Με την οικονομική κρίση να κορυφώνεται και την εργασιακή ανασφάλεια ολοένα και να αυξάνεται, το εργασιακό άγχος αποτελεί μία καθημερινότητα επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής μας.
Με βάση μια έρευνα  από τον Σύνδεσμο Αγχωδών Διαταραχών της Αμερικής, ενώ μόνο το 9% των ατόμων ζει με διαγνωσμένη αγχώδη διαταραχή, το 40% βιώνει συνεχές άγχος ή άγχος στην καθημερινή του ζωή. Το εργασιακό άγχος αναφέρεται στο στρες που προκαλείται από την εργασία που οδηγεί στο άγχος ή στον αντίκτυπο μιας αγχώδους διαταραχής στην εργασία.

Το εργασιακό άγχος εκτός από το ότι μειώνει την επαγγελματική αποδοτικότητα, έχει σημαντικές συνέπειες για την ψυχική αλλά και σωματική υγεία.

Σε χρόνιες καταστάσεις στρες, μπορούν να εμφανιστούν αγχώδεις διαταραχές, κρίσεις πανικού, και ψυχαναγκαστικές διαταραχές. Επιπλέον, σωματικά μπορεί να εκδηλωθεί με τη μορφή ψυχοσωματικών νοσημάτων. Από την απορρύθμιση του μεταβολισμού, την εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος, έως δυνητικά σοβαρές παθήσεις όπως καρδιαγγειακά νοσήματα.

Ενώ το άγχος στην εργασία είναι συνηθισμένο, η εύρεση εργασίας με χαμηλό στρες είναι δύσκολη (αν όχι αδύνατη). Μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση είναι να υιοθετήσετε αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης για να μειώσετε το άγχος στην τρέχουσα εργασία σας. Μπορείτε να λάβετε μέτρα για να διαχειριστείτε το εργασιακό άγχος τηρώντας μια θετική πρωινή ρουτίνα, ξεκαθαρίζοντας τις απαιτήσεις στην εργασία, υιοθετώντας πιο έξυπνες τεχνικές διαχείρισης χρόνου και άλλες στρατηγικές που παρουσιάζονται παρακάτω.

Δημιουργήστε ένα τελετουργικό πριν από την εργασία

Αφού τρέχουν να ετοιμάσουν τα παιδιά για το σχολείο, να αποφύγουν την κίνηση, να καταπολεμήσουν την πρωινή οδηγική οργή, να πιουν καφέ στο πόδι χωρίς ένα υγιεινό πρωινό, πολλοί άνθρωποι φτάνουν στη δουλειά τους ήδη πιεσμένοι. Αυτό τους κάνει πιο ευάλωτους στο άγχος στο χώρο εργασίας.

Μπορεί να εκπλαγείτε από το πόσο επηρεάζεστε από το στρες στο χώρο εργασίας όταν έχετε ένα αγχωτικό πρωινό, χωρίς να δώσετε λίγο χρόνο στο σώμα και το μυαλό να ξεκινήσει την καινούρια μέρα. Αν όμως βάλετε ένα πρόγραμμα αυστηρό, που θα αφιερώνετε και λίγο χρόνο σε κάτι που σας αρέσει, όπως 5 λεπτά μουσικής, ή 10 λεπτά ασκήσεων ή διατάσεων, εισάγετε στην πρωινή σας ρουτίνα την καλή διατροφή και τη θετική στάση, μπορεί να διαπιστώσετε ότι στη δουλειά ανταπεξέρχεστε καλύτερα σε στρεσογόνες καταστάσεις.

Είναι κατανοητό, ότι στη χαωτική καθημερινότητα που ζούμε, αυτό φαντάζει πολυτέλεια, είναι όμως μία στάση ζωής, που με μικρές αλλαγές και σταθερά βήματα μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά για μια πιο λειτουργική καθημερινότητα και λιγότερο άγχος μες τη μέρα.

Ξεκαθαρίστε τις προσδοκίες σας για την ημέρα

Ένας παράγοντας που είναι γνωστό ότι συμβάλλει στην επαγγελματική εξουθένωση είναι οι ασαφείς απαιτήσεις για τους εργαζόμενους. Εάν δεν ξέρετε τι ακριβώς αναμένεται από εσάς ή εάν οι απαιτήσεις για τον ρόλο σας συνεχίζουν να αλλάζουν με ελάχιστη προειδοποίηση, μπορεί να αυξήσει τρομακτικά τα επίπεδα άγχους.

