Από τις επιδείξεις μόδας και τα πολυτελή yoga resorts μέχρι τα social media, τα τελευταία χρόνια και κυρίως από την αρχή της καραντίνας παρατηρώ μια νέα τάση. Άνθρωποι όλων των ηλικιών στρέφονται στον μυστικισμό και τη θρησκεία για να κατανοήσουν τον χαοτικό κόσμο γύρω τους. Πλασαρισμένες με μια μετά-ειρωνική εσάνς, αρχαίες ιδέες επανακυκλοφορούν στο ίντερνετ με τη μορφή memes, Tiktoks και συζητήσεων σε podcasts. Law of attraction, παγανιστικές εικονογραφίες, βουδιστικός διαλογισμός, ινδουιστικό πάνθεο, ανιμισμός, ταρό, αστρολογικοί χάρτες, βουντού και χριστιανισμός. Όπως και να έχει, γίνεται όλο και πιο προφανές ότι πλανάται ένας New Age εσωτερικός πνευματισμός στον αέρα.
Το ίντερνετ έχει δημιουργήσει τον χώρο ώστε να πολλαπλασιάζονται και να φουντώνουν απόκρυφες και spiritual πεποιθήσεις σε μια περίοδο κοινωνικής και πολιτικής αναταραχής. Αυτό αναμφίβολα επιταχύνθηκε μετά από δύο χρόνια πανδημίας, κατά τα οποία δισεκατομμυριούχοι πέταξαν στο διάστημα, η οικονομία έπεσε κατακόρυφα και οι άνθρωποι ένιωσαν προδομένοι από τη σύγχρονη επιστήμη και τις υποσχέσεις της για έναν καλύτερο, δικαιότερο κόσμο.
Φωτ.: Prashant Gupta / Unsplash
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ευδοκίμησαν θεωρίες συνωμοσίας (πχ: QAnon και Νέα Τάξη Πραγμάτων) ενώ οποιαδήποτε αίσθηση σταθερότητας εξατμίστηκε και πολλοί άνθρωποι απομακρύνθηκαν από τις επίσημες πηγές ειδήσεων προς πιο περιθωριακές ιδεολογίες.
Έχει αρχίσει να εδραιώνεται η αίσθηση ότι δεν μπορούμε να συμπυκνώσουμε την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων μας σε επιστημονικά πλαίσια. Δε μπορούμε για παράδειγμα να εκφράσουμε τον πλούτο και την φρίκη των συναισθημάτων μας με καθαρά νευροψυχιατρικούς όρους, αφού συχνά η πραγματικότητα δε χωρά σε αυτούς. Αν σε όλο αυτό το κλίμα προσθέσουμε και την απάνθρωπη μιζέρια του ύστερου καπιταλισμού, τότε γίνεται κατανοητό πώς το ίντερνετ γίνεται το ιδανικό φυτώριο New Age πρακτικών και πεποιθήσεων. Με άλλα λόγια, το ίντερνετ και τα social media είναι οι τόποι όπου οι ταυτότητες εκτελούνται και μυθοποιούνται.
Και κάπως έτσι το feed μας γεμίζει με ταρό και ποστ του τύπου «αποθήκευσε αυτόν τον ήχο και αύριο θα πάρεις αύξηση». Στο Tiktok υπάρχει ολόκληρη κοινότητα που μοιράζεται ξόρκια, μαγικά βότανα και άλλες ανιμιστικές και παγανιστικές θεωρίες – το λεγόμενο Witchtok. Λίγο πιο κάτω μια dating coach λέει ότι ο λόγος που κάποιος μας κάνει ghosting ενώ αρχικά αυτός γούσταρε περισσότερο από μας, είναι γιατί άλλαξε κάτι στην ενέργειά μας, γίναμε εμείς ο κηνυγός κι αυτός το τρόπαιο και έτσι τον απομακρύναμε. Λευκές Αμερικανίδες μιλούν για τα οφέλη του διαλογισμού φορώντας «ματάκια» – ας τους πει κάποιος ότι το «ματάκι» αυτό είναι για τον τοίχο κι όχι για τον λαιμό!
Στο TikTok και το Instagram, οι χρήστες κατοικούν στις δικές τους πραγματικότητες καθώς η μαγική σκέψη (magical thinking, η αντίληψη ότι άσχετα γεγονότα συνδέονται αιτιωδώς παρά την απουσία οποιασδήποτε εύλογης σχέσης μεταξύ τους, ιδιαίτερα ως αποτέλεσμα υπερφυσικών δυνάμεων) λειτουργεί ως πύλη σε νέους φανταστικούς κόσμους. Παράλληλα, ο αλγόριθμος καθοδηγεί τα ενδιαφέροντά μας με μυστηριώδεις τρόπους, σαν μια ανώτερη δύναμη. Υπάρχει η αίσθηση ότι η υλική και η εικονική πραγματικότητα έχουν καταρρεύσει σε τέτοιο βαθμό που τα πάντα είναι αληθινά και μαγικά. Εξάλλου, όταν κάτι δε μπορούμε να το κατανοήσουμε (και άρα να το ελέγξουμε) στρεφόμαστε στη δημιουργία μύθων για να συμπληρώσουμε τα κενά.
