Η ομάδα Amor Omnia σας προσκαλεί με μεγάλη χαρά, την Παρασκευή, 1 Δεκεμβρίου, στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας (ΕΚΕΔΑ), στις 2 ομιλίες-συναντήσεις με τις οποίες και ολοκληρώνεται ο κύκλος δράσεων ΜΥΣΤΗΡΙΟ 93: ΞΥΛΙΚΙ, στην 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

18.30 | “Αφηγηματική Ιατρική & Τέχνες”
Διάρκεια: 70′

20.00 | “Στα ίχνη της Ιεράς Οδού – Τα μυστικά παραπλεύρως του αυτοκινητόδρομου”
Διάρκεια: 70′

Παραγωγή: 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

“Αφηγηματική Ιατρική & Τέχνες”

Ο Γεώργιος Θεοχάρης και ο Αναστάσιος Γερμενής συζητούν με τον Γιώργο-Ίκαρο Μπαμπασάκη για τις σχέσεις της σύγχρονης ιατρικής με τις τέχνες. Η φιλοσοφία της σύγχρονης ιατρικής επιζητεί τον γόνιμο διάλογο με τα εικαστικά, την ποίηση, την πεζογραφία, τον κινηματογράφο, και τη μουσική. Πολλοί διακεκριμένοι ιατροί είναι και διακεκριμένοι καλλιτέχνες. Η ιαματική δύναμη της αφήγησης, μάλιστα, όπως την διακονεί το σχετικά πρόσφατο πεδίο της Αφηγηματικής Ιατρικής (Narrative Madicine), δείχνει πόσο σημαντική είναι στους καιρούς μας η συνδιαλλαγή επιστήμης και τεχνών. Θα θίξουμε ζητήματα που απασχόλησαν την ιατρική επιστήμη ήδη από την αρχαιότητα, όπως η σύγκρουση της ποιητικής-φιλοσοφικής αντίληψης του Ασκληπιού με την επιστημονική-ορθολογική θεώρηση του Ιπποκράτη, μια σύγκρουση που γίνεται και σήμερα επίκαιρη. Αλλά και σημερινά ζητήματα, όπως η διάκριση που προσφάτως θεμελίωσε ο στοχαστής Ντέιβιντ Μόρις (David B. Morris) ανάμεσα στον ιατρικό λόγο (medical logos) και στον ιατρικό έρωτα (medical eros). Θα εστιάσουμε, επίσης, στις σχέσεις ασθενούς/ιατρού, και στο πώς η ιατρική λογίζεται ως ανθρωπιστική επιστήμη που συνομιλεί γόνιμα με τη φιλοσοφία και τις τέχνες. Ιδίως στην εποχή του Covid 19.

Ο βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών παθολόγος Γεώργιος Θεοχάρης γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1959. Είναι ειδικευμένος στην αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας «SOS Ιατροί». Μετά την αποφοίτησή του από την Ιατρική Σχολή Αθηνών συνέχισε την ειδικότητά του στο Παρίσι όπου εργάστηκε στην κλινική που βρέθηκε ο ιός του Aids το 1984 και θήτευσε κοντά στον κορυφαίο παθολόγο της Γαλλίας τον Pierre Godeau. Πέραν της παθολογίας εξειδικεύθηκε στην επείγουσα και στην τροπική ιατρική καθώς και στα θεωρητικά της παγκόσμιας υγείας. Με τη συνεργασία μιας ομάδας ομονοούντων γιατρών δημιουργήθηκε ένα πρωτοποριακό μοντέλο εξωνοσοκομειακής επείγουσας ιατρικής η εταιρεία SOS ΙΑΤΡΟΙ. Στα 30 χρόνια λειτουργίας της προσέφερε εξειδικευμένη και εξατομικευμένη φροντίδα κατ’ οίκον σε περισσότερους από 800.000 ασθενείς, από τους οποίους μόνο ένα 10% χρειάστηκε εισαγωγή στο νοσοκομείο.

Ο Αναστάσιος Γερμενής είναι Ομότιμος Καθηγητής Ανοσολογίας του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και ειδικεύθηκε στην Παθολογία. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τις επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας και με τις αλλαγές που επέφερε στην Ιατρική Εκπαίδευση και στο Βιοϊατρικό Τύπο. Εργάστηκε στα Κεντρικά Εργαστήρια της Υπηρεσίας Αιμοδοσίας του Ελβετικού Ερυθρού Σταυρού και στο Εθνικό Κέντρο Ιστοσυμβατότητας του Γενικού Κρατικού Νοσοκομείου Αθηνών. Στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου υπηρέτησε τα τελευταία 20 χρόνια, ίδρυσε και διηύθυνε το Εργαστήριο Ανοσολογίας & Ιστοσυμβατότητας, καθώς και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Κλινικές Εφαρμογές Μοριακής Ιατρικής». Από αυτή τη θέση εστιάστηκε ερευνητικά στην κβαντική ανοσολογία, στην ανοσογενετική και στη μελέτη των πρωτοπαθών ανοσοανεπαρκειών, με διεθνώς αναγνωρισμένη συμβολή στη γενετική του κληρονομικού αγγειοοιδήματος. Έχει επιβλέψει την εκπόνηση 24 διδακτορικών διατριβών και είχε ενεργό συμμετοχή στη λειτουργία διαφόρων οργάνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει εκδώσει τρία βιβλία Ανοσολογίας, δύο πραγματείες πάνω στη Φιλοσοφία της Επιστήμης («Από τον Γουτεμβέργιο στο Internet» και «Ανοσία: Αλληγορία και πραγματικότητα») και δύο ποιητικές συλλογές («Μπορεί και να λεγόταν… Beagle» και «Εμός ει συ»). Έχει διατελέσει, επί σειράν ετών, και συνεχίζει να είναι Διευθυντής Σύνταξης, μέλος των συντακτικών επιτροπών και κριτής εργασιών πολλών ελληνικών και ξένων επιστημονικών περιοδικών. Για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του Ιατρικού Τύπου έχει βραβευθεί (2004) από την Ακαδημία Αθηνών. Έχει, επίσης, διατελέσει αξιολογητής ερευνητικών προτάσεων σε πολλούς ελληνικούς και ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς φορείς, καθώς και μέλος της οργανωτικής επιτροπής πολλών ελληνικών και ξένων επιστημονικών συνεδρίων

