Το 2022 έκλεισε με την προβολή αρκεετών αξιόλογων ταινιών. Το 2023 όμως τρέχει με φρενήρεις ρυθμούς στον δρόμο για τις Χρυσές Σφαίρες και τα Oscar. Μετά τα “Εlvis” του Μπαζ Λούρμαν, “Everything Everywhere All at Once”, “Triangle of Sadness” του Έστλουντ, “Top Gun: Maverick”, “Fabelmans” του Στίβεν Σπίλμπεργκ, “Τhe Avatar: Τhe Way of Water” του Τζέιμς Κάμερον και “White Noise” του Νόα Μπόμπακ έρχεται το κυρίως πιάτο με μερικές από τις πιο αναμενόμενες παραγωγές της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν.

Πρεμιέρα έκανε η “Φάλαινα” του Ντάρεν Αρονόφσκι με μεγάλο πρωταγωνιστή τον Μπρένταν Φρέιζερ που δείχνει ικανός για το Oscar Α΄ανδρικού ρόλου. Μία συγκλονιστική ερμηνεία σεμιναριακού επιπέδου στην μεγάλη επιστροφή του ηθοποιού. Ένας καθηγητής, ένας άνθρωπος με αδυναμίες και πάθη. Ικανός όμως να παραδεχθεί τα λάθη του να «πατήσει ξανά στα πόδια» του. Όταν το καταφέρει φτάνει η στιγμή της λύτρωσης της ψυχής του και ξεκινάει ένα νέο ταξίδι. Το επιτηδευμένο φινάλε αποτελεί ίσως την καλύτερη σκηνή της φετινής σεζόν.

Κι από το “Whale” στο “Babylon” του Ντάμιεν Σαζέλ (Whiplash, La La Land). Μία ιστορία υπέρμετρης φιλοδοξίας και εξωφρενικής υπερβολής. Η ταινία ακολουθεί την άνοδο και την πτώση πολλαπλών χαρακτήρων στη διάρκεια μιας περιόδου αχαλίνωτης παρακμής και ακολασίας στις απαρχές του Χόλυγουντ. Μπραντ Πιτ (μετά το Bullet Train) και Μάργκοτ Ρόμπι (Amsterdam) αποτελούν μαγνήτη κι αναμένεται κοσμοσυρροή στα multiplex.

To “Banshees of Inisherin” του Μάρτιν ΜακΝτόνα (Οι Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ στο Μιζούρι) ταρακούνησε τη Βενετία και έδωσε το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στον Κόλιν Φάρελ. Δύο φίλοι σε ένα νησί της Ιρλανδίας αναζητούν πόσο πολύτιμος χρόνος χάθηκε μεταξύ τους στην πορεία της ζωής τους. Με μία λεπτή ειρωνεία διερευνώνται σε βάθος τα όρια της ελευθερίας και το βάρος της ευθύνης απέναντι στον εαυτό μας και τους γύρω μας.

Η Κέιτ Μπλάνσετ με το “TAR” θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για την επικράτησή της στην κατηγορία Α΄ Γυναικείου ρόλου. Ο Τοντ Φιλντ επιστρέφει στην μεγάλη οθόνη χρόνια μετά την τελευταία του απόπειρα και σηκώνει τον πήχη πολύ ψηλά. Με άξονα το #metoo δημιουργεί τη δική του ιστορία για τα κακώς κείμενα κάθε μορφής εξουσίας και για έναν κόσμο που η πατριαρχία όσο κι αν θέλει να προοδεύσει τον κρατάει δέσμιό της βαθιά.

Στις παραπάνω επιλογές έρχεται να προστεθεί το “Close” του Λούκας Ντοντ, που θεωρείται εξαιρετικά πιθανό μετά την πεντάδα στις Χρυσές Σφαίρες, να βρεθεί στην τελική ευθεία και για το Χρυσό Αγαλματάκι Διεθνούς Ταινίας. Δύο αγόρια ηλικίας 13 ετών, ο Λεό και ο Ρεμί περνούν το καλοκαίρι βοηθώντας τους γονείς τους με αγροτικές εργασίες. Ξαφνικά οι ισορροπίες αλλάζουν. Ο σκηνοθέτης του “Κοριτσιού” δημιουργεί ένα εύθραυστο δράμα αβίαστης συγκινησιακής δύναμης που θα μπορούσε να είναι ο φετινός Χρυσός Φοίνικας των Καννών.

Αυτές είναι οι σημαντικότερες επιλογές στον δρόμο για τα μεγάλα Βραβεία της χρονιάς. Παράλληλα το ελληνικό κοινό περιμένει με μεγάλο ενδιαφέρον το “Χρυσάφι του Ρήνου” του Φατίχ Ακίν, το “Τόρι και Λοκίτα” των αδελφών Νταρντέν και τις “Δύο Όψεις του Ξυραφιού” της Κλερ Ντενί με τους Ζιλιέτ Μπινός και Βενσάν Λιντόν.