Ανάλογα με τις ποπ αναφορές σας, η μπλε σκιά ματιών μπορεί να σας θυμίζει το σεμνό βλέμμα της Christina Ricci στο Buffalo 66, τη σκιά ματιών της Divine στο βρώμικο αριστούργημα του John Waters, Pink Flamingos, τη θεότητα Maddie Perez στο Euphoria – ή ίσως όλα τα παραπάνω.

Το κόνσεπτ της σκιάς ματιών ανάγεται στην αρχαία Αίγυπτο, όπου άνδρες και γυναίκες φορούσαν μαύρες και πράσινες σκόνες ορυκτών στα βλέφαρά τους για να αποτρέψουν τη βακτηριακή μόλυνση. Όμως, η απόχρωση του μπλε κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στον κινηματογράφο τη δεκαετία του 1960, όταν το κίνημα των hippies και τα πρώτα προσιτά προϊόντα μακιγιάζ (drugstore makeup), συνέπεσαν με την κυκλοφορία της «Κλεοπάτρας» με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ.

Από τότε έχει φτάσει να συμβολίζει έναν συγκεκριμένο τύπο χαρακτήρα, φιλοξενώντας πλήθος αντιφάσεων. Η εμφάνιση είναι διαχρονική και ρετρό, ανατρεπτική και αθώα. Τα κορίτσια (και τα αγόρια) που φορούν μπλε σκιά ματιών είναι κακά, άγρια ​​και ελεύθερα. Αυτό επιβεβαιώνεται περαιτέρω στον πραγματικό κόσμο από καλλιτέχνες όπως η PJ Harvey, της οποίας το χαρακτηριστικό look στη σκηνή τη δεκαετία του ’90 περιλάμβανε φωτεινή μπλε σκιά ματιών και έντονα φρύδια.

Παρά την έγκριση της rockstar, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, δεν θα έβρισκες τις περισσότερες καθημερινές γυναίκες να φορούν μπλε σκιά. Οι ουδέτεροι τόνοι και το μπρονζέ μακιγιάζ άρχισαν να θεωρούνται πιο καλόγουστα, ενώ τα χρώματα, ειδικά το μπλε, συνδέονταν όλο και περισσότερο με τη δεκαετία του ’80 και την κιτς, μαξιμαλιστική αισθητική της. Ωστόσο, αν και το look της μπλε σκιάς έγινε πιο underground, δεν εξαφανίστηκε ποτέ.

Τα Alternative It girls όπως η Effie Stonem στο Skins επέμειναν να φορούν το look, ενώ ο χαρακτήρας της Drew Barrymore στους Άγγελους του Τσάρλι, Dylan, φοράει μπλε σκιά όταν χρειάζεται να αποπλανήσει σε μια αποστολή. Η μπλε σκιά ματιών ήταν επίσης κυρίαρχη στο Euphoria, που άλλαξε εντελώς το παιχνίδι του μακιγιάζ για τη δεκαετία του 2020. Πιο πρόσφατα, φορέθηκε στo Wednesday του Netflix, από το δημοφιλέστερο κορίτσι του λυκείου, Bianca Barclay. Σήμερα, τα αγαπημένα κορίτσια των social media όπως η Bella Hadid, η Chloe Cherry, η Ajani Russell και η Rina Sawayama φέρνουν το look αυτό στην καθημερινότητα και σίγουρα θα το δούμε πολύ περισσότερο τους επόμενους μήνες.

Παρακάτω θα βρείτε τις καλύτερες στιγμές της μπλε σκιάς ματιών μέσα από 10 ταινίες του καλτ κινηματογράφου:

UNE FEMME EST UNE FEMME (1961)

Είναι ίσως αναμενόμενο ότι η πρώτη ταινία που κυκλοφόρησε με την χαρακτηριστική μπλε σκιά ματιών είναι γαλλική και μάλιστα με πρωταγωνίστρια τη μούσα του γαλλικού New Wave κινηματογράφου, Anna Karina. Η πρώτη έγχρωμη ταινία του Jean-Luc Godard, και η πιο παιχνιδιάρικη δουλειά του σκηνοθέτη, αφηγείται την ιστορία μιας στρίπερ (Karina) που λαχταρά να γίνει μητέρα αλλά ο σπιτωμένος της σύντροφος (Jean-Claude Brialy) δεν το θέλει καθόλου. Για να τον κάνει να ζηλέψει, η Καρίνα αποφασίζει να αποπλανήσει έναν άλλο άντρα (Jean-Paul Belmondo), τρελαίνοντας και τους δυο με το βλέμμα της. Τα διάσημα ελαφίσια μπλε μάτια της τονίζονται από την αντίστοιχη απόχρωση της σκιάς.

