«Με πήρες τηλέφωνο; Δεν το είδα!», λέω λες και το κινητό δεν είναι η επέκταση του χεριού μου. Ας το παραδεχτούμε, τα τηλεφωνήματα μπορεί να είναι πολύ ενοχλητικά. «Ως κοινωνία, δεν συνηθίζουμε πλέον να μιλάμε στο τηλέφωνο», λέει ο ψυχίατρος, Zishan Khan. «Καλώς ή κακώς, έχουμε συνηθίσει να στέλνουμε γρήγορα μηνύματα ή email. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι προτιμούν να επικοινωνούν χρησιμοποιώντας τέτοιες μεθόδους και συχνά επιλέγουν να αγνοήσουν μια τηλεφωνική κλήση και να την αφήσουν να περάσει στον αυτόματο τηλεφωνητή».
Τα μηνύματα και τα chat έχουν σίγουρα τα πλεονεκτήματά τους. Για παράδειγμα, για να ρωτήσεις τον συγκάτοικό σου αν έχετε γάλα στο ψυγείο, δε χρειάζεται να τον πάρεις τηλέφωνο – ένα μήνυμα στο Messenger αρκεί. Τα τηλεφωνήματα έχουν συχνά την τάση να διακόπτουν με βιαιότητα την καθημερινότητά μας, σαν να έχουν την απαίτηση να σταματήσουμε ό,τι κάνουμε για να απαντήσουμε. Για αυτό και η γενιά μας, ακόμη κι όταν χρειάζεται να κάνει μια συζήτηση τηλεφωνικά με κάποιον, συνηθίζει να του στέλνει πρώτα ένα μήνυμα για να του πάρει την άδεια. «Μπορείς να μιλήσεις λίγο στο τηλέφωνο;». Σίγουρα αυτή είναι μια σύγχρονη συνήθεια που δε μοιράζονται οι γονείς ή οι γιαγιάδες μας.
Ωστόσο, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι τηλεφωνικές κλήσεις είναι πολύ απαραίτητες στην ψηφιακή εποχή που ζούμε. «Τα τηλεφωνήματα είναι ένας άλλος τρόπος για να δείξουμε επιπλέον προσπάθεια σε μια σχέση», λέει η ψυχολόγος, Natalie Bernstein. «Οι τηλεφωνικές κλήσεις δείχνουν μια αυξημένη προσπάθεια σύνδεσης καθώς η δυναμική μετατρέπεται σε ανταλλαγή και όχι σε μονόδρομη προσπάθεια για συνομιλία».
Και, άντε, το σηκώνεις το τηλέφωνο για να μην είσαι αγενής. Βλέπεις ότι το άτομο στην άλλη άκρη της γραμμής έχει όρεξη για κουβέντα, σε αντίθεση με σένα. Πώς μπορείς να τερματίσεις ευγενικά ένα τηλεφώνημα;
Ή μπορεί η συζήτηση να μην είναι καν ενοχλητική ή βαρετή και απλά να έχει φτάσει κοντά στο τέλος της, αλλά από αμηχανία και τρακ να μην ξέρεις πώς να το κλείσεις. Για τους αγχώδεις και τους μη νευροτυπικούς, τα τηλεφωνήματα μπορεί να μας παραλύουν και να μας προκαλούν έξτρα στρες. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο τα αποφεύγουμε. Πάντα λέω ότι αν ποτέ βγάλω λεφτά, το πρώτο πράγμα που θα κάνω είναι να προσλάβω μια γραμματέα για να με αποδεσμεύσει από το μαρτύριο που μου προκαλεί αυτή η εφεύρεση του Alexander Graham Bell. Δε γίνεται όμως να αποφεύγουμε της κλήσεις για πάντα.
Αυτές είναι μερικές ιδέες που μπορείς να δοκιμάσεις την επόμενη φορά που θα βρεθείς σε αυτήν τη θέση.
1. Ευχαριστώ
Αυτή η μαγική λεξούλα που όλοι κατά βάθος θέλουμε να ακούμε πού και πού. «Ευχαριστώ που με πήρες, χάρηκα που σε άκουσα» ή «Οκ, ευχαριστώ για την ενημέρωση».
