Υπάρχουν αρκετές γυναίκες – είδωλα σε ταινίες τρόμου και, συνήθως, όταν η κουβέντα πάει προς αυτή την κατεύθυνση, όλοι έχουμε στο μυαλό μας κάποια που κατάφερε να επιβιώσει από έναν μασκοφόρο σχιζοφρενή -ακόμη και χωρίς πριόνι- δολοφόνο ενώ αυτός τερμάτισε με τον πιο βίαιο τρόπο τη ζωή όλων των φίλων ή των συγγενών της. Από την Jamie Lee Curtis στο ρόλο της Laurie Strode στο “Halloween” και τη Heather Langenkamp στο “A Nightmare on Elm Street”, μέχρι τη Neve Campbell των ταινιών “Scream” και τη Mia Goth -τη νέα star των ταινιών τρόμου-, το συγκεκριμένο αγαπημένο κινηματογραφικό είδος έχει άτυπα τη γυναικεία (πρωταγωνιστική) παρουσία ως ambassador.

Ωστόσο, υπάρχει μια γυναίκα ηρωίδα των ταινιών τρόμου που είναι η πιο badass από οποιαδήποτε άλλη. Αυτή, είναι η Ellen Ripley -δηλαδή η Sigourney Weaver- του “Alien”. Ο χαρακτήρας της Ripley ενσαρκώνει την κινηματογραφική κουλτούρα που λέει ότι μια καλή γυναίκα γίνεται στόχος και θύμα ενός τρομερού, σκοτεινού και τρομακτικού εχθρού, αλλά στο τέλος καταφέρνει και βγαίνει σχεδόν αλώβητη από το κυνήγι του δολοφόνου. Βέβαια, στις ταινίες “Alien” δεν υπήρχε ο φόβος του Jason Voorhees -franchise ταινιών “Παρασκευή και 13”-, του Michael Myers (“Halloween”) ή του Freddy Krueger. Παραμόνευε στα σκοτάδια ένα εξωγήινο τέρας το οποίο η Ripley της Sigourney Weaver κατάφερε να αναμετρηθεί στα ίδια μαζί του και, σχεδόν, να το εξολοθρεύσει. Ο χαρακτήρας της Ellen Ripley λατρεύτηκε, θεωρήθηκε μια από τις μεγαλύτερες ηρωίδες του σινεμά γενικότερα, παραλίγο όμως να μην γίνει αυτό το γυναικείο τοτέμ καθώς ο Ridley Scott, ο σκηνοθέτης του “Alien”, είχε αποφασίσει ότι ήθελε να τη δολοφονήσει με ένα εκπληκτικό αιφνιδιαστικό τέλος.

Ellen Ripley: Πολύ σκληρή για να πεθάνει

Το “Alien” κυκλοφόρησε το 1979, ένα χρόνο μετά το “Halloween” του John Carpenter. Ενώ οι ταινίες διαφέρουν πολύ σε ορισμένες πτυχές, πέρα από το προφανές ότι το μεν “Alien” εξελίσσεται στο διάστημα ενώ το “Halloween” στο Haddonfield του Illinois, είναι επίσης αρκετά παρόμοιες. Το “Alien” είναι σχεδόν σαν το “Halloween” αλλά στο διάστημα, με μια οντότητα που κρύβεται στο σκοτάδι να εξοντώνει έναν προς έναν τους φίλους της Ripley μέχρι να επιβιώσει μόνο αυτή. Δεν υπάρχουν στερεότυπα slasher, όπως αιματοβαμμένες σκηνές σεξ -ίσως η πιο slasher-ική σκηνή είναι όταν το alien επιτίθεται ενώ η Ripley είναι με το εσώρουχό της.

Η ταινία του Ridley Scott έφερε επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο γυρίζονταν οι ταινίες. Φυσικά και υπήρχαν στο παρελθόν ταινίες με εξωγήινα όντα, αλλά σε καμία αυτά τα τέρατα δεν ήταν τόσο τρομακτικά όσο στο “Alien”. Συν ότι ο διάσημος σκηνοθέτης είχε την εξαιρετική και ευφάνταστη ιδέα -κάτι που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης και για τη μάχη του Winterfell στη τελευταία σεζόν του “Game of Thrones”- ότι το “κακό” πρέπει να υπονοείται και όχι να εμφανίζεται στην οθόνη μας απαραίτητα.

Η ταινία έχει μια αξιομνημόνευτη, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, αφού σχεδόν όλη η ταινία διαδραματίζεται στο διαστημόπλοιο Nostromo, και το τέρας είναι απείρως τρομακτικό, αλλά τίποτα από όλα αυτά δεν θα είχε σημασία αν δεν υπήρχαν χαρακτήρες για τους οποίους, ως θεατές, θα νοιαζόμασταν γι’ αυτούς.