PINK FLAMINGOS (1972)

Όταν ο John Waters κυκλοφόρησε αυτό το κλασικό πλέον καλτ φιλμ το 1972, χρειάστηκε λίγος χρόνος για να βρει το κοινό του, εν μέρει λόγω του ότι το περιεχόμενό του ήταν τόσο εξωφρενικό για την εποχή (διανεμήθηκε ευρέως μόλις μια δεκαετία αργότερα). Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο παιδικός φίλος και μούσα του Γουότερς, Divine, μια drag queen σύμβολο της αντικουλτούρας του ’70, η οποία στην ταινία ανταγωνίζεται μαζί με μια άλλη ομάδα κοινωνικών απόκληρων για τον τίτλο του «Filthiest Person Alive». Ντυμένη με κόκκινο κοκτέιλ φόρεμα, χορευτικές γόβες και μπλε σκιά ματιών που φτάνει μέχρι τα φρύδια της, η κληρονομιά της Divine έκανε το Variety να επαναξιολογήσει την ταινία το 2022 από την αρχική της κριτική περί «κακιάς, ηλίθιας και αποκρουστικής ταινίας» σε «μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών».

CLEOPATRA JONES AND THE CASINO OF GOLD (1975)

Για τους γύρω της, η Cleo (Tamara Dobson) είναι ένα λαμπερό supermodel, που ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο για φωτογραφίσεις σε εξωτικές τοποθεσίες. Αλλά στην πραγματικότητα, είναι μια μυστική πράκτορας αλά Τζέιμς Μποντ, που χρησιμοποιεί τη μόδα και την ομορφιά – υπερβολικό μπλε μακιγιάζ στα μάτια, έντονο ροζ ρουζ και αστραφτερό ροζ lip gloss – για να αποσπάσει την προσοχή από την πραγματική της ατζέντα. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας του 1975, το απίστευτο στυλ της πρωταγωνίστριας και το υπερβολικό μακιγιάζ –δια χειρός της ίδιας της Τζόουνς– κλέβει την παράσταση. 

BLUE VELVET (1986)

Σε μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές του σουρεαλιστικού neo-noir Blue Velvet του David Lynch πρωταγωνιστεί η ανυπέρβλητη Isabella Rossellini, η οποία εμφανίζεται στη σκηνή στον ρόλο της μυστήριας και όμορφης τραγουδίστρια Dorothy Vallens. Με φόντο ένα κόκκινο βελούδινο σκηνικό και τις νότες ενός πιάνου να παίζουν στο βάθος, η Vallens αιχμαλωτίζει το κοινό με το αστραφτερό μαύρο φόρεμά της, τις πλούσιες μπούκλες της, τη μπλε σκιά της και τα κατακόκκινα χείλη της. Γρήγορα καταφέρνει να παρασύρει τον φοιτητή, Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) στον σκοτεινό κόσμο της, αποδεικνύοντας ότι η μπλε σκιά ματιών μπορεί να είναι θανατηφόρα.

HACKERS (1995)

Δεν έχει σχεδόν κανένα νόημα να μιλάμε για τη γοητεία του εναλλακτικού It girl χωρίς να αναφέρουμε την Angelina Jolie, ιδιαίτερα τον ρόλο της ως Kate Libby στο Hackers. Η ταινία, η οποία ακολουθεί μια ομάδα εφήβων χάκερ που εμπλέκονται σε μια υπόθεση εταιρικού εκβιασμού, λίγο-πολύ πάτωσε όταν κυκλοφόρησε, αλλά έκτοτε έχει κερδίσει ένα καλτ κοινό. Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στην απίστευτη 90s γκαρνταρόμπα που κυριαρχεί στην ταινία. Cargo παντελόνια και crop tops μαζί με pixie cut, graphic eyeliner, δαμασκηνί μεταλλικό κραγιόν και μπλε σκιά ματιών ολοκληρώνουν το χαρακτηριστικό look της Jolie.

JACKIE BROWN (1997)

Στην Τζάκι Μπράουν του Κουέντιν Ταραντίνο, τη μοναδική ταινία του σκηνοθέτη που δεν είναι πρωτότυπο σενάριο (βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα του Έλμορ Λέοναρντ, Rum Punch), η Παμ Γκρίερ πρωταγωνιστεί ως αεροσυνοδός Τζάκι Μπράουν, η οποία ξεπλένει χρήμα για το αφεντικό της που είναι έμπορος όπλων (Σάμιουελ Λ. Τζάκσον). Υπό την πίεση να γίνει πληροφοριοδότης, η Μπράουν πρέπει να βρει έναν τρόπο να εξασφαλίσει το μέλλον της και να σώσει τη ζωή της, όλα αυτά φορώντας μπλε σκιά ασορτί με τη στολή της αεροσυνοδού. Ο συγκεκριμένος τόνος του μπλε, της πρσδίδει μια αθωότητα στο βλέμμα, που ίσως όμως να μην είναι αυτό που φαίνεται.