2. Χάρηκα που τα είπαμε, θα ήθελα να μιλήσω κι άλλο, αλλά πρέπει να φύγω γιατί […]
Αυτή η προσέγγιση είναι άμεση αλλά όχι απότομη. Όταν αναφέρεται τον λόγο για τον τερματισμό της κλήσης —πρέπει να μπείτε για μπάνιο ή έχετε πολλή δουλειά, για παράδειγμα— είναι σαν να «μαλακώνεται» τη λήξη της συζήτησης.
3. Πρέπει να κλείσω, αλλά θέλω να συνεχίσουμε τη συζήτηση κάποια άλλη στιγμή
Άλλη μια φράση που μεταφέρει άμεσα το μήνυμά της με ευγένεια. Παράλληλα, προσφέρει τη δυνατότητα να μιλήσετε ξανά σύντομα, ίσως για να πείτε κάτι νέο ή για να συνεχίσετε από εκεί που σταματήσατε.
4. Θα τα ξαναπούμε σύντομα
Σύντομο αλλά σημαντικό αφού αφήνει ένα “παραθυράκι” ανοιχτό. Υποδηλώνει προσμονή για μελλοντική συνομιλία.
5. Να προσέχεις
Από τους πιο όμορφους και γλυκούς τρόπους που μπορείς να κλείσεις οποιαδήποτε συζήτηση, τηλεφωνικά, διαδυκτιακά ή στην πραγματική ζωή. Δηλώνει πραγματικό νοιάξιμο και ενδιαφέρον για τον συνομιλητή. Τόσο πιο δυνατό από ένα απλό, ξερό «Γεια».
6. Ενημερώστε με, παρακαλώ, αν χρειάζεστε κάτι παραπάνω. Καλή συνέχεια!
Η προσφορά για βοήθεια και οι ευχές για καλό υπόλοιπο της ημέρας συνδυάζονται για ένα πιο ευγενικό κλείσιμο. Αυτός ο απλός, κλασικός τρόπος για να τερματίσετε μια κλήση, κλείνει την κουβέντα με μια θετική νότα.
7. Ανυπομονώ να σε δω από κοντά
Εναλλακτικά: «Θα τα πούμε κι από κοντά», στις περιπτώσεις που ένας φίλος σας έχει αρχίσει ήδη την πάρλα ενώ έχετε ήδη κανονίσει να βρεθείτε σύντομα. Δεν του κόβεται τη χαρά, ίσα ίσα του υπενθυμίζεται ότι θα χαρείται να τον δείτε αυτοπροσώπως.
8. Πρέπει να το κλείσω τώρα, αλλά θα […]
«Πρέπει να φύγω αλλά θα το κοιτάξω αυτό που μου είπες». «Δε μπορώ να μιλήσω τώρα αλλά θα το τσεκάρω». «Το κλείνω τώρα και σου στέλνω σε μέιλ αυτό που μου ζήτησες». Ο Δρ Khan λέει ότι η αντιμετώπιση των επόμενων βημάτων, δείχνει ότι ενδιαφερόμαστε και λειτουργεί σαν μια ανακεφαλαίωση της κλήσης. «Τέλος, όταν τερματίζετε μια τηλεφωνική κλήση, είναι ωφέλιμο να διασφαλιστεί ότι υπάρχει κατανόηση για το τι θα ακολουθήσει», λέει ο Δρ Khan. «Υπάρχει άλλη συζήτηση που πρέπει να γίνει; Σκοπεύετε να στείλετε κάποιο σχετικό email για όσα συζητήθηκαν;».
Σε κάθε περίπτωση, όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, είναι καλό να προσφέρουμε μια σαφή δήλωση πριν κλείσουμε το τηλέφωνο, αλλιώς μπορεί να φανούμε απότομοι και αγενείς. Δεν είναι όμως όλα τα τηλεφωνήματα ευχάριστα. Τι κάνουμε τότε; Εάν νιώθετε ότι έχετε εκνευριστεί και είστε έτοιμοι να φωνάξετε ή να βγείτε εκτός εαυτού, ο Δρ Khan προτείνει το εξής απλό τρικ: «Ένα πράγμα που προσπαθώ να κάνω είναι να χαμογελάω όταν μιλώ σε κάποιον, καθώς με βοηθά να μεταφέρω έναν πιο φιλόξενο τόνο», συμβουλεύει.