Η Stephanie Economou πιστώνει τα μουσικά προγράμματα των δημοσίων σχολείων του Λονγκ Άιλαντ, όπου μεγάλωσε, για την πρώιμη γνωριμία της με την κλασική μουσική. Όμως χάρη στη μεγαλύτερη αδελφή της έχει την καριέρα που κάνει τώρα – μια καριέρα στην οποία ανοίγει νέους δρόμους, ως όχι μόνο η πρώτη γυναίκα που ήταν υποψήφια για βραβείο Grammy στην κατηγορία “Best Score Soundtrack for Video Games and Other Interactive Media”, αλλά το κέρδισε κιόλας!

Η αδελφή της Economou, η Nicole, άρχισε να παίζει βιόλα στο σχολείο. «Ήταν τόσο ενθουσιασμένη η Nicole που μάθαινε στη μικρότερη αδελφή, σε εμένα, πώς να κρατάω το δοξάρι και μερικές από τις τεχνικές του οργάνου», θυμάται η Stephanie στην συνέντευξη που παραχώρησε στο Shondaland και στη Nadia Neophytou πριν λίγες μέρες. Μερικά χρόνια αργότερα, όταν ήρθε η σειρά της να διαλέξει όργανο στο σχολείο, διάλεξε το βιολί. «Ήταν ένα είδος μεγάλης κινητήριας δύναμης για μένα να παίξω κλασική μουσική και να μάθω όλο αυτό το ρεπερτόριο ώστε να μπορούμε να παίζουμε μαζί», λέει.

Η αίσθηση της χαράς στα παιδικά χρόνια, μετατράπηκε σε ένα μοιραίο κάλεσμα της ζωής τα επόμενα χρόνια. Οι γονείς την ενθάρυνναν να ακολουθήσει το πάθος της και έτσι σπούδασε σύνθεση στο New England Conservatory of Music. Εκεί, έκανε φιλίες με σκηνοθέτες στα πρώτα τους βήματα από το κοντινό Emerson College και άρχισε να επενδύει με μουσική τις ταινίες μικρού μήκους τους.

Τα πρώτα βήματα

«Με το που ξεκίνησα ένιωθα πως αυτό είναι το σωστό για μένα, αυτό θέλω πραγματικά να κάνω, να συνεργάζομαι με ανθρώπους. Θέλω να δοκιμάζομαι. Θέλω απλώς να έχω αυτόν τον καμβά για να μπορώ να δημιουργώ αυτά τα τοπία». Έχοντας από πάντα μια αγάπη για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, η Stephanie Economou διαπίστωσε ότι η σύνθεση μουσικής για κινούμενες εικόνες την εκπλήρωνε με έναν τρόπο που η κλασική μουσική δεν το κατάφερνε.

Η Economou θαύμαζε τους Danny Elfman, John Williams και Thomas Newman και άκουγε συνεχώς τις κινηματογραφικές μουσικές τους, προσπαθώντας να βρει το δικό της δρόμο μέσα από τη διαδικασία. Δούλεψε δίπλα στον περιζήτητο Βρετανό συνθέτη Harry Gregson-Williams (“Shrek”, “Τα Χρονικά της Νάρνια”, “Mulan”) ενώ ολοκλήρωνε το μεταπτυχιακό της, και όταν αποφοίτησε, αυτός της πρόσφερε μια θέση πλήρους απασχόλησης.

Η Stephanie-Economou στο στούντιο / Πηγή: Twitter

«Ήμουν πολύ τυχερή γιατί δεν ήταν μόνο μέντορας», δήλωσε. «Πιστεύω ακράδαντα ότι ήθελε, συγκεκριμένα, να προσλάβει μια γυναίκα και κατάλαβε ότι οι γυναίκες δεν θα είχαν τις ίδιες ευκαιρίες που είχαν οι νέοι άνδρες στον κλάδο». Η Economou άρπαξε την ευκαίρια και προχώρησε στον δρόμο της κινηματογραφικής σύνθεσης.

Συνεργαζόμενη με τον Gregson-Williams για έξι χρόνια, συνέθεσε μουσική σε ταινίες όπως το live-action remake της “Mulan” της Disney, το “The Equalizer 2” και το “The Martian”.

Η συμμετοχή της στο Sundance Institute Composers Lab στο Skywalker Ranch, η συμμετοχή της στην Πρωτοβουλία Συνθετών του NBC/Universal για το 2018 και οι παραπάνω ταινίες, την βοήθησαν να “εκπαιδευτεί” στον χώρο που επέλεξε. Της έδωσαν στέρεες βάσεις, ώστε όταν θα έβγαινε μόνη της εκεί έξω – στην κινηματογραφική σύνθεση, να μπορέσει να γράψει μουσική σε περισσότερες ταινίες μικρού μήκους, αλλά και σε τηλεοπτικές σειρές, όπως το “Jupiter’s Legacy” του Netflix (για το οποίο κέρδισε το 2022 το βραβείο “David Raksin Award for Emerging Talent” της Society of Composers & Lyricists) και το “The Chair”, καθώς και το “Step Up του Starz: High Water”. Με κάθε νέο έργο της, η Economou ένιωθε την αυτοπεποίθησή της να μεγαλώνει.

Τα βιντεοπαιχνίδια

Μια μέρα, φαινομενικά από το πουθενά, δέχτηκε ένα τηλεφώνημα που θα την έβγαζε από το comfort zone της. Η εταιρεία παιχνιδιών Ubisoft έψαχνε για νέους συνθέτες με τους οποίους δεν είχε ακόμη συνεργαστεί για τη δημιουργία περιεχομένου για download και αφορούσε τη μουσική σύνθεση για ένα παιχνίδι της σειράς “Triple-A”.

