Όλοι έχουμε εκείνον τον φίλο ή την φίλη με κακό προσανατολισμό που πάντα χάνουν τον δρόμο τους. Η ικανότητα προσανατολισμού τους είναι κάτι λιγότερο από φτωχική. Συνήθως περπατάνε στα χαμένα, με το που βγαίνουν από το μετρό, νομοτελειακά πηγαίνουν προς την αντίθετη κατεύθυνση και σχεδόν πάντα ξεχνάνε που έχουν παρκάρει το αμάξι τους. Πάντα φτάνουν αργοπορημένοι στα ραντεβού, όπου λαχανιασμένοι μας εξηγούν πως έκαναν κύκλους στο κέντρο της πόλης ρωτώντας τους περαστικούς για να καταφέρουν έπειτα από τιτάνιες προσπάθειες να βρουν το σημείο συνάντησης. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι στο σημείο αυτό συναντηθήκατε άλλες είκοσι φορές στο πρόσφατο παρελθόν.
Μια φίλη μου για παράδειγμα, όταν ήταν 13 ετών, χάθηκε σε μια προσκοπική πεζοπορία και περιφερόταν στο βουνό μόνη της για δυόμισι ημέρες. Και εξακολουθεί να μην είναι καθόλου καλή στο να βρίσκει τον δρόμο της. Ακόμα και στην πόλη.
Ο κόσμος είναι γεμάτος από ανθρώπους σαν την φίλη μου – αλλά και το αντίθετό τους, τους ανθρώπους που φαίνεται να ξέρουν πάντα ακριβώς πού βρίσκονται και πώς να φτάσουν εκεί που θέλουν να πάνε. Οι επιστήμονες μερικές φορές μετρούν την ικανότητα προσανατολισμού ζητώντας από κάποιον να υποδείξει προς μια τοποθεσία εκτός οπτικού πεδίου – ή, πιο απαιτητικά, να φανταστεί ότι βρίσκεται κάπου αλλού και να υποδείξει προς την κατεύθυνση μιας τρίτης τοποθεσίας – και είναι αμέσως φανερό ότι κάποιοι άνθρωποι είναι καλύτεροι σε αυτό από άλλους.
«Οι άνθρωποι δεν είναι ποτέ τέλειοι, αλλά μπορούν να είναι απίστευτα ακριβείς», λέει η Nora Newcombe, γνωσιακή ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο Temple, η οποία συνυπογράφει μια έρευνα για το πώς αναπτύσσεται η ικανότητα προσανατολισμού στο 2022 Annual Review of Developmental Psychology. Άλλοι, ωστόσο, όταν τους ζητείται να υποδείξουν την κατεύθυνση του στόχου, φαίνεται να δείχνουν στην τύχη. «Δεν έχουν κυριολεκτικά καμία ιδέα για το πού βρίσκεται».
Ενώ είναι εύκολο να αποδειχθεί ότι οι άνθρωποι διαφέρουν στην ικανότητα προσανατολισμού, έχει αποδειχθεί πολύ πιο δύσκολο για τους επιστήμονες να εξηγήσουν το γιατί. Παρόλα αυτά, υπάρχει νέος ενθουσιασμός στον κόσμο της έρευνας στον τομέα αυτό. Αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως η εικονική πραγματικότητα και η παρακολούθηση μέσω GPS, οι επιστήμονες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εκατοντάδες, μερικές φορές ακόμη και εκατομμύρια, ανθρώπους να προσπαθούν να βρουν το δρόμο τους μέσα σε πολύπλοκους χώρους και να μετρήσουν το βαθμό που τα καταφέρνουν. Αν και υπάρχουν ακόμη πολλά να μάθουμε, η έρευνα δείχνει ότι σε κάποιο βαθμό οι δεξιότητες προσανατολισμού διαμορφώνονται από την ανατροφή.
