To 2023 ήταν μια αρκετά καλή χρονιά για τον κινηματογράφο, με ταινίες και πρωταγωνιστές που μας απασχόλησαν με κάθε δυνατό τρόπο (βλ. “Barbie”). Στον απόηχο του hype που απέκτησε ξανά η βιομηχανία, μια απολύτως φυσιολογική εξέλιξη των επενδύσεων που έκαναν τα κινηματογραφικά στούντιο αλλά και των ιδεών που κατέθεσαν οι δημιουργοί, η βραδιά της τελετής των Όσκαρ ήταν το μεγάλο γεγονός της τρέχουσας εβδομάδας. Με μεγάλο νικητή τον “Oppenheimer” του Christopher Nolan (7 βραβεία σε 13 υποψηφιότητες) και το “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου να ακολουθεί (4 βραβεία σε 11 υποψηφιότητες) -ειδική μνεία, φυσικά, και στο “Zone of Interest” του Jonathan Glazer που απέσπασε 2 βραβεία-, τα φετινά Όσκαρ δεν προσέφεραν μεγάλες εκπλήξεις ή απογοητεύσεις . Ο καθένας πήρε, ίσως, αυτό που του αναλογούσε και του άξιζε.

Αφού λοιπόν αυτό το κεφάλαιο έκλεισε, ανοίγουμε το επόμενο, ως θεατές, στο οποίο βρισκόμαστε σε φάση αναζήτησης για το πού μπορούμε να δούμε τις φετινές οσκαρικές ταινίες και με ποιον τρόπο. Όμως, αν και οι περισσότερες είναι διαθέσιμες σε streaming πλατφόρμες, όπως το “Poor Things” στο Disney+, ή για on-demand προβολή/ενοικίαση, όπως το “Oppenheimer” σε Apple TV+, Amazon Prime Video και Youtube, υπάρχει μία ταινία η οποία κέρδισε ένα σημαντικό βραβείο Όσκαρ, αυτό των Οπτικών Εφέ, και όχι μόνο δεν κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους της χώρας μας αλλά δεν είναι και πουθενά διαθέσιμη για streaming -και ούτε πρόκειται, άμεσα τουλάχιστον: το “Godzilla Minus One”.

H πλοκή του “Godzilla Minus One”

Σε σκηνοθεσία Takashi Yamazaki, η ταινία είναι ένα έργο εποχής που εμβαθύνει στα επακόλουθα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και στην αναδιάρθρωση του κράτους της Ιαπωνίας. Το “Godzilla Minus One” αναδεικνύει τον αντίκτυπο των επιθέσεων του Godzilla σε μια χώρα που βρισκόταν ήδη στο χαμηλότερο σημείο της μετά τον πόλεμο, συμβολίζοντας έτσι και τη φρίκη του Β’ ΠΠ. Ωστόσο το “Godzilla Minus One” δεν διερευνά απλώς θέματα μεταπολεμικής μεταμόρφωσης ενός κράτους, αλλά εμβαθύνει και στο μετατραυματικό στρες των ανθρώπων που προέκυψε από τη δίνη του πολέμου και δίνει έμφαση στην ιδέα της ουσίας στη ζωή και στην αγάπη, ως βασικά στοιχεία για να προχωρήσει η Ιαπωνία, ή οποιαδήποτε χώρα, στη νέα της εποχή.

H επιτυχία του στο box office

Το “Godzilla Minus One” σημείωσε επιτυχία στο παγκόσμιο box office συγκεντρώνοντας πάνω από 107 εκατ. δολάρια, έναντι ενός budget 10-12 εκατ. δολαρίων, καθιστώντας την την πέμπτη πιο κερδοφόρα ιαπωνική ταινία του 2023, πίσω από τα “The First Slam Dunk”, “Detective Conan: Black Iron Submarine”, “The Boy and The Heron” (Όσκαρ Καλύτερου Animation) και “Kingdom: Flame of Destine”. Στις ΗΠΑ, η ταινία απέφερε 56 εκατ. δολάρια.

H επιτυχία της ταινίας ξεπέρασε τις προσδοκίες, ειδικά αν αναλογιστούμε τον χαμηλό προϋπολογισμός της, και έλαβε πολύ καλές κριτικές, κυρίως για τη μοναδική, αφηγηματική και ανθρωποκεντρική της προσέγγιση, όπως αναφέρει το IndieWire. Ο σκηνοθέτης του “Godzilla Minus One”, Takashi Yamazaki, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του για τη δημιουργία μιας επόμενης ταινίας, η οποία θα δημιουργήσει και ένα νέο σχετικό franchise, ωστόσο τίποτα ακόμη δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Γιατί δεν μπορούμε να δούμε το “Godzilla Minus One”;

Το “Godzilla Minus One” είναι μια παραγωγή της Toho Studios σε συνεργασία με την Robot Communications και αποτελεί την 37η ταινία του ιαπωνικού κινηματογραφικού στούντιο που παίζει με τον μύθο του Godzilla, του οποίου κατέχει και τα δικαιώματα. Ωστόσο, η Toho Studios έχει συνάψει συμφωνία με την αμερικανική Legendary Entertainment (“Dune: Part One” και “Dune: Part Two”) για την εμπορική εκμετάλλευση του Godzilla σε μια σειρά ταινιών με διανομέα την Warner Bros. Και σε αυτό το σημείο παρουσιάζεται το παράδοξο.

Η Toho ενώ διατηρεί τη δυνατότητα να κάνει τις δικές της ταινίες “Godzilla”, θα πρέπει να μην τις κυκλοφορεί την ίδια χρονιά με μια αντίστοιχη παραγωγή της Legendary, και αφού το “Godzilla x Kong: The New Empire” -η 5η ταινία του franchise MonsterVerse- της Legendary με την Warner Bros. θα κάνει πρεμιέρα σε ΗΠΑ και Καναδά στις 29 Μαρτίου, το “Godzilla Minus One” αποσύρεται.

Σύμφωνα λοιπόν με αυτή τη συμφωνία, το οσκαρικό “Godzilla” της Toho κυκλοφόρησε στην Ιαπωνία τον Νοέμβριο του 2023, τον Δεκέμβριο στις ΗΠΑ και σε επιλεγμένες χώρες της Ευρώπης, αλλά δεν πρόλαβε να παίξει στην Κίνα, τη Νότια Κορέα, την Ινδία και, όπως έχετε καταλάβει, δεν ήρθε ποτέ στην Ελλάδα. Η Toho είχε ενημερώσει ότι οι τελευταίες προβολές της ταινίας θα έπρεπε να έχουν τελειώσει μέχρι την 1η Φεβρουαρίου του 2024, παρόλο που το “Godzilla Minus One” εξακολουθούσε να βρίσκεται στην 8η θέση του box office το τελευταίο Σαββατοκύριακο της προβολής του, με εισπράξεις που άγγιζαν τα 2,7 εκατομμύρια δολάρια. Υπάρχει, όμως, ενδεχόμενο να τη δούμε κάποια στιγμή στο μέλλον; Αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, στο IMDb δεν εμφανίζονται επικείμενες κινηματογραφικές προβολές της ταινίας.

Με πληροφορίες από: IndieWire, Collider, Guardian, Ars Technica, Wired, IMDb