‘Έφτασε πάλι αυτή η εποχή του χρόνου, που σε όποιο κατάστημα και να μπεις, ακούς ασταμάτητη λουπαριστή χριστουγεννιάτικη μουσική. Συνθεσάιζερ, τριγωνάκια, και παιδικές φωνούλες, α ναι! και ο George Michael – πανταχού παρόν (μην παρεξηγήσετε, τον θεωρώ πολύ καλό μουσικό σε διαφορετικό πλαίσιο), κουδουνάκια – κουδουνάκια που κουδουνίζουν ασταμάτητα στο κεφάλι σου. Μελέτες δείχνουν ότι το να ακούς χριστουγεννιάτικα τραγούδια πάρα πολλές φορές αυξάνει το στρες.

Όλοι έχουμε υποστεί την αέναη ροή χριστουγεννιάτικης μουσικής στο ραδιόφωνο, στα εμπορικά κέντρα και στις γωνίες των δρόμων που κάθε χρονιά μοιάζει να ξεκινάει όλο και νωρίτερα και δεν τελειώνει μέχρι και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Κάποιοι την αγαπούν, άλλοι την απεχθάνονται, αλλά για κανέναν δεν υπάρχει έξοδος φυγής. Σπάνια όμως αναρωτιόμαστε γιατί άραγε καταναλώνονται τόσα πολλά ντεσιμπέλ, ρεπερτόρια και ατελείωτες λούπες χριστουγεννιάτικης μουσικής; Εξάλλου, τα πολυκαταστήματα και τα μαγαζιά σπάνια βάζουν σε επανάληψη τραγούδια για άλλες γιορτές με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν για τα Χριστούγεννα.

Εδώ συνυπάρχει η μεθόδευση και η τρέλα, αλλά κυρίως η τρέλα

Το να ακούς πολύ χριστουγεννιάτικη μουσική είναι πλέον κι επισήμως κακό για σένα. Ο συνεχής καταιγισμός μουσικής που ξεκινάει τον Νοέμβριο και κορυφώνεται την Πρωτοχρονιά, ξεκινάει με τους καλύτερους οιωνούς, κάνοντας τους ανθρώπους χαρούμενους, αλλά σιγά σιγά γίνεται όλο και πιο εκνευριστικός για τους ανθρώπους καθώς ακούνε τα ίδια τραγούδια για πολλοστή φορά. Από ένα σημείο και μετά, ο ήχος της μουσικής αρχίζει να προκαλεί έντονο στρες στους ανθρώπους. Είναι ιδιαίτερα επιβλαβές για τους ανθρώπους που εργάζονται στις πωλήσεις, οι οποίοι πρέπει να μάθουν να απενεργοποιούν στο κεφάλι τους τη μουσική αν θέλουν να λειτουργήσουν.

Το φαινόμενο που κρύβεται πίσω από αυτό ονομάζεται φαινόμενο «απλής έκθεσης». Το φαινόμενο της απλής έκθεσης είναι ένα ψυχολογικό φαινόμενο όπου οι άνθρωποι τείνουν να αναπτύσσουν μια προτίμηση για πράγματα που τους είναι οικεία. Όσο περισσότερο εκτιθέμεθα σε κάτι, τόσο περισσότερο μας αρέσει. Είναι κάτι σαν το Σύνδρομο της Στοκχόλμης, και οι διαφημιστές συχνά το εκμεταλλεύονται. Ωστόσο, υπάρχει ένα σημείο υπερκορεσμού που μας κάνει να αρχίζουμε να αντιπαθούμε το αντικείμενο με το οποίο αλληλεπιδρούμε συνεχώς.

Η ψυχολόγος Linda Blair εξηγεί πώς η εορταστική μουσική μπορεί σιγά σιγά να αρχίσει να μας προκαλεί στρες. «Οι άνθρωποι που εργάζονται σε καταστήματα πρέπει να βρουν ένα τρόπο να συντονιστούν με τη χριστουγεννιάτικη μουσική, γιατί αλλιώς, δεν θα καταφέρουν να συγκεντρωθούν σε οτιδήποτε άλλο… Απλώς ξοδεύεις όλη σου την ενέργεια προσπαθώντας να μην ακούσεις αυτό που ακούς».

Αν αυτό σας ακούγεται σαν βασανιστήριο, δεν θα εκπλαγείτε αν σας πω ότι η μουσική σε λούπα έχει χρησιμοποιηθεί με αυτή την ιδιότητα και στο παρελθόν.

Γιατί τα πολυκαταστήματα επιλέγουν να βασανίζουν τους ανθρώπους με αυτόν τον τρόπο;

Για τα χρήματα φυσικά! Μελέτες δείχνουν ότι οι πελάτες θα περάσουν περισσότερο χρόνο σε ένα κατάστημα που βάζει χριστουγεννιάτικη μουσική παρά σε ένα που δεν βάζει χριστουγεννιάτικη μουσική κατά τη διάρκεια των γιορτών. Το αποτέλεσμα ενισχύεται όταν τα καταστήματα χρησιμοποιούν χριστουγεννιάτικα αρώματα όπως μέντα ή κανέλα. Τα καταστήματα έχουν κάθε λόγο να το κάνουν αυτό, καθώς πολλοί πελάτες επιδιώκουν τώρα να καθυστερήσουν τις αγορές τους μέχρι την τελευταία στιγμή. Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στα ηλεκτρονικά καταστήματα αντί για τα φυσικά καταστήματα, είναι λογικό να χρησιμοποιούν οτιδήποτε θα μεγιστοποιούσε την παραμονή των επισκεπτών στο κατάστημα.

Τι μπορούν να κάνουν οι υπάλληλοι ώστε να μειώσουν τα επίπεδα του εποχιακού άγχους τους;

Αποφύγετε τη μουσική, αν και δεδομένου ότι τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια θα παίζονται ασταμάτητα κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, αυτό θεωρητικά είναι σχεδόν αδύνατο. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να μην ενισχύεται χωρίς λόγο τον μουσικό καταιγισμό.

Η χριστουγεννιάτικη μουσική μπορεί να ξεκινήσει ως μια γλυκιά νοσταλγική ανάμνηση των παιδικών σας χρόνων και να εξελιχθεί σε ένα ατελείωτο, εκνευριστικό βασανιστήριο. Ενώ τα καταστήματα μπορεί να έχουν κάποιο οικονομικό όφελος από την επαναλαμβανόμενη αναπαραγωγή της μουσικής, αυτό έχει κόστος για τη ψυχική υγεία των ανθρώπων που είναι αναγκασμένοι να την ακούνε. Γι’ αυτό ίσως αφήσετε τη γαλοπούλα να κρυώσει πριν αρχίσετε να παίζετε χριστουγεννιάτικη μουσική παντού.

❇︎ Δείτε επίσης: Η μέρα που καταργήθηκαν τα Χριστούγεννα