Μέχρι στιγμής δεν είχα ποτέ πρόβλημα με τα μάτια μου, αλλά αν είχα ή όταν αποκτήσω, θα επέλεγα τον σκελετό οράσεως που αναφέρεται στο διαδίκτυο ως “Bayonetta“, ή “office siren” ή ακόμα και ως “γυαλιά βιβλιοθηκάριου“. Για όσους δεν τον γνωρίζετε, πρόκειται για τα μικροσκοπικά και αυστηρά γυαλιά οράσεως, με λεπτό παραλληλόγραμμο σχήμα μαύρου χρώματος, φυσικά. Αρκετοί άνθρωποι από τον περίγυρό μου πιστεύουν ότι δε διαφέρουν σε τίποτα από τα φθηνά γυαλιά που μπορείτε να βρείτε σε κάποιο φαρμακείο, αλλά δεν έχουν παίξει ποτέ το ομώνυμο video game, Bayonetta, οπότε δε λαμβάνω υπόψιν τη γνώμη τους.

Όσοι είχατε κάποια κονσόλα το 2010 και εξερευνούσατε τα παιχνίδια της εποχής, είναι πολύ πιθανό να έχετε καταλάβει σε ποια αναφέρομαι. Μακριά μαύρα μαλλιά, έντονο στήθος, δερμάτινα ρούχα, λευκή επιδερμίδα και, εννοείται ότι φορούσε τα προαναφερθέντα γυαλιά. Όπως ήταν αναμενόμενο, η σεξουαλικοποιημένη εμφάνισή της ήταν η βασική αιτία που το παιχνίδι είχε τόσες πωλήσεις γιατί δε πρόκειται να πιστέψω ότι μαγεύτηκαν από τον τρόπο που πολεμούσε τους εχθρούς της. Δεν έκανε πια και κάτι τόσο διαφορετικό από έναν ανδρικό χαρακτήρα. Προσπαθώντας να θυμηθώ αντίστοιχους χαρακτήρες γένους θηλυκού, νομίζω ότι ήταν η μοναδική τόσο “badass”, ειδικά με αυτά τα γυαλιά μυωπίας και, νομίζω ότι έτσι φαντάζομαι τον εαυτό μου, ατρόμητο και “bossy”, ακόμη κι αν δεν ισχύει.

Η Bayonetta

Όσα παιδιά φορούσαν αντίστοιχο σκελετό στο σχολείο μου, σίγουρα δε θεωρούνταν κουλ, ούτε απέπνεαν κάποιο δυναμισμό. Υποθέτω ότι είχαμε κάνει μία υποσυνείδητη σύνδεση των γυαλιών και των ανθρώπων που τα είχαν φορέσει ακόμα και πριν τη Bayonetta, με αποτέλεσμα να αλλάζει η συμπεριφορά μας απέναντί τους και δε το λέω με περηφάνια. Όχι, δεν τους κάναμε bullying, αλλά λόγω αυτών ήταν λιγότερο δημοφιλή. Η ποπ κουλτούρα διαμόρφωνε τις τάσεις και τον τρόπο που βλέπαμε τον κόσμο και πριν τα social media. Ε, και η επιρροή της στο ανήλικο κοινό ήταν πολύ μεγαλύτερη κι αυτό ήταν ένα από τα αποτελέσματα.

Πριν τη Bayonetta, τον ίδιο τύπο γυαλιών είχαμε δει 4 χρόνια νωρίτερα, το 2006, να φοράει η Gisele Bündchen στην ταινία “Ο διάβολος φοράει Prada“, η οποία εμφανιζόταν με ένα ζευγάρι μαύρα γυαλιά λεπτού σκελετού και έναν επιμελώς ατημέλητο κότσο. Αλλά ακόμα και πολύ πιο πριν από αυτό, ήταν ένα τα βασικά γυαλιά της δεκαετίας του ’80. Επίσης, τα είχε φορέσει και η Kate Moss στην καμπάνια του Calvin Klein το 1997, αλλά και η Meghan Fox, που θεωρείτο για πολλά χρόνια σύμβολο του σεξ. Τώρα, έχουν επανέλθει ξανά στη μόδα και οι χρήστες του TikTok τα αποθεώνουν.