Καλλιέργεια δεξιοτήτων προσανατολισμού
Μια πρόσφατη μελέτη του ρόλου της γενετικής στην ικανότητα προσανατολισμού υπογραμμίζει τη σημασία του περιβάλλοντος ενός ατόμου. Το 2020, η Margherita Malanchini, αναπτυξιακή ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, και οι συνεργάτες της συνέκριναν τις επιδόσεις περισσότερων από 2.600 πανομοιότυπων και μη πανομοιότυπων διδύμων καθώς περιηγούνταν σε ένα εικονικό περιβάλλον, για να εξετάσουν αν η ικανότητα προσανατολισμού είναι οικογενειακή. Διαπίστωσαν ότι ισχύει – αλλά σε μικρό βαθμό. Αντίθετα, ο μεγαλύτερος παράγοντας που συνέβαλε στην απόδοση των ανθρώπων ήταν αυτό που οι γενετιστές αποκαλούν «μη κοινό περιβάλλον» – δηλαδή οι μοναδικές εμπειρίες που συσσωρεύει κάθε άτομο καθώς εξελίσσεται η ζωή του. Όπως φαίνεται, οι καλοί πλοηγοί ως επί το πλείστον γίνονται, δεν γεννιούνται.
Ένα αξιοσημείωτο, μεγάλης κλίμακας πείραμα με επικεφαλής τον Hugo Spiers, γνωστικό νευροεπιστήμονα στο University College του Λονδίνου, έδωσε στους ερευνητές μια ιδέα για το πώς η εμπειρία και άλλοι πολιτισμικοί παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τις ικανότητες εύρεσης τρόπου προσανατολισμού. Ο Spiers και οι συνάδελφοί του, σε συνεργασία με την εταιρεία τηλεπικοινωνιών T-Mobile, ανέπτυξαν ένα παιχνίδι για κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ, το Sea Hero Quest, στο οποίο οι παίκτες πλοηγούνται με βάρκα μέσα σε ένα εικονικό περιβάλλον για να εντοπίσουν μια σειρά από σημεία ελέγχου. Η εφαρμογή του παιχνιδιού ζητούσε από τους συμμετέχοντες να παράσχουν βασικά δημογραφικά στοιχεία και σχεδόν 4 εκατομμύρια παγκοσμίως το έκαναν. (Η εφαρμογή δεν δέχεται πλέον νέους συμμετέχοντες παρά μόνο κατόπιν πρόσκλησης των ερευνητών).
Μέσω της εφαρμογής, οι ερευνητές μπόρεσαν να μετρήσουν την ικανότητα προσανατολισμού με τη συνολική απόσταση που διένυσε κάθε παίκτης για να φτάσει σε όλα τα σημεία ελέγχου. Μετά την ολοκλήρωση ορισμένων επιπέδων του παιχνιδιού, οι παίκτες έπρεπε επίσης να εκτοξεύουν μια φωτοβολίδα πίσω προς το σημείο προέλευσής τους – μια δοκιμασία εντοπισμού θέσης ενός νεκρού σημείου ανάλογη με την αποστολή εντοπισμού θέσης εκτός ορατότητας. Στη συνέχεια, ο Spiers και οι συνάδελφοί του μπορούσαν να συγκρίνουν τις επιδόσεις των παικτών με τα δημογραφικά δεδομένα.
Διαπίστωσαν ότι διάφοροι πολιτιστικοί παράγοντες σχετίζονταν με τις δεξιότητες εύρεσης τρόπου προσανατολισμού. Οι άνθρωποι από τις σκανδιναβικές χώρες έτειναν να είναι ελαφρώς καλύτερα προσανατολισμένοι, ίσως επειδή το άθλημα του προσανατολισμού, το οποίο συνδυάζει το τρέξιμο και την περιήγηση, είναι δημοφιλές σε αυτές τις χώρες. Οι κάτοικοι της υπαίθρου τα πήγαν καλύτερα, κατά μέσο όρο, από τους κατοίκους των πόλεων.
