Oι δισκογραφίες των Shellac και της προηγούμενης μπάντας του Steve Albini, των Big Black, επέστρεψαν και οι δύο στο Spotify, λίγες ημέρες μετά τον θάνατο, απο καρδιακή προσβολή σε ηλικία μόλις 61 ετών, του σπουδαίου αμερικανού μηχανικού ήχου.

Ο Albini, ο οποίος προτιμούσε τον χαρακτηρισμό “μηχανικός ηχογραφήσεων” από τον χαρακτηρισμό “παραγωγός”, είχε βάλει το χέρι του σε μερικούς από τους πιο επιδραστικούς δίσκους στην σύγχρονη indie rock μουσική.

Δούλεψε για δίσκους όπως το In Utero των Nirvana, το Surfer Rosa των Pixies, το Rid of Me της PJ Harvey, το Pod των Breeders, το Ys της Joanna Newsom, το Magnolia Electric Co. των Songs:Ohia -μεταξύ πολλών άλλων.

Αν και γνωστός για την ενίοτε εριστική του συμπεριφορά, ο Albini ήταν ένα άνθρωπος με ξεκάθαρες αρχές και αξίες, τις οποίες κράτησε μέχρι τέλους.

Αρνήθηκε να πάρει πνευματικά δικαιώματα για τα άλμπουμ στα οποία δούλεψε – μια σπάνια στάση στη μουσική βιομηχανία.

«Δεν θέλω και δεν θα πάρω δικαιώματα για οποιονδήποτε δίσκο ηχογραφήσω. Τελεία και παύλα. Νομίζω ότι το να πληρώνεις ένα royalty σε έναν παραγωγό ή μηχανικό είναι ηθικά αδικαιολόγητο. Η μπάντα γράφει τα τραγούδια. Η μπάντα παίζει τη μουσική. Οι οπαδοί της μπάντας είναι αυτοί που αγοράζουν τους δίσκους. Η μπάντα είναι υπεύθυνη για το αν πρόκειται για έναν σπουδαίο ή έναν απαίσιο δίσκο. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο συγκρότημα», έλεγε μέχρι να πεθάνει.

Σε ένα γράμμα προς τον Kurt Cobain των Nirvana, όταν το συγκρότημα ρώτησε για μια συνεργασία μαζί του στο In Utero, ο Albini έγραψε χαρακτηριστικά: «Θα ήθελα να πληρώνομαι όπως ένας υδραυλικός: κάνω τη δουλειά και με πληρώνετε όσο αξίζει».

«Θα αφήσω εσάς να πάρετε την τελική απόφαση για το πόσα χρήματα θα πληρωθώ. Να ξέρετε ότι το πόσα θα επιλέξετε να με πληρώσετε, δεν θα επηρεάσει στο ελάχιστο τον ενθουσιασμό μου για την όλη διαδικασία», είχε πει στους Pixies.

Ο Steve Albini έφυγε με τραγικό τρόπο από τη ζωή μόλις μια εβδομάδα πριν από την κυκλοφορία του To All Trains, του πρώτου νέου άλμπουμ του συγκροτήματός του Shellac μετά από μια δεκαετία.

Η κίνηση της επιστροφής στην δημοφιλή πλατφόρμα αυτή αποτελεί μια μικρή έκπληξη, αν αναλογιστεί κανείς την εκπεφρασμένη απέχθεια του Albini για το Spotify στο παρελθόν. Ο Albini απέσυρε τους Shellac και τους Big Black από την πλατφόρμα το 2022. Την ίδια χρονιά, μάλιστα, έγραψε στο Twitter: “Το Spotify είναι μια απαίσια εταιρεία και δεν θέλω να είμαι μέρος της επιχείρησής τους”.

Οι Shellac του Steve Albini για το Spotify

Παρ’ όλα αυτά, οι απόψεις του Albini για το Spotify διίσταντο από ένα σημείο και μετά:

«Δεν κατηγορώ τα συγκροτήματα που έχουν τη μουσική τους στο Spotify από επιλογή», δήλωσε σε συνέντευξη του 2022. «Είναι ένα από τα λίγα μέρη εκτός των δισκοπωλείων όπου η ηχογραφημένη μουσική μπορεί να κερδίσει οτιδήποτε για τις μπάντες. Οι πληρωμές από το Spotify, αν και πενιχρές, μπορούν να αποτελέσουν, αθροιστικά, μια βιώσιμη πηγή εισοδήματος. Κανείς δεν θα πλουτίσει, αλλά θα μπορούσε να πληρώσει για τα ψώνια του».

Steve Albini Shellac

Φυσικά, ο Albini το έλεγε από μικρός ότι θα προτιμούσε να δουλεύει περισσότερο με ανεξάρτητες εταιρείες, παρά με εμπορικούς κολοσσούς.

To All Trains, το πρώτο νέο άλμπουμ των Shellac από το Dude Incredible του 2014, κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα μέσω της Touch and Go Records. Το άλμπουμ ήταν αρχικά διαθέσιμο στο Apple Music, στο YouTube, στο Bandcamp και σε άλλες τοποθεσίες, αλλά τώρα έρχεται να προστεθεί στις υπόλοιπες δισκογραφίες των Shellac και Big Black στο ίδιο το Spotify.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Albini ήταν πλήρως ενήμερος και ενέκρινε τα σχέδια αυτά πριν από αυτά, όπως περιγράφεται λεπτομερώς σε συνέντευξή του στο The Wire.

Αν και, φυσικά, τα άλμπουμ εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα σε φυσική μορφή μέσω της Touch and Go. Σύμφωνα με τα λόγια του Albini, «η αγορά μουσικής απευθείας από τις μπάντες είναι πάντα ο καλύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος για να την αποκτήσετε, ενώ εξίσου καλός τρόπος είναι και το Bandcamp, μια άλλη μουσική υπηρεσία».

Εσείς μπορείτε να ακούσετε το νέο άλμπουμ των Shellac, To All Trains, στο Spotify παρακάτω.