Τώρα που η κάνναβη έχει νομιμοποιηθεί σε δεκάδες πολιτείες, θεραπευτές και ακαδημαϊκοί στρέφουν την προσοχή τους στα ψυχεδελικά που προέρχονται από τη φύση και επεκτείνουν τα σύνορα της ιατρικής. Μόνο τον Απρίλιο, το Σαν Φρανσίσκο θα φιλοξενήσει όχι ένα αλλά δύο συνέδρια που συγκεντρώνουν πνευματικούς ηγέτες και ενθουσιώδεις προσωπικότητες για συζητήσεις σχετικά με την λεγόμενη «ψυχεδελική αναγέννηση».

Η πόλη, που από τα ‘60s συνδέεται με την εναλλακτική ιατρική, βρίσκεται και πάλι σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Το 2022, σε ένδειξη υποστήριξης των θεραπευτικών δυνατοτήτων των ψυχεδελικών ουσιών και στην θρησκευτική χρήση τους από τους ιθαγενείς, το Σαν Φρανσίσκο αποποινικοποίησε την κατοχή των ενθεογόνων (entheogens). Ο όρος αυτός, ο οποίος αναφέρεται σε οποιαδήποτε χημική ουσία που παράγει μια τροποποιημένη συνειδησιακή κατάσταση για πνευματικούς σκοπούς, περιλαμβάνει την ψιλοκυβίνη (δηλαδή τα «μαγικά μανιτάρια»), το πεγιότ (peyote), την αγιαχουάσκα (ayahuasca) και άλλες ουσίες.

Τα συνέδρια

Spirituality and Beyond 3

Το Σάββατο και την Κυριακή, 8 και 9 Απριλίου, στο κέντρο The Midway της γειτονιάς Dogpatch, θα φιλοξενηθεί το Spirituality and Beyond 3, το οποίο συγκεντρώνει εξέχοντες ειδικούς της Βόρειας Καλιφόρνιας σε θέματα ψυχεδελικών, όπως ο βουδιστής Λάμα Mike Crowley, η ανθρωπολόγος Acacea Lewis και ο Dave Hodges της Zide Door, της εκκλησίας που θεωρεί την ψιλοκυβίνη ως «μυστήριο», η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε την επέκτασή της στο Σαν Φρανσίσκο.

Τα πάνελ του διημέρου και οι διαλέξεις θα περιλαμβάνουν θέματα όπως ο θάνατος και η μαγεία, μέχρι πιο ιατρικές συζητήσεις για το τι ακριβώς συνιστά μια «υψηλή δόση» μανιταριών. Αλλά η εξερεύνηση της συνείδησης, εν έτει 2023, δεν μπορεί να είναι πλήρης αν σε αυτή την εισχωρεί και η τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα είναι και το θέμα του κυριακάτικου «κηρύγματος» του Hodges.

Queering Psychedelics II

Δύο εβδομάδες αργότερα, το Σάββατο και την Κυριακή, 22 και 23 Απριλίου, το Brava Theater Center φιλοξενεί το Queering Psychedelics II, το οποίο αφορά την δημοτικότητα των ψυχεδελικών στην LGBTQ+ κοινότητα.

Οι διοργανωτές του φόρουμ αναφέρουν πως καθώς η «ψυχεδελική αναγέννηση» έχει φτάσει πλέον σε ένα κομβικό σημείο, όπου το ενδιαφέρον γύρω απ’ αυτήν «είναι πλέον mainstream» και προκύπτουν ρυθμιστικές νομοθεσίες που την νομιμοποιούν, «είναι ζωτικής  σημασίας» κάποιες μειονότητες να μπουν στο πλαίσιο της συζήτησης και να εκπροσωπηθούν. Σκοπός αυτής της προσέγγισης, όπως αναφέρουν, είναι «να διασφαλιστεί η πρόσβαση [για τις μειονότητες] σε όλα τα οφέλη που προσφέρουν τα ψυχεδελικά και η φυτική ιατρική».

Υπό το πρίσμα των επιπτώσεων της καταπίεσης της έμφυλης ταυτότητας και την περιθωριοποίηση των queer ατόμων και της queer έκφρασης, το Queering Psychedelics II υπόσχεται να εξερευνήσει τη θεραπευτική δύναμη των ενθεογόνων μέσα από συζητήσεις που αγγίζουν την αστρολογία, την ΛΑΟΤΚΙ κοινότητα, την φύση και «το σύμπαν της επεκτατικότητας των φύλων».

Το ψυχεδελικό Σαν Φρανσίσκο

Μία σύντομη ιστορία

Παρόλο που το British Invasion και το folk rock είχαν σημαντική επίδραση στην δεκαετία του 1960, το ‘65 η μουσική δεν ήταν ακόμη ο κύριος καταλύτης της αντικουλτούρας. Τα ναρκωτικά, ιδίως η μαριχουάνα και το LSD, και η εμπειρία του «ταξιδιού», ήταν τα θεμέλια της σκηνής του Σαν Φρανσίσκο -το λεγόμενο “San Francisco Sound”.

