Εν μέσω της τρέχουσας απεργίας των ηθοποιών και των σεναριογράφων που ζητούν καλύτερες αποζημιώσεις από τη συνδρομή και συμμετοχή στους σε ταινίες ή σειρές, το Χόλιγουντ φαίνεται να επενδύει σημαντικά στην τεχνητή νοημοσύνη. Το Netflix, για παράδειγμα, προσφέρει το εκπληκτικό ποσό (όριο) των 900.000 δολαρίων/χρόνο για τον μισθό ενός AI product manager, εντείνοντας τη συζήτηση σχετικά με τις προτεραιότητες της βιομηχανίας του θεάματος.

Η περιγραφή της θέσης εργασίας του AI product manager στο Netflix ανέφερε ότι θα χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη σε όλα τα τμήματα της εργασίας της εταιρείας, όπως στη βελτίωση της δημιουργίας και της αγοράς περιεχομένου από την πλατφόρμα. Θα χρησιμοποιήσουν επίσης την ΤΝ για να αναπτύξουν τακτικές διαμόρφωσης του interface, όπως η προσαρμογή των προτάσεων του Netflix προς τον εκάστοτε χρήστη.

Οι πρώτες αντιδράσεις

«Έτσι, [θα δοθούν] 900 χιλιάδες δολάρια ετησίως ανά “στρατιώτη” στον άθεο “στρατό” τεχνητής νοημοσύνης τους, όταν αυτές οι μισθολογικές αποδοχές θα μπορούσαν να δοθούν σε 35 ηθοποιούς και τις οικογένειές τους για την ασφάλιση υγείας της SAG-AFTRA. Είναι απλά φαιδρό», δήλωσε ο ηθοποιός Rob Delaney στο The Intercept, ο οποίος είχε πρωταγωνιστικό ρόλο σε επεισόδιο της 6ης σεζόν του “Black Mirror“. «Έχοντας υπάρξει φτωχός και πλούσιος σε αυτή τη δουλειά, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι υπάρχουν αρκετά χρήματα για όλους- το θέμα είναι οι προτεραιότητες».

Σύμφωνα με τον Duncan Crabtree-Ireland, επικεφαλής διαπραγματευτής του συνδικάτου των ηθοποιών SAG-AFTRA, τα μεγάλα στούντιο επιθυμούν να μπορούν να σκανάρουν τους ηθοποίους, να τους καταβάλουν ένα ημερομίσθιο και στη συνέχεια η εταιρεία που θα κατέχει αυτή τη σάρωση, π.χ. το Netflix, θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το ομοίωμα του ηθοποιού σε οποιοδήποτε πρότζεκτ θέλουν χωρίς συναίνεση και, φυσικά, χωρίς αποζημίωση.

Στα κεντρικά γραφεία του Netflix / Πηγή: Netflix

Η απεργία ηθοποιών και σεναριογράφων

Από τον Μάιο, περίπου 11.500 μέλη της Writers Guild Academy (WGA) απεργούν επειδή αναγκάστηκαν να ενταχθούν στο σύστημα ελεύθερης αγοράς (gig economy), στο οποίο οι προσωρινές θέσεις είναι συχνό φαινόμενο και οι οργανισμοί προσλαμβάνουν κυρίως ανεξάρτητους εργαζομένους για βραχυπρόθεσμα πρότζεκτ. Και αυτό, λόγω των αλλαγών που επέφερε η εποχή του streaming στη βιομηχανία. Οι σεναριογράφοι λοιπόν απασχολούνται σε εβδομαδιαία ή επεισοδιακή βάση (όταν πρόκειται για σειρές) χωρίς εργασιακή ασφάλεια, παροχές υγείας, συνταξιοδοτικά προγράμματα ή ακόμη και άδεια με αποδοχές, όπως η γονική.