Μεταξύ των κατοίκων των πόλεων, όσοι προέρχονταν από πόλεις με πιο χαοτικά δίκτυα δρόμων, όπως αυτά στα παλαιότερα τμήματα των ευρωπαϊκών πόλεων, τα πήγαν καλύτερα από εκείνους που προέρχονταν από πόλεις όπως το Σικάγο, όπου οι δρόμοι σχηματίζουν ένα απλό δίκτυο, ίσως επειδή οι κάτοικοι των πόλεων με δίκτυα δεν χρειάζεται να φτιάχνουν τόσο πολύπλοκους νοητικούς χάρτες.
Αποτελέσματα όπως αυτά υποδηλώνουν ότι οι εμπειρίες ενός ατόμου μπορεί να είναι ένας από τους σημαντικότερους καθοριστικούς παράγοντες για το πόσο καλό προσανατολισμό έχει. Πράγματι, η εμπειρία μπορεί ακόμη και να κρύβεται πίσω από ένα από τα πιο σταθερά ευρήματα – και κλισέ – στον τομέα του προσανατολισμού: ότι οι άνδρες τείνουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις από τις γυναίκες. Αποδεικνύεται ότι αυτό το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων είναι περισσότερο θέμα κουλτούρας και εμπειρίας παρά έμφυτης ικανότητας.
Οι σκανδιναβικές χώρες, για παράδειγμα, όπου η ισότητα των φύλων είναι μεγαλύτερη, δεν παρουσιάζουν σχεδόν καμία διαφορά μεταξύ των δύο φύλων στο πεδίο του προσανατολισμού. Αντίθετα, οι άνδρες υπερτερούν κατά πολύ έναντι των γυναικών σε μέρη όπου οι γυναίκες αντιμετωπίζουν πολιτισμικούς περιορισμούς όσον αφορά την εξερεύνηση του περιβάλλοντός τους από μόνες τους, όπως οι χώρες της Μέσης Ανατολής.
Αυτή η πολιτισμική πτυχή και η σημασία της εμπειρίας υποστηρίζονται επίσης από μελέτες των Tsimane, μιας παραδοσιακής κοινότητας ιθαγενών στον Αμαζόνιο της Βολιβίας. Η ανθρωπολόγος Helen Elizabeth Davis από το Arizona State University και οι συνεργάτες της τοποθέτησαν GPS trackers σε 305 ενήλικες Tsimane για να μετρήσουν τις καθημερινές τους μετακινήσεις κατά τη διάρκεια μιας τριήμερης περιόδου και δεν διαπίστωσαν καμία διαφορά στην απόσταση που διανύουν οι άνδρες και οι γυναίκες.
Οι άνδρες και οι γυναίκες ήταν επίσης εξίσου ικανοί στο να δείχνουν σε θέσεις εκτός οπτικού πεδίου, όπως αναφέρεται στο περιοδικό Topics in Cognitive Science. Ακόμη και τα παιδιά είχαν εξαιρετικά καλές επιδόσεις σε αυτό το έργο προσανατολισμού – αποτέλεσμα, πιστεύει ο Davis, του ότι μεγάλωσαν σε μια κουλτούρα που ενθαρρύνει τα παιδιά να απομακρύνονται ευρέως και να εξερευνούν το δάσος.
Ωστόσο, οι περισσότεροι πολιτισμοί δεν είναι σαν τους Tsimane, και οι γυναίκες και τα κορίτσια τείνουν να είναι πιο προσεκτικές στην εξερεύνηση, για σοβαρούς λόγους προσωπικής ασφάλειας. Όχι μόνο συγκεντρώνουν λιγότερη εμπειρία στην περιήγηση, αλλά και η νευρικότητα σχετικά με την ασφάλεια ή την πιθανότητα να χαθούν έχει επίσης άμεσο αντίκτυπο στην περιήγηση. «Το άγχος εμποδίζει τον καλό προσανατολισμό, οπότε αν ανησυχείς για την προσωπική σου ασφάλεια, έχεις κακό προσανατολισμό», λέει η Newcombe.
