Οι New York Times δημοσίευσαν τον Απρίλιο του 2019 μια μεγάλη έρευνα για την κληρονομιά του Rupert Murdoch, η οποία αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, τις προσπάθειες του μεγιστάνα των μέσων ενημέρωσης να μειώσει τις εντάσεις μεταξύ των παιδιών του μέσω ομαδικών συνεδριών θεραπείας, συμπεριλαμβανομένου ενός «θεραπευτικού καταφυγίου» στο οικογενειακό ράντσο στην Αυστραλία.

Μια πανομοιότυπη σκηνή διαδραματίστηκε στις τηλεοπτικές οθόνες πριν από περίπου εννέα μήνες κατά τη διάρκεια της πρώτης σεζόν του Succession. Στο έβδομο επεισόδιο “Austerlitz” της σειράς Succession του HBO, η οικογένεια Roy συγκεντρώθηκε απρόθυμα στο Νέο Μεξικό για μια συνεδρία θεραπείας μετά την αποτυχημένη προσπάθεια του μεσαίου γιου, Kendall Roy, να εκθρονίσει τον πατέρα του, Logan.

Όταν η δημιουργική ομάδα του Succession έγραφε αυτό το επεισόδιο, μπορεί να μην είχε συνειδητοποιήσει ότι η ιστορία αυτή αντανακλούσε τόσο στενά την πραγματικότητα, αλλά η πρόθεση τους ήταν να παρουσίασουν μια ιστορία που θα μπορούσε να έχει συμβεί στην πραγματικότητα. «Αν διαβάζατε τους Financial Times και τη Wall Street Journal, θα είχατε μια αίσθηση του πού πιστεύαμε ότι θα πήγαινε η σειρά, επειδή προσπαθεί να αντικατοπτρίζει τον κόσμο», είχε δηλώσει ο δημιουργός της σειράς Jesse Armstrong στο New Yorker τον Φεβρουάριο, όταν είχε ανακοινώσει επίσης ότι η τέταρτη σεζόν του Succession θα είναι και η τελευταία -βγήκε στον «αέρα» στις 26 Μαρτίου 2023 και ολοκληρώνεται στις 28 Μαΐου.

Πολλοί από τους χαρακτήρες και τις σεναριακές πλοκές του Succession βασίζονται σε πραγματικούς ανθρώπους και γεγονότα και προκειμένου να πετύχει η «συνταγή» μεταξύ πραγματικότητας-μυθοπλασίας, οι παραγωγοί έχουν προσλάβει δημοσιογράφους και συγγραφείς όλα αυτά τα χρόνια, με τον ειδήμονα των μέσων ενημέρωσης Frank Rich (New York Times, New York magazine, New Times magazine, The New York Post) να είναι ο εκτελεστικός παραγωγός της σειράς.

H οικογένεια Roy

Ο Jesse Armstrong έχει δηλώσει ότι για την οικογένεια Roy της σειράς, εμπνεύστηκε από διάφορες οικογένειες που είχα προφίλ δυναστείας, συμπεριλαμβανομένων των Redstones (Viacom, Paramount Pictures, CBS), Sulzbergers (New York Times) και Hearsts (Hearst Communications, San Francisco Examiner, New York Journal). Καμία, ωστόσο, δεν είχε μεγαλύτερη δύναμη από τους Murdochs, οι οποίοι έχουν συνδέσει το όνομά τους ενδεικτικά με: News Corp., The Sun (Βρετανία), The Times (Βρετανία), The Daily Telegraph (Αυστραλία), Herald Sun (Αυστραλία), The Wall Street Journal (ΗΠΑ), New York Post (ΗΠΑ), Fox News (ΗΠΑ), 21st Century Fox κ.α.

Στην πραγματικότητα, ο Armstrong άρχισε για πρώτη φορά να σατιρίζει τον τρόπο ζωής των πλουσίων σε ένα σενάριο που είχε τον τίτλο “Murdoch”, το οποίο απεικόνιζε την συγκεκριμένη οικογένεια να συγκεντρώνεται στα γενέθλια του Rupert Murdoch. Το συγκεκριμένο σενάριο μπήκε στη «μαύρη λίστα» -ίσως λόγω της ξεκάθαρης αναφοράς του στον μεγιστάνα Murdoch- και το 2010 χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα «κορυφαία μη ολοκληρωμένα σενάρια», σύμφωνα με το Vanity Fair και το Forbes.

