Από πάντα εγώ και οι φίλες μου τρέφαμε ένα πηγαίο μίσος, όχι μόνο για τα μαθηματικά, αλλά και για την φυσική και τις θετικές επιστήμες γενικότερα. Εγώ προσωπικά τα έβρισκα πολύ δύσκολα και ακαταλαβίστικα, και θα προτιμούσα γενικά να εξαφανίζονταν από την σφαίρα της ύπαρξης. Ας με συγχωρέσουν για αυτήν μου την βλασφημία αυτή ο Ευκλείδης, ο Πυθαγόρας και η Υπατία.
Σίγουρα μεγαλώνοντας συνειδητοποίησα ότι όλα αυτά είναι εξαιρετικά απογοητευτικά, μιας και κατόπιν εορτής κατάλαβα πόσο σημαντικά είναι τα μαθηματικά στην ιστορία των επιστήμων και πως ορίζουν την αντίληψή μας γύρω από τη ζωή και τον κόσμο. Υπάρχουν πολλαπλοί λόγοι βέβαια για τους οποίους τα κορίτσια δεν επιλέγουν να σπουδάσουν φυσική και δεν συμπαθούν καθόλου τα μαθηματικά.
Οι ουσιαστικοί λόγοι περιλαμβάνουν την απουσία υποστήριξης από τους καθηγητές και τους γονείς και τα στερεότυπα που σχετίζονται με αυτά τα μαθήματα.
Σύγκριση των επιδόσεων
Τα «δύσκολα μαθηματικά» εμποδίζουν τα κορίτσια να ασχοληθούν με τη φυσική. Αν αυτό ίσχυε, όμως, θα περιμέναμε να δούμε πολύ λιγότερα κορίτσια να επιλέγουν μαθηματικά. Ωστόσο, στη Μεγάλη Βρετανία το 2019, το 39% των εισακτέων στις εξετάσεις A-Level στα μαθηματικά ήταν κορίτσια, σε σύγκριση με το 23% στη φυσική. Αυτό δείχνει ότι οι λόγοι για τους οποίους τα κορίτσια δεν παίρνουν φυσική έχουν να κάνουν περισσότερο με τη φυσική παρά με τα μαθηματικά.
Επιπλέον, τα κορίτσια και τα αγόρια επιτυγχάνουν παρόμοιους βαθμούς στα μαθηματικά και τη φυσική. Το 2019, το 8,5% των κοριτσιών πέτυχε αριστεία στο μάθημα της φυσικής έναντι του 8,8% των αγοριών- ενώ το 28,7% των κοριτσιών και το 27,6% των αγοριών πέτυχαν βαθμό Α. Το ίδιο μοτίβο παρατηρείται και στα αποτελέσματα των GCSE. Όμως, περισσότερα αγόρια από ό,τι κορίτσια επιλέγουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε πανεπιστημιακό επίπεδο στην φυσική.
Μια έρευνα παρακολούθησε μια ομάδα μαθητών από την ηλικία των 10 ετών έως την ενηλικίωση, μελετώντας τις φιλοδοξίες τους που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες. Η έρευνα διαπίστωσε ότι, καθ’ όλη τη διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα αγόρια είναι πιο πιθανό από τα κορίτσια να δηλώσουν ότι θα ήθελαν να γίνουν επιστήμονες. Η διαφορά αυτή αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τη μεγαλύτερη διαφορά να εντοπίζεται στο 13ο έτος.
Φωτ.: Antoine Dautry / Unsplash
Αυτοεκπληρούμενη προφητεία
Το 1992 μια ομιλούσα κούκλα Μπάρμπι έλεγε τη φράση: «Τα μαθηματικά είναι δύσκολα». Όταν αυτό το παιχνίδι βγήκε στην αγορά συνάντησε έντονες αντιδράσεις, αλλά αυτή η υποβόσκουσα ιδέα επιμένει, προπαγανδίζοντας τον μύθο ότι οι γυναίκες δεν τα καταφέρνουν στην επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά.
Η κοινωνία και η κουλτούρα πιθανότατα απομακρύνουν τα κορίτσια από τις επιστήμες που συνδέονται με τα μαθηματικά και τη φυσική επιστήμη. Προηγούμενες μελέτες δείχνουν ότι οι οικογένειες περνούν περισσότερο χρόνο για να παίζουν με τα μικρά αγόρια παιχνίδια που σχετίζονται με τη χωρική αντίληψη. Επίσης, πολλοί δάσκαλοι ασχολούνται περισσότερο με τα αγόρια όταν διδάσκουν μαθηματικά, γεγονός που προβλέπει μεγαλύτερη επιτυχία των αγοριών σε αυτόν τον τομέα. Τελικά, τα παιδιά ίσως απλά ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των γονιών και των δασκάλων τους.
Η τυπική διαδικασία της κοινωνικοποίησης μπορεί να αμβλύνει τις μικρές διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών δημιουργώντας το φαινόμενο της χιονοστιβάδας στο πώς αντιμετωπίζουμε τις ικανότητές τους στα μαθηματικά (*φαινόμενο χιονοστιβάδας: μόλις μια άποψη βρίσκει σύμφωνο ένα σημαντικό αριθμό ανθρώπων, η άποψη αυτή αρχίζει να εδραιώνεται και να επηρεάζει όλο και περισσότερα άτομα).
Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι προσδοκίες που θέτουν οι εκπαιδευτικοί στους μαθητές παίζουν μεγάλο ρόλο στο ποιοι μαθητές θα συνεχίσουν να ασχολούνται με τη φυσική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Διαπιστώθηκε ότι από τις ηλικίες δέκα έως 18 ετών, τα αγόρια είχαν πολύ περισσότερες πιθανότητες από τα κορίτσια να δηλώσουν ότι ο δάσκαλός τους ανέμενε από αυτούς να τα πάνε καλά στις φυσικές επιστήμες και να αισθάνονται ότι είχε πραγματικό ενδιαφέρον για το αν κατανοούσαν το περιεχόμενο του μαθήματος. Διαπιστώθηκε επίσης ότι τα κορίτσια συχνά δεν αισθάνονταν «αρκετά έξυπνα» για να ασχοληθούν με τη φυσική, παρόλο που όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, τα κορίτσια επιτυγχάνουν παρόμοιους βαθμούς με τα αγόρια.
Φωτ.: Roman Mager / Unsplash
Τα στερεότυπα των φύλων
Σε σχέση με το μάθημα της φυσικής το στερεότυπο είναι ότι τα αγόρια είναι καλύτερα σε αυτήν από τα κορίτσια, και η πεποίθηση αυτή εξακολουθεί να έχει την πρωτοκαθεδρία στο σχολείο, στις οικογένειές των μαθητών, αλλά και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ένα πολύ γνωστό παράδειγμα είναι η τηλεοπτική εκπομπή The Big Bang Theory, στην οποία πρωταγωνιστούν τέσσερις άνδρες φυσικοί και μηχανικοί και η χαζοχαρούμενη γειτόνισσά τους.
Μια έρευνα στην Μεγάλη Βρετανία διαπίστωσε ότι στα σχολεία θηλέων μεγαλύτερο ποσοστό κοριτσιών παρακολούθησε φυσική από ό,τι στα μικτά σχολεία, τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά σχολεία. Σε περιβάλλοντα όπου μειώνεται η έμφυλη αλληλεπίδραση, το ποσοστό συμμετοχής των κοριτσιών στο μάθημα της φυσικής αυξάνεται.
Είναι ζωτικής σημασίας να ξεπεραστούν τα εμπόδια στη συμμετοχή των κοριτσιών στη φυσική. Η σχολική εκπαίδευση έχει ανάγκη από μια επικαιροποίηση και της προώθησης της φυσική στα κορίτσια με μια περισσότερο ποικιλομορφική και συμπεριληπτική προσέγγιση.
Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να αναπροσαρμοστεί σε αυτή τη συνθήκη ξεπερνώντας τα έμφυλα στερεότυπα που φαίνεται να έχουν πολύ βαθιές ρίζες. Μια λύση θα ήταν η κατάρτιση εκπαιδευτικών σχετικά με τη ζημία που μπορεί να έχουν τα έμφυλα στερεότυπα και η έμφυλη γλώσσα και να τους παρέχουν πόρους και εργαλεία για την καταπολέμησή τους.
Από ότι φαίνεται το εκπαιδευτικό σύστημα έχει πολύ δρόμο να διανύσει για να εξομαλύνει την ιδέα ότι τόσο τα κορίτσια όσο και τα αγόρια είναι ικανά και ενδιαφέρονται εγγενώς για τις σπουδές της φυσικής. Ως κοινωνία πρέπει να αλλάξουμε τις αντιλήψεις μας όσον αφορά τα στερεότυπα του φύλου που σχετίζονται με τις θετικές επιστήμες.
Όταν το φαγητό δεν αποτελεί απλά ένα μέσο για την κάλυψη των αναγκών μας, αλλά τρώμε για να ξεσπάσουμε και να μειώσουμε τη στεναχώρια και το άγχος, τότε έχουμε ξεκάθαρα σημάδια διατροφικής διαταραχής.
Όταν το φαγητό δεν αποτελεί απλά ένα μέσο για την κάλυψη των αναγκών μας, αλλά τρώμε για να ξεσπάσουμε και να μειώσουμε τη στεναχώρια και το άγχος, τότε έχουμε ξεκάθαρα σημάδια διατροφικής διαταραχής.
Έναν χρόνο μετά την καμπάνια «Η αγάπη κάνει την οικογένεια», η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μαζί με τις Οικογένειες Ουράνιο Τόξο και την Google, ενώνουν και πάλι τις δυνάμεις τους για να γίνει ο δεσμός
Έναν χρόνο μετά την καμπάνια «Η αγάπη κάνει την οικογένεια», η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μαζί με τις Οικογένειες Ουράνιο Τόξο και την Google, ενώνουν και πάλι τις δυνάμεις τους για να γίνει ο δεσμός
Ο τρόπος με τον οποίο πήραμε και δώσαμε αγάπη κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία, μπορεί να αποκαλύψει πολλά για τη συμπεριφορά μας στην ενήλικη ζωή.
Ο τρόπος με τον οποίο πήραμε και δώσαμε αγάπη κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία, μπορεί να αποκαλύψει πολλά για τη συμπεριφορά μας στην ενήλικη ζωή.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.