Φωτ.: Χ

Τα It-girls, Emma Chamberlain, Julia Fox, Gabbriette και Bella Hadid, όλες έχουν από ένα ζευγάρι Bayonetta γυαλιά, τα οποία κατέκτησαν και την πασαρέλα. Τα μοντέλα της Miu Miu (η οποία βρέθηκε στην κορυφή της λίστας του Lyst για το πιο hot brand του 2023) φορούσαν στιλάτα γυαλιά καθώς περπατούσαν κατά μήκος της πασαρέλας της FW23, μαγνητίζοντας τα βλέμματα του κοινού, ενώ τα Gentle Monster x D’heygere sold-out miniature spec miniature specs ήταν μία από τις πιο περιζήτητες συνεργασίες φέτος. Επίσης, ο ποπ σταρ Sam Smith φόρεσε ένα αντίστοιχο ζευγάρι για να διαβάσει τον ευχαριστήριο λόγο τους για τη νίκη τους ως Cultural Innovator στα British Fashion Awards.

Αν και επί το πλείστον έχουν συνδεθεί με το ερωτικό και το αυστηρό, αυτό δε σημαίνει αυτόματα ότι είναι και ο κανόνας. Τα συγκεκριμένα γυαλιά σας πληροφορώ ότι ταιριάζουν με πολλαπλές “αισθητικές”. Υπάρχει η αισθητική της “frazzled English woman” (φθαρμένης Αγγλίδας), που πήρε το όνομά της από ηρωίδες ρομαντικών κωμωδιών όπως η Kate Winslet στο “The Holiday”.

@russhmagazine Is this a thing? The era of the sensible yet frazzled 2000s English woman is upon us! #y2kaesthetic #y2kenglishwoman #frazzledenglishwoman #y2kstyle ♬ cant get you out of my head. – 🦆

Αλλά υπάρχουν κι άλλες εναλλακτικές. Μπορούν να συνδυαστούν με ένα ντύσιμο που θυμίζει τον μινιμαλισμό του ’90s model-off-duty ή τη νοσταλγία της εποχής Y2K- Space Age ή το Matrix cosplay. Όμως, υπάρχει κι αυτή της σέξι βιβλιοθηκάριου που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου και προέρχεται από την Αμερική.

Τα σύγχρονα στερεότυπα των βιβλιοθηκάριων έχουν τις ρίζες τους από τον 20ο αιώνα, όταν άρχισαν να εισέρχονται στο επάγγελμα μορφωμένες, λευκές γυναίκες της μεσαίας τάξης. Αρχικά, ήταν μια δουλειά που υπήρχε η πεποίθηση ότι απασχολούσε «σεξουαλικά καταπιεσμένες γεροντοκόρες, επειδή ήταν αδύνατο για την κουλτούρα μας να αναγνωρίσει μια μορφωμένη, έξυπνη γυναίκα με υγιή σχέση με τη σεξουαλικότητα», σύμφωνα με το βιβλίο των Nicole Pagowsky και Miriam Rigby, “The Librarian Stereotype: Deconstructing Perceptions and Presentations of Information Work”.

Όμως, αυτή ακριβώς η υποτιθέμενη έλλειψη φύλου φαίνεται ότι έκανε τους άνδρες να γουστάρουν τις βιβλιοθηκονόμους και να θεωρούνται «σέξι». Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70, γράφει ο David D. Squires στο “From Sensuous to Sexy: The Librarian in Post-Censorship Print Pornography“, οι σέξι βιβλιοθηκονόμοι εμφανίζονταν σε διαφημίσεις, κινούμενα σχέδια, pulp fiction και πορνό από «μια λανθασμένη αίσθηση ειρωνείας» και «βασισμένες στο παράδοξο ότι μια γυναίκα μπορεί να είναι έξυπνη και πρόστυχη». Έκτοτε, η αισθητική που σχετίζεται με τις βιβλιοθηκονόμους και με άλλα εμβλήματα της “geek” κουλτούρας έχει επαναπροσδιοριστεί στη μόδα του BDSM (λάτεξ + αυστηρά γυαλιά οράσεως = “θανατηφόρος” συνδυασμός) και στη συνέχεια έγινε μέρος του mainstream (σκεφτείτε τον χαρακτήρα της Lucy Liu στους “Αγγέλους του Τσάρλι”).

