Το καθηλωτικό βλέμμα ενός νεαρού αφροαμερικανού στην ιστορική, απαγορευμένη πορεία της Σέλμα με επικεφαλής τον Martin Luther King, το 1965. Διαδηλωτές πάνω στο άγαλμα του στρατηγού Λόγκαν στο Grant Park στο Σικάγο, στις αντιπολεμικές διαδηλώσεις του 1968, δύο μέρες πριν την «μάχη στη λεωφόρο Μίσιγκαν», όπου έγινε και η πρώτη ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση επεισοδίων και αστυνομικής βίας.  Η αδιάλειπτη εμμονή της Αμερικής με τα καλλιστεία μέσα από το πορτρέτο μιας βασίλισσας ομορφιάς, στο Σμίθβιλ του Τενεσί. Η εισβολή στο Καπιτώλιο, στις 6 Ιανουαρίου 2021 – η μέρα που κηλιδώθηκε η αμερικανική δημοκρατία στα μάτια όλου του κόσμου. Πρόκειται για μερικές από τις φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην γκαλερί Saatchi, στην Sloane Square, στο πλαίσιο της έκθεσης America in Crisis.

Η ιστορική πορεία από τη Σέλμα στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα. Bruce Davidson/ Magnum Photos, 1965

Αρχικά, το America in Crisis ήταν μια πρωτοποριακή ομαδική πρωτοβουλία του φωτογραφικού πρακτορείου Magnum, ένα project που παρουσιάστηκε το 1969 και περιλάμβανε εκτός μία έκθεση, ένα βιβλίο, ένα πειραματικό φιλμ και μια καλλιτεχνική εγκατάσταση. Η ιδέα ήταν μια αξιολόγηση της κατάστασης της χώρας, μετά τις μεγάλες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές εκείνης της περιόδου που οδήγησαν στην ορκωμοσία του Νίξον.

Συγκεντρωμένο πλήθος στο Grant Park του Σικάγο, στην ειρηνική
αντιπολεμική διαμαρτυρία που εξελίχθηκε σε αιματηρή σύγκρουση με 229
τραυματίες, τον Αύγουστο του 1968. © Charles Harbutt, 1968.

Η τωρινή έκθεση στην Saatchi Gallery στήνει ένα διάλογο ανάμεσα στις ιστορικές φωτογραφίες του Magnum από τα γεγονότα της δεκαετίας του ’60 και τις εικόνες σύγχρονων φωτογράφων της εποχής μας. Έργα θρυλικών φωτογράφων όπως οι Βruce Davidson και Elliott Erwitt αντιπαραβάλλονται με εικόνες φωτορεπορτάζ των Κris Graves,  Sheila Pree Bright και Balazs Gardi. Και ο μύθος του «American exceptionalism» – του αμερικανικού «εξαιρετισμού» σε ελεύθερη μετάφραση-  συγκρούεται με την σκληρή πραγματικότητα του ρατσισμού, της βίας, της κλιματικής κρίσης, της ανισότητας, της κατασκευασμένης χαράς.

Μια οικογενειακή φωτογραφία στο προάστιο Midway του Σικάγο. «Bungalow
Family with Last Ash Tree». © Paul D’Amato, 2018.
Υποστηρίζοντας τον Νίξον, στο συνέδριο των Ρεπουμπλικάνων στο Μαϊάμι. Elliott Erwitt / Magnum Photos,1968
H εισβολή στο Καπιτώλιο, στις 6 Ιανουαρίου 2021. Reuters / Leah Millis

Αmerica in Crisis στην Saatchi Gallery, έως τις 3 Απριλίου 2022.