Succession
Η οικογένεια Roy του “Succession”

Το 2018 στα βραβεία της Ένωσης Τηλεοπτικών Κριτικών (TCA), ο Armstrong είχε δηλώσει ότι ο Murdoch βρίσκεται «βαθιά στο παρασκήνιο» του Succession και σαφώς επηρέασε την σεναριακή βάση της σειράς. Οι Roys, όπως και οι Murdochs, είναι μια πατριαρχική οικογένεια που ελέγχει έναν τεράστιο όμιλο μέσων ενημέρωσης. Η Waystar Royco, για την οποία οι Roys υποστηρίζουν ότι είναι η πέμπτη μεγαλύτερη εταιρεία μέσων ενημέρωσης στον κόσμο, κατέχει το ATN, ένα συντηρητικό καλωδιακό δίκτυο (όπως το Fox News), πολλές εφημερίδες και μια επιχείρηση θεματικών πάρκων και κρουαζιερόπλοιων. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή και με την αυτοκρατορία του Rupert Murdoch, ο οποίος έχει απλώσει τα «πλοκάμια» του από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία στις ΗΠΑ, μέχρι σε τηλεοπτικό πάροχο της Ινδίας.

Εκτός όμως των όμοιων επαγγελματικών δραστηριοτήτων μεταξύ Roys – Murdochs, και το οικογενειακό μοτίβο τους ταιριάζει απόλυτα. Ο Rupert Murdoch έχει 6 παιδιά από τους 3 πρώτους γάμους του, συμπεριλαμβανομένης μιας μεγαλύτερης κόρης, της Prudence, η οποία φαίνεται να έχει γλιτώσει από την πάλη για την εξουσία, σε σύγκριση με την Elizabeth, τον Lachlan και τον James, τα τρία παιδιά του από τον δεύτερο γάμο του με την Anna Maria dePeyster. Εν τω μεταξύ, η οικογένεια Roy αποτελείται από τον Connor (Alan Ruck), τον μεγαλύτερο γιο, ο οποίος αντί να εργάζεται για την οικογενειακή επιχείρηση ξεκινάει προεδρική εκστρατεία στη δεύτερη σεζόν, και τα τρία μικρότερα αδέλφια του (Siobhan “Shiv” Roy, Roman Roy, Kendall Roy), τα οποία πιστεύουν ότι έχουν όλα τα προσόντα για να αντικαταστήσουν τον πατέρα τους στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Waystar Royco.

Ο Rupert Murdoch έβαλε τέλος στη συζήτηση για τη διαδοχή στην οικογένειά του το 2017, όταν ανακοίνωσε συμφωνία ύψους 71,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την πώληση της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων ψυχαγωγίας του στη Disney. Μετά την πώληση, ο μεγαλύτερος γιος του, ο Lachlan, διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος της Fox Corporation, κάτι που μας θυμίζει έντονα την κίνηση του Logan Roy στην 3η σεζόν του Succession, όταν αποκάλυψε ότι αντί να ορίσει ένα από τα παιδιά του ως διάδοχό του, σχεδίαζε να πουλήσει την εταιρεία στον Lukas Matsson (Alexander Skarsgård), στον οποίο ανήκει η εταιρεία GoJo.

Rupert Murdoch
O Rupert Murdoch

Η οικογένεια Pierce

Ο Armstrong και η δημιουργική ομάδα της σειράς κατάφεραν να δημιουργήσουν μια αντίθεση «παλαιού χρήματος» και νεοπλουτισμού, με την εισαγωγή της οικογένειας Pierce στη δεύτερη σεζόν. Η μητριαρχική οικογένεια Pierce, με αρχηγό τη Nan Pierce (Cherry Jones), είναι ιδιοκτήτρια ενός ομίλου μέσων ενημέρωσης πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων που ελέγχει το ανταγωνιστικό ειδησεογραφικό δίκτυο Pierce Global Media (PGM). «Αυτοί οι γαλαζοαίματοι γαμιόληδες», όπως τους αποκαλεί ο Logan, μοιάζουν με διασταύρωση των Sulzbergers και των Bancrofts.

Η οικογένεια Sulzberger ελέγχει τους New York Times, με κάθε νέα γενιά να αναλαμβάνει την εκδοτική διεύθυνση -ο σημερινός εκδότης της εφημερίδας είναι ο A.G. Sulzberger. Από την άλλη, οι Bancrofts είναι οι κοσμικοί της Βοστώνης που πούλησαν την Dow Jones & Company στην News Corporation του Murdoch το 2007. Ο Logan κάνει το δικό του παιχνίδι για να αγοράσει την PGM στη δεύτερη σεζόν της σειράς, αλλά δεν είναι τόσο επιτυχημένος όσο ο πραγματικός του ομόλογος (Murdoch) -στην 4η σεζόν η Nan Pierce επιστρέφει για μια τελική αναμέτρηση.

