Ένα εστιατόριο με τραπέζια μόνο για δύο, ένας πολυπόθητος γυμναστηριακός barman που φημίζεται για τα κοκτέιλς και η Genevieve Majari σε νέο ρόλο, συνθέτουν το ειδυλλιακό σκηνικό του First Dates. Το εστιατορικό συνοικέσιο άνοιξε τις πόρτες του και στην Ελλάδα, μετά την επιτυχημένη λειτουργία του σε 19 χώρες. Άνθρωποι όλων των ηλικιών δοκιμάζουν τη τύχη τους σε ένα ραντεβού στα τυφλά, με τους περισσότερους να αδημονούν (μπορεί και φαινομενικά) για αυτή τη νέα εμπειρία.

Η Genevieve Majari έχει υιοθετήσει αρκετούς ρόλους για να καταφέρει να υπηρετήσει το concept. Προσπαθεί με τον σχολιασμό της εξωτερικής εμφάνισης, ως fashion expert, αλλά και ως hostess να δώσει μία υποτιθέμενη ρομαντική πινελιά στην βραδιά των ζευγαριών.

Οι σερβιτόρες – ηθοποιοί, έχουν χλευαστικό τόνο τόσο μπροστά, όσο και πίσω από τους παικτές. Η αποχώρησή τους από το εκάστοτε τραπέζι, σηματοδοτεί τη δημιουργία του λεγόμενου “πηγαδακίου”.

First Dates

Χαρακτηριστικό στιγμιότυπο λοιδωρικού τόνου, υπήρξε στο άνοιγμα της αυλαίας του πρώτου επεισοδίου. Μία κοπέλα που πέρασε τα πρώτα 10 χρόνια της ζωής της στην Αμερική, είχε έντονη προφορά και αμέσως έγινε θέμα συζήτησης. “Α! Είστε από το Αμέρικα”, ήταν μερικά από τα λόγια της σερβιτόρας στην κοπέλα, ενώ συνέχισε στο πηγαδάκι: “Η κοπέλα είναι από το Πενσυλβάνια, από το Αμέρικα“. Προφανώς, τέτοια συμπεριφορά δεν θα περνούσε μπροστά σε πελάτη σε κανονικό εστιατόριο. Ωστόσο, γιατί να μπορεί να κανονικοποιείται σε ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα; Αυτό που ξεχνιέται πάντα, είναι το κοινωνικό αντίκτυπο.

Στο δεύτερο επεισόδιο, σε μία στιγμή ομαδικού σχολιασμού, μεταξύ “σερβιτόρων” και hostess σχολιάστηκαν τα τρία γλυκά που παρήγγειλαν δύο παίκτες: “ή έχει πολύ ωραία γλυκά η κουζίνα ή θέλουν να έχουν δύναμη για μετά”. Ένας παροχυμένος σχολιασμός, με σεξουαλικά υπονοούμενα από μία άλλη εποχή. Όχι, δεν μας κάνει εντύπωση. Έτσι και αλλιώς ο σχολιασμός που υπάρχει στην τηλεόραση ανήκει σε άλλη εποχή. Τόσα χρόνια είναι στάσιμος και παραμένει ο ίδιος.

Πώς να αλλάξει άλλωστε, όταν δεν μπαίνουν νέα πρόσωπα; Νέα, όχι μόνο με την ηλικιακή έννοια, αλλά και νέα νοοτροπία και θεώρηση των πραγμάτων. Το μόνο πρόγραμμα στο κανάλι που σώζει λίγο την κατάσταση “οι 100”, με τον Λάμπρο Φισφή, αν ήταν καλύτερο κόνσεπτ, ίσως είχε περισσότερο ενδιαφέρον.

