Η Σάντρα Ούλερ γεννήθηκε στο Σουλ. Σπούδασε υποκριτική στην Ακαδημία Δραματικών Τεχνών Έρνστ Μπους στο Βερολίνο. Για την ερμηνεία της ως Αννελίζ Μίχελ στο δράμα του Χανς-Κρίστιαν Σμιτ “Requiem” κέρδισε την Ασημένια Άρκτο για Καλύτερη Γυναικεία ερμηνεία στο Βερολίνο. Είναι διεθνώς γνωστή για τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στην ταινία της Μάριν Άντε “Toni Erdmann”, για τον οποίο κέρδισε, μεταξύ άλλων το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου και το Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου του Τορόντο. Δε σταμάτησε όμως εκεί. Τη συναντάμε στους “Διαδρόμους” και σε δύο ταινίες που σημάδεψαν το παγκόσμιο σινεμά τα τελευταία χρόνια, στην “Ανατομία μίας Πτώσης” και στη “Ζώνη Ενδιαφέροντος”.
“Requiem”, του Χανς-Κρίστιαν Σμιτ
Στο κεντρικό φόντο της ταινίας μία νεαρή γυναίκα που αντιμετωπίζει τον αβάσταχτο ψυχικό πόνο που προκύπτει από την εξαιρετικά αυστηρή θρησκευτική ανατροφή της και την επιθυμία της να βρει γαλήνη μέσω της πίστης της. Η Σάντρα Ούλερ, στον ρόλο της Αννελίζ προσφέρει μια συγκλονιστική και συναισθηματικά φορτισμένη ερμηνεία που άνοιξε τον δρόμο για την περαιτέρω εξέλιξη και σταδιοδρομία της. Παρά τις εσωτερικές της συγκρούσεις και την έντονη πίεση που βιώνει καταφέρνει να αποδώσει με εξαιρετική ευαισθησία την ψυχολογική καταρράκωση του χαρακτήρα της, δίνοντας στους θεατές μια ζωντανή εικόνα της εσωτερικής της πάλης. Το αστέρι της τότε ανέτειλε και η συνέχεια απλά αναμενόμενη.
“Toni Erdmann”, της Μάριν Άντε
Ένα βαθιά κοινωνικό φιλμ που έχει ως στόχο αφενός να καταδείξει την αλλοτρίωση στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων στον βωμό των συμφερόντων και της αδυσώπητης καθημερινότητας κι αφετέρου τον αγώνα του γονιού για να δει το παιδί του, όπως ονειρεύεται. Kαταλύτη για την εξέλιξη της πλοκής αποτελούν οι ερμηνείες των Peter Simonichek και Σάντρα Ούλερ, με αποκορύφωμα το “Greatest Love of All” που σηματοδοτεί τη λύτρωση και την αλλαγή. H τέχνη, ο πολιτισμός, οι ιδέες και τα ιδανικά είναι πανανθρώπινα, δεν έχουν σύνορα. O σύγχρονος κόσμος χρειάζεται τέτοιες ταινίες να ευαισθητοποιηθεί, να ξυπνήσει από τον παρατεταμένο λήθαργο.
“Στους Διαδρόμους”, του Τόμας Στούμπερ
Ένα απόλυτα αινιγματικό φιλμ με πρωταγωνιστές τους Φραντζ Ρογκόφσκι (Τransit, η Νύμφη του Νερού, Μεγάλη Απόδραση) και Σάντρα Ούλερ (Toni Erdmann). O 30χρονος Kριστιάν παλεύει να ξεφύγει από την παλιά του ζωή κι ως μάνα εξ ουρανού έρχεται η πρόταση για εργασία σε ένα supermarket. Εκεί θα γνωρίσει δύο πρόσωπα, που θα τον σημαδέψουν. Ο μέντοράς του, Μπρούνο κι η γλυκιά κοπέλα από το τμήμα των ζαχαρωτών, Μαριόν. Το αίσθημα της μοναξιάς, η συναισθηματική κόπωση κι οι καθημερινές ανεκπλήρωτες ολοκληρώσεις, μας καλούν να ταξιδέψουμε στους διαδρόμους και ανακαλύψουν πως τα ομορφότερα στη ζωή είναι συναισθήματα κι όχι πράγματα.