BUFFALO 66 (1998)

Η Christina Ricci ντυμένη με λευκή ζακέτα, παστέλ μπλε φόρεμα, σιέλ καλσόν και ένα αστραφτερό ζευγάρι Mary Jane’s, μοιάζει με την προσωποποίηση της Λολίτας, πολύ πριν από τη Lana Del Rey. Το μπλε glitter σε όλο της το βλέφαρο, με μια λεπτή γραμμή του ίδιου χρώματος στην κάτω γραμμή των βλεφαρίδων, ολοκληρώνει το εμβληματικό πλέον look. Ο Gucci Westman, make-up artist της ταινίας, εξήγησε σε μια συνέντευξη ότι έκανε τη συγκεκριμένη επιλογή, επειδή ήθελε ο χαρακτήρας της Ricci να θυμίζει όχι μόνο «μια ονειρική αθωότητα», αλλά και την ιδέα ενός κοριτσιού που ζει «στον δικό της κόσμο», ένα κορίτσι που τα μάτια της μπορούσαν να «προσφέρουν διέξοδο».

VELVET GOLDMINE (1998)

Η καλτ ταινία της δεκαετίας του ’90 του Τοντ Χέινς με πρωταγωνιστές τους Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Κρίστιαν Μπέιλ και Τζόναθαν Ρις-Μέγιερς. Η βιογραφική ταινία του ψευδο-Bowie (που πήρε το όνομά της από ένα τραγούδι του Bowie με το ίδιο όνομα) διαδραματίζεται στη βρετανική glam rock εποχή της δεκαετίας του 1970 και αφηγείται την ιστορία ενός φανταστικού bi ποπ σταρ, του Brian Slade (Meyers), ο οποίος προσποιείται τον θάνατο του. Χρησιμοποιώντας το μακιγιάζ και τα κουστούμια με τον πιο δημιουργικό τρόπο, το Velvet Goldmine παίζει με το φύλο, την ταυτότητα και τη σεξουαλικότητα, με τον Haynes να λέει εκείνη την εποχή ότι η επιθυμία του για την ταινία ήταν «να κάνει κάθε γκέι στρέιτ και κάθε στρέιτ γκέι». Το κερασάκι σε όλο αυτό: ο Bale φόρεσε λαμπερή μπλε σκιά και στην πρεμιέρα της ταινίας.

THE LOVE WITCH (2016)

Το Love Witch θα μπορούσαμε να το βλέπουμε δυο φορές τη μέρα (σαν αντιβίωση) μόνο και μόνο για την αισθητική του. Η ταινία του 2016, σε σκηνοθεσία Άννα Μπίλερ, διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1960, με τα πάντα, από τα κοστούμια (όλα είναι vintage ή ραμμένα στο χέρι από vintage μοτίβα) μέχρι τον τρόπο που γυρίστηκε (σε φιλμ με επεξεργασία technicolor) σε μεταφέρει σε εκείνη τη δεκαετία. Αλλά ίσως το κύριο πράγμα που ξεχωρίζει στην Elaine (Samantha Robinson), μια όμορφη νεαρή μάγισσα απελπισμένη για έρωτα, είναι τα μάτια της.

Τα βλέφαρά της είναι βαμμένα με ένα αστραφτερό μπλε του πάγου και ένα χοντρό μαύρο cat-eye, το οποίο πλαισιώνουν πυκνές, ψεύτικες βλεφαρίδες. Το συγκεκριμένο look δεν καταφέρνει απλά να αντικατοπτρίσει την ψυχεδελική αισθητική του ’60, αλλά κάνει παράλληλα τα μάτια της Elaine να μοιάζουν με μια πύλη προς τη ψυχή της. Σε όλη την ταινία, καθώς αναζητά την αγάπη, χρησιμοποιεί παραισθησιογόνα φίλτρα για να μαγέψει τους άντρες, μέχρι που τελικά αποκτά αυτό που το 2023 εμείς οι γυναίκες το λέμε «the ick». Έξτρα πόντοι όμως και για αυτήν την λεπτομέρεια: η make-up artist Emma Willis αλλάζει το χρώμα της σκιάς της Elaine από μπλε, σε πράσινο ή μοβ, ανάλογα με τη διάθεση της μάγισσας.

X (2022)

Πρόκειται για τη σλασεριά του Ti West από το στούντιο A24, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Mia Goth στον ρόλο της Maxine, μιας νεαρής και ατίθασης κοπέλας τη δεκαετία του ’70 που αναζητά τη δόξα. Η ηρωίδα συνδέεται με μια ομάδα πορνοστάρ και επιχειρούν να γυρίσουν την πρώτη τους ταινία. Για να τονιστεί η νεανική αφέλεια της Maxine, απεικονίζεται με τζιν σαλοπέτες, έντονες φακίδες στη μύτη της, κοτσιδάκια στα μαλλιά και γαλάζια σκιά ματιών που καλύπτει τα βλέφαρά της. Χωρίς να θέλουμε να σας κάνουμε σπόιλ για την πλοκή, όπως συμβαίνει και με πολλές ηρωίδες ταινιών που αναφέρθηκαν παραπάνω στη λίστα, η επιλογή του μακιγιάζ αυτού φαινομενικά υπονοεί ότι δεν είναι όλα όπως φαίνονται όσον αφορά την κοριτσίστικη αθωότητα της Maxine.