Τα First Dates, που μένουν μόνο first

Ας επιστρέψουμε, στο κατά τ’άλλα ρομαντικό περιβάλλον του First Dates. Στο πρώτο επεισόδιο το ενδιαφέρον μονοπώλησαν η Ευμορφία και ο Δήμητρης, μία συμπαθητική ξανθιά παρουσία και ένας πρωτεϊνικός τύπος. Κατά τη παραγγελία του φαγητού αποκαλύφθηκε η γεμάτη πρωτεΐνες διατροφή του Δημήτρη. Στη προσωπική του συνέντευξη δήλωσε ότι δεν έχει πρόβλημα αν κάποιος δεν τρώει κρέας για ηθικούς λόγους, ενώ παράλληλα σήκωσε τα μπράτσα του για επίδειξη, σαν άλλος “Αγάπη Μόνο”. Από την άλλη πλευρά, η Ευμορφία τα είχε δει κωλυόμενα και δεν ήταν επειδή δεν έφαγε κρέας, λόγω νηστείας.

Ο Δημήτρης κατάφερε να ξεδιπλώσει όλο το υποτιθέμενο χιούμορ του στο ραντεβού του με την Ευμορφία. Σε ερώτηση σχετικά με την προσωπική του ζωή δήλωσε: «Έχω 2-3 σχέσεις απλά δεν το ξέρουν αυτές». Σχεδόν αμέσως, ωστόσο, ξεκαθάρισε πως έκανε χιούμορ, δηλώνοντας πως δεν έχει κάποια σχέση αυτή την περίοδο. Προσπαθώντας να διορθώσει την κατάσταση είπε: «Για να βρίσκομαι όμως εδώ, μάλλον αυτή τη στιγμή δεν θα έχω σχέσεις» είπε.

Αναζητούσαμε κάποιο ίχνος φλερτ με τα κιάλια, αλλά δεν είδαμε φως στον ορίζοντα. Το μόνο που έλειπε από τη συζήτηση, που περισσότερο φιλικη παρά ρομαντική ήταν, ήταν της γνωστής νεανικής λέξης “μπρο”. Εντύπωση δεν θα μας έκανε, γιατί η φασή από μόνη της ήταν cringe. Γεγονός που κατάφερε να επιβεβαιώσει για άλλη μία φορά.

Επιστρέφοντας από τη τουαλέτα σχολιάσε σχετικά με τη βιολογική του ανάγκη: «Όλα καλά τώρα, έπρεπε να ξαλαφρώσω, η αλήθεια είναι αυτή. Δεν μπορώ να κάθομαι πάρα πολύ» με την παίκτρια να αντιδρά, λέγοντας: «Εκεί με αποτελείωσε».

Στο δεύτερο επεισόδιο το ενδιαφέρον μονοπώλησαν η Ίλια και ο Μάνος, εντάξει κυρίως η Ίλια και ο εριστικός της τόνος. Σε ραντεβού πρώτης γνωριμίας κατάφερε να εξαφανίσει οποιοδήποτε ίχνος καλής διάθεσης, με τον ίδιο να αναφέρει στο τέλος του: “Σαν να ήταν αντιπαθητική φουλ από την αρχή. Δεν με συμπάθησε. Δεν ήταν γλυκιά.Ό,τι και να έλεγα ήταν πάντα λάθος. Ήταν αρκετά πιεστική κάποιες φορές, ένιωθα σαν να μου κάνει ανάκριση. Δεν ένιωθα άνετα”. 

Η Ίλια από την αρχή είχε ένα επιτηδευμένη κινησιολογία, με ένα τόνο έπαρσης και ισοπέδωσης των καταστάσεων. Η αγένεια είχε βαφτιστεί αφιλτράριστο χιούμορ, η οποία συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια, με εκφράσεις όπως “δεν τρως ψωμί, είσαι στο στέγνωμα;“. Η ίδια απόρησε με τα παράπονα του Μάνου, αδυνατώντας να εντοπίσει τα λάθη της, ενώ πίστευε παρερμήνευσε τη κοινωνικότητα και τη διαχυτικότητά της.

Άλλο ένα πρόγραμμα με νοοτροπία Power of Love, με μία πιο εκλεπτισμένη προσέγγιση, ξεκίνησε και έχει κινήσει, ήδη, το ενδιαφέρον των τηλεθεατών, αλλά και το διαδικτυακού κοινού. Σε καμία περίπτωση, δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ρομαντική πλευρά σε καμία γωνιά του εστιατορίου.

