Τα social media έχουν διαμορφώσει και συνεχίζουν να διαμόρφώνουν τον τρόπο σκέψης των νέων ανθρώπων. Η Gen Z είναι αυτή που έχει επηρεαστεί περισσότερο μέχρι τώρα, ενώ οι μεγάλες εταιρίες το εκμεταλλεύονται στο έπακρο τα τελευταία χρόνια. Όλο το marketing έχει στραφεί στην ηλικιακή κλίμακα 17-25, αφού πρόκειται για το μεγαλύτερο αγοραστατικό κοινό παγκοσμίως. Πολλές φορές θα έχετε αναρωτηθεί:: “μα που τα βρίσκουν τα λεφτά για να πηγαίνουν συνέχεια ταξίδια;“. Μία εύλογη ερώτηση που όλοι έχουμε σκεφτεί έστω και μία φορά κάνοντας scroll down στο instagram.
“Ποτέ δεν ήθελα στυλίστα να με ντύσει. Καινούργια Prada collection Riccardo Tisci. Χαλάω λεφτά, απ’ το Dubai στο Παρίσι” είναι κάποιοι από τους στίχους στο γνωστό τραγούδι του Snik, Trafficante. Σε αυτούς τους στίχους περιγράφεται ένας τρόπος ζωής, ο οποίος έχει υιοθετηθεί από χιλιάδες χρήστες του Instagram ανά τον κόσμο. Το νόημα του ταξιδιού έχει αλλοιώθει και ο τρόπος που οργανώνεται έχει αλλάξει.
Τα ταξίδια με τις αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους και τα hostel, έχουν γίνει προσιτά σε όλους. Με 350€ μπορεί να ταξιδέψει κάποιος σε μία ευρωπαϊκή πόλη για τρεις μέρες. Στην τιμή συμπεριλαμβάνονται διαμονή, αεροπορικά, μετακινήσεις και φαγητό. Τι σημαίνει ταξιδεύω σε κάποια άλλη χώρα με αυτά τα λεφτά;
Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που σκοπός τους είναι να ταξιδέψουν σε όσες περισσότερες χώρες μπορούν, για να γεμίσουν τα κουτάκια στο instagram με φωτογραφίες από τον εκάστοτε προορισμό. Η επίσκεψη στα μουσεία και η γνωριμία του πολιτισμού έχουν εξαφανιστεί από τον χάρτη. Σε πρώτο επίπεδο είναι τα instragramικά σημεία που θα επισκεφθούν για φωτογράφιση, τα οποία γίνονται αυτοσκοπός.
Υπάρχουν εκατοντάδες βίντεο στα οποία δίνονται συμβουλές για τις κατάλληλες ώρες που μπορεί να επισκεφθεί κάποιος το εκάστοτε σημείο για να αποφευχθεί η πολυκοσμία και να πραγματοποιηθεί το τέλειο κλικ. Όλοι αναζητούν το τέλειο κλικ και μία άρτια αισθητική, που θα αποφέρει εκαντάδες ή και χιλιάδες like.
Στη Σαντορίνη, πόλος έλξης είναι η φαντασμαγορική φωτογράφιση με μακρύ αέρινο φόρεμα που πραγματοποιείται στην Οία, η οποία γίνεται επί πληρωμή. Το Flying Dress είναι ένα φωτογραφικό project στη Σαντορίνη, του οποιού η τιμή ξεκινάει από 370€! Μην αναρωτιέστε αν υπάρχουν άνθρωποι που δίνουν το συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, γιατί υπάρχουν. Οι συγκεκριμένες φωτογραφίες έχουν γίνει εξαιρετικά δημοφιλείς σε όλο τον κόσμο και φιγουράρουν σε εκατοντάδες προφίλ και ταξιδιωτικές ιστοσελίδες. Αν πάτε διακοπές στη Σαντορίνη, σίγουρα θα δείτε μία τέτοια φωτογράφιση, ενώ εξερευνάτε τα γραφικά σοκάκια.
