Υπήρχε ένα μακροχρόνιο κινηματογραφικό μυστήριο: «Γιατί ο Λιότα δεν είναι πιο επιτυχημένος;». Και γιατί πάντα θα τον συνοδεύει ο ρόλος του γκάνγκστερ; Ο ηθοποιός ξεκίνησε από τον πρώτο του μεγάλο κινηματογραφικό ρόλο, ως ο τρελός πρώην της Melanie Griffith στο Something Wild του 1986, για τον οποίο ήταν υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα, οπότε μετά από αυτό, η κινηματογραφική «σταροποίηση» φαινόταν κάπως εξασφαλισμένη φτάνοντας στον ρόλο του Henry Hill στο θρυλικό Goodfellas, ο οποίος σίγουρα ήταν ένας από τους σπουδαιότερους κινηματογραφικούς ρόλους που γράφτηκαν ποτέ για νεαρό ηθοποιό. Ο Liotta ήταν εξαιρετικός ως επίδοξος γκάνγκστερ, κρατώντας τα σκήπτρα του απέναντι στον απόλυτο γλεντζέ της οθόνης Joe Pesci, και μερικές φορές υποδυόμενος τον Robert De Niro εκτός οθόνης. Και μετά τι; Λοιπόν, σίγουρα δεν εξαφανίστηκε να και κάπως έτσι φάνηκε. Ήταν υπέροχος ως πατέρας του Johnny Depp στο Blow, έφαγε αξέχαστα τον ίδιο του τον εγκέφαλο στο Hannibal και τον λάτρεψαν στο Cop Land, παίζοντας τον μοναδικό αληθινό φίλο του Sylvester Stallone, αλλά και ως διαταραγμένο δικηγόρο διαζυγίου του Adam Driver στο Marriage Story. Ποτέ, όμως, δεν έγινε ο πρωταγωνιστής που φαινόταν τόσο προορισμένος να γίνει το 1990, και κανείς δεν μπορούσε να εξηγήσει το γιατί.

Η τελευταία του ταινία ήταν το The Many Saints of Newark, η οποία έμεινε γνωστή ως «The Sopranos Movie», και επικεντρώνεται στη σχέση του νεαρού Tony (τον οποίο υποδύεται ο γιος του James Gandolfini, Michael) με τον πατέρα του Christopher Moltisanti (Michael Imperioli στη σειρά), τον Dickie, τον οποίο υποδύεται ο Alessandro Nivola. Πατέρες και γιοι αντηχούν σε όλη την ταινία και ο Liotta υποδύεται τον πατέρα του Dickie, τον Hollywood Dick Moltisanti. (Moltisanti = πολλοί άγιοι, δηλαδή).

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ray Liotta (@rayliotta)

Σκέφτεται ο Liotta την παρουσία του στην οθόνη όταν παίζει; Αυτή είναι μία ερώτηση που έκανε η Hadley Freeman σε αυτή την τελευταία μεγάλη συνέντευξή του: «Μπα, όχι πραγματικά. Απλώς αφοσιώνομαι σε αυτό που γράφεται στη σελίδα και το σενάριο που υπαγορεύει τον χαρακτήρα» απάντησε ο ίδιος αδιάφορα.

Λίγο καιρό πριν ο Nivola είπε σε συνέντευξή του ότι ο Liotta του έστειλε ένα μήνυμα λέγοντάς του ότι ο Nivola του θυμίζει τον εαυτό του στο Goodfellas. «Ήταν ένα από τα πιο σημαντικά εύσημα που έχω λάβει ποτέ από οποιονδήποτε, και ήταν πραγματικά κάτι τέτοιο που μου έδωσε την αυτοπεποίθηση να απογειώσω την ερμηνεία», συμπλήρωσε ο Nivola.

«Μμμ, δεν το εννοούσα ακριβώς έτσι» θα πει μετά τις δηλώσεις του Nivola ο ίδιος ο Liotta. «Εννοούσα ότι ήταν ο χαρακτήρας που κρατούσε το έργο ενωμένο, όπως στο Goodfellas το επίκεντρο ήταν ο Henry. Αυτό».
«Αυτό μοιάζει λιγότερο με συνέντευξη και περισσότερο σαν να προσπαθώ να πιάσω κουβέντα με έναν τύπο σε ένα μπαρ που ενδιαφέρεται περισσότερο να παρακολουθεί την τηλεόραση πάνω από τον ώμο μου. Και έτσι, με αυτό το πνεύμα, πηγαίνω σε ένα συνηθισμένο μου θέμα συζήτησης σε ένα μπαρ, τους Sopranos. Ήταν οπαδός της σειράς;» γράφει η δημοσιογράφος Hadley Freeman. «Δεν είμαι και πολύ τηλεθεατής, οπότε κάθε τόσο έβαζα την τηλεόραση και αν ήταν ανοιχτή, παρακολουθούσα τι έκαναν. Αλλά απλά δεν ήταν ο τρόπος με τον οποίο περνούσα τον χρόνο μου», απαντά ο ηθοποιός και η δημοσιογράφος τον ρωτάει αν αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μετανιώσει που -σύμφωνα με φήμες- απέρριψε το ρόλο του Τόνι Σοπράνο. «Όχι! Δεν ξέρω από πού προήλθε αυτή η ιστορία. Ο David Chase, ο δημιουργός των Sopranos, μου ζήτησε κάποτε να παίξω τον Ralphie, που τελικά υποδύθηκε ο Joe Pantoliano. Αλλά ποτέ τον Τόνι» συνεχίζει ο Liotta.

