Η άφιξη των 140 ηλεκτρικών λεωφορείων της Yutong Bus ανακοινώθηκε με έναν ενθουσιώδη τρόπο την Δευτέρα 4 Μαρτίου, αλλά η πραγματικότητα φαίνεται να μας προσγειώνει απότομα καθώς δεν προβλέπεται άμεση ενεργοποιήσή τους, ή, πιο σωστά, φόρτισή τους. Η καθυστέρηση αυτή οφείλεται στη μη έναρξη των εργασιών για την προμήθεια υλικών και την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού φόρτισης στα αμαξοστάσια των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ).

Η Yutong Bus είναι ένας μεγάλος κινεζικός κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων, ιδιαίτερα γνωστός για την παραγωγή ηλεκτρικών λεωφορείων. Κατέχει τον τίτλο του «μεγαλύτερου κατασκευαστή λεωφορείων στον κόσμο», με βάση τον όγκο πωλήσεων μεγάλων και μεσαίων λεωφορείων και πούλμαν.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της “Καθημερινής”, κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε την αναστολή της σύμβασης μεταξύ του ΟΣΥ και της εταιρείας ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ, που είχε κηρυχθεί ανάδοχος στον ηλεκτρονικό διεθνή ανοικτό διαγωνισμό για τη φόρτιση των 140 νέων ηλεκτρικών οχημάτων σε αμαξοστάσια στην Αθήνα (Αγ. Ι. Ρέντη, Αγ. Δημητρίου, Ρουφ και Αττικής). Το Συνέδριο εντόπισε «ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχθείσα διαγωνιστική διαδικασία» στην προτεινόμενη σύμβαση.

Η σύμβαση με την κινεζική εταιρεία προβλέπει την προμήθεια ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης που θα εγκατασταθούν στα αμαξοστάσια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, καθώς και επτά κινητών μονάδων για επιτόπια φόρτιση σε περίπτωση ανάγκης. Προς το παρόν, θα πραγματοποιηθούν δοκιμές σε 38 από τα 140 λεωφορεία.

Παράλληλα, αναφορικά με τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ που λειτουργούν στα αμαξοστάσια του ΟΣΥ στα Ρουφ και στην Αττική, υπάρχει ισχύς με υποσταθμούς, και σύμφωνα με πηγές, εκεί μπορεί να τοποθετηθεί προσωρινά ένας αριθμός φορτιστών για να φορτίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Η προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικών υλικών για τα αμαξοστάσια αναμένεται να καθυστερήσει, με τις πηγές να αναφέρουν ότι η εγκατάσταση των φορτιστών θα πρέπει να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα.

Παράλληλα με τον αντίκτυπο στο πρόγραμμα παράδοσης των λεωφορείων, ανακύπτουν και αντιφάσεις στο σχέδιο σύμβασης, με το Ελεγκτικό Συνέδριο να εντοπίζει νομικές ατέλειες και προκύπτει, επίσης, κριτική για την περιοριστική απαίτηση επαγγελματικής εμπειρίας σε δύο συμβάσεις, καθώς και προβλήματα στα οικονομικά στοιχεία της προμήθειας υλικών.

Τέλος, ο ΟΣΥ δεν αποκλείουν την πιθανότητα ανάληψης νομικών ενεργειών για την προστασία των συμφερόντων τους, δεδομένων των προβλημάτων που προκύπτουν από την αναστολή της σύμβασης με την ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ. Η κατάσταση αυτή θέτει ερωτηματικά για το πότε θα δρομολογηθεί η φόρτιση των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και πώς θα διαχειριστούν τυχόν νομικές διαφορές.

Μέχρι να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να αποφασίσουν οι αρμόδιοι φορείς και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί τι θα γίνει με τα αφόρτιστα ηλεκτρικά λεωφορεία, για να βάλω και εγώ το λιθαράκι μου ως ενεργός πολίτης αυτού του σουρεαλιστικού κράτους, μπορώ να παραχωρήσω μια σειρά από φορτιστές που έχω σε ένα συρτάρι στο σπίτι μου από παλιά κινητά και tablet. Μόνο να μας ενημερώσουν αν διαθέτουν υποδοχή type C και λειτουργία fast charge.

Με πληροφορίες από: iEidiseis, Documento