιώνουν τα ερωτήματά τους μέσω ερωτήσεων σε δεύτερο χρόνο αλλά και να βοηθηθεί η ίδια η μηχανή αναζήτησης για να εμφανίσει στοχευμένη απάντηση. Για παράδειγμα, όταν ρώτησα το Perplexity «σε ποιο σημείο της Αθήνας μπορώ να διαβάσω με ησυχία ένα βιβλίο;», μου ζήτησε να επιλέξω ανάμεσα σε Μυθιστόρημα, Επιστημονικό και Μαθηματικό.
Επίσης, το Perplexity διαθέτει ακόμα ένα ξεχωριστό feature, επιτρέποντάς σου να επιλέξεις τις κατηγορίες πηγών από τις οποίες θα βασιστεί για να σου εμφανίσει αποτελέσματα. Για την απάντηση που βλέπετε παρακάτω, βασίστηκε σε ακαδημαϊκές πηγές.
Τέλος, χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη του Perplexity κερδίζουμε χρόνο από ατελείωτες στιγμές ανάγνωσης και αναζήτησης για αξιόπιστες πηγές, καθώς τα αποτελέσματα που εμφανίζει είναι περιληπτικά, με ενσωματωμένες παραπομπές που σε οδηγούν απευθείας στην πηγή της πληροφορίας. Κάτι που, ως προσέγγιση, μπορεί να λειτουργήσει υπέρ στα newsroom των ειδησεογραφικών πρακτορείων -τα οποία παγκοσμίως ανησυχούν για την πιθανή αντικατάσταση δημοσιογράφων με εργαλεία ΤΝ– για εξακρίβωση πληροφοριών και όχι μόνο.
Το Perplexity λειτουργεί με βάση το GPT-3.5 της OpenAI σε συνδυασμό με ένα δικό της ΑΙ μοντέλο, μια παραλλαγή του μοντέλου ανοικτού κώδικα Llama 2 της Meta. Στην Pro εκδοχή, που κοστίζει 20 $ τον μήνα ή 200 δολάρια τον χρόνο, οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν διάφορα AI μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου του GPT-4 (OpenAI) και του Claude της Anthropic (Google).
Μπορεί να αντικαταστήσει το Google Search;
Προς το παρόν, τα θετικά του Perplexity δεν ξεπερνούν αυτά του Google Search, παρ’ όλα αυτά έχει αρκετές πιθανότητες να εκθρονίσει τον λεγόμενο «Βασιλιά των μηχανών αναζήτησης» αν αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο και γύρω του σχεδιαστεί ένα σύμπαν εφαρμογών και λειτουργιών που θα κρατάει τον χρήστη εντός του συγκεκριμένου περιβάλλοντος, χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει apps άλλων εταιρειών.
Μπορεί η Google ως εταιρεία και το Google Search, η πιο διάσημη και αποτελεσματική μηχανή αναζήτησης έχουμε γνωρίσει, να έχουν χίλια αρνητικά και να κατηγορούνται για απολυταρχικές πρακτικές και μονοπωλιακές συμπεριφορές, δύσκολα μπορεί κάποιος να βγει εκτός του οικοσυστήματος και να χρησιμοποιεί το ίντερνετ στις σκιές χωρίς να αφήνει ίχνη πίσω του -τουλάχιστον όχι οι απλοί χρήστες του.
Υποθέτω πως το επόμενο διάστημα το Perplexity θα μας απασχολήσει αρκετά, διότι έχει ξεκάθαρα επιλέξει να συνδυάσει στοιχεία από το ChatGPT της OpenAI και το Google Search, κάτι που αποδεικνύεται και με την λειτουργία Discover, η οποία εμφανίζει ειδήσεις από τον κόσμο, κυρίως τεχνολογικού ενδιαφέροντος. Μπορεί αυτή τη στιγμή να μην μπορεί να ανταγωνιστεί, για παράδειγμα, το Google Discover ή το Google News, ωστόσο κλείνει πονηρά το μάτι στους τεχνολογικούς γίγαντες αυτού του κόσμου λέγοντάς τους «Ό,τι προσφέρετε, μπορώ να το δώσω κι εγώ. ΕΡΧΟΜΑCTE».