Ίσως, μόνο λίγο, στην ηχητική επένδυση που γίνεται στο μοντάζ, αλλά και αυτή έρχεται σε τόσο μεγάλη αντίθεση με το περιεχόμενο, που στο τέλος αναδύεται η ειρωνία της κατάστασης.

Ποιας κατάστασης; Πρόκειται περί πολλών καταστάσεων που εκτυλίσσονται ταυτόχρονα. Σαν μικρές εστίες φωτιάς που θέλουμε να σβήσουμε, για να μην κάνουν άλλο κακό στα αυτιά μας κυριώς και στα μάτια μας δευτερευόντως.

Κατά τη διάρκεια κάθε επεισοδίου, πρέπει να σημειώνεις τι θέλεις να πρωτοσχολιάσεις, γιατί εκείνη τη στιγμή δεν έχεις το χρονικό περιθώριο. Οι άχαρες ατάκες μας βάλλουν από παντού, είτε είναι από τους παίκτες, είτε είναι από τις σερβιτόρες και τη Genevieve. Βέλη έρωτα δεν θα δείτε, βέλη κακεντρέχειας υπάρχουν μπόλικα, όμως.

Στην πρώτη ευκαιρία, οι παίκτες, στις κατ’ ιδίαν συνεντεύξεις, σπεύδουν να μιλήσουν κακοπροαίρετα για τον άνθρωπο με τον οποίο έχουν βγει ραντεβού. Ο ισοπεδοτικός, από τα πρώτα λεπτά, λόγος, δείχνει στοιχεία απολυτισμού με μία εσάνς ξεκατινιάσματος.

Τα τηλεφωνήματα σε φίλους στην τουαλέτα για τη πορεία του ραντεβού, μπροστά την τηλεοπτική κάμερα, έχουν από μόνη τους μία δόση reality. Ωστόσο, ακόμα και ο τρόπος ομιλίας υποδεικνύει τη μετριότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το πρώτο ραντεβού.

Οι περισσότεροι από τους παίκτες, δεν έχουν έρθει με καμία διάθεση φλερτ και ερωτισμού. Αυτή η μετριότητα αποπνέεται, ήδη, από τα πρώτα δευτερόλεπτα γνωρίμιας. Μερικοί το αντιμετωπίζουν καθαρά ως τηλεοπτικό προϊόν και πάνε για τα λίγα λεπτα δημοσιότητας και να γνωρίσουν από κοντά τη Genevieve.

Η ίδια η προσέγγιση του προγράμματος, καταρρίπτει από μόνη της κάθε ρομαντικό στοιχείο που παρουσιάστηκε στο τρέιλερ της εκπομπής. Το “πηγαδάκι” δίπλα από το πάσο της κουζίνας, θυμίζει λίγο από “Εφιάλτη στην Κουζίνα”, αλλά με περισσότερες ψεύτικες και παροχυμένες φαμφάρες, με εξαιρετικά στημένο και επιδευμένο τρόπο. Ακόμα και αν δεν βγει ζουμί από το ραντεβού, θα βγει από τον σχολιασμό.

Ένα πρόγραμμα για τον έρωτα κα τον ρομαντισμό, δίχως ίχνος φλερτ. Εκπομπή κανιβαλισμού των πρώτων ραντεβού, ενσωματωμένη σε κοκτέιλ “υγρού φιλιού”. Στην επιφάνειά τους μένει μία άνοστη γλίτσα, που ζάχαρη και να μπει δεν θα νοστιμήσει.

Το reality πουλάει και πάντα θα πουλάει, αυτό έχει αποδειχθεί διαχρονικά. Η συγκεκριμένη εκπομπή είναι πιθανό να θέλει να αναδείξει το λεγόμενο cringe των ραντεβού που υπάρχουν στην εποχή μας. Το viral είναι στόχος πολλών προγραμμάτων, για να είναι στην επικαιρότητα.

Η ισοπέδοση του έρωτα είναι στοιχείο της σημερινής εποχής και τέτοια προγράμματα, το διαιωνίζουν. Έρωτας και τηλεόραση, έτσι κι αλλιώς δεν συνάδουν. Ο τηλεοπτικός κανιβαλισμός του έρωτα, δεν θα φέρει τη κοινωνική ανάκαμψή του.