Ο Lukas Matsson

Αν και το Succession έχει ασχοληθεί με την βιομηχανία της τεχνολογία, παρέμεινε κυρίως επικεντρωμένη στα «παραδοσιακά» μέσα ενημέρωσης μέχρι την άφιξη του ασταθούς μεγιστάνα τεχνολογίας Alexander Skarsgård στην 3η σεζόν. Η αφήγηση ξεκινά με τον πλούσιο CEO της GoJo ως υποψήφιο στόχο εξαγοράς. Αλλά μέχρι το τέλος της σεζόν, είναι προφανές ότι οι αλληλεπιδράσεις του με τους Roys αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου. Λόγω της σουηδικής καταγωγής του Skarsgård, η πιο προφανής πιθανή επιρροή για τον ρόλο του ως Lukas Matsson είναι ο Daniel Ek, συνιδρυτής και CEO του Spotify. Επίσης, όπως πολύ εύστοχα σχολιάζει το Vanity Fair, η ανελέητη διαπραγμάτευση του Matsson με τους Roys, σε συνδυασμό με τα απρόβλεπτο και αψυχολόγητα tweets του, υποδηλώνουν επιρροές και από τον Elon Musk.

Succession
Oι Lukas Matsson, Logan Roy και Roman Roy

Οι υπόλοιπες ομοιότητες

Ο χαρακτήρας του Jeryd Mencken (Justin Kirk) εμφανίζεται στην 3η σεζόν της σειράς, σε ένα μυστικό συνέδριο των Ρεπουμπλικανών, προκειμένου οι οι ηγέτες του κόμματος -συμπεριλαμβανομένου του Logan Roy και των παιδιών του- να επιλέξουν τον μελλοντικό τους υποψήφιο πρόεδρο. Ο εν ενεργεία πρόεδρος της σειράς -ένας χαρακτήρας που δεν εμφανίζεται ποτέ και αναφέρεται μόνο ως “Η σταφίδα” (The Raisin)- φαίνεται να είναι ένα υβρίδιο Donald Trump και ενός πιο τυπικού συντηρητικού προέδρου, ενώ ο Gil Eavis (Eric Bogosian), ο γερουσιαστής των Δημοκρατικών που θέλει να στρατολογήσει τον Shiv στη 2η σεζόν, θυμίζει τον Bernie Sanders.

Ο νευρικός εκδότης Lawrence Yee (Rob Yang), που δραστηριοποιείται στον χώρο του ψηφιακού περιεχομένου, έχει όλα τα χαρακτηριστικά των νέων μέσων ενημέρωσης που ξεπήδησαν την δεκαετία του 2000, ενώ η εταιρεία του, Vaulter, θυμίζει έντονα το Vice και το BuzzFeed, με τίτλους άρθρων όπως “5 Reasons Why Drinking Milk on the Toilet Is Kind of a Game-Changer” και “Wait, Is Every Taylor Swift Lyric Secretly Marxist?” να μας επιβεβαιώνουν αυτή την αίσθηση. Επιπλέον, η εμπλοκή του Kendall Roy (Jeremy Strong) στην Vaulter  ενισχύει την άποψη ότι η ιστορία των Roys έχει επηρεαστεί από τους Murdoch -το 2013 o James Murdoch επένδυσε στην Vice Media 70 εκατομμύρια δολάρια αποκτώντας έτσι μερίδιο 5%.

To τέλος της σειράς

Στη βάση της, η σειρά Succession του HBO ήταν πάντα μια σειρά για τα άτομα που κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να παίξουν επιθετικά και να εκθρονίσουν τον «πατριάρχη» (Logan Roy) που πραγματικά λατρεύουν και από τον οποίο, υποσυνείδητα, ζητούν έγκριση σε κάθε τους βήμα στην ζωή.

Μετά από τρεις σεζόν και με την τέταρτη να εξελίσσεται, όσες φορές κι αν οι επίδοξοι διάδοχοι του Logan προσπαθούν να τον χειραγωγήσουν και να τον φέρουν σε δύσκολη θέση, αυτός δεν μπορεί να νικηθεί. Αυτό το επαναλαμβανόμενο μοτίβο έδωσε στο Succession μια σισύφεια απαισιοδοξία, αφού κάθε φορά οι φιλοδοξίες των αντιπάλων του χτυπάνε σε παγόβουνο (Logan Roy) και ναυαγούν μπροστά του.

Ίσως το ηθικό δίδαγμα της σειράς να είναι πώς όσες φορές και να είμαστε σίγουροι στην ζωή ότι τα πράγματα θα αλλάξουν, πάντα κάτι θα βρεθεί μπροστά μας, ένα εμπόδιο που δεν είχαμε υπολογίσει -ή που πιστεύαμε ότι θα προσπεράσουμε-, αλλά αυτή η διαδικασία είναι που κάνει την ζωή απολαυστική, όσο και η παρακολούθηση του Succession.

➪Με πληροφορίες από: Vanity Fair, New York Times, Vulture, Deadline, Ringer, The Verge, Wikipedia