Φωτ.: Marcos Paulo Prado / Unsplash
Το αν οι άνθρωποι όντως πιστεύουν σε απόκρυφες δυνάμεις, New Age δοξασίες ή στη θεϊκή προστασία των screenshots στις 11:11 σε μια οθόνη iPhone, ή αν το κάνουν ειρωνικά ή για τα aethetics είναι ασαφές και, εν τέλει, άσχετο. «Ο κόσμος είναι χάλια και οι νέοι ειδικότερα πρέπει πραγματικά να υποφέρουν με την αίσθηση ενός ξεπουλημένου μέλλοντος και της πόλωσης που δημιουργεί το χρήμα στην κοινωνία μας, η οποία απλώς θα χειροτερέψει», λέει ο Erik Davis, συγγραφέας του «Techgnosis and High Weirdness».
Και μέσα σε όλο αυτό το κλίμα αποσύνδεσης είναι πραγματικά πιο εύκολο να πιστέψουμε σε μια θεωρία συνωμοσίας ή να προσπαθήσουμε να βρούμε τον Θεό, από το να αμφισβητήσουμε τις συνθήκες που δημιούργησαν εξαρχής αυτό το κλίμα. «Όταν οι άνθρωποι υποφέρουν πραγματικά, τότε συχνά στρέφονται με σοβαρότητα κάπου αλλού, είτε αυτό είναι η αστρολογία είτε το μαξιλάρι του διαλογισμού είτε ένα φραγκισκανικό καταφύγιο» λέει ο Davis.
Κι αν το New Age ευδοκημεί στα social media, πού είναι το πρόβλημα;
Υπάρχει Θεός κι αν ναι, ζει στο ίντερνετ; Δε ξέρω, αλλά η αναζήτησή Του στα social media και στο New Age έχει κάτι το όμορφο κι αθώο. Τα παραπάνω δεν τα γράφω με σκοπό να προσβάλω τις πεποιθήσεις κανενός, το μόνο που λέω είναι ότι η αναζωπύρωση του New Age, του πνευματισμού και του μυστικισμού την εποχή των social media βγάζει απόλυτο νόημα. Οι άνθρωποι σε τέτοιες στιγμές έχουν ανάγκη να πιστέψουν. Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι το ίδιο το Διαδίκτυο έχει μια έμφυτη πνευματική ιδιότητα. «Μπορείς να αρχίσεις να ανιχνεύεις παραλληλισμούς μεταξύ του θείου και του ψηφιακού», λέει ο Nate Sloan, θεωρητικός και συγγραφέας που ειδικεύεται σε θέματα ποπ κουλτούρας.
Φωτ.: Dan Farrell / Unsplash
Το ψηφιακό βασίλειο είναι σχεδόν αποκομμένο από την πραγματικότητα. Αχανές κι απέραντο, δύσκολα μπορεί κανείς να το χαρτογραφίσει ή να το κατανοήσει κάτι που απλώς προσθέτει στην «θεϊκότητά» του. Υπό πολλές έννοιες, το Διαδίκτυο λειτουργεί ως πύλη προς έναν άλλο κόσμο. Είναι ένας ναός, ένας ιερός τόπος όπου μπορούμε να δείξουμε όχι απλό το ποιοι επίμαστε αλλά πολύ περισσότερο το πώς θα θέλαμε να είμαστε και να ενεργούμε στον κόσμο.
Καλά όλα αυτά, αλλά η πνευματικότητα οφείλει κάποια στιγμή να εκφραστεί ως πρακτική και στον έξω κόσμο – δε μπορεί να υπάρχει μόνον ως ψηφιακό περιεχόμενο. «Οποιαδήποτε ανιμιστική, θρησκευτική ή πνευματική πρακτική πρέπει να έχει ένα στοιχείο πραγματικής πρακτικής στην οποία θα συμμετέχει το μυαλό, το σώμα και το πνεύμα καθώς αλληλεπιδράτε με τον κόσμο», λέει ο Erik Davis.
Το ΑΙ τραγούδι που δημιουργήθηκε με τους Drake και The Weeknd τελικά δεν θα διαγωνιστεί στα Grammy. Λογικό ήταν να ξεσπάσει μάχη ανάμεσα στις δυο πλευρές.
Το ΑΙ τραγούδι που δημιουργήθηκε με τους Drake και The Weeknd τελικά δεν θα διαγωνιστεί στα Grammy. Λογικό ήταν να ξεσπάσει μάχη ανάμεσα στις δυο πλευρές.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.