Τα social media έχουν διαμορφώσει και συνεχίζουν να διαμόρφώνουν τον τρόπο σκέψης των νέων ανθρώπων. Η Gen Z είναι αυτή που έχει επηρεαστεί περισσότερο μέχρι τώρα, ενώ οι μεγάλες εταιρίες το εκμεταλλεύονται στο έπακρο τα τελευταία χρόνια. Όλο το marketing έχει στραφεί στην ηλικιακή κλίμακα 17-25, αφού πρόκειται για το μεγαλύτερο αγοραστατικό κοινό παγκοσμίως. Πολλές φορές θα έχετε αναρωτηθεί:: “μα που τα βρίσκουν τα λεφτά για να πηγαίνουν συνέχεια ταξίδια;“. Μία εύλογη ερώτηση που όλοι έχουμε σκεφτεί έστω και μία φορά κάνοντας scroll down στο instagram.

Ποτέ δεν ήθελα στυλίστα να με ντύσει. Καινούργια Prada collection Riccardo Tisci. Χαλάω λεφτά, απ’ το Dubai στο Παρίσι” είναι κάποιοι από τους στίχους στο γνωστό τραγούδι του Snik, Trafficante. Σε αυτούς τους στίχους περιγράφεται ένας τρόπος ζωής, ο οποίος έχει υιοθετηθεί από χιλιάδες χρήστες του Instagram ανά τον κόσμο. Το νόημα του ταξιδιού έχει αλλοιώθει και ο τρόπος που οργανώνεται έχει αλλάξει.

Τα ταξίδια με τις αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους και τα hostel, έχουν γίνει προσιτά σε όλους. Με 350€ μπορεί να ταξιδέψει κάποιος σε μία ευρωπαϊκή πόλη για τρεις μέρες. Στην τιμή συμπεριλαμβάνονται διαμονή, αεροπορικά, μετακινήσεις και φαγητό. Τι σημαίνει ταξιδεύω σε κάποια άλλη χώρα με αυτά τα λεφτά;

Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που σκοπός τους είναι να ταξιδέψουν σε όσες περισσότερες χώρες μπορούν, για να γεμίσουν τα κουτάκια στο instagram με φωτογραφίες από τον εκάστοτε προορισμό. Η επίσκεψη στα μουσεία και η γνωριμία του πολιτισμού έχουν εξαφανιστεί από τον χάρτη. Σε πρώτο επίπεδο είναι τα instragramικά σημεία που θα επισκεφθούν για φωτογράφιση, τα οποία γίνονται αυτοσκοπός.

Υπάρχουν εκατοντάδες βίντεο στα οποία δίνονται συμβουλές για τις κατάλληλες ώρες που μπορεί να επισκεφθεί κάποιος το εκάστοτε σημείο για να αποφευχθεί η πολυκοσμία και να πραγματοποιηθεί το τέλειο κλικ. Όλοι αναζητούν το τέλειο κλικ και μία άρτια αισθητική, που θα αποφέρει εκαντάδες ή και χιλιάδες like.

@sarahannburr Just a friendly reminder 📍Trevi Fountain – Rome, Italy #rome #romeitaly #traveltok #traveltiktok #travel #traveltips #trevifountain ♬ That’s Amore – Dean Martin

Στη Σαντορίνη, πόλος έλξης είναι η  φαντασμαγορική φωτογράφιση με μακρύ αέρινο φόρεμα που πραγματοποιείται στην Οία, η οποία γίνεται επί πληρωμή. Το Flying Dress είναι ένα φωτογραφικό project στη Σαντορίνη, του οποιού η τιμή ξεκινάει από 370€! Μην αναρωτιέστε αν υπάρχουν άνθρωποι που δίνουν το συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, γιατί υπάρχουν. Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες έχουν γίνει εξαιρετικά δημοφιλείς σε όλο τον κόσμο και φιγουράρουν σε εκατοντάδες προφίλ και ταξιδιωτικές ιστοσελίδες. Αν πάτε διακοπές στη Σαντορίνη, σίγουρα θα δείτε μία τέτοια φωτογράφιση, ενώ εξερευνάτε τα γραφικά σοκάκια.

Gen
Φωτ.: Flyingdress.photo

Fast Fashion Φωτογράφιση

Η βαλίτσα είναι ένα άλλο κεφάλαιο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και απαιτεί δίμηνη έρευνα. Όχι, δεν υπάρχει κάποια υπερβολή σε αυτό. Απλά είναι η καπιταλιστική ταξιδιωτική πραγματικότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι η δεύτερη αγοραστική επιλογή της Gen Z παγκοσμίως, μετά το Amazon, είναι το SHEIN. Το κινέζικο site είναι μέσα στις πρώτες προτιμήσεις του νεανικού κοινού, παρά τις αντίξοες συνθήκες εργασίας και τους πενιχρούς μισθούς που παίρνουν οι εργαζόμενοι. Το περιβαλλοντικό κόστος είναι επίσης ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίο δεν λαμβάνεται υπόψιν. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το cancel στο fast fashion εδώ.

Γιατί υπάρχει δίμηνη έρευνα; Οι happy travellers αναζητούν τα σημεία που έχουν μεγαλύτερη διαδικτυακή απήχηση και επισκεψιμότητα, στη συνέχεια επεξεργάζονται στο μυαλό τους το τοπίο ή το αξιοθέατο της φωτογραφίας, σκεπτόμενοι χρωματικές παλέτες και ρούχα που θα ταιριάξουν με το backround, ενώ θα είναι αυτοί στο επίκεντρο. Μετά την απόφαση τους, σχετικά με το ύφος του ρούχου και του χρώματος, μπαίνουν στην εφαρμογή του SHEIN για να διαλέξουν ανάμεσα σε χιλιάδες ρούχα, το ιδανικό για την περίσταση.