«Να σου πω, τι έγινε με τον Πάνο Βλάχο και τον Πορτοσάλτε;» ακούστηκε από την άλλη γραμμή του τηλεφώνου. Ο Π., κλασικός boomer της εγχώριας ειδησεογραφικής θεματολογίας, δεν ήξερε οπότε ρώτησε. «Έλα ρε φίλε, βαριέμαι, τι να σου πω. Γκούγκλαρέ το» είπα, και συνεχίσαμε να μιλάμε για άλλα θέματα, πιο σημαντικά. Εκείνη την ημέρα ήταν η πρώτη φορά που είπα αυτή τη συγκεκριμένη φράση, «γκούγκλαρέ το», ωστόσο, υπάρχουν μέρες που μπορεί να προτρέψω περισσότερους από έναν στη μηχανή αναζήτησης της Google, το Google Search -και σίγουρα δεν είμαι ο μόνος.
Έχουμε συνηθίσει πλέον, οριακά επιβάλλεται θα έλεγα, να λέμε ο «σύγχρονος τρόπος ζωής». Μία γενικότητα που, ωστόσο, έχει κάποια πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: τα πάντα ανεβαίνουν και υπάρχουν στα social media, φλερτάρουμε σε εφαρμογές, οι ζωές μας εξαρτώνται -κατά έναν τρομακτικό τρόπο- από τα smartphone που κρατάμε στα χέρια μας, η βασική πηγή γνώσης είναι οι πληροφορίες που έχει η Google (για εμένα, εσένα, την ιστορία του χωριού σου, τον Joe Biden, την Taylor Swift, τη δημιουργία του σύμπαντος κ.λπ.) και η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) είναι πλέον μαζί μας, ναι, αυτή η τεχνολογική επανάσταση που κάποιους τους έχει «κουράσει», όπως λένε, αλλά τι να κάνουμε που η πρόοδός της είναι πιο σημαντική απ’ όσο πιστεύουν οι “αρνητές”. Μία λοιπόν από τις εξελίξεις που αφορούν την ΤΝ τις τελευταίες ημέρες, και πρόκειται να ταράξει τα νερά περισσότερο απ’ ό,τι υπολόγισαν αρχικά, είναι η κυκλοφορία του Perplexity.
Τι είναι το Perplexity
Πρόκειται για μία προηγμένη μηχανή αναζήτησης που έχει κερδίσει σχετικά γρήγορα αναγνώριση στους τεχνολογικούς κύκλους, συζητείται έντονα και είναι διαθέσιμη ως app στο Play Store και στο Apple Store. Οι ιδρυτές του, Aravind Srinivas (CEO), Denis Yarats, Johnny Ho και Andy Konwinski, είχαν ασχοληθεί προηγουμένως με έρευνες σε θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης και είχαν εργαστεί στις εταιρείες OpenAI και Meta. Το hype που έχει δημιουργήσει το Perplexity είναι τόσο έντονο που ακόμη και ο Jeff Bezos, ένας από τους πρώτους επενδυτές της Google, έχει χρηματοδοτήσει την ανάπτυξή του. Όπως αναφέρουν οι New York Times, στον πρόσφατο γύρο χρηματοδότησης υπό την ηγεσία της Institutional Venture Partners, η εταιρεία εξασφάλισε με επιτυχία 74 εκατομμύρια δολάρια, αποτιμώντας την αξία της στο εντυπωσιακό ποσό των 520 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό του Perplexity είναι η λειτουργία “Copilot“, η οποία έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους χρήστες του να βελτιώνουν τα ερωτήματά τους μέσω ερωτήσεων σε δεύτερο χρόνο αλλά και να βοηθηθεί η ίδια η μηχανή αναζήτησης για να εμφανίσει στοχευμένη απάντηση. Για παράδειγμα, όταν ρώτησα το Perplexity «σε ποιο σημείο της Αθήνας μπορώ να διαβάσω με ησυχία ένα βιβλίο;», μου ζήτησε να επιλέξω ανάμεσα σε Μυθιστόρημα, Επιστημονικό και Μαθηματικό.
