Η Λάμψη, το θρίλερ του 1980 που σκηνοθέτησε ο μεγάλος Stanley Kubrick, βασίζεται ως γνωστόν στο ομώνυμο μυθιστόρημα που έγραψε ο Stephen King το 1977. Η ταινία, που γράφτηκε σε συνεργασία με τη συγγραφέα Diane Johnson, αφηγείται την ιστορία του Jack Torrance που τον υποδύεται ο Jack Nicholson, ενός επίδοξου συγγραφέα που προσπαθεί να αναρρώσει από σοβαρό αλκοολισμό. Στην αναζήτηση νέας δουλειάς, ο Torrance δέχεται μια θέση ως επιστάτης του απομονωμένου “Overlook Hotel”, το οποίο βρίσκεται στα Βραχώδη Όρη του Κολοράντο.

Ο όρος, ωστόσο, είναι ότι ο ρόλος εργασίας είναι εκτός της περιόδου αιχμής, πράγμα που σημαίνει ότι ο Τόρανς και η οικογένειά του θα είναι φαινομενικά παγιδευμένοι στο ξενοδοχείο εν μέσω ενός σκληρού χειμώνα και δύσκολων καιρικών συνθηκών. «Ο Τζακ Τόρανς (Τζακ Νίκολσον) γίνεται χειμερινός επιστάτης στο απομονωμένο ξενοδοχείο Overlook στο Κολοράντο, ελπίζοντας να ξεπεράσει το συγγραφικό του μπλοκάρισμα», αναφέρει η επίσημη σύνοψη της ταινίας. «Εγκαθίσταται μαζί με τη σύζυγό του, Wendy (Shelley Duvall), και τον γιο του, Danny, ο οποίος κατακυριεύεται από παραισθήσεις. Καθώς το γράψιμο του Τζακ δεν οδηγεί πουθενά και τα οράματα του Ντάνι γίνονται όλο και πιο ανησυχητικά, ο Τζακ ανακαλύπτει τα σκοτεινά μυστικά του ξενοδοχείου και αρχίζει να εξελίσσεται σε έναν μανιακό δολοφόνο που έχει βαλθεί να τρομοκρατήσει την ίδια του την οικογένειά».

Μετά την ολοκλήρωση της ταινίας, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ αξιοποίησε ξανά τη γνωστή προσοχή του στη λεπτομέρεια και προσέλαβε τον διάσημο γραφίστα Saul Bass για να δημιουργήσει την επίσημη αφίσα της ταινίας. Ο Bass, ο οποίος στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τον Alfred Hitchcock για τις εμβληματικές ταινίες του Vertigo και Psycho, διαπραγματευόταν με τον Kubrick σε μια προσπάθεια να καταλήξουν σε μια τέλεια αφίσα για τη Λάμψη.

Αφού έλαβε την εντολή από τον Kubrick, ο Bass έστειλε πέντε διαφορετικά σχέδια για να τα μελετήσει, εξηγώντας: «Είμαι ενθουσιασμένος με όλα αυτά, και θα μπορούσα να σας δώσω πολλούς λόγους για τους οποίους πιστεύω ότι θα ήταν ισχυρά και αποτελεσματικά αναγνωριστικά στοιχεία για την ταινία» σε μια συνοδευτική επιστολή.

Μιλώντας για ορισμένα σχέδια, ο Bass πρόσθεσε τα σχόλιά του πως: «Είναι προκλητικό, τρομακτικό και συναισθηματικό», προτού το υπογράψει με τη δική του αρκετά μοναδική υπογραφή.

Παρά τον αρχικό ενθουσιασμό του Bass για τα σχέδιά του, ο Kubrick ήταν λιγότερο εντυπωσιασμένος από την κατεύθυνση των δημιουργιών του. Αν και η αντίδραση του σκηνοθέτη δεν έγινε ιδιαίτερα γνωστή την εποχή, οι απορριφθείσες αφίσες αποκαλύφθηκαν τελικά πριν από μερικά χρόνια. Μετά την ανακάλυψη, παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση για το έργο του Κιούμπρικ στο Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες.

Στην πρώτη απορριφθείσα εικόνα, ο Bass προσέφερε ένα ασπρόμαυρο χέρι που φαίνεται να κρατάει ένα παιδικό ποδήλατο που βγαίνει από το χιόνι. Αντιδρώντας, ο Κιούμπρικ έγραψε: «Το χέρι και το ποδήλατο είναι πολύ άσχετα μεταξύ τους», προτού προσθέσει ότι ο «τίτλος φαίνεται μικρός».

Το πρόβλημα του τίτλου ήταν ένα ζήτημα που επανεμφανιζόταν ξανά και ξανά, και σε ένα ξεχωριστό έργο, ο Κιούμπρικ έθεσε ξανά το θέμα λέγοντας ότι ήταν «δύσκολο να διαβαστεί» παρά το γεγονός ότι είχε μεγαλώσει σε μέγεθος. Ο Κιούμπρικ συνέχισε να λέει ότι ένα άλλο σχέδιο «μοιάζει με ταινία επιστημονικής φαντασίας», κάτι που δικαιολογημένα ήθελε να αποφύγει.

Δείτε τις απορριφθέντες αφίσες του Saul Bass παρακάτω.