Η εισαγωγική επιμόρφωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του Υπουργείου Παιδείας, σεμινάριο που καλούνται να παρακολουθήσουν δεκάδες εκπαιδευτικοί, έχει δικαίως προκαλέσει έντονες αντιδράσεις καθώς χθες κυκλοφόρησαν στα social στιγμιότυπα οθόνης από αποσπάσματα του περιεχομένου της. Στα πλαίσια του σεμιναρίου οι μαθητές χαρακτηρίζονται ως «προβληματικοί» εντός κι εκτός εισαγωγικών, «πνεύματα αντιλογίας», «αναρχικοί», που ανήκουν όμως στους «ευάλωτους πληθυσμούς». Οι μαθητές και οι μαθήτριες περιγράφονται επίσης με εμφανισιακά κριτήρια, ενώ τα σχολεία χαρακτηρίζονται «σταυροδρόμια πολιτισμών» και «καταυλισμοί στιγματισμένων», θέτοντας ερωτήματα και προκλήσεις για το πώς ένας διευθυντής θα καταφέρει να ανατρέψει αυτή την κατάσταση.

Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης κάνει λόγο για «σκοταδιστική εισαγωγική επιμόρφωση και την καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών», ενώ μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το υλικό της επιμόρφωσης «είναι παρωχημένο, αντιπαιδαγωγικό και σε κάποιες περιπτώσεις επικίνδυνο». Προσθέτει δε πως «χαρακτηρισμοί μαθητών ως “προβληματικοί”, “αναρχικοί”, “πνεύματα αντιλογίας”, χαρακτηρισμοί σχολείων ως “καταυλισμοί στιγματισμένων”, ασκήσεις που προωθούν επικίνδυνα στερεότυπα και καλούν εκπαιδευτικούς να χαρακτηρίσουν μαθητές/τριες με μόνο κριτήριο την εμφάνιση τους σε μία εικόνα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με κάθε σύγχρονη θεωρία της παιδαγωγικής επιστήμης».

Επιπλέον, στην ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ κατακεραυνώνει την κυβέρνηση σημειώνοντας ότι «δεν φτάνει που έχει καταστήσει τους/τις νεοδιόριστους/ες κυριολεκτικά “ομήρους” και αρνείται να προχωρήσει στη μονιμοποίησή τους. Δεν φτάνει που επιχειρεί να τους χρησιμοποιήσει με εκβιαστικό τρόπο για να περάσει τα αντιπαιδαγωγικά και αντιεκπαιδευτικά σχέδιά της, μέσω της λεγόμενης «ατομικής αξιολόγησης», θεωρεί ότι θα τους μετατρέψει και σε άβουλους/ες πειθήνιους/ες εργαζόμενους/ες χωρίς δικαιώματα. Ότι θα είναι διαθέσιμοι/ες όποτε και όπως θέλουν». Αναφέρει επίσης ότι το ΔΣ«θα διερευνήσει κάθε νομική δυνατότητα για την υπεράσπιση των νεοδιόριστων συναδέλφων και της δημόσιας εκπαίδευσης».

Παράλληλα, ο τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Νίκος Φίλης, έκανε λόγο για «κατεδάφιση του δημόσιου σχολείου και της επιστροφής σε σκοτεινές εποχές», τονίζοντας ότι «αυτό το ανήκουστο για δημοκρατική χώρα ερώτημα, που μόνο σε χρυσαυγίτικες συνάξεις ταιριάζει, ζητείται από το υπουργείο Παιδείας να απαντηθεί από τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, σε υποτιθέμενα σεμινάρια “επιμόρφωσης”, αναφέροντας ότι «πρόκειται για έσχατη κατάντια. Να πέσει πιο χαμηλά το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, πιστεύω είναι αδύνατο. Και δεν είναι το μόνο άθλιο ερώτημα “επιμόρφωσης” προς τους νεοδιόριστους σε ιστοσελίδες κυκλοφορούν πολλά ακόμα με πολιτικούς και ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς για τους μαθητές».