“Η Ανατομία μίας Πτώσης”, της Ζιστίν Τριέ
Τον τελευταίο χρόνο η Σάντρα, μια Γερμανίδα συγγραφέας, ο Γάλλος σύζυγός της Σάμουελ και ο εντεκάχρονος γιος τους Ντάνιελ ζουν σε μια απομακρυσμένη πόλη στις γαλλικές Άλπεις. Όταν ο σύζυγος βρίσκεται νεκρός στο χιόνι, γεννάται το ερώτημα αυτοκτόνησε ή σκοτώθηκε. Η αιτία θανάτου μένει αδιευκρίνιστη και η συνοδοιπόρος του θεωρείται αυτόματα η κύρια ύποπτη. Γρήγορα μεταφερόμαστε στο περιβάλλον της αίθουσας κι εκεί η δίκη ξεπερνάει τη διερεύνηση των συνθηκών του θανάτου. Μετατρέπεται σε ένα ταξίδι στα βάθη της συγκρουσιακής σχέσης του ζευγαριού.
Kαταλύτης για την επιτυχία όσων είχε σχεδιάσει η Τριέ είναι η Σάντρα Ούλερ. Με γερμανική πειθαρχία, ισχυρή αίσθηση του εγώ κι ένα λάγνο βλέμμα που αποπροσανατολίζει τον θεατή δίνει ίσως τη σπουδαιότερη ερμηνεία της μέχρι τώρα καριέρας της. Πραγματικά μαγνητίζει και δεν αφήνει περιθώρια να αντιληφθούμε αν όντως είναι αθώα ή ένοχη. Η ίδια γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα την έκβαση των γεγονότων και καλείται να συμβιβαστεί πρώτα απ΄όλα με τον ίδιο της τον εαυτό, καθώς η εσωτερική σύγκρουση αποτελεί τον κρατήρα του ηφαιστείου που είναι έτοιμος να εκραγεί.
“Η Ζώνη Ενδιαφέροντος”, του Τζόναθαν Γκλέιζερ
Η “Zώνη Ενδιαφέροντος” αποτελεί αδιαμφισβήτητα μία πρωτότυπη κινηματογράφηση μίας γνωστής ιστορίας με συγκεκριμένη εστίαση. Κρύβει μέσα της ένα σπουδαίο πολιτικό σχόλιο και έρχεται να προβληθεί σε μία εποχή που η ανθρωπότητα τραβάει και πάλι την κουρτίνα και κλείνει τα μάτια σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα. Ο ιστορικός του μέλλοντος και κινηματογραφιστές σαν τον Γκλέιζερ χρόνια μετά θα έχουν πολλά να γράψουν και να αποδώσουν στην Έβδομη Τέχνη χρόνια μετά για το δικό μας παρόν. Για τις ένοχες σιωπές μας, για την προσήλωσή μας στη δύναμή της εικόνας και για την έλλειψη αντίληψη της ουσίας των πραγμάτων. Με τη Σάντρα Ούλερ να δίνει μία δεύτερη σπουδαία ερμηνεία μέσα στην τρέχουσα σεζόν (“Η Ανατομίας Μίας Πτώσης”), καθώς εσωτερικεύει την πίεση και να λειτουργεί αποσυμπιεστικά για όλα τα μέλη της οικογένειας. Ήρεμη δύναμη και ταυτόχρονα βουβός πόνος. Ακόμα και τη στιγμή της σύγκρουσης με τον σύντροφό της μοιάζει να κρατάει μέσα της τα περισσότερα από όσα θέλει να ομολογήσει.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.