Η προσωπικότητα, επίσης, φαίνεται να παίζει ρόλο στην ανάπτυξη της ικανότητας προσανατολισμού. «Για να έχεις καλό προσανατολισμό, πρέπει να είσαι πρόθυμος να εξερευνήσεις», λέει ο Uttal. «Μερικοί άνθρωποι δεν απολαμβάνουν την εμπειρία της περιπλάνησης και άλλοι την απολαμβάνουν σε μεγάλο βαθμό».
Πράγματι, οι άνθρωποι που απολαμβάνουν υπαίθριες δραστηριότητες, όπως η πεζοπορία και η ποδηλασία, τείνουν να έχουν καλύτερη αίσθηση προσανατολισμού, σημειώνει η Mary Hegarty, γνωσιακή ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Μπάρμπαρα. Το ίδιο και οι άνθρωποι που παίζουν πολλά βιντεοπαιχνίδια, πολλά από τα οποία περιλαμβάνουν εξερεύνηση εικονικών χώρων.
Για τον Uttal, αυτά τα συγκεντρωμένα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η κλίση και η πρώιμη εμπειρία ωθούν ορισμένους ανθρώπους προς δραστηριότητες που περιλαμβάνουν περιήγηση, ενώ εκείνοι που έχουν την ιδιοσυγκρασία να εξερευνούν λιγότερο, που έχουν λιγότερες ευκαιρίες να περιπλανηθούν ή που έχουν μια πρώτη αρνητική εμπειρία μπορεί να είναι λιγότερο πιθανό να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που απαιτούν εξερεύνηση. Από εκεί και πέρα όλα γίνονται χιονοστιβάδα, εκτιμά ο Uttal. «Νομίζω ότι ένας συνδυασμός προσωπικότητας και ικανοτήτων σε ωθεί προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Είναι ένας αναπτυξιακός καταρράκτης».
Οι νοητικές χαρτογραφήσεις
Αυτός ο καταρράκτης πιθανώς επηρεάζει την απόκτηση των συγκεκριμένων δεξιοτήτων που χαρακτηρίζουν τους καλούς περιηγητές. Αυτές περιλαμβάνουν την ικανότητα να εκτιμάς πόσο μακριά έχεις ταξιδέψει, να διαβάζεις και να θυμάσαι χάρτες (έντυπους και εικονικούς), να μαθαίνεις διαδρομές με βάση μια σειρά από ορόσημα και να καταλαβαίνεις πού βρίσκονται τα σημεία το ένα σε σχέση με το άλλο.
Μεγάλο μέρος της έρευνας, ωστόσο, έχει επικεντρωθεί σε δύο συγκεκριμένες επιμέρους δεξιότητες: την παρακολούθηση διαδρομής με τη χρήση ορόσημων – για παράδειγμα, στρίψτε αριστερά στο βενζινάδικο, μετά προχωρήστε τρία τετράγωνα και στρίψτε δεξιά αμέσως μετά το κόκκινο σπίτι – και αυτό που συχνά αποκαλείται «γνώση της περιοχής», την ικανότητα να κατασκευάζετε και να συμβουλεύεστε έναν νοητικό χάρτη ενός τόπου.
