Το θερινό ηλιοστάσιο, είναι μια εποχή κατά την οποία το βόρειο ημισφαίριο βιώνει τις μέγιστες ώρες ηλιακού φωτός, πραγματοποιείται στις 21 Ιουνίου. Στην Ευρώπη γιορτάζεται από αρχαιοτάτων χρόνων με τιμές στον φωτοδότη και ζωοδότη Ήλιο. Οι σύγχρονοι παγανιστές τιμούν ιδιαίτερα το θερινό ηλιοστάσιο με επίκεντρο το μεγαλιθικό μνημείο του Στόουνχετζ στην Αγγλία, ενώ στον ελληνικό χώρο συνδυάζεται με τις φωτιές τ’ Αϊ Γιαννιού και τον Κλήδονα, δύο έθιμα που τελούνται την παραμονή του Γενεθλίου του Ιωάννου του Προδρόμου (23 Ιουνίου). Κάθε χρόνο γιορτάζεται από τους οπαδούς της Wicca, μιας μορφής σύγχρονου παγανισμού, με μια γιορτή που είναι γνωστή ως Litha.

Την ημέρα αυτή ο Βόρειος Πόλος βρίσκεται στη μεγαλύτερη κλίση του προς τον ήλιο, δημιουργώντας τη μεγαλύτερη ημέρα και την επίσημη έναρξη του καλοκαιριού. Από όσα γνωρίζω από την ανθρωπολογία της θρησκείας, γνωρίζω ότι για τους Wiccans η σημερινή ημέρα αποτελεί μέρα εορτασμού και χαράς για την πλήρη επιστροφή του φωτός.

Η γόνιμη θεά του μεσοκαλόκαιρου

Οι Wiccans τηρούν οκτώ sabbats, ή στα ελληνικά, αργίες, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το έτος αρχίζει με το Samhain, το οποίο θεωρείται το νέο έτος των Wiccan, και ακολουθούν το Yule, το Imbolc, το Ostara, το Beltane, το Litha, το Lughnasadh και το Mabon. Αυτά σχηματίζουν αυτό που ονομάζουν «τροχός του έτους». Κάθε sabbat γιορτάζει αυτό που συμβαίνει ανά πάσα στιγμή στη φύση. Οπότε το καλοκαίρι, με την κορύφωση του φωτός, είναι η εποχή που γιορτάζουν την αυξανόμενη γονιμότητα της φύσης.

Ο τροχός του έτους. Τα παγανιστικά sabbats

Στο πλαίσιο του τελετουργικού που σηματοδοτεί κάθε sabbat, τιμάται η γη και οι θεότητες. Ένας κεντρικός μύθος κάθε sabbat είναι η μεταβαλλόμενες μορφές μιας θεότητας μέσα στην πάροδο του χρόνου, οι οποίες μπορεί να έχουν διαφορετικές όψεις ή να αντιπροσωπεύονται με διάφορες απεικονίσεις. Για παράδειγμα, η Διάνα μπορεί να αντιπροσωπεύει τη Θεά στη νεότητα της, η Δήμητρα τη μητρική πλευρά της Θεάς και η Εκάτη την ηλικιωμένη της μορφή.

Κάθε Sabbat γιορτάζεται μια διαφορετική πτυχή της σχέσης μεταξύ της Θεάς και χρόνου. Για τους περισσότερους Wiccans αυτός ο μύθος θεωρείται συμβολικός του συνεχούς κύκλου της ζωής και της φύσης. Η ανάπτυξη από τη νεότητα, στην ενηλικίωση, στα γηρατειά, στο θάνατο και στη συνέχεια στον συνεχή κύκλο της νέας γέννησης ή αναγέννησης.

Η Θεά θεωρείται αιώνια, αλλά η μορφή της αλλάζει κατά τη διάρκεια του έτους: από νεαρή γυναίκα, σε μητέρα και τελικά σε γριά το φθινόπωρο- και στη συνέχεια επιστρέφει σε μορφή νεαρής γυναίκας την επόμενη άνοιξη. Μια θεότητα πεθαίνει και ξαναγεννιέται, μεταβαίνοντας διάφορα στάδια, από παιδί σε ερωμένη,  για να πεθάνει ξανά κάθε φθινόπωρο, κάτι που οι Wiccans πιστεύουν ότι εξασφαλίζει την ανάπτυξη των καλλιεργειών. Ορισμένοι Wiccans θεωρούν τις θεότητες ως αρχέτυπα ή σύμβολα, ενώ άλλοι τις βλέπουν ως πραγματικά πνευματικά όντα.

