Σημαντικές επιλογές ταινιών από την Ελλάδα κι ολόκληρο τον κόσμο συναντάμε για έναν ακόμα μήνα στη ψηφιακή ταινιοθήκη της ΕΡΤ. Από την ταινία τεκμηρίωσης του Γιώργου Γούση, “Χειροπλαιστής”, στο “Broadway” του Χρήστου Μασσαλά κι από εκεί στον “Δρόμο για το Λα Παζ”, τον “Επιφανή Πολίτη” και το “Σε Πόλεμο” με την επική ερμηνεία του Βενσάν Λιντόν.

Χειροπαλαιστής

Τα “Mαγνητικά Πεδία” ανέδειξαν τον Γούση και το καλοκαίρι του 2022 γέμισαν της καλοκαιρινές αίθουσες σημειώνοντας ρεκόρ εισιτηρίων ελληνικής παραγωγής. Λίγο νωρίτερα στο Φεστιβάλ Ντοκιναντέρ της Θεσσαλονίκης είχε παρουσιάσει και το ντοκιμαντέρ, “Χειροπαλαιστής” που αφορά τη ζωή του αδελφού του. Αρχικά είχε δουλευτεί ως μικρού μήκους project και παρουσιάστηκε το 2020 στη Δράμα. Η κάμερα του Γιώργου Κουτσαλιάρη παρατηρεί ημέρες από τη ζωή του Παναγιώτη. Ένας νέος άνθρωπος μεταξύ 25-30 που αποφασίζει να αφήσει τη ζωή και το χωριό του στην Ήπειρο για να ζήσει το όνειρό του στην Αθήνα. Η μετάβαση δεν είναι εύκολη υπόθεση. Το παιχνίδι με τον καθρέφτη δείχνει έναν άνθρωπο ευάλωτο και ανασφαλή παρά την επιβλητική του εξωτερική εμφάνιση. Η τελευταία εικόνα με το λεωφορείο φέρνει στο μυαλό μας τη ζωή του. Τώρα πρέπει να πάρει μία κρίσιμη απόφαση και να προχωρήσει.

χειροπαλαιστής

Broadway

Στο έργο του Χρήστου Μασσαλά κλειδί αποτελεί η αναζήτηση της ταυτότητας σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Το Broadway είναι ταυτόχρονα καταφύγιο και φυλακή. «Υπάρχουν σημάδια στην πόλη, αρκεί να ξέρεις να διαβάζεις». Η Νέλλυ, ο Μάρκος, ο “παππούς” (στην επανεμφάνιση του Χρήστου Πολίτη, γνωστού για τον ρόλο του Γιάγκου Δράκου στη Λάμψη), o Ρούντολφ, ο Μοχάμαντ κι ο Γιόνας που μετατρέπεται σε Μπάρμπαρα. Ένα ετερόκλητο μίγμα που συνεργάζεται για να επιβιώσει. Όλοι τους έχουν όμως ένα κοινό σημείο αναφοράς. Βρίσκονται στην πλευρά των ηττημένων της ζωής. Τελικά, ένας μεγάλος έρωτας έμεινε ανεκπλήρωτος, ως τελευταία εικόνα κρατάμε το χαμόγελο για την κατάληξη και η ελπίδα για μία συνάντηση στο μέλλον τώρα που η Νέλλυ γνωρίζει που και πως κατέληξε ο Γιόνας.

Road to La Paz

Eνα πολυδιάστατο ταξίδι από το Μπουένος Άιρες στο Λα Παζ, από την “εφηβεία” στην ενηλικίωση, από τον φόβο στη λύτρωση της ψυχής. Μέσα σ΄αυτόο πρωταγωνιστής μας θα ζήσει καταστάσεις που ποτέ δεν φαντάστηκε, θα ιχνηλατήσει άγνωστες διαδρομές κυριολεκτικά και μεταφορικά και θα αναθεωρήσει εν τέλει την κοσμοθεωρία του. Μία άλλη “Nebraska” θυμίζοντας αρκετά το έργο του Αλεξάντερ Πέιν. Θέτει τον θεατή στο κέντρο των γεγονότων κι εκμηδενίζει την απόσταση πραγματικότητας-οθόνης. Χαμόγελα επιτυχίας, χαμόγελα ευτυχίας κι επιστροφή.

Σε Πόλεμο

Ο Στεφάν Μπριζέ σκηνοθετεί με πρωταγωνιστή τον Βενσάν Λιντόν για τέταρτη φορά. Στην Ανζέ της Γαλλίας, η εταιρεία Περέν γερμανικών συμφερόντων αποφασίζει πως πρέπει να κλείσει το εργοστάσιό της. 1100 άτομα στην ανεργία, 4000 μαζί με τις οικογένειές τους στο χείλος της καταστροφής. Τα συνδικάτα ξεσηκώνονται και διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Τα μηνύματα συμπαράστασης που φτάνουν απ΄όλον τον κόσμο δείχνουν πως το φαινόμενο είναι καθολικό. «Είμαστε όλοι Περέν» και συνειρμικά ταξιδεύουμε στο «Je suis Daniel Blake». Το φινάλε συγκινητικό. O Λοράν έχει τη συνείδησή του απόλυτα καθαρή. Μέχρι την τελευταία στιγμή σκέφτεται τις επόμενες γενιές και τι θα ζήσουν. Είναι πλέον γεμάτος κι αυτός ο κόσμος δε τον χωράει. Από ανθρώπους σαν αυτούς προέκυψε και το κίνημα των Κίτρινων Γιλέκων. Δεν άντεχαν πια να παραμένουν παθητικοί. «Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει. Αυτός που δεν αγωνίζεται έχει ήδη χάσει»…

en guerre

Επιφανής Πολίτης

H ταινία των Γκαστόν Ντουπράτ και Μαριάνο Κον ισορροπεί άψογα ανάμεσα στη σαρδόνια κωμωδία και το κωμικό δράμα. Ο Nτάνιελ Μοντοβάνι είναι ένας συγγραφέας, διεθνώς αναγνωρισμένος. Καθημερινά δέχεται δεκάδες προσκλήσεις για συνεντεύξεις κι ομιλίες. Ο ίδιος όμως έχει χαράξει έναν μοναχικό δρόμο στη Βαρκελώνη και προτιμάει τη διαφύλαξη της ιδιωτικότητάς του και την απόσταση από τον κόσμο. Μοναδική συντροφιά του, η γραμματέας του. Τη μονότονη ζωή του διακόπτει ένα γράμμα από τη γενέτειρά του, το Σάλας της Αργεντινής που έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τα έργα του. Σαράντα χρόνια μετά αποφασίζει να επιστρέψει. Η σεμνότητα κι η ταπεινότητα του πρωταγωνιστή, Όσκαρ Μαρτίνεζ που γνωρίσαμε στις «Ιστορίες για Αγρίους» έρχεται σε αντιδιαστολή με τον φθόνο και τη ζήλια της τοπικής κοινωνίας.

Επιφανής Πολίτης