Αρχικά, υποδέχθηκε αυτή την πρόκληση με έντονο ενθουσιασμό, όμως γρήγορα ξεκίνησε να συνθέτει. Έκανε ένα demo για την Ubisoft, τους άρεσε πολύ και έτσι την προσέλαβαν. Το πρώτο παιχνίδι στο οποίο εργάστηκε ήταν το “Assassin’s Creed Valhalla: The Siege of Paris”.

«Ήταν συναρπαστικό να φτιάχνω μουσική που ήταν τόσο έντονα καθηλωτική. Διαπίστωσα ότι οι παίχτες πραγματικά ακούνε και ανταποκρίνονται στη μουσική των βιντεοπαιχνιδιών επειδή απλά ζουν μέσα εκεί, μαζί με τη μουσική του παιχνιδιού, για ώρες, εβδομάδες και μήνες», σχολίασε στο Shondaland.

Δημιουργώντας μουσική για την Ubisoft / Πηγή: stephanieeconomou.com

Η ίδια πιστεύει ότι είναι η μουσική για τα βιντεοπαιχνίδια είναι μία τελείως διαφορετική εμπειριά από ένα soundtrack μιας ταινίας, καθώς «Αυτό ειναι ζωντανό, αναπνέει, και είναι ένας συναρπαστικός χώρος για να κάνεις μουσική. Δεν είναι όπως η μουσική στις ταινίες που λες ότι σου αρέσει το soundtrack και ίσως το ακούσεις ξανά κάποια στιγμή».

Το δεύτερο παιχνίδι στο οποίο δούλεψε ήταν το “Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök”, και είναι αυτό που της χάρισε την υποψηφιότητα και το βραβείο Grammy. Σε αντίθεση με το “Paris”, το “Ragnarök” δεν βασιζόταν σε κάποιο ιστορικό γεγονός αλλά είχε τις ρίζες του στη σκανδιναβική μυθολογία, οπότε μπορούσε να παίξει πολύ περισσότερο με τη θεματολογία της. Μυήθηκε στο black metal και έψαξε αρκετά για να βρει μουσικούς με τους οποίους θα μπορούσε να ζωντανέψει αυτό το είδος μουσικής στο μυθικό “Ragnarök”.

Η μουσική για βιντεοπαιχνίδια έχει βραβευτεί και στο παρελθόν, αλλά μέχρι φέτος δεν είχε δική της κατηγορία στα Grammy, οπότε η προσθήκη του “Best Score Soundtrack for Video Games and Other Interactive Media” είναι μια σημαντική κίνηση για την Ακαδημία, τον χώρο της σύνθεσης, τη μουσική βιομηχανία, και όλα αυτά υπογραμμίζουν το σπουδαίο επίτευγμά της.

«Είμαστε όλοι τόσο ευγνώμονες στη βιομηχανία, αλλά υπήρχαν άνθρωποι που πάλευαν για πολλά χρόνια για να αναγνωριστεί η μουσική τους ως κάτι ξεχωριστό», λέει η Economou. «Και είναι κάτι ξεχωριστό. Όλα έχουν τη θέση τους. Η μουσική για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση έχει τη θέση της, και η μουσική για τα βιντεοπαιχνίδια έχει πλέον τη θέση της. Απλά είναι δύσκολο όταν τα βιντεοπαιχνίδια έρχονται αντιμέτωπα με μουσικές συνθέσεις από ταινία του Christopher Nolan. Υπάρχει τόση συναρπαστική, πρωτοποριακή μουσική που γράφεται στα παιχνίδια που πραγματικά αξίζει τη δική της θέση εκεί».

Η Economou όμως δεν είναι η μοναδική γυναίκα συνθέτης στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών. Η ίδια ξεχωρίζει τις Sarah Schachner (“Assassin’s Creed Valhalla”), Yoko Shimomura, Hildur Guðnadóttir, Winifred Phillips και τη Lena Raine. «Υπάρχουν τόσες πολλές καταπληκτικές γυναίκες που γράφουν μουσική σε αυτόν τον χώρο και είμαι τόσο ενθουσιασμένη που θα τις ψηφίσω στο μέλλον και θα συνεχίσω να ακούω τη μουσική τους», σχολίασε.

Πηγή: stephanieeconomou.com

 

Όμως η μουσική βιομηχανία – και ανάμεσά τους η ακαδημία των Grammy – είναι γνωστή πως δεν τιμά ιδιαίτερα τις γυναίκες συνθέτριες. Για παράδειγμα, η Guðnadóttir ήταν μόλις η τέταρτη γυναίκα συνθέτης στην 90χρονη και πλέον ιστορία των βραβείων Όσκαρ που κέρδισε ποτέ Όσκαρ, το 2020. Η Economou γι’ αυτόν τον λόγο είναι μόνιμο μέλος του ΔΣ στο Alliance for Women Film Composers και πιστεύει πως «υπάρχουν πολλά αναδρομικά Grammy» που πρέπει να δοθούν.

Η Stephanie Economou, πλέον, έχει αφήσει το βιολί και κρατάει τη βιόλα της – η οποία όπως λέει «είναι ένα καταπληκτικό όργανο, με βαθύτερο και πλουσιότερο ήχο» – αφιερώνει την καριέρα της στην αδερφή της, μπορεί να τοποθετήσει σε περίοπτη θέση το βραβείο Grammy που κέρδισε εχθές το βράδυ στο Los Angeles και να μην κρατήσει από αυτή την σημαντική βραδιά την λανθασμένη εκφώνηση του “Assassin’s Creed Valhalla” από τον κωμικό/τραγουδιστή Randy Rainbow – δηλαδή, ok ρε μεγάλε, μια δουλειά είχες να κάνεις.