Ο Λιότα υιοθετήθηκε όταν ήταν έξι μηνών από ένα ζευγάρι Ιταλοαμερικανών και μεγάλωσε στο Νιου Τζέρσεϊ. Αργότερα εντόπισε τη βιολογική του μητέρα και ανακάλυψε ότι είχε ένα σωρό ετεροθαλή αδέλφια και μια κανονική αδελφή.

«Δεν ήθελα να κάνω άλλο ένα θέμα με τη μαφία και γύρισα το Hannibal. Απλά δεν το ένιωθα σωστό εκείνη τη στιγμή» εξήγησε. Προφανώς για την τελευταία του ταινία, το The Many Saints of Newark, αισθάνθηκε σωστό το τάιμινγκ, γιατί όταν ο ηθοποιός έμαθε γι’ αυτό, πέταξε στη Νέα Υόρκη για να ζητήσει από τον Chase τον ρόλο, πληρώνοντας μόνος του τις πτήσεις και τη διαμονή του, κάτι ανήκουστο για τους περισσότερους μεγάλους ηθοποιούς. Γιατί ήθελε τόσο πολύ να συμμετάσχει στην ταινία;

«Πραγματικά δεν είμαι σίγουρος τι με έκανε τόσο αποφασισμένο» εξηγεί με το ύφος ενός ανθρώπου που δεν ξοδεύει τεράστιο χρόνο για να διερευνήσει τα εσωτερικά του κίνητρα. «Αλλά ήμουν και ευτυχώς όλα πήγαν καλά».

Από τότε που θυμόταν τον εαυτό του, ο Χένρι Χιλ ήθελε να γίνει γκάνγκστερ. Αντιθέτως τον Liotta δεν τον ενδιέφερε καθόλου η υποκριτική. Σπούδασε θέατρο μόνο και μόνο επειδή ήταν ένα μάθημα στο κολέγιο που δεν απαιτούσε μαθηματικά, και άρχισε να περνάει από οντισιόν για θεατρικές παραστάσεις μόνο και μόνο επειδή μια όμορφη κοπέλα του είπε ότι έπρεπε. «Για να είμαι ειλικρινής μαζί σας νόμιζα ότι θα ασχοληθώ με τις κατασκευές». Ο Λιότα υιοθετήθηκε όταν ήταν έξι μηνών από ένα ζευγάρι Ιταλοαμερικανών και μεγάλωσε στο Νιου Τζέρσεϊ. Αργότερα εντόπισε τη βιολογική του μητέρα και ανακάλυψε ότι είχε ένα σωρό ετεροθαλή αδέλφια και μια κανονική αδελφή. Μήπως η ανακάλυψη της βιολογικής του οικογένειας άλλαξε την αυτοεικόνα του;

«Όχι πραγματικά, όχι. Η πραγματικότητα είναι ότι, όσον αφορά την εθνικότητα, δεν έχω ιδέα τι είμαι. Ανακάλυψα πολλά πράγματα από τη συνάντηση με τη βιολογική μου μητέρα, αλλά δεν άλλαξε τίποτα. Απλώς χαλάρωσα» θα πει.

Ο πατέρας του Liotta έπεισε τον γιο του να δοκιμάσει το κολέγιο, τουλάχιστον για ένα εξάμηνο, και εκεί, στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, άρχισε να σπουδάζει δραματική τέχνη και πήρε τον πρώτο του ρόλο σε θεατρικό έργο, ως σερβιτόρος που χόρευε στο Cabaret. «Είμαι ένας αθλητής από το Νιου Τζέρσεϊ, οπότε μου ταίριαζε» παραδέχεται. Παρ’ όλα αυτά, του άρεσε τόσο πολύ που παρέμεινε στο κολέγιο και τα τέσσερα χρόνια. Στη συνέχεια, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου βρήκε κάποιες δουλειές σε διαφημιστικά σποτ, είχε έναν κανονικό ρόλο σε μια σαπουνόπερα και, τελικά, πήρε το ρόλο στο Something Wild. Και αυτό ήταν οριστικά το τέλος της υποθετικής καριέρας του Liotta στις κατασκευές.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ray Liotta (@rayliotta)

Ο Liotta ξέρει ότι θα μείνει για πάντα γνωστός για το Goodfellas, και δεν έχει πρόβλημα με αυτό. «Αν έχεις μια ταινία που ο κόσμος θυμάται, αυτό είναι υπέροχο. Αν έχεις δύο, αυτό είναι φανταστικό», λέει.
Μέσα στο αλλόκοτου χαρακτήρα το υπάρχει και η εξής ιστορία. Δεν έχει δει ποτέ την ταινία «Field of Dreams» στην οποία έπαιζε μαζί με τον Κέβιν Κόστνερ. «Η μητέρα μου ήταν άρρωστη όταν πήγαμε να τη δούμε, οπότε φύγαμε στην αρχή της ταινίας. Δεν ένιωσα έκτοτε την ανάγκη να τη δω. Την προβάλλουν συχνά στην τηλεόραση, αλλά την προσπερνάω. Δεν έχω καμία επιθυμία. Αυτό είναι όλο».