Αν ρωτήσουμε το ανδρικό κοινό σήμερα πώς φαντάζονται μία βιβλιοθηκονόμο ή βιβλιοθηκάριο, τι θα απαντήσουν; Χωρίς, προφανώς, να έχουν διαβάσει αυτό το κείμενο. Ελπίζω να πέφτω έξω, αλλά πιστεύω ότι ένα όχι αμελητέο ποσοστό, θα έχει την έχει πλάσει στο μυαλό του ως μία «σέξι» φιγούρα και σε αυτό εννοείται ότι έχει συμβάλλει και η ποπ κουλτούρα.

Μιας που την ανέφερα πάλι, ο λόγος που έχουν επανέλθει πάλι τα συγκεκριμένα γυαλιά στις τάσεις είναι επειδή κάποιοι άνθρωποι της μόδας έκαναν viral τον χαρακτήρα της Serena από την ταινία “Ο Διάβολος φορούσε Prada”. Τον Σεπτέμβριο, η Γαλλίδα φοιτήτρια μόδας και TikToker, Asia Bieuville, έφτιαξε ένα mood board μόδας και το ονόμασε “office siren”- η αισθητική αντλεί σε μεγάλο βαθμό στοιχεία από τις μινιμαλιστικές ready-to-wear συλλογές της δεκαετίας του ’90 και των αρχών του 2000, αλλά και από την εποχή του Y2K. Περιλαμβάνει πολλά κομψά ουδέτερα κομμάτια που ανήκουν στα “basic” ρούχα. Άλλοι το ονόμασαν “corporate core” (εταιρικό πυρήνα) και άντλησαν στοιχεία από το cameo της Gisele Bündchen ως Serena.

@asias.jpg My Favorite Fashion Month 🍂🫶🏽 #trendanalysis #fallfashion #digitalmoodboard #fashionanalysis #officesiren ♬ Moody – Halima Nilu

Εκτός από την επίδειξη της Miu Miu, αυτή η αισθητική υιοθετήθηκε και σε άλλες επιδείξεις μόδας, όπως των Gucci από τον Sabato de Sarno, Shushu/Tong και Tom Ford που έδωσαν σέξι πινελιές στα παραδοσιακά ρούχα γραφείου. Και, εδώ τίθεται το εξής ζήτημα από διάφορους χρήστες του διαδικτύου: Γίνεται το “office siren” να υιοθετηθεί σε πραγματικές συνθήκες γραφείου;

Ένας χρήστης στο X, πρώην Twitter, σχολίασε για την τάση ότι «ένα κοστούμι δείχνει το πώς σκέφτονται οι άνθρωποι που δεν εργάζονται πώς είναι να εργάζεσαι».

«Απλά μια προειδοποίηση, αν φοράτε κάλτσες μέχρι το γόνατο στη δουλειά, οι συνάδελφοί σας θα κάνουν οπωσδήποτε ένα σχόλιο όπως ότι είστε “κορίτσι σε σχολείο”… Να είστε προετοιμασμένοι», σημείωσε ένα άλλο άτομο. Επομένως, η απάντηση στην ερώτηση είναι: Εξαρτάται. Αν δεν παραβιάζονται οι κανόνες του dress code της εταιρίας, θα είναι ok.

Πάντως, αν πατήσετε αυτή τη στιγμή στην αναζήτηση του TikTok “office siren” ή “Bayonetta”, θα σας εμφανίσει χιλιάδες βίντεο με γυναίκες να έχουν υιοθετήσει την αισθητική και η συντριπτική τους πλειοψηφία να δείχνει σέξι. Προτεραιότητα είναι η θηλυκότητα μέσα από μία εμφάνιση που θα δείχνει σιγουριά και δυναμισμό και, προφανώς αρκετές θέλουν να δείχνουν έτσι. Οπότε όπως καταλαβαίνετε, για το προσεχές διάστημα τον συγκεκριμένο σκελετό θα τον δείτε πολύ, ακόμα και σε άτομα που δεν έχουν μυωπία και η αισθητική της “bossy” θηλυκότητας πρόκειται να κυριαρχήσει.

Με πληροφορίες από το Vox