Επίσης, το Perplexity διαθέτει ακόμα ένα ξεχωριστό feature, επιτρέποντάς σου να επιλέξεις τις κατηγορίες πηγών από τις οποίες θα βασιστεί για να σου εμφανίσει αποτελέσματα. Για την απάντηση που βλέπετε παρακάτω, βασίστηκε σε ακαδημαϊκές πηγές.
Τέλος, χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη του Perplexity κερδίζουμε χρόνο από ατελείωτες στιγμές ανάγνωσης και αναζήτησης για αξιόπιστες πηγές, καθώς τα αποτελέσματα που εμφανίζει είναι περιληπτικά, με ενσωματωμένες παραπομπές που σε οδηγούν απευθείας στην πηγή της πληροφορίας. Κάτι που, ως προσέγγιση, μπορεί να λειτουργήσει υπέρ στα newsroom των ειδησεογραφικών πρακτορείων -τα οποία παγκοσμίως ανησυχούν για την πιθανή αντικατάσταση δημοσιογράφων με εργαλεία ΤΝ– για εξακρίβωση πληροφοριών και όχι μόνο.
Το Perplexity λειτουργεί με βάση το GPT-3.5 της OpenAI σε συνδυασμό με ένα δικό της ΑΙ μοντέλο, μια παραλλαγή του μοντέλου ανοικτού κώδικα Llama 2 της Meta. Στην Pro εκδοχή, που κοστίζει 20 $ τον μήνα ή 200 δολάρια τον χρόνο, οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν διάφορα AI μοντέλα, συμπεριλαμβανομένου του GPT-4 (OpenAI) και του Claude της Anthropic (Google).
Μπορεί να αντικαταστήσει το Google Search;
Προς το παρόν, τα θετικά του Perplexity δεν ξεπερνούν αυτά του Google Search, παρ’ όλα αυτά έχει αρκετές πιθανότητες να εκθρονίσει τον λεγόμενο «Βασιλιά των μηχανών αναζήτησης» αν αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο και γύρω του σχεδιαστεί ένα σύμπαν εφαρμογών και λειτουργιών που θα κρατάει τον χρήστη εντός του συγκεκριμένου περιβάλλοντος, χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει apps άλλων εταιρειών.
Μπορεί η Google ως εταιρεία και το Google Search, η πιο διάσημη και αποτελεσματική μηχανή αναζήτησης έχουμε γνωρίσει, να έχουν χίλια αρνητικά και να κατηγορούνται για απολυταρχικές πρακτικές και μονοπωλιακές συμπεριφορές, δύσκολα μπορεί κάποιος να βγει εκτός του οικοσυστήματος και να χρησιμοποιεί το ίντερνετ στις σκιές χωρίς να αφήνει ίχνη πίσω του -τουλάχιστον όχι οι απλοί χρήστες του.
Υποθέτω πως το επόμενο διάστημα το Perplexity θα μας απασχολήσει αρκετά, διότι έχει ξεκάθαρα επιλέξει να συνδυάσει στοιχεία από το ChatGPT της OpenAI και το Google Search, κάτι που αποδεικνύεται και με την λειτουργία Discover, η οποία εμφανίζει ειδήσεις από τον κόσμο, κυρίως τεχνολογικού ενδιαφέροντος. Μπορεί αυτή τη στιγμή να μην μπορεί να ανταγωνιστεί, για παράδειγμα, το Google Discover ή το Google News, ωστόσο κλείνει πονηρά το μάτι στους τεχνολογικούς γίγαντες αυτού του κόσμου λέγοντάς τους «Ό,τι προσφέρετε, μπορώ να το δώσω κι εγώ. ΕΡΧΟΜΑCTE».