Εκείνη την εποχή, η μουσική ήταν πιο στενά συνδεδεμένη με το χορό απ’ ό,τι θα ήταν μέχρι το τέλος της δεκαετίας που καθόρισε -ίσως όσο καμία άλλη- την πολιτιστική και κοινωνική εξέλιξη της ανθρωπότητας, και χρησίμευε για να επεκτείνει την αισθητηριακή εξερεύνηση και το συνειδησιακό φάσμα μέσω των acid trip. Ενώ η μαριχουάνα είχε μακροχρόνια παρουσία στους κύκλους της jazz και της R&B, το LSD ήρθε αρχικά στην Bay Area μέσω του Ken Kesey, του Timothy Leary και των Merry Pranksters. Τα acid tests που οργάνωσαν στα τέλη του 1965 -το πρώτο κοντά στη Santa Cruz, το δεύτερο στο San Jose- είχαν σκοπό να διαδώσουν το ευαγγέλιο των απελευθερωτικών επιδράσεων του LSD. Oι Grateful Dead, τότε γνωστοί ως Warlocks, ανέπτυξαν το αυτοσχεδιαστικό τους στυλ παίζοντας σε τέτοιες εκδηλώσεις.

Ο πυρήνας αυτής της αναδυόμενης υποκουλτούρας που βασιζόταν στο LSD ήταν η περιοχή Haight-Ashbury στο Σαν Φρανσίσκο. Το 1965, η γειτονιά αυτή βρισκόταν σε κατάσταση ξεκάθαρης υποβάθμισης, με πολυάριθμες κενές βιτρίνες καταστημάτων κατά μήκος της οδού Haight και μεγάλη προσφορά σε βικτοριανά σπίτια που ήταν διαθέσιμα με χαμηλά ενοίκια.

Haight-Ashbury ζευγάρι Σαν Φρανσίσκο ψυχεδελική
Ζευγάρι περπατάει στην Haight-Ashbury

Το ανεπίσημο μουσείο του LSD

Γνωστό και ως Blotter Barn ή Institute of Illegal Images, το σπίτι του Mark McCloud βρίσκεται στην 20th Street μεταξύ Mission και Capp, μόλις 3,7 χιλιόμετρα από την οδό Haight. Σε αυτό το βικτοριανής κατασκευής σπίτι, συντηρούνται πάνω από 33 χιλιάδες πολύχρωμα χαρτάκια (blotter) LSD, τα οποία ο McCloud τα αντιμετωπίζει σαν μικροσκοπικά μικρά έργα τέχνης. Τα περισσότερα από τα blotter είναι κορνιζαρισμένα και κρέμονται στους τοίχους του σπιτιού, διακοσμώντας το σπίτι με ζωντανά χρώματα και μοτίβα, ενώ τα υπόλοιπα φυλάσσονται σε ντοσιέ. Το σπίτι διαθέτει επίσης ένα πλαίσιο διάτρησης, που επιτρέπει στον McCloud να μετατρέψει οποιοδήποτε έργο τέχνης μεγέθους 190*190 εκατοστών σε 900 κομμάτια, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για χαρτάκια LSD.

Ο McCloud ζει στο Σαν Φρανσίσκο από το 1971, κάνει blotter art και συνεργάζεται με διάφορους καλλιτέχνες. «Στις 8 Δεκεμβρίου 1971, πήρα την πιο ισχυρή ουσία στη γη… Χάρη στο LSD, ξαναγεννήθηκα. Αυτός είναι ο λόγος που συλλέγω blotters – ένα μικρό ευχαριστώ για αυτό που με έσωσε», είχε πει ο McCloud στο Wired. «Αυτό που με γοητεύει στα blotter είναι όπως αυτό που με γοητεύει σε κάθε καλή τέχνη. Σου αλλάζει το μυαλό».

Mark McCloud Blotter Barn Σαν Φρανσίσκο
O Mark McCloud στο μουσείο Blotter Barn / Φωτ.: Charles Russo

Το παρόν

Η νομοθεσία

Τον Σεπτέμβριο του 2022, το Board of Supervisors (Συμβούλιο των Εποπτών) του Σαν Φρανσίσκο ενέκρινε ομόφωνα ένα ψήφισμα που προέτρεπε τις τοπικές αρχές, την πολιτεία της Καλιφόρνια και την ομοσπονδιακή κυβέρνηση, να θέσουν ως προτεραιότητα την αποποινικοποίηση πρακτικών που προκύπτουν από ενθεογόνα φυτά, με σκοπό να σταματήσει η σύλληψη ενήλικων χρηστών ψυχεδελικών ουσιών

Περιληπτικά, οι Επόπτες πιστεύουν στη θεραπευτική αξία των ψυχεδελικών βοηθημάτων, αναγνωρίζοντας έτσι και τις πνευματικές πρακτικές των ιθαγενών φυλών και τάσσονται υπέρ της αποκλιμάκωσης του πολέμου κατά των ναρκωτικών.