Οι σεναριογράφοι πρέπει επίσης να πληρώνουν από την τσέπη τους δικηγόρους και ατζέντηδες τους από τους μισθούς τους, ενώ δεν τους παρέχεται καμία ασφάλεια ότι θα έχουν δουλειά όλο το χρόνο. Η απεργία της WGA έχει σταματήσει την παραγωγή σχεδόν όλων των late-night talk shows, όπως το “Jimmy Kimmel Live”, αλλά και άλλων πολυαναμονένων ταινιών και σειρών.

Φωτ.: Chris Pizzello/ AP

Στη συνέχεια, στις 14 Ιουλίου, η WGA ενώθηκε με την Screen Actors Guild (SAG) των ηθοποιών -τα δύο συνδικάτα είχαν πραγματοποιήσει κοινή απεργία τη δεκαετία του 1960 λόγω προβλημάτων πληρωμών, όταν τότε πρόεδρος της SAG ήταν ο μετέπειτα πρόεδρος των ΗΠΑ Ronald Reagan. Τώρα, μετά από εξήντα χρόνια, οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι διαμαρτύρονται από κοινού και αποχωρούν και πάλι λόγω διαφωνιών στα συμβόλαια που τους παρέχονται από τα στούντιο. Η ανησυχία για καλύτερες αμοιβές μπορεί να βρίσκει απήχηση στους παλαιότερους ηθοποιούς, αλλά νεότερα ζητήματα όπως τα δικαιώματα από το streaming και οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα τους δημιουργούν έντονους προβληματισμούς και θυμίζουν τα θέματα που έθιξε το “1984” του George Orwell.

Η επόμενη μέρα

Ενώ άλλες βιομηχανίες -όπως των αυτοκινήτων και των social media- παλεύουν ακόμη να βρουν μια ουσιαστική και λειτουργική χρήση της ΤΝ, το Χόλιγουντ φαίνεται να έχει μια ξεκάθαρη απάντηση στο πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει καθοριστική. Τις προσεχείς ημέρες, σύμφωνα με διάφορα διεθνή Μέσα, και άλλα στούντιο παραγωγής ταινιών/σειρών θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του Netflix και, ίσως, κάποια στιγμή οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί αντικατασταθούν από την τεχνητή νοημοσύνη καθιστώντας τους ξεπερασμένους και παρωχημένους.

Ωστόσο, κάνοντας τον δικηγόρο του διαβόλου, εταιρείες που έχουν άμεση επαφή με την τεχνολογία, όπως το Netflix, εξερευνούν τις δυνατότητες των αλγορίθμων ΤΝ. Τα δολάρια που επενδύονται αγγίζουν τα δισεκατομμύρια και η εποχή που θα ακολουθήσει είναι γεμάτη υποσχέσεις που, όμως, δεν έχουν πάντα άμεση σχέση με την πραγματικότητα. Τα γενεσιουργά μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που αφορούν τις τέχνες, τη φωνή και τη γραφή δεν έχουν ακόμη αποδείξει την πραγματική τους αξία. Αν και έχουν τρομερές δυνατότητες, κάνουν λάθη, δημιουργούν σύγχυση και αναζητείται ένα ρυθμιστικό νομικό πλαίσιο στο οποίο πρέπει να ενταχθούν, προκειμένου να διασφαλιστεί η ιδιωτικότητα και τα πνευματικά δικαιώματα. Δεν χωρά αμφιβολία ότι οι μεγάλες εταιρείες διερευνούν οτιδήποτε σχετίζεται με την ΤΝ, αλλά αρκετές παραμένουν εξαιρετικά επιφυλακτικές –κάποιες δεν το διαφημίζουν κιόλας, όπως η Apple.