Επιπλέον, η Πανελλαδική Συνομοσπονδία Ελλήνων Ρομά (ΕΛΛΑΝ ΠΑΣΣΕ), δήλωσε την βαθιά δυσαρέσκεια και απογοήτευσή της για τις «εξαιρετικά προβληματικές, απαράδεκτες και ρατσιστικές διατυπώσεις που αναπαράγονται εντός του επιμορφωτικού σεμιναρίου και ενισχύουν τις διακρίσεις μεταξύ των μαθητών».

Και προσθέτουν:

«Αντί, λοιπόν το σχολείο να θεωρείται τόπος εξάλειψης του στίγματος, του ρατσισμού και όλων των αντιλήψεων που εμποδίζουν την ίση πρόσβαση και αντιμετώπιση των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, φαίνεται πως μέσα από τα σεμινάρια του ΙΕΠ του Υπουργείου Παιδείας επιχειρεί να τις ενισχύσει».

Διερωτώμαι λοιπόν που πραγματικά οδηγεί όλο αυτό. Χωρίζουν τα σχολεία σε «καλά» και «κακά» ανάλογα με την οικονομική κατάσταση των γονέων, τις ταξικές, φυλετικές και επιπροσθέτως, χωροταξικές διαφορές. Με τέτοιες λογικές, με «προβληματικά παιδιά», και «καταυλισμούς στιγματισμένων», με το να ζητούν ουσιαστικά από τους εκπαιδευτικούς να στοχοποιούν και να χαρακτηρίζουν τους μαθητές με ταμπέλες, έχει ως αποτέλεσμα επιβλαβείς συνέπειες τόσο στην Παιδεία όσο και στην Κοινωνία γενικότερα.

Ζητάνε να απαντήσουν οι εκπαιδευτικοί σε εργασία, παραθέτοντας τις σκέψεις τους για το τι πρέπει να κάνουν σε περίπτωση που το σχολείο δεν πάρει καλό βαθμό και χαρακτηριστεί ως «καταυλισμός στιγματισμένων», ώστε να αντιστρέψουν το γεγονός και να αποκτήσουν πάλι καλή φήμη με στόχο να επιστρέψουν στο σχολείο παιδιά που έχουν πάει σε άλλα σχολεία που υποτίθεται πως  βαθμολογήθηκαν ως καλά! Να σταματήσουν δηλαδή τη «διαρροή» μαθητών.

Την ώρα που μια μη ευκαταφρόνητη μερίδα των εκπαιδευτικών κοπιάζουν για την παιδεία, σέβονται τη διαφορετικότητα διδάσκοντας στα παιδιά την αλληλεγγύη, το Υπουργείο Παιδείας «επιμορφώνει» με πολιτικούς και ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς για μαθητές και δείχνοντας σκίτσα μαθητών καλώντας τους δασκάλους τους να τους βάλουν ταμπέλα και να τους χαρακτηρίσουν ανάλογα με το ντύσιμο και το μαλλί τους. Το αποτέλεσμα αυτού είναι να ταπεινώνουν τους εκπαιδευτικούς ποδοπατώντας βασικές αρχές και αξίες που είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας και της πολιτείας στιγματίζοντας στην πραγματικότητα το «διαφορετικό».

Τα αντιεπιστημονικά κείμενα εισαγωγικής επιμόρφωσης καλούν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς -για πάνω από μια δεκαετία δίδασκαν ως αναπληρωτές- να γυρίσουν έναν αιώνα πίσω την παιδαγωγική επιστήμη και το δημόσιο σχολείο,  χρησιμοποιώντας χαρακτηρισμούς όπως «προβληματικά παιδιά», «καταυλισμό στιγματισμένων», στιγματίζοντας τα με αυτόν τον τρόπο.

Όπως αναφέρει ο κοινωνιολόγος Έρβινγκ Γκόφμαν στη θεωρία του για το στίγμα, «κατασκευάζουμε μια θεωρία του στίγματος, μια ιδεολογία για να ερμηνεύσουμε την κατωτερότητα του και να του καταλογίσουμε τον κίνδυνο που αντιπροσωπεύει, εκλογικεύοντας συχνά μια εχθρότητα η οποία βασίζεται σε άλλες διαφορές όπως είναι οι ταξικές διαφορές».

Σαν απάντηση σε όλη αυτή την χυδαιότητα δεν μπορούμε παρά να απαιτήσουμε την άμεση απόσυρση του εν λόγω περιεχομένου!