Τα Χριστούγεννα είναι μια εποχή γιορτής, χαράς και ξεγνοιασιάς με οικογενειακές, φιλικές ή επαγγελματικές συγκεντρώσεις. Η κατανάλωση αλκοόλ εκτοξεύεται στα ύψη κατά τη διάρκεια της περίοδου, αλλά φαίνεται ότι ένας αυξανόμενος αριθμός νέων ανθρώπων μεταπηδά από το να πίνουν πολύ στο να πίνουν με σύνεση. Ονομάζεται συνειδητή κατανάλωση: να έχετε μεγαλύτερη επίγνωση του πόσο και πώς πίνετε.

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η βαριά επεισοδιακή κατανάλωση αλκοόλ μεταξύ των Ευρωπαίων κάτω των 25 ετών έχει μειωθεί περισσότερο από 10 μονάδες από το 2000.

Οι νέοι φροντίζουν περισσότερο τη σωματική και ψυχική τους υγεία, αλλά και την προσωπική τους εικόνα. Το αλκοόλ δεν εντάσσεται σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, οπότε αγκαλιάζουν άλλα είδη ευφορίας.

Όταν ο εμετός γίνεται viral

«Είναι λίγο ντροπιαστικό. Είναι λίγο περίεργο να βλέπεις τον εαυτό σου σε καταστάσεις ακραίας μέθης, να σε καταγράφουν και μετά να γίνεσαι viral… Δεν ξέρω αν είσαι πιο συνειδητοποιημένος για το πού βρίσκεσαι, με ποιον είσαι και τι κάνεις», λέει η Fernanda Galleguillos, μια 26χρονη φοιτήτρια, αναφερόμενη στην αυξανόμενη κοινωνική ευαισθητοποίηση σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ και τις βλαβερές συνέπειες της υπερβολικής κατανάλωσης.

«Μερικές φορές αναρωτιέσαι: “Γιατί πίνω;” Πολλές φορές πίνουμε επειδή είναι μέρος του περιβάλλοντός μας. “Πίνω επειδή μου αρέσει;” Ευτυχώς το περιβάλλον μου το σέβεται. Υπάρχει μια μικρή σύγκρουση με άλλες γενιές, αλλά ευτυχώς βρίσκομαι σε έναν κύκλο όπου έχουμ όλοι την ίδια προσέγγιση» προσθέτει η Galleguillos.

Οι νέοι, όπως η Galleguillos, ενδιαφέρονται πλέον περισσότερο για τη φροντίδα της ψυχικής τους υγείας, του σώματός τους και της εικόνας τους, επιλέγοντας άλλους τρόπους να διασκεδάσουν. «Δίνω προτεραιότητα σε άλλα πράγματα στη ζωή μου, όπως το να κάνω ένα σχέδιο το πρωί, το οποίο αν είχα μεθύσει, μάλλον δεν θα το έκανα» λέει η Galleguillos.

Νέος τρόπος ζωής

«Πρόκειται για μια ευρύτερη τάση, η οποία έχει να κάνει με τον τρόπο ζωής. Βλέπουμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να ανησυχούν για το φαγητό, υπάρχουν ρεύματα όπως για παράδειγμα οι χορτοφάγοι. Ενεργός τρόπος ζωής, αθλητισμός… Και η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, ή η μη κατανάλωση άμεσα, ταιριάζει απόλυτα με αυτή την τάση», εξηγεί ο José Blázquez, με πτυχίο μάρκετινγκ στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης.

Το μπαρ, επισημαίνει ο Blázquez, δεν είναι πλέον το κατ’ εξοχήν σημείο κοινωνικοποίησης, όπως συνέβαινε με άλλες γενιές. Οι νέοι έχουν άλλους τόπους συνάντησης -πολλοί από αυτούς είναι εικονικοί.

«Τώρα με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορείς να κοινωνικοποιείσαι μέσω του κινητού σου, και μπορείς να είσαι στο σπίτι. Και αυτό, μακριά από το μπαρ, μπορεί να έχει συμβάλει στη μείωση της κατανάλωσης», προσθέτει.

Στην Ισπανία, το 15% των ατόμων κάτω των 24 ετών επιλέγουν να μην πίνουν, αν και εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν κοινωνική πίεση. Το αλκοόλ εξακολουθεί να είναι πανταχού παρόν στις κοινωνικές συγκεντρώσεις. Είναι η πιο ευρέως καταναλώμενη ψυχοδραστική ουσία στην Ευρώπη και η Ισπανία συγκαταλέγεται στις πέντε χώρες που πίνουν περισσότερο στην ήπειρο.

«Όταν λες ότι δεν πίνεις, πάντα σε ρωτούν γιατί. Λες γιατί δεν θέλω και σε ξαναρωτούν γιατί. Η δική μου δικαιολογία είναι πάντα: Δεν πίνω για λόγους υγείας, οπότε κανείς δεν με ενοχλεί πια», εξομολογείται στο Euronews ο Nicky Cordoba, ένας 24χρονος φοιτητής.

Τρέχουσες τάσεις

Η συνειδητή κατανάλωση αλκοόλ είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα με διάφορα hashtags. #mindfuldrinking, #sobercurious ή #sinalcohol είναι μερικά από αυτά που συνοδεύουν αναρτήσεις από influencers που προωθούν συνταγές για mocktails, μιλούν για τις υποτιθέμενες φλεγμονώδεις επιδράσεις του ποτού και αφηγούνται την καθημερινή τους διαδικασία για να σταματήσουν ή να μειώσουν την κατανάλωσή τους.

Ο Blázquez πιστεύει ότι η σχέση των νέων με τα social media συνδέεται εγγενώς με τη θετική ανατροφοδότηση που λαμβάνουν. «Οι προκλήσεις γι’ αυτούς είναι σημαντικές και τα σχόλια “δεν έχω πιει” ή “κατάφερα να μειώσω την κατανάλωση αλκοόλ” γίνονται ένα πολύτιμο βραβείο, μια αναγνώριση από τους followers τους και εκείνους με τους οποίους μοιράζονται τις εμπειρίες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Η αύξηση των κοκτέιλ μπαρ που προσφέρουν μη αλκοολούχες επιλογές αντανακλά μια αλλαγή στις τάσεις κατανάλωσης, δίνοντας προτεραιότητα στην ποιότητα έναντι της ποσότητας. Η αγορά ανταποκρίνεται με νέα προϊόντα, όπως μη αλκοολούχα ποτά ή ποτά με χαμηλότερο βαθμό περιεκτικότητας σε αλκοόλ, όπως αναμεμειγμένα αναψυκτικά.

Στο La Bandida στη Μαδρίτη, οι νέοι μπορούν να απολαύσουν ένα συμβατικό κοκτέιλ και να το εναλλάξουν με ένα mocktail από το εκτεταμένο μενού μη αλκοολούχων επιλογών. Επειδή, άλλωστε, η καλύτερη νύχτα είναι αυτή που μπορούμε να θυμόμαστε.

Πηγή: Euronews