Ας δούμε λοιπόν το job description της αγγελίας που ανέβασε το Netflix στην επίσημη ιστοσελίδα του και αν αυτό περνάει σε καλλιτεχνικά “χωράφια”:

Στα κεντρικά γραφεία του Netflix, στο Los Gatos της California
  • Καθορίστε το στρατηγικό όραμα για το MLP του οργανισμού, τους στόχους, τα βασικά αποτελέσματα και τις μετρήσεις επιτυχίας σε συνεργασία με το τμήμα Engineering και σε ευθυγράμμιση με τους ευρύτερους επιχειρηματικούς στόχους
  • Συλλογή feedback και κατανόηση των αναγκών των χρηστών από τους επαγγελματίες ML (Μachine Learning)/AI (Artificial Intelligence) και τους μηχανικούς εφαρμογών (application engineers) σε όλο το Netflix, εξαγωγή των απαιτήσεων του προϊόντος και αξιολόγηση της σημασίας τους, ώστε στη συνέχεια να δοθεί προτεραιότητα στους τομείς των επενδύσεων.
  • Διασφάλιση της επιτυχίας του προϊόντος σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των στρατηγικά σημαντικών πρωτοβουλιών, από το κόνσεπτ έως την πλήρη κυκλοφορία του και το συνεχές support.
  • Κοινωνικοποίηση των στρατηγικών σχεδίων, των χαρτών και της τρέχουσας προόδου στους ενδιαφερόμενους και τα στελέχη σε φόρουμ αναθεώρησης προϊόντων, τριμηνιαίες συναντήσεις ελέγχου OKR [παρακολούθηση επίτευξης στόχων και ευθυγράμμιση της εταιρείες σε σχετικές μετρήσεις] κ.λπ.
  • Δημιουργία προγραμμάτων για την εκπαίδευση και υποστήριξη των χρηστών της πλατφόρμας ML.
  • Παρακολούθηση και αξιολόγηση των εξωτερικών τάσεων και καινοτομιών του κλάδου.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ή όπως ήδη γνωρίζετε, η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται σε πολλούς τομείς. Χρησιμοποιείται επίσης στην επεξεργασία εικόνας, στη μείωση του θορύβου (noise reduction), στην καταγραφή κινήσεων (motion capture), στη ροή της κυκλοφορίας του δικτύου (network traffic) και στην παρακολούθηση των data center, τα οποία όλα σχετίζονται με εταιρείες όπως το Netflix. Και οποιαδήποτε αντίστοιχη εταιρεία δεν επενδύσει στη ΤΝ θα μείνει, αναπόφευκτα, πίσω και θα κυνηγάει αυτούς που προπορεύονται. Αν, για παράδειγμα, η Disney ή το MAX της Warner Bros. αναπτύξουν έναν αλγόριθμο συμπίεσης που μειώνει στο μισό το εύρος ζώνης (bandwidth) που απαιτείται για να γίνει stream ένα βίντεο ποιότητας 4K, θα είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι εκείνων που δεν επένδυσαν στην τεχνητή νοημοσύνη.

Το βασικό πρόβλημα είναι ότι το Netflix, αποδεικνύοντας την ικανότητά του να κάνει αυτό που χρειάζεται στον τομέα της ΤΝ, εφιστά την προσοχή της βιομηχανίας στην αποτυχία του να κάνει αυτό που θα έπρεπε, ίσως, με προτεραιότητά. Δηλαδή, να υποστηρίξει τους δημιουργούς του περιεχομένου του. Να σταθούμε δίπλα στα σωματεία των ηθοποιών και των σεναριογράφων, να υποστηρίξουμε τον αγώνα τους, να διαμαρτυρηθούμε για την αδικία των στούντιο, αλλά όλα αυτά για να έχουν πραγματικά κάποιο αποτέλεσμα θα πρέπει να στηρίζονται στην πραγματικότητα και να έχουν ξεκάθαρο στόχο.

Η πρόσληψη ενός AI product manager από το Netflix, έστω και με έναν εξωφρενικό μισθό, δεν είναι πρόβλημα. Δεν επηρεάζει το cast του “Stranger Things”, την Meryl Streep ή τον David Fincher. Εκτός και αν μιλάμε ξαφνικά για ανακατανομή του πλούτου και το πώς κινείται το χρήμα στην αγορά.

➪ Με πληροφορίες από: The Intercept, Netflix, Analytics Mag India, BBC, TechCrunch