Φωτ.: Flyingdress.photo
Fast Fashion Φωτογράφιση
Η βαλίτσα είναι ένα άλλο κεφάλαιο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και απαιτεί δίμηνη έρευνα. Όχι, δεν υπάρχει κάποια υπερβολή σε αυτό. Απλά είναι η καπιταλιστική ταξιδιωτική πραγματικότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι η δεύτερη αγοραστική επιλογή της Gen Z παγκοσμίως, μετά το Amazon, είναι το SHEIN. Το κινέζικο site είναι μέσα στις πρώτες προτιμήσεις του νεανικού κοινού, παρά τις αντίξοες συνθήκες εργασίας και τους πενιχρούς μισθούς που παίρνουν οι εργαζόμενοι. Το περιβαλλοντικό κόστος είναι επίσης ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίο δεν λαμβάνεται υπόψιν. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το cancel στο fast fashion εδώ.
Γιατί υπάρχει δίμηνη έρευνα; Οι happy travellers αναζητούν τα σημεία που έχουν μεγαλύτερη διαδικτυακή απήχηση και επισκεψιμότητα, στη συνέχεια επεξεργάζονται στο μυαλό τους το τοπίο ή το αξιοθέατο της φωτογραφίας, σκεπτόμενοι χρωματικές παλέτες και ρούχα που θα ταιριάξουν με το backround, ενώ θα είναι αυτοί στο επίκεντρο. Μετά την απόφαση τους, σχετικά με το ύφος του ρούχου και του χρώματος, μπαίνουν στην εφαρμογή του SHEIN για να διαλέξουν ανάμεσα σε χιλιάδες ρούχα, το ιδανικό για την περίσταση.
Μετά τη παραγγελία, υπάρχει συνήθως αναμονή 2-3 εβδομάδων, μέχρι να φτάσουν τα πολυπόθητα ρούχα στον προορισμό τους. Μετά την επίτευξη του σκοπού τους, συνήθως αποθηκεύονται σε κάποια σκοτεινή γωνιά της ντουλάπας για να ξαναφορεθούν ελάχιστες φορές αν είναι τυχερά. Τα ρούχα που έχουν φωτογραφιθεί, συνήθως δεν ξαναβλέπουν τα φώτα της δημοσιότητας του ίντερνετ. Το πιο πιθανό είναι να καταλήξουν στην ανακύκλωση ή να τοποθετηθούν δίπλα από κάποιο κάδο σκουπιδιών. Αυτός είναι ο λόγος που αγοράζονται από το κινέζικο online κατάστημα. Τα 5-10€, θεωρούνται ευτελή ποσά και πετιούνται κυριολεκτικά στα σκουπίδια!
Αν αναλογιστεί κανείς ότι τη συγκεκριμένη τακτική την ακολουθούν χιλιάδες άνθρωποι, το συνολικό ποσό σπατάλης ανά έτος μπορεί να υπολογιστεί σε εκατομμύρια. Πολύ συχνό φαινόμενο, επίσης, είναι να πετιούνται τα ρούχα αμέσως αφού τα παραλάβουν. Η κακή ποιότητα των ρούχων μπορεί να αποτρέψει τον καταναλωτή να τα φορέσει και να τα οδηγήσει κατευθείαν στα απορρίματα. Τα Shein hauls έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για αυτή την τάση που οδηγεί σε μεγάλο περιβαλλοντικό αντίκτυπο.
Τα social media δεν επηρεάζουν μόνο την αγορά των ρούχων και την επιλογή του ταξιδιωτικού προορισμού. Η αγορά ενός αυτοκινήτου έχει αποκτήσει, επίσης, διαδικτυακά κριτήρια. Το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στο Tik Tok με εκατομμύρια προβολές είναι το γνωστό σε όλους μας, Fiat 500. Η εξωτερική του όψη που προσφέρει καλαισθησία που είναι για κάποιους το μοναδικό κριτήριο για να οδηγθούν στην αγορά του.
