Κάθε χρόνο η Merriam-Webster επιλέγει μια λέξη και τις δίνει τον τίτλο της «λέξης της χρονιάς», η οποία αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες της εποχής, και σε μια εποχή της μετα-αλήθειας, του ChatGPT και των deepfakes που μας απασχόλησαν έντονα, η διαχωριστική γραμμή μεταξύ αλήθειας και ψέματος γίνεται όλο και πιο θολή.
Πριν προχωρήσουμε παρακάτω, να σας υπενθυμίσουμε ότι η λέξη της χρονιάς για το 2022, όπως επιλέχθηκε από την αμερικανική εκδοτική εταιρεία, ήταν το «gaslighting». Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Πόσο ταιριαστό λοιπόν, για το 2023, που η Merriam-Webster επέλεξε τώρα ως λέξη της χρονιάς τη λέξη «αυθεντικό» (authentic).
Σύμφωνα λοιπόν με τη Merriam-Webster, το «αυθεντικό» έχει διάφορες σημασίες, όπως «όχι ψεύτικο ή απομίμηση», συνώνυμο του πραγματικού και του αληθινού, και επίσης «αληθινό ως προς την προσωπικότητα, το πνεύμα ή τον χαρακτήρα κάποιου».
Όπως αναφέρει το TIME, «αυθεντική κουζίνα», «αυθεντική φωνή», «αυθεντικός εαυτός» κ.α. είναι φράσεις που συνήθως βρίσκονται ψηλά στις αναζητήσεις στον ιστότοπο της εταιρείας λεξικών, αλλά το 2023 αυξήθηκαν κατά πολύ, όπως δήλωσε στο Associated Press σε αποκλειστική συνέντευξη ο γενικός συντάκτης Peter Sokolowski.
«Βλέπουμε το 2023 [να υπάρχει] ένα είδος κρίσης αυθεντικότητας», δήλωσε πριν από τη σημερινή ανακοίνωση της ο εκδοτικός οίκος Merriam-Webster. «Αυτό που συνειδητοποιούμε είναι ότι όταν αμφισβητούμε την αυθεντικότητα, την εκτιμούμε ακόμη περισσότερο».
Αν και το αυθεντικό είναι σαφώς μια επιθυμητή ιδιότητα, είναι δύσκολο να οριστεί και υπόκειται πάντα σε συζήτηση.
Ο Sokolowski και η ομάδα του δεν εμβαθύνουν στους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι αναζητούν συγκεκριμένες λέξεις σε λεξικά και ιστότοπους. Αντίθετα, κυνηγούν τα δεδομένα σχετικά με τις αναζητήσεις και τα παγκόσμια γεγονότα που συσχετίζονται μαζί τους. Αυτή τη φορά, δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερα μεγάλη ώθηση σε κάποια δεδομένη χρονική στιγμή, αλλά μια σταθερότητα στο αυξημένο ενδιαφέρον για το «αυθεντικό».
Σίγουρα αυτή ήταν η χρονιά της τεχνητής νοημοσύνης, με το ChatGPT της OpenAI και το ντόμινο τεχνολογικών εξελίξεων που ακολούθησε, ενώ οι καλλιτέχνες που αναδείχθηκαν και έσπασαν κάθε ρεκόρ, όπως η Taylor Swift, βασίζονται στο «αυθεντικό» (και στη συνέπεια). Ταυτόχρονα, ο Elon Musk στην Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής Κυβερνήσεων του Φεβρουαρίου στο Ντουμπάι, προέτρεψε τους επικεφαλής εταιρειών, τους πολιτικούς, τους υπουργούς και άλλους ηγέτες να «μιλούν αυθεντικά» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -κάτι που κάνει ο ίδιος, αλλά όχι πάντα με το επιθυμητό αποτέλεσμα.
«Μπορούμε να εμπιστευτούμε αν ένας φοιτητής έγραψε αυτή την εργασία; Μπορούμε να εμπιστευτούμε αν ένας πολιτικός έκανε αυτή τη δήλωση; Δεν εμπιστευόμαστε πάντα αυτό που βλέπουμε πια», δήλωσε ο Sokolowski.
«Μερικές φορές δεν πιστεύουμε τα ίδια μας τα μάτια ή τα ίδια μας τα αυτιά. Αναγνωρίζουμε πλέον ότι η αυθεντικότητα είναι η ίδια μια παράσταση».
Άλλες λέξεις μεταξύ των 500.000 λέξεων που εντόπισαν οι επεξεργαστές δεδομένων της εταιρείας στις υψηλές θέσεις των αναζητήσεων, είναι η «αγάπη» (love) και «affect» (επηρεάζει) έναντι «effect» (επίδραση, αποτέλεσμα). Φέτος, οι λεξολόγοι φιλτράρισαν επίσης πολλές λέξεις πέντε γραμμάτων, επειδή οι παίκτες του Wordle και του Quordle χρησιμοποιούν το site της εταιρείας για να τις αναζητήσουν καθώς παίζουν τα καθημερινά παιχνίδια, δήλωσε ο Sokolowski.
Με πληροφορίες από: TIME, Associated Press