Εάν ανακαλύψετε ότι δεν ξέρετε ποτέ αν αυτό που κάνετε είναι αρκετό, μπορεί μία συζήτηση με τον προϊστάμενό σας να βοηθήσει σημαντικά. Είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί ο ρόλος σας και οι αρμοδιότητές σας, και να ξέρετε ποιες είναι οι απαιτήσεις του. Με αυτόν τον τρόπο θα βελτιωθεί η αυτοπεποίθησής σας στη δουλειά και το αίσθημα επάρκεια στη διαχείριση των επαγγελματικών σας ευθυνών.

Αν πάλι είστε αντιμέτωποι/ες με προϊστάμενο που έχει παράλογες απαιτήσεις, είναι σημαντικό να του ξεκαθαρίσετε το ρόλο σας και να απευθυνθείτε σε ανώτερο στέλεχος ξεκαθαρίζοντας ότι οι στόχοι που θέτει είναι ανέφικτο να επιτευχθούν.

Αποφύγετε ή μειώστε τη σύγκρουση με τους συναδέλφους

Οι διαπροσωπικές συγκρούσεις επηρεάζουν τη σωματική και συναισθηματική σας υγεία. Η σύγκρουση μεταξύ των συναδέλφων μπορεί να είναι δύσκολο να αποφευχθεί, επομένως είναι σημαντικό να προσπαθείτε να μειώσετε την ένταση και τις αρνητικές της συνέπειες.
Μην κουτσομπολεύετε, μην μοιράζεστε πάρα πολλές από τις προσωπικές σας απόψεις για τη θρησκεία και την πολιτική και αποφύγετε ζητήματα που μπορεί να προκαλέσουν έντονες συζητήσεις.

Όταν είναι δυνατόν, προσπαθήστε να αποφύγετε άτομα που δεν συνεργάζονται καλά με άλλους. Εάν η σύγκρουση σας βρει ούτως ή άλλως, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε πώς να τη χειριστείτε κατάλληλα. Αναγνωρίστε τα αίτιά της, κάντε την αυτοκριτική σας και προσπαθήστε να κατανοήσετε και τις απόψεις της άλλης πλευράς.

Η μετατόπιση προσωπικών ζητημάτων στην εργασία είναι συνήθως μία από τις συχνότερες αιτίες εργασιακών συγκρούσεων. Καθένας έχει τις δικές του δυσκολίες. Αν εντοπίσετε κάτι τέτοιο, προσπαθήστε να μην πάρετε τα πράγματα προσωπικά και δώστε λίγο χώρο στην υπομονή και την ψυχραιμία πριν κορυφώσετε τη σύγκρουση με ένα ακόμα αρνητικό σχόλιο.

Σχεδιάστε εκ των προτέρων και παραμείνετε οργανωμένοι

Ακόμα κι αν είστε φυσικά αποδιοργανωμένο άτομο, ο προγραμματισμός των καθηκόντων και των θεμάτων που πρέπει να επιλύσετε για να παραμείνετε οργανωμένοι μπορεί να μειώσει σημαντικά το άγχος σας στη δουλειά. Το να είσαι οργανωμένος με τη δουλειά και το χρόνο σου σημαίνει λιγότερη βιασύνη το πρωί για να μην καθυστερήσεις καθώς και ότι δε θα χρειαστεί να κάτσετε παραπάνω ή να πάρετε δουλειά για το σπίτι.

Το να διατηρείτε τον εαυτό σας οργανωμένο μπορεί επίσης να σημαίνει ότι αποφεύγετε τις αρνητικές επιπτώσεις της ακαταστασίας και είστε πιο αποτελεσματικοί με την εργασία σας.
Ένα περιβάλλον χαώδες, δεν δίνει χώρο στο μυαλό να σκεφτεί και να οργανωθεί. Δημιουργεί τρομερή «φασαρία» στο μάτι και το πνεύμα και εμποδίζει την απρόσκοπτη εργασία.