Το Σαν Φρανσίσκο δεν απαγορεύει πλέον τη χρήση της ψιλοκυβίνης (psilocybin), που βρίσκεται σε 180 είδη μανιταριών, της DMT, που βρίσκεται στην αγιαχουάσκα (ayahuasca), και της ιμπογκαΐνης (ibogaine), από την ιμπόγκα, έναν θάμνο που προέρχεται από το τροπικό δάσος της Κεντρικής Αφρικής. Από αυτά, η ψιλοκυβίνη -το αλκαλοειδές που είναι υπεύθυνο για την «μαγεία» στα μαγικά μανιτάρια- είναι πιθανότατα το πιο γνωστό.

Γιατί τώρα;

Αν και ο κόσμος είναι επιφυλακτικός και παρακολουθεί με περιέργεια την «ψυχεδελική αναγέννηση», η ιδέα της ευημερίας του ατόμου με την βοήθεια ψυχεδελικών δεν είναι καινούργια.

Τα τελευταία χρόνια, ένας σεβαστός και αυξανόμενος αριθμός ιατρών έχει ταχθεί υπέρ των ψυχεδελικών ουσιών ως φαρμάκων. Υποστηρίζουν τη θέση τους με δεδομένα, έρευνες και μελέτες, που δείχνουν ότι ορισμένες ψυχοδραστικές χημικές ουσίες μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία της χρόνιας κατάθλιψης, της διαταραχής μετατραυματικού στρες (PTSD), του άγχους σε καρκινοπαθείς σε τελικό στάδιο, ακόμη και της κατάχρησης ουσιών. Επιπλέον, οι ιθαγενείς της Αμερικής χρησιμοποιούν εδώ και πολύ καιρό ψυχεδελικές ουσίες φυτικής προέλευσης, ενισχύοντας τις προσπάθειες αποποινικοποίησης από τη σκοπιά της θρησκευτικής ελευθερίας.

Κάνοντας αυτό το βήμα, το Σαν Φρανσίσκο ακολουθεί το παράδειγμα και άλλων πόλεων, όπως το Ντένβερ, το Σιάτλ, το Όκλαντ και το Όρεγκον.

peyote
O κάκτος peyote

Η επόμενη μέρα

Το ψήφισμα του Σαν Φρανσίσκο για την αποποινικοποίηση παραπέμπει στη νομοθεσία SB 519 του γερουσιαστή Scott Wiener, η οποία σκοπεύει να αποποινικοποιήσει την ψιλοκυβίνη, την ιμπογκαΐνη και την αγιαχουάσκα σε ολόκληρη την Καλιφόρνια, ενώ θα περιλαμβάνει μικρές ποσότητες MDMA, LSD και κεταμίνης (ketamine).

Το ενδιαφέρον είναι ότι το νομοσχέδιο δεν θα αποποινικοποιούσε το πεγιότ, το οποίο παράγει την ψυχεδελική ένωση της μεσκαλίνης και είναι ενδημικό στις νοτιοδυτικές ΗΠΑ και το βόρειο Μεξικό. Αυτό ίσως συμβαίνει γιατί αυτός ο μικρός κάκτος καταναλώνεται σε τελετουργίες ιθαγενών φυλών, άρα αποτελεί μέρος πολιτιστικής πρακτικής, και ταυτόχρονα αν του δοθεί το «πράσινο φως» οι οικότοποι που το φιλοξενούν θα απειληθούν.

Παρόλο που το SB 519 δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ, βασίζεται σε ένα μέτρο του 2014, την Πρόταση 47 (Proposition 47), η οποία επανακατηγοριοποίησε πολλά μη βίαια αδικήματα -συμπεριλαμβανομένης της κατοχής ναρκωτικών- από κακουργήματα σε πλημμελήματα.

Ωστόσο, μέχρι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να τοποθετηθεί, η ψιλοκυβίνη θα παραμείνει στην ίδια νομική εκκρεμότητα με την κάνναβη. Στις αρχές Οκτωβρίου, ο πρόεδρος Joe Biden εξέδωσε δήλωση στην οποία ανέφερε ότι ζήτησε από τον γενικό εισαγγελέα των ΗΠΑ και τον υπουργό Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών να επανεξετάσουν το καθεστώς της μαριχουάνας ως ναρκωτικό του Πίνακα Ι. Παρόλο που ο Biden δεν ανέφερε κανένα ενθεογόνο και η επανακατηγοριοποίηση θα γίνει για να αποσυμφοριστούν οι φυλακές, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός στη στάση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης απέναντι στις ψυχοδραστικές ουσίες.