Από τα δύο, η παρακολούθηση διαδρομής είναι μακράν το ευκολότερο κομμάτι, και οι περισσότεροι άνθρωποι τα καταφέρνουν αρκετά καλά σε αυτό όταν έχουν κάνει μια διαδρομή μερικές φορές, λέει ο Dan Montello, γεωγράφος και ψυχολόγος επίσης στο UC της Σάντα Μπάρμπαρα. Σε ένα κλασικό πείραμα πριν από σχεδόν δύο πριν από δεκαετίες, ο φοιτητής του Montello, Toru Ishikawa, οδηγούσε 24 εθελοντές, μία φορά την εβδομάδα για 10 εβδομάδες, σε δύο περίπλοκες διαδρομές σε μια αριστοκρατική κατοικημένη περιοχή της Σάντα Μπάρμπαρα, την οποία δεν είχαν επισκεφθεί ποτέ πριν.
Αργότερα, σχεδόν κάθε άτομο μπορούσε να δηλώσει με ακρίβεια τη σειρά των ορόσημων κατά τη διάρκεια κάθε διαδρομής και να εκτιμήσει κατά προσέγγιση την απόσταση που διανύθηκε μεταξύ τους. Αλλά διέφεραν πολύ ως προς την ικανότητά τους να εντοπίζουν τις συντομότερες διαδρομές μεταξύ των δύο αυτών διαδρομών, να εντοπίζουν ορόσημα που δεν ήταν ορατά από το σημείο όπου στέκονταν ή να σκιαγραφούν ένα χάρτη των διαδρομών. Όσοι δεν μπορούσαν να εντοπίσουν συντομότερες διαδρομές ή να βρουν ορόσημα μπορεί να πάσχουν από αδυναμία δημιουργίας επακριβών νοητικών χαρτών, πιστεύουν οι ερευνητές.
Τέσσερα απλουστευμένα διαγράμματα νοητικών χαρτών, καθένα από τα οποία απεικονίζει διάφορες αφηρημένες γεωγραφικές διαδρομές με ορόσημα, δείχνουν γιατί οι άνθρωποι χάνονται, αναδεικνύοντας τις διαφορές στις ικανότητες αντίληψης του χώρου.
Οι εθελοντές οδηγήθηκαν επανειλημμένα σε δύο συνδεδεμένες διαδρομές σε μια άγνωστη γειτονιά και στη συνέχεια τους ζητήθηκε να σχεδιάσουν έναν χάρτη των διαδρομών από μνήμης. Σύμφωνα με τα παραδείγματα αυτά, οι χάρτες τους διέφεραν σημαντικά ως προς την ποιότητα. Ο χάρτης 1 (πάνω αριστερά), από έναν συμμετέχοντα με άριστο προσανατολισμό, αντιστοιχεί σχεδόν απόλυτα στις πραγματικές διαδρομές- ο χάρτης 4 (κάτω δεξιά), από έναν συμμετέχοντα με κακό προσανατολισμό, δεν παρουσιάζει σχεδόν καμία αντιστοιχία με την πραγματικότητα, εκτός από την ύπαρξη δύο δρομολογίων.
Η έρευνα της Newcombe και του τότε μεταπτυχιακού της φοιτητή Steven Weisberg τονίζει τη σημασία αυτών των νοητικών χαρτών στην περιήγηση. Ζήτησαν από 294 εθελοντές να χρησιμοποιήσουν ένα ποντίκι και μια οθόνη υπολογιστή για να περιηγηθούν σε δύο διαδρομές μέσα σε μια εικονική πόλη. Αφού οι εθελοντές είχαν μάθει τις διαδρομές και τα ορόσημα που περιείχαν, οι ερευνητές τους ζήτησαν να σταθούν σε ένα ορόσημο και να δείξουν κάποια άλλα και στις δύο διαδρομές.
Όπως ανέφεραν οι ερευνητές το 2018 στο περιοδικό Current Directions in Psychological Science, οι άνθρωποι ταξινομήθηκαν σε τρεις κατηγορίες. Κάποιοι άνθρωποι είχαν σχηματίσει έναν καλό νοητικό χάρτη: Μπορούσαν να δείξουν με ακρίβεια τα ορόσημα τόσο στην ίδια όσο και στη διαφορετική διαδρομή. Άλλοι είχαν καλή αντίληψη της διαδρομής, αλλά δυσκολεύονταν να δημιουργήσουν έναν ολοκληρωμένο χάρτη: Ήταν καλοί στο να σημαδεύουν εντός μιας διαδρομής, αλλά αδύναμοι μεταξύ των διαδρομών. Μια τρίτη ομάδα ήταν αδύναμη σε όλες τις δραστηριότητες υπόδειξης.