Δημιουργήστε ένα άνετο εργασιακό περιβάλλον

Ένας άλλος εκπληκτικός παράγοντας άγχους στην εργασία είναι η σωματική δυσφορία, που συχνά σχετίζεται με το πού εκτελείτε τις περισσότερες καθημερινές σας εργασίες (όπως το γραφείο σας).
Μπορεί να μην παρατηρήσετε ότι είστε αγχωμένοι αν κάθεστε σε μια άβολη καρέκλα για λίγα μόνο λεπτά, αλλά εάν πρακτικά ζείτε σε αυτήν την καρέκλα όταν είστε στη δουλειά, μπορεί να έχετε πόνο στην πλάτη και να είστε πιο ευάλωτοι σε στρεσογόνες καταστάσεις εξαιτίας αυτού.

Ακόμη και μικρά πράγματα όπως ο θόρυβος του γραφείου μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή και να προκαλέσουν συναισθήματα απογοήτευσης και δυσφορίας. Κάντε ό,τι μπορείτε για να δημιουργήσετε έναν ήσυχο, άνετο και χαλαρωτικό χώρο εργασίας. Καθαρίστε το χώρο, κρατήστε τον οργανωμένο, με ξεκούραστο φωτισμό, ίσως κάποιο φυτό και αν είναι εφικτό καθαρό αέρα.

Μειώστε το Multitasking

Το multitasking, το να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, είχε κάποτε αναγγελθεί ως ένας φανταστικός τρόπος για να μεγιστοποιήσετε το χρόνο σας και να κάνετε περισσότερα πράγματα σε μια μέρα. Ωστόσο, οι άνθρωποι άρχισαν τελικά να συνειδητοποιούν ότι αν είχαν ένα τηλέφωνο στο αυτί τους και έκαναν υπολογισμούς ταυτόχρονα, η ταχύτητα και η ακρίβειά τους συχνά υστερούσαν.

Σε άρθρο τους στο περιοδικό ΤΙΜΕ η νευροψυχολόγος Cynthia Kubu και ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Νευρολογίας της Κλινικής του Κλίβλαντ Andre Machado αμφισβητούν την ίδια την ύπαρξη του multitasking: «η νευροεπιστήμη είναι ξεκάθαρη: Είμαστε προγραμματισμένοι να κάνουμε μια εργασία τη φορά. Σύμφωνα με μια μελέτη, μόνο το 2,5% των ανθρώπων μπορούν να κάνουν αποτελεσματικά πολλές δουλειές ταυτόχρονα».

Η τάση μας να διαχωρίζουμε την προσοχή μας σε διαφορετικές εργασίες τελικά μας κάνει λιγότερο παραγωγικούς και τα λάθη που μοιραία θα γίνουν θα έχουν μεγαλύτερο κόστος από το να σας πάρει λίγο παραπάνω χρόνο να τα διεκπεραιώσετε. Περιορίστε τον αριθμό παράλληλων εργασιών σε 2 και προσπαθήστε να αφιερώνετε όλη σας την προσοχή σε μία εργασία για τουλάχιστον 20 λεπτά, πριν στραφείτε σε κάποια άλλη.

Μικρά διαλλείματα

Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται τις αρνητικές συνέπειες της καθιστικής ζωής. Μπορείτε να καταπολεμήσετε τις σωματικές και ψυχικές επιπτώσεις του εργασιακού στρες κάνοντας λίγη άσκηση στο μεσημεριανό σας διάλειμμα. Περπάτα γύρω από το τετράγωνο πριν το μεσημεριανό φαγητό και δώσε 5 λεπτά στο μυαλό να ασχοληθεί με κάτι άλλο. Κάτσε λίγο σε ένα ήσυχο σημείο, βάλε ακουστικά και άκου το αγαπημένο σου κομμάτι.

Εάν το πρόγραμμά σας το επιτρέπει, μπορείτε να δοκιμάσετε να κάνετε μικρά διαλείμματα άσκησης όλη την ημέρα. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να αποφορτιστείτε, να φτιάξετε τη διάθεσή σας και να αποκτήσετε καλύτερη φόρμα.
Επιπλέον, το διάλειμμά για φαγητό είναι σημαντικό να γίνεται μακριά από το γραφείο. Φαγητό με υπολογιστή μαζί δεν είναι διάλειμμα και δε βοηθάει στην αποσυμφόρηση του μυαλού.