Παρά το γεγονός ότι δεν είδε ποτέ μια από τις σπουδαιότερες ταινίες μπέιζμπολ που γυρίστηκαν, ο Liotta είναι φανερό ότι δεν αποστρέφεται το ίδιο το παιχνίδι, καθώς γνώρισε την Μισέλ Γκρέις σε έναν αγώνα μπέιζμπολ το 1997. Παντρεύτηκαν, απέκτησαν μια κόρη, την Karsen, και αργότερα χώρισαν. Έχει δει η κόρη του το Goodfellas; «Καλή ερώτηση. Το έχεις δει;» λέει, ρωτώντας την κόρη του η οποία κάθεται δίπλα του. «Ναι, μου το έδειξες εκείνη τη φορά», απαντά εκείνη. «Ω, ναι! Το είδαμε, είτε το πιστεύετε είτε όχι, στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αρούμπα», θυμάται.

«Απλά προσποιούμαι – αυτό είναι λίγο πολύ. Το μεγαλύτερο πράγμα είναι η αυτοπεποίθηση: δεν χρειάζεσαι έναν σκηνοθέτη να σου πει τι να κάνεις, όλα είναι στο σενάριο. Αν το απλοποιήσεις μοιάζει με παιχνίδι» θα αποκαλύψει ο ίδιος για τον τρόπο που δουλεύει.

Ο Μάρτιν Σκορτσέζε είναι γνωστός για τη χρήση των ίδιων ηθοποιών ξανά και ξανά, οπότε γιατί ο Liotta δεν έχει ξαναδουλέψει μαζί του; «Δεν ξέρω, θα πρέπει να τον ρωτήσετε. Αλλά θα το ήθελα πολύ», λέει.
Ο Liotta πρέπει να έχει τις δικές του εξαιρετικά περίπλοκες μεθόδους υποκριτικής. Παρόλο που «έπεσε» σε αυτήν μάλλον τυχαία, στη συνέχεια αφοσιώθηκε και συνέχισε να μελετάει με τον αγαπημένο του δάσκαλο υποκριτικής, τον Harry Mastrogeorge, ακόμα και μετά το Goodfellas. Ο Nivola έχει παραδεχτεί ότι «από όλους τους τρομακτικούς θρύλους με τους οποίους έχω συνεργαστεί – De Niro, Christopher Walken, Joaquin Phoenix, Shirley MacLaine – ο Ray είναι αυτός που με φόβισε περισσότερο. Όχι επειδή είναι κακός -δεν είναι- αλλά επειδή είναι τόσο έντονα αφοσιωμένος στην τέχνη της υποκριτικής». Ίσως λοιπόν αυτό να είναι το λάθος που κάνουν οι άνθρωποι με τον Liotta: δεν είναι αγενής, απλώς υποδύεται.

«Απλά προσποιούμαι – αυτό είναι λίγο πολύ. Το μεγαλύτερο πράγμα είναι η αυτοπεποίθηση: δεν χρειάζεσαι έναν σκηνοθέτη να σου πει τι να κάνεις, όλα είναι στο σενάριο. Αν το απλοποιήσεις μοιάζει με παιχνίδι» θα αποκαλύψει ο ίδιος για τον τρόπο που δουλεύει.

Η Hadley Freeman τον ρωτάει τι έκανε κατά τη διάρκεια του λοκντάουν «Ξέρετε, απλά ζούσα. Επίσης παντρεύομαι». Συγχαρητήρια, του λέει η δημοσιογράφος. «Ευχαριστώ», απαντάει. Της έκανε πρόταση γάμου κατά τη διάρκεια του λοκντάουν; «Δεν θέλω να το συζητήσω αυτό» κόβει την κουβέντα ο Liotta. Είναι σε θέση να πει ποια παντρεύεται; «Δεν την ξέρετε, και δεν μου αρέσει να μιλάω γι’ αυτά τα πράγματα» ξανακόβει την κουβέντα.

Ίσως εάν δεν είχε πάθει ανακοπή στον ύπνο του, στις 26 Μαΐου του 2022, να μαθαίναμε περισσότερα για τον δεύτερο γάμο του, ο οποίος δεν πρόλαβε να γίνει όπως είχε ανακοινώσει και ο ίδιος μέσα από το ίνσταγκράμ του.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ray Liotta (@rayliotta)

*Με πληροφορίες από theguardian.com