Οικοδεσπότης-συντονιστής ο ποιητής, μεταφραστής και συγγραφέας Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης

Φωτ.: Χλόη Ακριθάκη

“Στα ίχνη της Ιεράς Οδού – Τα μυστικά παραπλεύρως του αυτοκινητόδρομου”

Με αφορμή τη δημιουργία του πρώτου μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της “Ιερά Οδός ~ 21Χμ”, η ανερχόμενη ντοκιμαντερίστα Νικολέτα Παράσχη μιλά για την προσωπική της εμπειρία στο πεδίο της σύγχρονης Ιεράς Οδού, καθώς ακολούθησε την διαδρομή των αρχαίων μυστών κατά μήκος του σημερινού αυτοκινητόδρομου.  Τι σώζεται από την ιερή ταυτότητα του δρόμου σήμερα και πώς το ιστορικό παρελθόν επικοινωνεί με την καθημερινότητα των σύγχρονων κατοίκων του;

Την απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα καλούνται να δώσουν, μαζί με τη σκηνοθέτιδα, πρόσωπα που συνάντησε κατά την εξερεύνησή της, και παράλληλα να μοιραστούν τα δικά τους  βιώματα πάνω στην Ιερά Οδό:

  • Ο Γιάννης Ιγγλέσης, αρχιτέκτονας, συλλέκτης και ερευνητής ιστορικών ντοκουμέντων Χαϊδαρίου και Δυτικής Αττικής
  • Ο  Capten (Χρήστος Κωτσούλας), εικαστικός

Η ομιλία θα πλαισιωθεί με οπτικό υλικό από την ταινία ώστε να φωτίσουμε καλύτερα τα πολλαπλά πρόσωπα της Ιεράς Οδού.

ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΠΑΡΑΣΧΗ – CV

Σκηνοθέτης και σεναριογράφος, η Νικολέτα Παράσχη δραστηριοποιείται κυρίως στο χώρο του ντοκιμαντέρ. Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στο ΑΠΘ και κινηματογράφο στο New York College, και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στον τομέα “Πολιτισμός και Παραγωγή Ταινιών Ντοκιμαντέρ” του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το πρώτο της μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, “Δωμάτια με Θέα”, έκανε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022, αποσπώντας ιδιαίτερα θετικές κριτικές, ενώ ήταν υποψήφιο για βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους στα βραβεία IRIS 2023. To “Ιερά Οδός ~ 21 χμ” είναι το πρώτο της μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ και απέσπασε πέρυσι το βραβείο ΕΚΚ στο τμήμα “Work In progress” του Agora Film Market (Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2023). Η ταινία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε στάδιο post production.

Ακολουθήστε την Amor Omnia

Η Amor Omnia δημιουργήθηκε το 2019, από τον ηθοποιό-συγγραφέα Αντρέα Μαντά και την επαγγελματία στο χώρο της Επικοινωνίας και της παραγωγής, Τίνα Παππά, ως το όχημα για την παρουσίαση της δικής τους πρότασης για τη σύγχρονη τέχνη. Σκοπός τους, η προαγωγή του πολιτισμού και των τεχνών, και ειδικότερα του θεάτρου σε όλες του τις μορφές, της λογοτεχνίας, των εικαστικών τεχνών, της φωτογραφίας και του κινηματογράφου. Επίσης, η πραγματοποίηση συνεργειών με άλλες δημιουργικές δυνάμεις με το ίδιο όραμα, εντός και εκτός Ελλάδας. Βασικοί σταθμoί στη μέχρι τώρα πορεία τους είναι οι 4 παραγωγές τους που έχουν παρουσιάσει στο κοινό: 1) το 2019, με το έργο «Ρολόι Από Άμμο», με πρωτότυπο κείμενο βασισμένο στο έργο του Jorge Luis Borges, 2) το 2022, μετά από παύση 2 ετών λόγω της πανδημίας, με την performance «Οι Ώρες Ανάμεσα» (μια παράσταση διαλεκτικής μεταξύ του λόγου και της μουσικής, επίσης με πρωτότυπο κείμενο, εμπνευσμένο από το έργο του Samuel Beckett), 3) η παράσταση/reprise του “Οι Ώρες Ανάμεσα”, που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2023 με τον εναλλακτικό τίτλο “Quelle Catastrophe” στο θέατρο Θησείον και τέλος 4) επίσης το 2023 η συμμετοχή της Amor Omnia στην 2023 EleusisΠολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με το «Ξυλίκι», ένα ενιαίο έργο απαρτιζόμενο από επιμέρους δράσεις. Το Ξυλίκι κορυφώθηκει στις 6/7 με την πετυχημένη παρουσίαση ενός θεατροποιημένου Αναλογίου, με τη συμμετοχή των ηθοποιών Ιωάννας Παππά και ‘Αλκη Παναγιωτίδη, και τον θρυλικό Βρετανό μουσικό Jah Wobble. Αυτή την περίοδο ετοιμάζουν τις 2 επόμενες παραγωγές τους, που θα παρουσιάσουν στο Θεάτρο της Οδού Κυκλάδων τον Ιανουάριο και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τον Μάρτιο.