Το “Alien” λοιπόν επένδυσε στο cast του και συγκέντρωσε μια εξαιρετική διαστημική ομάδα: Tom Skerritt, John Hurt, Ian Holm και φυσικά η 28χρονη Sigourney Weaver που έκλεψε την παράσταση. Η Weaver μέχρι εκείνη την στιγμή δεν ήταν μια διάσημη ηθοποιός, είχε παίξει σε κάποιες μικρές ταινίες και είχε έναν μικρό ρόλο στο “Annie Hall” του 1977. Όμως ο Ridley Scott αναγνώρισε “κάτι” στο εκτόπισμά της και επιλέχθηκε για να πρωταγωνιστήσει στο “Alien”.

Το γεγονός ότι η πλειοψηφία του κοινού δεν είχε την παραμικρή ιδέα ποια ήταν, βοήθησε τον χαρακτήρα της Ripley στην ταινία. Η Ellen Ripley δεν ήταν μια σταρ του κινηματογράφου, αλλά μια ηρωίδα που έτυχε να βρίσκεται στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή. Αυτό ακριβώς το στοιχείο έδωσε μια αίσθηση αληθοφάνειας και γήινη απόχρωση σε μια διαστημική ταινία τρόμου.

Ο Ridley Scott ήθελε αρχικά να σκοτώσει την Ellen Ripley

Η Ripley, μαζί με τον γάτο του σκάφους, τον Jones, είναι η μόνη επιζών στην τελευταία πράξη της ταινίας, όπως αυτή τελικά κυκλοφόρησε. Η Sigourney Weaver, λοιπόν, ανατινάζει το Nostromo και διαφεύγει με ένα μικρότερο διαστημόπλοιο. Το Nostromo εκρήγνυται, θεωρητικά σκοτώνοντας τον εξωγήινο εχθρό, και μέχρι εκείνη την στιγμή, η ταινία φαίνεται να έχει τελειώσει. Όταν όμως η Ripley ετοιμάζεται να μπει σε φάση ύπνωσης για το ταξίδι της επιστροφής στη Γη, ανακαλύπτει ότι το alien έχει διεισδύσει στο διαστημόπλοιο της και έτσι θα πρέπει να πολεμήσει για άλλη μια και τελευταία φορά. Σε μια καταπληκτική σκηνοθετική στιγμή, το διάστημα “καταπίνει” το εξωγήινο τέρας και η Sigourney Weaver βγαίνει νικήτρια από αυτή την επική μάχη.

Ωστόσο, αν ο Ridley Scott είχε μείνει πιστός στην πρώτη του προσέγγιση για το τέλος του “Alien”, τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο.

H Sigourney Weaver ως Ellen Ripley

Σε συνέντευξή του στο Entertainment Weekly, το 2017, ο σκηνοθέτης αναφέρθηκε στην αρχική του ιδέα για το τέλος που δεν γυρίστηκε ποτέ. Ένιωθε ότι η ιδέα να ανατιναχθεί το Nostromo και η Ripley να επιβιβαστεί στο διαστημικό λεωφορείο ήταν «ένα επίπεδο τέλος». Αντ’ αυτού, όταν η Ripley ανακάλυψε τον εξωγήινο στο σκάφος και πάτησε τα κουμπιά για να ανοίξει τον αεραγωγό, αυτό που διαδραματίστηκε στη συνέχεια θα άλλαζε την ιστορία της ταινίας. Με το alien να κρέμεται από την πόρτα, ο Scott είπε: «Τον καμάκιζε, αλλά δεν έχει σημασία. [Το alien] Έρχεται μπροστά της και χτυπάει μέσα από τη μάσκα της και της ξεριζώνει το κεφάλι». Στη συνέχεια, ο σκηνοθέτης θα έδειχνε το χέρι του εξωγήινου να πηγαίνει στα χειριστήρια και μιμούμενος τέλεια τη φωνή του Tom Skerritt, θα έλεγε: «Αποχωρώ».

Ο Ridley Scott πρότεινε αυτό το τέλος στην 20th Century-Fox και πίστευε ότι η κινηματογραφική ένταση θα ήταν έντονη. «Τα πρώτα στελέχη του στούντιο έφτασαν μέσα σε 14 ώρες από τη Fox, απειλώντας να με απολύσουν επί τόπου, οπότε δεν το κάναμε». Ο Scott είπε ότι θα ήταν ένα τέλος που θα έμοιαζε πολύ με την αισθητική του Άλφρεντ Χίτσκοκ, αλλά ότι η απόφαση να παραμείνει η Ripley ζωντανή ήταν τελικά σωστή.