Μετά τη παραγγελία, υπάρχει συνήθως αναμονή 2-3 εβδομάδων, μέχρι να φτάσουν τα πολυπόθητα ρούχα στον προορισμό τους. Μετά την επίτευξη του σκοπού τους, συνήθως αποθηκεύονται σε κάποια σκοτεινή γωνιά της ντουλάπας για να ξαναφορεθούν ελάχιστες φορές αν είναι τυχερά. Τα ρούχα που έχουν φωτογραφιθεί, συνήθως δεν ξαναβλέπουν τα φώτα της δημοσιότητας του ίντερνετ. Το πιο πιθανό είναι να καταλήξουν στην ανακύκλωση ή να τοποθετηθούν δίπλα από κάποιο κάδο σκουπιδιών. Αυτός είναι ο λόγος που αγοράζονται από το κινέζικο online κατάστημα. Τα 5-10€, θεωρούνται ευτελή ποσά και πετιούνται κυριολεκτικά στα σκουπίδια!

Αν αναλογιστεί κανείς ότι τη συγκεκριμένη τακτική την ακολουθούν χιλιάδες άνθρωποι, το συνολικό ποσό σπατάλης ανά έτος μπορεί να υπολογιστεί σε εκατομμύρια. Πολύ συχνό φαινόμενο, επίσης, είναι να πετιούνται τα ρούχα αμέσως αφού τα παραλάβουν. Η κακή ποιότητα των ρούχων μπορεί να αποτρέψει τον καταναλωτή να τα φορέσει και να τα οδηγήσει κατευθείαν στα απορρίματα. Τα Shein hauls έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για αυτή την τάση που οδηγεί σε μεγάλο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Τα social media δεν επηρεάζουν μόνο την αγορά των ρούχων και την επιλογή του ταξιδιωτικού προορισμού. Η αγορά ενός αυτοκινήτου έχει αποκτήσει, επίσης, διαδικτυακά κριτήρια. Το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στο Tik Tok με εκατομμύρια προβολές είναι το γνωστό σε όλους μας, Fiat 500. Η εξωτερική του όψη που προσφέρει καλαισθησία που είναι για κάποιους το μοναδικό κριτήριο για να οδηγθούν στην αγορά του.

Ποιος είναι ο τρόπος ζωής της Gen Z;

Η Gen Z δεν δουλεύει και τρώνε τα χρήματα των γονιών τους” υποστηρίζουν κάποιοι παρατηρώντας το παραπάνω φαινόμενο. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι αυτή που αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Οι περισσότεροι νέοι δουλεύουν είτε σε μία εργασία ημιασχόλησης ταυτόχρονα με τη φοίτησή τους στη σχολή, είτε εργάζονται παίρνοντας τον βασικό μισθό. Ο βασικός μισθός δεν μπορεί να καλύψει το ενοίκιο, τους λογαριασμούς και τα έξοδα διαβίωσης όπως όλοι ξέρουμε.

Το 73% των νέων στην Ευρώπη, ηλικίας 18-34, μένουν με τους γονείς τους. Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στην ευρωπαϊκή λίστα, με ποσοστό που αγγίζει το 72,9%. Η ανεξαρτησία και η αυτονόμηση έχουν εξαφανιστεί ως έννοιες για τους νέους. Η ενοικίαση ενός σπιτιού δεν είναι μία βιώσιμη λύση, εκτός αν τεθεί το ζήτημα της συγκατοίκησης. Μέχρι τότε η συγκατοίκηση με τους γονείς θα συνεχίζεται. Σχετικό άρθρο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Με το όνειρο της αυτονόμησης να παραμένει απατηλό, με τους νέους να μην βρίσκουν κάποιον λόγο για να εξοικονομήσουν χρήματα. Ο υπερκαταναλωτισμός είναι ένας τρόπος για να ξεσπάσουν τον θυμό τους και την απογοήτευσή τους. Παράλληλα λαμβάνουν μία προσωρινή δόση ευχαρίστησης για να καλύψουν τα αρνητικά συναισθήματα. Το Instagram είναι ένας ονειρικά πλασμένος κόσμος, που δείχνει τη ζωή όπως θα θέλαμε να είναι. Ταξίδια, φαγητό, χορός και χρήματα, όλα στον υπερθετικό βαθμό.

Οι νέοι προσπαθούν να ακολουθήσουν αυτό τον τρόπο ζωής, με μερικούς να έχουν τη δυνατότητα να τον κάνουν πραγματικότητα σε ένα βαθμό. Με μηδενικά έξοδα, τα χρήματα σπαταλώνται στην επίπλαστη ζωή. Το ταξίδι, πλέον, σηματοδοτεί μία φωτογραφία στο instagram και όχι τη διερεύνηση του νου. Τα ρούχα αγοράζονται βάσει της διαδικτυακής ζήτησης και όχι των προσωπικών αναγκών.

Πλεόν, δεν υπάρχει προσωπική άποψη. Η άποψη διαμορφώνεται μέσω των τάσεων των social media. Όλη η καθημερινότητα έχει χτιστεί γύρω από τις υπάρχουσες τάσεις. Οι ανάγκες έχουν καπιταλιστικό χαρακτήρα, οποίος τις διαμορφώνει. Από το φαγητό μέχρι τη διακόσμηση και από το μεταφορικό μέσο μέχρι τον προορισμό των διακοπών, οι αποφάσεις θα παρθούν από τις τάσεις της σοσιαλμιντιακής εποχής.