Ποιος είναι ο τρόπος ζωής της Gen Z;
“Η Gen Z δεν δουλεύει και τρώνε τα χρήματα των γονιών τους” υποστηρίζουν κάποιοι παρατηρώντας το παραπάνω φαινόμενο. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη είναι αυτή που αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Οι περισσότεροι νέοι δουλεύουν είτε σε μία εργασία ημιασχόλησης ταυτόχρονα με τη φοίτησή τους στη σχολή, είτε εργάζονται παίρνοντας τον βασικό μισθό. Ο βασικός μισθός δεν μπορεί να καλύψει το ενοίκιο, τους λογαριασμούς και τα έξοδα διαβίωσης όπως όλοι ξέρουμε.
Το 73% των νέων στην Ευρώπη, ηλικίας 18-34, μένουν με τους γονείς τους. Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στην ευρωπαϊκή λίστα, με ποσοστό που αγγίζει το 72,9%. Η ανεξαρτησία και η αυτονόμηση έχουν εξαφανιστεί ως έννοιες για τους νέους. Η ενοικίαση ενός σπιτιού δεν είναι μία βιώσιμη λύση, εκτός αν τεθεί το ζήτημα της συγκατοίκησης. Μέχρι τότε η συγκατοίκηση με τους γονείς θα συνεχίζεται. Σχετικό άρθρο μπορείτε να βρείτε εδώ.
Με το όνειρο της αυτονόμησης να παραμένει απατηλό, με τους νέους να μην βρίσκουν κάποιον λόγο για να εξοικονομήσουν χρήματα. Ο υπερκαταναλωτισμός είναι ένας τρόπος για να ξεσπάσουν τον θυμό τους και την απογοήτευσή τους. Παράλληλα λαμβάνουν μία προσωρινή δόση ευχαρίστησης για να καλύψουν τα αρνητικά συναισθήματα. Το Instagram είναι ένας ονειρικά πλασμένος κόσμος, που δείχνει τη ζωή όπως θα θέλαμε να είναι. Ταξίδια, φαγητό, χορός και χρήματα, όλα στον υπερθετικό βαθμό.
Οι νέοι προσπαθούν να ακολουθήσουν αυτό τον τρόπο ζωής, με μερικούς να έχουν τη δυνατότητα να τον κάνουν πραγματικότητα σε ένα βαθμό. Με μηδενικά έξοδα, τα χρήματα σπαταλώνται στην επίπλαστη ζωή. Το ταξίδι, πλέον, σηματοδοτεί μία φωτογραφία στο instagram και όχι τη διερεύνηση του νου. Τα ρούχα αγοράζονται βάσει της διαδικτυακής ζήτησης και όχι των προσωπικών αναγκών.
Πλεόν, δεν υπάρχει προσωπική άποψη. Η άποψη διαμορφώνεται μέσω των τάσεων των social media. Όλη η καθημερινότητα έχει χτιστεί γύρω από τις υπάρχουσες τάσεις. Οι ανάγκες έχουν καπιταλιστικό χαρακτήρα, οποίος τις διαμορφώνει. Από το φαγητό μέχρι τη διακόσμηση και από το μεταφορικό μέσο μέχρι τον προορισμό των διακοπών, οι αποφάσεις θα παρθούν από τις τάσεις της σοσιαλμιντιακής εποχής.
Όταν το φαγητό δεν αποτελεί απλά ένα μέσο για την κάλυψη των αναγκών μας, αλλά τρώμε για να ξεσπάσουμε και να μειώσουμε τη στεναχώρια και το άγχος, τότε έχουμε ξεκάθαρα σημάδια διατροφικής διαταραχής.
Όταν το φαγητό δεν αποτελεί απλά ένα μέσο για την κάλυψη των αναγκών μας, αλλά τρώμε για να ξεσπάσουμε και να μειώσουμε τη στεναχώρια και το άγχος, τότε έχουμε ξεκάθαρα σημάδια διατροφικής διαταραχής.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.