Αν η 20th Century-Fox πίστευε το αρχικό όραμα του σκηνοθέτη, η ταινία “Alien” δεν θα είχε εκτοξευτεί -όπως το Nostromo- στο κινηματογραφικό σύμπαν των all time classic ταινιών. Άλλωστε, για κανέναν θεατή δεν θα ήταν ευχάριστο η πρωταγωνίστρια, για την οποία αγωνιούσαν να επιβιώσει, να πεθάνει έτσι άδοξα στο τέλος. Επιπλέον, ίσως να μην υπήρχε η δυνατότητα να υπάρξουν και οι συνέχειες του “Alien”, οι οποίες δημιούργησαν ένα από τα ισχυρότερα franchise στον κινηματογράφο.

Ένα κινηματογραφικό σύμπαν χωρίς την Ellen Ripley

Συνήθως, όταν διαβάζουμε ιστορίες για ταινίες που γυρίζονται και σκηνοθέτες που τσακώνονται με στελέχη στούντιο, είναι συνήθως επειδή κάποιοι τύποι με κοστούμια επεμβαίνουν στο καλλιτεχνικό όραμα και οι σκηνοθέτες παλεύουν να επιβάλλουν την ιδέα τους.

Ο Ridley Scott είναι ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, με ταινίες όπως το “Blade Runner”, το “Thelma & Louise” και το “Gladiator”, ενώ αργότερα καταπιάστηκε ξανά με την ιστορία των xenomorph στο “ Prometheus” και το “Alien: Covenant”, αλλά στο πρώτο “Alien” το κινηματογραφικό στούντιο είχε τελικά δίκιο. Η δολοφονία της Ellen Ripley θα ήταν ένα κολοσσιαίο λάθος.

Αν η Ripley είχε πεθάνει στο τέλος, ολόκληρη η ταινία θα αφορούσε το τέρας και όχι την ηρωίδα. Η Sigourney Weaver  θα ήταν απλώς ένα ακόμη θύμα, του οποίου ο θάνατος πήρε απλά περισσότερο χρόνο από των υπολοίπων. Φανταστείτε αν, στο τέλος του αυθεντικού “Halloween”, ο Michael Myers απλά μαχαίρωνε μέχρι θανάτου τη Laurie Strode, αφού είχε περάσει τόσα πολλά. Ποιο θα ήταν το νόημα;

Είναι ακόμα πιο ζωτικής σημασίας η Ellen Ripley να είναι ζωντανή, αφού το στούντιο σχεδίαζε συνέχειες της ταινίας. Το “Aliens”, σκηνοθετήθηκε από τον James Cameron το 1986 και ήταν μια τεράστια blockbuster επιτυχία ταινία δράσης, ενώ το “Alien” ήταν ένα θαυμάσιο θρίλερ τρόμου. Με το φλογοβόλο της και τις θρυλικές ατάκες της, η Ripley δεν ήταν μόνο ένα είδωλο ταινιών τρόμου, αλλά και δράσης. Η Sigourney Weaver, από εκείνο το σημείο και πέρα, μπήκε στο πάνθεον των badass κινηματογραφικών χαρακτήρων βάζοντας το όνομά της δίπλα στου Arnold Schwarzenegger και του Sylvester Stallone. Οι γυναίκες είχαν μια κινηματογραφική ηρωίδα να θαυμάσουν, μια που δεν έτρεμε με ουρλιαχτά και δεν έκλαιγε, αλλά ούτε έγινε σύμβολο του σεξ.

Ίσως οι συνέχειες του “Alien” θα μπορούσαν να έχουν γίνει και χωρίς τη Ripley. Κάποιος άλλος χαρακτήρας σαν κι αυτήν θα μπορούσε να είχε γραφτεί σε μια νέα ταινία, αλλά δεν θα ήταν το ίδιο. Η Ripley ήταν ο λόγος που παρακολουθούσαμε τις συνέχειες του “Alien”, ακόμα και αν το “Alien 3” και το “Alien: Resurrection” δεν ήταν εξίσου καλές ταινίες με τις δύο πρώτες. Το θέμα ήταν ότι εξακολουθούσαν να έχουν τη Sigourney Weaver ως Ripley. Γι’ αυτό μπορούμε ακόμα να τις βλέπουμε, ακόμα και με τα ελαττώματά τους. Ευτυχώς, έστω για μια φορά, το plot twist ήταν ότι το “κακό” στούντιο έσωσε την ταινία σώζοντας την ηρωίδα.

Με πληροφορίες από: Collider