Αυτή η ικανότητα δημιουργίας και αναφοράς σε έναν νοητικό χάρτη – η καλή αίσθηση του χώρου – εξηγεί σε μεγάλο βαθμό γιατί είναι καλύτεροι πλοηγοί, λέει ο Montello. «Όταν η μόνη δεξιότητα που έχεις είναι η ικανότητα να σκέφτεσαι με όρους διαδρομών, δεν μπορείς να είσαι δημιουργικός για να παρακάμψεις τα εμπόδια». Η καλή αίσθηση του χώρου, δίνει την ικανότητα δημιουργικής πλοήγησης, λέει. «Αυτή είναι μια αρκετά εντυπωσιακή διαφορά».
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι καλύτεροι πλοηγοί μπορεί επίσης να είναι καλύτεροι στην εναλλαγή τρόπων περιήγησης και στην επιλογή της καταλληλότερης στρατηγικής περιήγησης για την εκάστοτε περίσταση στην οποία βρίσκονται, λέει ο γνωστικός νευροεπιστήμονας Weisberg, ο οποίος τώρα εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι χρησιμοποιούν ορόσημα όταν αυτά είναι προφανή και νοητικούς χάρτες όταν απαιτούνται πιο περίπλοκοι υπολογισμοί.
«Έχω αρχίσει να σκέφτομαι ότι οι άνθρωποι με καλύτερη αίσθηση προσανατολισμού χρησιμοποιούν επίσης πολλές εναλλακτικές στρατηγικές», λέει ο Weisberg. «Και το κάνουν με έναν πολύ πιο ευέλικτο τρόπο που επιτρέπει διαφορετικά είδη πλοήγησης, έτσι ώστε όταν βρεθούν σε μια πρωτόγνωρη για αυτούς κατάσταση, να είναι σε θέση να βρουν καλύτερα το δρόμο τους».
Όταν ο Weisberg κινείται στο Gainesville όπου ζει τώρα, για παράδειγμα, παρακολουθεί το βορρά, επειδή αυτό λειτουργεί καλά σε μια πόλη με ένα απλό οδικό δίκτυο- όταν επιστρέφει στην πατρίδα του, στους λαβυρινθώδεις δρόμους της Φιλαδέλφειας, βασίζεται περισσότερο σε άλλες ενδείξεις για να προσανατολιστεί.
Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ακόμη αν κάθε άνθρωπος αδύναμη ικανότητα προσανατολισμού έχει κακή αίσθηση του χώρου, ή αν κάποιοι από όσους χάνονται μπορεί να αποτυγχάνουν σε άλλες επιμέρους δεξιότητες πλοήγησης αντ’ αυτού, όπως το να θυμούνται ορόσημα ή να εκτιμούν την απόσταση που έχουν διανύσει. Όπως και να έχει, τι μπορούν να κάνουν οι αποπροσανατολισμένοι για να βελτιωθούν; Αυτό παραμένει ένα ανοιχτό ερώτημα. «Όλοι έχουμε τις θεωρίες μας», λέει η Elizabeth Chrastil, γνωσιακή νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Irvine, «αλλά δεν έχουν φτάσει ακόμη σε επίπεδο δοκιμών».
