Το 1993 ο κατασκευαστής μαρκαδόρων ζωγραφικής Crayola διεξήγαγε μια ενδιαφέρουσα δημοσκόπηση, καθώς ζήτησε από χιλιάδες παιδιά να διαλέξουν το αγαπημένο τους χρώμα. Η πλειοψηφία των παιδιών αυτών επέλεξε το τυπικό μπλε, ενώ ακόμα τρεις αποχρώσεις μπλε μπήκαν στα δέκα αγαπημένα χρώματα των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Παρόμοια δημοσκόπηση έγινε και επτά χρόνια μετά, με το κλασικό μπλε χρώμα να καταλαμβάνει και πάλι την πρώτη θέση, μόνο που αυτή την φορά στη κορυφαία δεκάδα εμφανίστηκαν ακόμα έξι αποχρώσεις του μπλε!

Τι συμβαίνει λοιπόν με το μπλε χρώμα και είναι το αγαπημένο τόσων πολλών χιλιάδων ανθρώπων;

Έρευνες δείχνουν ότι ο άνθρωπος από την στιγμή που είναι βρέφος αρχίζει να διαλέγει το αγαπημένο του χρώμα, όμως στη βρεφική ηλικία παρατηρούνται έντονες εναλλαγές στις χρωματικές προτιμήσεις, οι οποίες αρχίζουν να σταματούν σιγά-σιγά, καθώς το παιδί μεγαλώνει, σύμφωνα με το bbc.com.

Στη συνέχεια το παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί τα αγαπημένα του χρώματα, τα οποία είναι συνήθως φωτεινά, ακριβώς επειδή είναι ένα αισιόδοξο παιδί, όμως στην εφηβεία έχει παρατηρηθεί να αλλάζει η προτίμηση στο αγαπημένο χρώμα και συνήθως ο έφηβος στρέφεται σε πιο σκούρες αποχρώσεις, όπως το μπλε ή το μπλε σκούρο.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι το μπλε είναι ένα διαπολιτισμικό χρώμα που κυριαρχεί σε πολλές κοινωνίες διαφορετικές μεταξύ τους, εξαιτίας της ίδιας της φύσης. Το μπλε είναι το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας, δηλαδή δυο στοιχεία της φύσης που είναι απολύτως οικεία στο ανθρώπνο μάτι και έχουν συνδυαστεί με ευχάριστες στιγμές, τόσο στην παιδική, όσο και στην ενήλικη ζωή.

Όπως αναφέρει το βρετανικό δημοσίευμα, η Lauren Labrecque, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Rhode Island που μελετά την επίδραση του χρώματος στο μάρκετινγκ, δήλωσε ότι «μόλις γίνουμε ενήλικες, σε όλους μας αρέσει το μπλε. Φαίνεται να είναι διαπολιτισμικό και δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά».

Οι θεωρίες περί του μπλε

Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κάποια επίσημη επιστημονική εξήγηση, όμως οι ειδικοί έχουν αναπτύξει ορισμένες ενδιαφέρουσες θεωρίες.

Λόγου χάρη, τα αγοράκια προτιμούν το μπλε, ενώ τα κοριτσάκια το ροζ, καθώς τα συγκεκριμένα χρώματα χρησιμοποιούνται κυρίως από την βιομηχανία παιδικών ειδών. Όμως, τα πράγματα αλλάζουν στους εφήβους, καθώς οι εταιρείες προτιμούν συνήθως το πράσινο ή σκούρο πράσινο για τα αγόρια και το κόκκινο ή μωβ για τα κορίτσια.

«Αυτό όμως δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας, καθώς τα προσωπικά βιώματα φέρεται να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι τόσο τα προσωπικά βιώματα, όσο και απλές καθημερινές καταστάσεις μπορεί να επηρεάσουν την επιλογή αγαπημένου χρώματος, ιδιαίτερα στους ενήλικες», σημειώνει εμφατικά το άρθρο του BBC, κάνοντας στην συνέχεια λόγο για ένα ενδιαφέρον πρόσφατο πείραμα.

Η Karen Schloss, επίκουρη καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison στις ΗΠΑ, έκανε προ ετών μια σχετική έρευνα, στην οποία παρουσίασε σε εθελοντές τέσσερις εικόνες με χρώματα και ζήτησε να τις βαθμολογήσουν. Στη συνέχεια ζήτησε το ίδιο με έγχρωμες εικόνες που έδειχναν χρωματιστά αντικείμενα και παρατηρήθηκε ότι την καλύτερη βαθμολογία πήραν οι εικόνες με ανοιχτά χρώματα.

Στη συνέχεια, επανέλαβε το πείραμα την επόμενη μέρα με τις ίδιες ακριβώς εικόνες στους ίδιους εθελοντές και διαπίστωσε ότι οι προτιμήσεις είχαν αλλάξει και σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν τελείως αντίθετες. Οι συμμετέχοντες δεν μπόρεσαν να ερμηνεύσουν την αλλαγή στην επιλογή τους, όμως η Schloss θεωρεί ότι τα χρώματα που είδαν στην καθημερινότητα τους, επηρέασαν την τελική τους απόφαση.

Γεγονός που σημαίνει, εντέλει, ότι η επιλογή του αγαπημένου μας χρώματος μπορεί να αλλάζει από μέρα σε μέρα, ανάλογα με την ψυχολογική μας κατάσταση ή τα καθημερινά μας βιώματα.