Στο έτος  Litha η Θεά περιγράφεται γόνιμη, κυοφορώντας, ενώ ο Θεός παρουσιάζεται ως πιο αρρενωπός. Η εικόνα γιορτάζει τη γονιμότητα, τη δύναμη και την ανάπτυξη στη φύση και στη ζωή όσων συμμετέχουν στις τελετές. Η γονιμότητα στη ζωή των ανθρώπων μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, όπως για παράδειγμα όλα εκείνα που έχουν πραγματοποιήσει κατά το προηγούμενο έτος ή σε ό,τι βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και ελπίζουν ότι θα καρποφορήσει μέχρι τη συγκομιδή του φθινοπώρου.

Δημιουργία ιερού χώρου κατά τη διάρκεια τελετουργιών

Όλα τα Sabbats ξεκινούν με τη δημιουργία ενός ιερού χώρου, κυρίως σε εξωτερικούς χώρους, εφόσον το επιτρέπει ο καιρός. Αυτό γίνεται με αυτούς που ηγούνται της τελετουργίας να περπατούν γύρω από μια περιοχή, να ψέλνουν ως μορφή προσευχής και να ραντίζουν την περιοχή με νερό και αλάτι, τα οποία πιστεύεται ότι καθαρίζουν το πνεύμα.

Γύρω από τον κύκλο μεταφέρονται επίσης εκπρόσωποι των στοιχείων – γη, αέρας, φωτιά, νερό – που συνδέονται αντίστοιχα με τις τέσσερις κατευθύνσεις – βορράς, ανατολή, νότος και δύση -. Για παράδειγμα, ένας κρύσταλλος, ένα φτερό, ένα αναμμένο κερί και ένα κοχύλι μπορεί να μεταφέρονται γύρω από τον κύκλο. Ζητείται από όλους τους συμμετέχοντες να φανταστούν μια σφαίρα φωτός πάνω από τον κύκλο και τα πνεύματα ή οι θεότητες που σχετίζονται με κάθε μια από τις κατευθύνσεις προσκαλούνται σε αυτήν. Στη συνέχεια γίνεται ανάγνωση ποιημάτων σχετικά με την εποχή που εξυμνούν τη  φύση στη ζωή των ανθρώπων.

Στους εορτασμούς του καλοκαιριού ανάβουν μια φωτιά και οι άνθρωποι πηδούν από πάνω της, έχοντας στο μυαλό τους μια ευχή για το καλοκαίρι.

Στους εορτασμούς του καλοκαιριού ανάβουν μια φωτιά και οι άνθρωποι πηδούν από πάνω της, έχοντας στο μυαλό τους μια ευχή για το καλοκαίρι. Αυτές μπορεί να είναι προσωπικές ευχές για την ανάπτυξη ή την υγεία του ίδιου του συμμετέχοντα ή κάποιου αγαπημένου του προσώπου, ή μπορεί να είναι για την προστασία της Μητέρας Φύσης, όπως η ευχή για βροχή αν υπήρχε ξηρασία ή το τέλος των πλημμυρών αν υπήρχαν πλημμύρες.

Αυτές οι τελετουργίες μπορούν να εκτελεστούν κατά μόνας ή ομαδικά με άλλους. Ακόμα και εκείνοι που συνήθως τις ασκούν μόνοι τους, συχνά ενώνονται με άλλους για τα sabbats τελετουργικά.

Αλλαγή και φύση

Στο έτος Yule, το sabbat που γιορτάζει το χειμερινό ηλιοστάσιο, τη μικρότερη ημέρα του έτους και την αρχή του χειμώνα, υπενθυμίζεται πάντα ότι από αυτή τη μέρα κι έπειτα, το φως θα αυξάνεται. Παρομοίως, στο έτος Λίθα, οι συμμετέχοντες υπενθυμίζουν ότι από αυτή τη στιγμή και μετά το φως θα μειώνεται.

Η σημασία που δίνεται στα sabbat δεν είναι μόνο στηn τελετουργία της εξύμνησης της φύσης στη ζωή των ανθρώπων, αλλά η κατανόησή της μέσα στον τροχό του έτους που γυρίζει. Είναι µια υπενθύµιση ότι η αλλαγή είναι αναπόφευκτη και φυσιολογική, ακόµη και αν είναι άλλοτε ευχάριστη και άλλοτε λιγότερο δυσάρεστη.