Επιβραβεύστε τον εαυτό σας

Το να έχεις φιλοδοξίες υψηλών επιδόσεων μπορεί να σε κάνει να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου και να σε βοηθά να διαπρέψεις στη δουλειά, αλλά το να είσαι τελειομανής μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε σένα (και στους γύρω σου). Αναγνώρισε την πορεία σου και τα επιτεύγματά σου. Μάθε να παίρνεις τα λάθη ως έναν τρόπο να μάθεις παραπάνω πράγματα και όχι ως αποτυχία. Η αυστηρότητα με τον εαυτό μας και η συνεχής αρνητική κριτική μόνο εμπόδιο μπορεί να γίνει στην εξέλιξή σου.

Ίσως να μην είστε σε θέση να τα κάνετε όλα τέλεια, κάθε φορά—ειδικά σε μια πολυάσχολη, γρήγορη δουλειά. Μια καλή στρατηγική για να αποφύγετε την παγίδα της τελειομανίας είναι να προσπαθείτε πάντα να κάνετε το καλύτερο δυνατό και να βρίσκετε χρόνο για να συγχαρείτε τον εαυτό σας για τις προσπάθειές σας. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι τα αποτελέσματά σας είναι καλύτερα και θα αγχώνεστε πολύ λιγότερο στη δουλειά.

Ακούστε μουσική στο δρόμο για το σπίτι

Η ακρόαση μουσικής προσφέρει πολλά οφέλη και μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να ανακουφιστείτε από το άγχος πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη δουλειά. Παίζοντας την αγαπημένη σας μουσική ενώ ετοιμάζετε το πρωινό σας μπορεί να σας βοηθήσει να ξεκινήσετε τη μέρα νιώθοντας καλύτερα προετοιμασμένοι να αλληλεπιδράσετε με τους ανθρώπους της ζωής σας. Ομοίως, η καταπολέμηση του άγχους μιας κουραστικής μέρας με την αγαπημένη σας μουσική στο δρόμο για το σπίτι μπορεί να σας βοηθήσει να χαλαρώσετε και να αισθανθείτε λιγότερο άγχος όταν φτάσετε εκεί.

Τολμήστε την αλλαγή

Όλοι βιώνουν το εργασιακό άγχος κατά καιρούς, αλλά αν η δουλειά σας είναι μια συνεχής πηγή άγχους και τίποτα από όσα έχετε δοκιμάσει δεν σας έχει ανακουφίσει, μπορεί να είναι σημάδι ενός βαθύτερου προβλήματος. Η εργασία μπορεί να προκαλεί άγχος, αλλά το υπερβολικό άγχος μπορεί επίσης να είναι ένα σημάδι ότι η ίδια η δουλειά ή ο χώρος εργασίας είναι προβληματικός.
Η τοξική κουλτούρα, οι υπερβολικές απαιτήσεις, οι ανθυγιεινές πιέσεις ή μια κακώς προσαρμοσμένη θέση μπορούν όλα να είναι πηγές εργασιακού στρες και άγχους.

Εάν προσπαθήσατε να διαχειριστείτε το εργασιακό σας άγχος, είτε μέσω στρατηγικών αντιμετώπισης είτε άλλων θεραπειών, και δεν έχετε βρει ανακούφιση, μπορεί να είναι σημάδι ότι πρέπει να αλλάξετε θέση στην εργασία σας ή ακόμα και να αλλάξετε εντελώς δουλειά. Αντί να υποθέτετε απλώς ότι το πρόβλημα είστε εσείς, σκεφτείτε πράγματα σχετικά με τη δουλειά σας που σας κάνουν δυστυχισμένους και σας προκαλούν άγχος.

Εάν ζείτε με εργασιακό άγχος, είναι σημαντικό να απευθυνθείτε για βοήθεια. Το αδιάγνωστο κλινικό άγχος μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες, ενώ το χρόνιο στρες στην εργασία μπορεί να επισπεύσει μεταγενέστερες αγχώδεις διαταραχές. Φροντίστε να επικοινωνήσετε με τον εργοδότη σας ή έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας για να συζητήσετε τις επιλογές σας. Βάλτε προτεραιότητα τον εαυτό σας και την ψυχική και σωματική σας υγεία και μετά όλα τα άλλα.

Πηγή: Very Well Mind