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του GPS
Η απλή εξάσκηση φαίνεται ότι θα έπρεπε να λειτουργεί – και, πράγματι, λειτουργεί σε εργαστηριακά πειράματα. «Μπορούμε να βελτιώσουμε τις ικανότητες προσανατολισμού των ανθρώπων σε εικονικά περιβάλλοντα», λέει ο Arne Ekstrom, γνωστικός νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα. Χρειάζονται περίπου δύο εβδομάδες για να εμφανιστούν αρκετά εντυπωσιακά αποτελέσματα – αλλά δεν είναι ακόμη σαφές αν οι άνθρωποι αποκτούν πραγματικά καλύτερο προσανατολισμό ή απλώς γίνονται καλύτεροι στο να βρίσκουν το δρόμο τους μέσα στα συγκεκριμένα εικονικά περιβάλλοντα που χρησιμοποιήθηκαν στα πειράματα.
Η υποστήριξη της άποψης ότι οι άνθρωποι μπορεί να βελτιώνονται με την εξάσκηση προέρχεται επίσης από μελέτες σχετικά με το τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι σταματούν να χρησιμοποιούν τις ικανότητές τους στην περιήγηση. Σε μια μελέτη του 2020 που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports, για παράδειγμα, οι νευροεπιστήμονες Louisa Dahmani και Véronique Bohbot του Πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ συγκέντρωσαν 50 νεαρούς ενήλικες και τους ρώτησαν σχετικά με την εμπειρία τους από την οδήγηση με GPS κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Στη συνέχεια υπέβαλαν τους εθελοντές σε δοκιμασία σε έναν εικονικό κόσμο που τους ζητούσε να πλοηγηθούν χωρίς GPS. Διαπίστωσαν ότι οι πιο φανατικοί χρήστες GPS τα πήγαν χειρότερα.
Η επανεξέταση 13 από τους εθελοντές τρία χρόνια αργότερα αποκάλυψε ότι εκείνοι που είχαν χρησιμοποιήσει περισσότερο το GPS κατά τη διάρκεια της περιόδου που μεσολάβησε παρουσίασαν μεγαλύτερη πτώση στην ικανότητά τους να πλοηγούνται χωρίς GPS, γεγονός που υποδηλώνει ότι η εξάρτηση από το GPS προκαλεί μειωμένες δεξιότητες και όχι ότι οι κακές δεξιότητες οδηγούν σε περισσότερη χρήση του GPS.
Οι ειδικοί προτείνουν επίσης ότι οι άνθρωποι με μειωμένες ικανότητες προσανατολισμού θα μπορούσαν να δοκιμάσουν να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στις κατευθύνσεις της πυξίδας ή σε εμφανή ορόσημα ως έναν τρόπο να συνδυάσουν τις κινήσεις τους σε έναν νοητικό χάρτη. Για τον Weisberg, ο μόνος τρόπος με τον οποίο μαθαίνει τους χώρους με ολοκληρωμένο τρόπο είναι δίνοντας προσοχή στις κύριες κατευθύνσεις των στροφών ή σε περίοπτα ορόσημα όπως ο ωκεανός.
«Όσο περισσότερη προσοχή δίνω, τόσο καλύτερα μπορώ να συνδέσω τα σημεία με τον χάρτη στο μυαλό μου». Συστήνει στους πλοηγούς που ζορίζονται να σκέφτονται 10 φορές την ημέρα προς τα πού πέφτει ο βορράς, ανατρέχοντας στον χάρτη αν χρειαστεί. Αυτό, υποστηρίζει, θα μπορούσε να τους βοηθήσει να εξελιχθούν πέρα από την απλή γνώση της διαδρομής.
Υπάρχει και μια άλλη επιλογή για όσους δεν είναι και τόσο ένθερμοι να βελτιώσουν τον προσανατολισμό τους, και τους ενδιαφέρει απλώς να μην χάνονται: Απλώς έχετε εύκαιρο το GPS σας.
✥ Δείτε επίσης: Ένα σινεφίλ οδοιπορικό στα Atlas Film Studios, το μεγαλύτερο κινηματογραφικό σετ του κόσμου