Η νέα μελέτη με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο του Waterloo είχε ως στόχο να διερευνήσει πόσο καλά οι άνθρωποι θυμούνται τα σύμβολα σε σύγκριση με λέξεις με το ίδιο νόημα. Και τι ανακάλυψε;

Πως τα καθημερινά σύμβολα, όπως τα &?!#@$, καταγράφονται στη μνήμη των ανθρώπων πιο εύκολα απ’ ό,τι τα γράμματα.

«Η εργασία μας είναι πρωτοποριακή, καθώς αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι θυμούνται γραφικά σύμβολα και λογότυπα», δήλωσε η Myra Fernandes, συν-συγγραφέας και καθηγήτρια Γνωστικής Νευροεπιστήμης στο Waterloo.

«Τα σύμβολα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως λογότυπα στη διαφήμιση, καθώς και να προσφέρουν ένα ταχύτερο μέσο επικοινωνίας μέσω των emojis. Οι μελέτες μας που εξετάζουν τη μνήμη των συμβόλων προσφέρουν πληροφορίες για τρόπους μεγιστοποίησης της διατήρησης και βελτίωσης της επικοινωνίας».

Τα emoji είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνίας μας. Σε κάποιες περιπτώσεις γίνονται σύμβολα αλληλεγγύης, ενώ, ταυτόχρονα, θεωρούνται μέρος της σύγχρονης ποπ κουλτούρας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η θεματική “Emoji news” στο Late Night Show του James Corden, που έριξε αυλαία ως σόου, όπου ο δημοφιλής παρουσιαστής μετέτρεπε τίτλους ειδήσεων σε μία σειρά από emojis και κάποιοι από το κοινό προσπαθούσαν να κάνουν την σωστή μετάφραση βρίσκοντας τον πραγματικό τίτλο.

Σε πέντε μελέτες, οι ερευνητές εξέτασαν πάνω από 1100 ενήλικες για να εξετάσουν το ρόλο των συμβόλων στη μνήμη. Στις μελέτες, στους συμμετέχοντες παρουσιάστηκε είτε ένα σύμβολο είτε η αντίστοιχη λέξη, π.χ. “$” ή “δολάριο”, και εξετάστηκε το πόσα σύμβολα ή λέξεις μπορούσαν να θυμηθούν. Σε όλες τις μελέτες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες ήταν σε θέση να απομνημονεύουν τα σύμβολα καλύτερα από ό,τι τις λέξεις με το ίδιο νόημα.

«Τα σύμβολα μπορεί να απομνημονεύονται ευκολότερα επειδή δίνουν συγκεκριμένες εικόνες σε αφηρημένες ιδέες», δήλωσε ο Brady Roberts, επικεφαλής συγγραφέας και υποψήφιος διδάκτωρ Γνωστικής Νευροεπιστήμης.

«Όταν σκεφτόμαστε αφηρημένες έννοιες, όπως η αγάπη, μπορεί να είναι δύσκολο να τις οπτικοποιήσουμε με σαφήνεια. Αλλά με τα σύμβολα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα είδος εικόνας που αναπαριστά την έννοια -όπως μια καρδιά για την αγάπη- η οποία κάνει την αφηρημένη ιδέα πιο συγκεκριμένη και επομένως πιο εύκολη στη μνήμη».

Βέβαια, με τα emoji, τα σύγχρονα ιερογλυφικά της ανθρωπότητας, δεν ισχύει αυτό σε τέτοιο βαθμό. Σίγουρα, κάποια στιγμή, θα λάβατε κάποιο emoji το οποίο δεν μπορέσατε να το “μεταφράσετε” και αναρωτηθήκατε: «Τώρα με χώρισε;», «Τι σημαίνει αυτό;», «Τελικά θα βρεθούμε;», «Μου θύμωσε;» κ.ο.κ. Μια έρευνα της Preply έδειξε ότι δεν είστε οι μόνοι που το έχετε ζήσει, καθώς, τελικά, είναι πολλοί αυτοί που συχνά δεν ξέρουν τι καν σημαίνει το emoji που έλαβαν.

Τα βασικά ευρήματά της έρευνας για τα emoji:

  • Η πλειοψηφία (78%) έχει μπερδευτεί από τη χρήση ενός emoji
  • 1 στους 3 έχει παρερμηνεύσει κάποιο emoji και αυτό προκάλεσε παρεξήγηση
  • Οι φίλοι είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιούν emoji με μπερδεμένο τρόπο

Ο Roberts, ωστόσο, τονίζει ότι τα σύμβολα μπορεί επίσης να είναι ευκολότερο να τα θυμάται κανείς επειδή είναι μοναδικά και τείνουν να αντιπροσωπεύουν μια μόνο έννοια (τα emoji εύκολα παρερμηνεύονται), ενώ οι λέξεις μπορεί να έχουν πολλαπλές έννοιες. Σκεφτείτε το σύμβολο του play [▷]. Έχει μόνο μία σημασία: την έναρξη ενός μέσου. Όμως η αντίστοιχη λέξη “play” έχει πολλές άλλες σημασίες στα αγγλικά, όπως ένα παιχνίδι ή μια θεατρική παράσταση, και υπάρχουν πολλά συνώνυμα για τη λέξη, όπως commence, begin και start.

Οι συγγραφείς ελπίζουν ότι το έργο τους θα βοηθήσει στο μέλλον του οπτικού σχεδιασμού να βοηθήσει στην απλή επικοινωνία περίπλοκων ή αφηρημένων ιδεών.

Με πληροφορίες από: Neuroscience News