Την ώρα που τα θερινά σινεμά ετοιμάζονται να δώσουν τη θέση τους στις σκοτεινές αίθουσες, το μηνιαίο αφιέρωμά μας στα έργα της ψηφιακής ταινιοθήκης της EΡΤ είναι και πάλι έτοιμο. Toυς προηγούμενες μήνες ανατρέξαμε σε βραβευμένα φιλμς, αρκετά εκ των οποίων σημάδεψαν μία ολόκληρη εποχή. Συνεχίζουμε στην ίδια λογική και σας καλούμε να ανακαλύψετε τον μαγικό κόσμο της έβδομης Τέχνης τις προσεχείς ημέρες και μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου, όταν και θα ανανεωθεί η λίστα προβολών.

Pari

Πρόκειται για το μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σιαμάκ Ετεμάντι. Δύο Ιρανοί έρχονται στην Αθήνα για να συναντήσουν τον φοιτητή γιο τους. “Η κλήση σας προωθείται” … O Μπάμπακ άφαντος. Οι πληροφορίες που συλλέγει το ζευγάρι συγκεχυμένες. Τα χρήματα τελειώνουν. Η περιπλάνηση συνεχίζεται. Πανεπιστήμιο, Εξάρχεια, ένταση, συγκρούσεις, καπνός, δακρυγόνα. Αποκάλυψη αποτελεί η ερμηνεία της Μελίκα Φαρουτάν στον ρόλο της μητέρας. Στο πλάι της Σοφία Κόκκαλη και Λένα Κιτσοπούλου. Η πόλη φλέγεται. Η ανδροκρατούμενη κοινωνία της Τεχεράνης και οι ελευθερίες της πατρίδας μας, που δοκιμάζονται. Το πλοίο σαλπάρει. Ο προορισμός άγνωστος. Κοιτάει τη θάλασσα, ατενίζει το πέλαγος. Είναι ελεύθερη να συνεχίσει το “ταξίδι”. Αναζητεί την ελπίδα και τη λύτρωση της ψυχής της.

Ακριβώς στο Τέλος του Κόσμου

Η ταινία που Ξαβιέ Ντολάν που έφυγε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής από τις Κάννες. Ο Λούι επιστρέφει σπίτι, λίγο πριν συμπληρώσει τα σαράντα του χρόνια. Έχει λείψει πολύ καιρό και θέλει να δει την οικογένειά του, ίσως για τελευταία φορά. Ένα φιλμ με πολύ υψηλά τα ντεσιμπέλ, με συχνές κρίσεις υστερίας. Ο κάθε άνθρωπος εκδηλώνει την αμηχανία του με διαφορετικό τρόπο. Εδώ βλέπουμε διαρκείς αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας. Οι εκρηκτικοί διάλογοι εναλλάσσονται με τραγούδια. Ο θεατής παίρνει ανάσα και συγχρόνως σκέφτεται για λίγα λεπτά τις προηγούμενες στιχομυθίες. Η τραγωδία έχει όμως συνέχεια κι η ίδια η ζωή έρχεται να συναντήσει την μυθοπλασία. Ο πρωταγωνιστής Γκασπάρ Ουλιέλ έχασε τη ζωή του σε ηλικία μόλις 37 ετών κάνοντας σκι τον Ιανουάριο του 2022. Ως άτυπος, ελάχιστος φόρος τιμής στην μνήμη του αξίζει η θέαση της ταινίας, στην οποία συναντάμε επίσης του Βενσάν Κασέλ, Λέα Σεντού και Μαριόν Κοτιγιάρ.

Η Aντιπροσωπεία

Φθινόπωρο 1990 στα ορεινά της Αλβανίας. Εν μέσω πολιτικών ανακατατάξεων στη χώρα φτάνει μία αντιπροσωπεία διπλωματών από την Ευρώπη, με στόχο να διερευνήσουν περιπτώσεις καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Πρόσωπο κλειδί, ο Λέο Κονάμι, ένας διανοούμενος πολιτικός κρατούμενος, που καλείται να αποφασίσει ανάμεσα στην ελευθερία και τα πιστεύω του. “Έχω πολλά χρόνια να κολυμπήσω”. Μία έμμεση προοικονομία όσων θα ακολουθήσουν. Σε μία μικρή χώρα, ακόμα κι αυτή η διαδρομή από τις φυλακές της επαρχίας μέχρι τα Τίρανα μπορεί να εξελιχθεί σε ένα ταξίδι που θα ειπωθούν σκληρές αλήθειες, θα ανοίξουν μεγάλα κεφάλαια της ιστορίας, θα αποκαλυφθούν μυστικά και το συναίσθημα θα νικήσει τη λογική. Πάντα όμως αρκεί ένα λεπτό για να τινάξει τα πάντα στον αέρα.

Sunset

Με τον “Γιο του Σαούλ”, ο Ούγγρος κινηματογραφιστής Λάζλο Νέμες καθιερώθηκε στις συνειδήσεις όλων ως ένας σπουδαίος σκηνοθέτης. Η ικανότητά του με την κάμερα στα χέρια συνεχίζει την πορεία της και “Στη Δύση του Ηλίου”. Aυτή τη φορά η δίνη των στρατοπέδων συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου δίνει τη θέση της στα γεγονότα που οδήγησαν στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο. 1913 Βουδαπέστη, στο κέντρο της Ευρώπης. Ο Πολιτισμός κλονίζεται κι κόσμος ετοιμάζεται να βυθιστεί στο χάος. Ακολουθούμε τη διαδρομή της Ίρις Λάιτερ που ψάχνει απεγνωσμένα σύνδεση με το παρελθόν της.

Αύριο Περνάω Απέναντι

H ερμηνεία της εξαιρετικής Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου αποτελεί και πάλι το κλειδί για την ανάδειξη της ταινίας της Σεπιντέ Φαρσί. Ένας Σύριος αρνείται να σκοτώσει. Έχει ηθικές αναστολές. Η μοίρα του όμως είναι ο θάνατος αν αρνηθεί την εντολή. Σε μία απέλπιδα προσπάθεια καταφέρνει να αποδράσει από τη δίνη του πολέμου και το ελληνικό λιμενικό θα τον συλλάβει στα ύδατα του Αιγαίου. Αφετηρία του η Μυτιλήνη. Πρέπει να βρει δύναμη να ξεκινήσει. Τότε στη ζωή του έρχεται απροσδόκητα η Μαρία. Δύο άνθρωποι ταξιδεύουν σε αχαρτογράφητα μονοπάτια. Αναζητούν λίγη ανθρωπιά. Όταν μείνεις γυμνός συνειδητοποιείς ποιος πραγματικά είσαι. Ακόμα και ο έρωτας μοιάζει με μία πράξη εκτόνωσης. O φόβος κι η αμφιβολία ζωγραφισμένα στα πρόσωπά τους. Μένουν μόνο τα πουλιά που πετούν να συμβολίζουν την ελευθερία …