Το Πλατινένιο Ιωβηλαίο, ένας εορτασμός για τα 70 χρόνια διακυβέρνησης της Βασίλισσας Ελισάβετ Β’, γιορτάστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο το περασμένο Σαββατοκύριακο, με μια παρέλαση την Κυριακή με την ίδια ολόχρυση άμαξα που μεταφέρθηκε το 1953 για τη στέψη της. Αλλά η βασίλισσα δεν ήταν στην άμαξα αυτή τη φορά, επέλεξε να καθίσει στη θέση της μια ταινία από το 1953. Πολλά ειδησεογραφικά πρακτορεία έχουν αποκαλέσει την ταινία «ολόγραμμα», αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί ως ολόγραμμα; Είναι ακριβές;

Στην πραγματική ζωή, οι περισσότεροι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα ολογράμματα ως τρισδιάστατες δημιουργίες που επιτρέπουν στον θεατή να περπατάει και να βλέπει διάφορες γωνίες της προβολής σαν να βρίσκεται εκεί στο δωμάτιο μαζί του. Το είδαμε στην επανεμφάνιση του συμπαθούς συγκροτήματος των Abba, οι οποίοι εμφανίστηκαν ως άρτια στερεοσκοπικά ολογράμματα Abbatars  σε μία κοσμική επανένωση στο metaverse.

Mε βάση, λοιπόν, τα διαθέσιμα στοιχεία βίντεο, το οπτικό αποτέλεσμα που παρουσιάστηκε την περασμένη Κυριακή δεν ήταν το ολόγραμμα της Ελισάβετ.

Αντ’ αυτού, η επίδειξη του Σαββατοκύριακου φαίνεται να ήταν κάποια εκδοχή της ψευδαίσθησης του φαντάσματος του Pepper – την ίδια έχει δει όποιος έχει την τύχη να κάνει βόλτα με την ατραξιόν Haunted Mansion στη Disneyland ή στο Walt Disney World. Το Pepper’s Ghost μας δίνει την εντύπωση τριών διαστάσεων, αλλά είναι πολύ λιγότερο προηγμένο από ένα πραγματικό ολόγραμμα.

Το κόλπο με το φάντασμα του Pepper παρουσιάστηκε για πρώτη φορά δημόσια κατά τη διάρκεια μιας παράστασης την παραμονή των Χριστουγέννων του 1862, στο Λονδίνο. Το εφέ χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια ενός θεατρικού έργου του Κάρολου Ντίκενς με τίτλο The Haunted Man and the Ghost’s Bargain και ο κόσμος φέρεται να ενθουσιάστηκε με το πραγματικά «μαγικό» αποτέλεσμα. Το τέχνασμα λειτουργεί με την προβολή μίας δεσμίδας φωτός στο αντικείμενο ή στο πρόσωπο που θέλουμε να φανεί ως φάντασμα και στην αντανάκλαση αυτού του φωτός, υπό γωνία, πάνω σε ένα μεγάλο κομμάτι από διαφανές γυαλί μπροστά στα μάτια του κοινού.

Αυτή η απεικόνιση από ένα τεύχος του περιοδικού La Nature του 1883 δείχνει πώς φαινόταν από το πλάι:

Σε σχέση με το πώς φαινόταν στο κοινό:

Κι ενώ όλα τα ειδησεογραφικά πρακτορεία ανά τον κόσμο χρησιμοποίησαν τη λέξη «ολόγραμμα για την εικονική βόλτα της Βασίλισσας η υποκείμενη τεχνολογία είναι πιο κοντά σε ένα ψηφιακό φάντασμα του Pepper. Πίσω στο 2012, ένας μετενσαρκωμένος Tupac έκανε μια εμφάνιση στο Coachella με τον Snoop Dogg, αλλά ούτε αυτό ήταν ένα πραγματικό ολόγραμμα.

Δεν είναι σαφές πώς φτάσαμε να το λέμε ολόγραμμα αλλά είναι σίγουρο ότι αυτό το σόου το μελετούσαν καιρό στο Μπάκιγχαμ. Το Associated Press έχει φωτογραφίες της Βασίλισσας να παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το εφέ Pepper’s Ghost, το 2019, στο πλαίσιο μιας έκθεσης για τον εορτασμό των 200ων γενεθλίων της Βασίλισσας Βικτωρίας.

Βέβαια, η βασίλισσα θα πρέπει μάλλον να αποφύγει προς το παρόν οτιδήποτε σχετίζεται με φαντάσματα, ειδικά από τη στιγμή που το διαδίκτυο φαίνεται να έχει εμμονή με μια θεωρία συνωμοσίας ότι πέθανε από covid-19 το 2021. Από το TikTok μέχρι το Twitter, η θεωρία (ή μαύρο αστείο) είναι εκπληκτικά διαδεδομένη.

Οι ολοζώντανες φωτογραφίες της φυσικά και διαψεύδουν αυτή την τρολ εικασία, παρόλα αυτά η εικονική της εμφάνιση μας έδωσε μία ωραία ιδέα: Τις μέρες που απλά αρνούμαστε να πάμε στη δουλειά μας ας στείλουμε το στερεοσκοπικό μας ολόγραμμα.