Στην ένατη ταινία της Σοφίας Κόπολα, το πολύ σύγχρονο On The Rocks, του 2020, πρωταγωνιστεί η κόρη του Κουίνσι, Ρασίντα Τζόουνς, το σκηνικό είναι το φωτεινό Μανχάταν της υψηλής κοινωνίας και το μεγάλο ατού του στόρι δεν είναι άλλο από τον Μπιλ Μάρεϊ που υποδύεται τον cool μπαμπά. «Τι άλλο;» θα πουν κάποιοι μιας και ο όρος cool είναι ταυτόσημος με τον 71χρονο πλέον Αμερικανό ηθοποιό. Αυτός που προκαλεί δέος και θαυμασμό, αυτός που η ψυχραιμία τρέχει από τα μπατζάκια του, ο παίκτης που δεν τον νοιάζει το τρόπαιο αλλά η δράση, ο μαέστρος της παρατήρησης, ο σοφός μποέμης, ο άρχοντας της ντελικάτης εξωστρέφειας.
Ήρωας μιας εποχής που τα πρότυπα είχαν γαλόνια εμπειριών, νυχτόβιοι, κυνηγοί της ματαιότητας, κορυβαντιστές, ακραίοι και εν αγνοία τους οπαδοί του «όσα πάνε κι όσα έρθουν». Τέλος πάντων, αυτό ήταν πάνω κάτω το υπέροχο προφίλ του Μάρεϊ όπως το είχαμε σκιαγραφήσει μέσα από τους ανυπέρβλητους ρόλους του και την αλλόκοτα πατρική του φιγούρα.
Στο On The Rocks, λοιπόν, η Κόπολα τον φέρνει πρώτη φορά αντιμέτωπο με την ξεπερασμένη εικόνα του, τον καθιστά σύμβολο μιας παρωχημένης ανδροκρατούμενης κοινωνίας με ντεμοντέ πατριαρχική δομή συνοδευόμενη από αστείες έως τραγικές εκφράσεις αντρικής κυριαρχίας. Υποδύεται έναν πολύ ανοιχτόμυαλο και μπερμπάντη μπαμπά, ο οποίος δυναμιτίζει τον γάμο της κόρης του με τις δικές του ιδέες παλαιάς κοπής. Δουλεύει μέχρι αργά ο συμβίος της κόρης; Την απατά κατά τον daddy cool. Είναι κουρασμένος; Δεν έχει την παραμικρή επιθυμία για σεξ με αυτήν κατά τον daddy cool. Και κάπως έτσι, μέσα από μία σειρά τραγελαφικών καταστάσεων αποδεικνύεται περίτρανα η κυριαρχία του νέου μοντέλου άντρα/συντρόφου/πατέρα/ανθρώπου, αυτή του υψηλά μορφωμένου, αυτοδημιούργητου τύπου που αγαπάει την οικογένειά του και θεωρεί σπατάλη τη μονίμως μεθυσμένη ζωή του περασμένου αιώνα.
Κι ερχόμαστε στο σήμερα που το όνομα του Μπιλ Μάρεϊ παίζει στους μεγάλους τίτλους των διεθνών και εγχώριων σάιτ, τον παρουσιάζουν να ζητάει συγγνώμη ενώ διακόπτονται τα γυρίσματα της ταινίας «Being Mortal» του Aziz Ansari, στα οποία συμμετείχε. Η ιστορία έχει ως εξής: Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Deadline, υπήρξε καταγγελία από μία εργαζόμενη στην παραγωγή της ταινίας για ανάρμοστη συμπεριφορά του ηθοποιού. Σε πρόσφατη συνέντευξη του στο CNBC, ο ηθοποιός υποστήριξε ότι το συμβάν ξεκίνησε από μία διαφορά απόψεων και κλιμακώθηκε σε ένταση, ο διάλογος ξέφυγε με αποτέλεσμα να ακουστούν πράγματα που έθιξαν τη συνάδελφό του, κάτι που έκανε για πλάκα, όπως ο ίδιος ισχυρίστηκε αλλά κανείς άλλος, πλην αυτού, δεν το είδαν έτσι. Στη συνέχεια ο Μάρεϊ εκμυστηρεύτηκε ότι οι δύο πλευρές είναι στη φάση των συζητήσεων και προσπαθούν να βρουν λύση.

Στο On The Rocks, λοιπόν, η Κόπολα τον φέρνει πρώτη φορά αντιμέτωπο με την ξεπερασμένη εικόνα του, τον καθιστά σύμβολο μιας παρωχημένης ανδροκρατούμενης κοινωνίας με ντεμοντέ πατριαρχική δομή συνοδευόμενη από αστείες έως τραγικές εκφράσεις αντρικής κυριαρχίας.

«Είμαστε και οι δύο επαγγελματίες, θαυμάζουμε ο ένας τη δουλειά του άλλου. Συμπαθούμε ο ένας τον άλλον νομίζω, αλλά εάν δεν μπορούμε να τα πάμε καλά και να εμπιστευτούμε ο ένας τον άλλο, δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε ή να κάνουμε την ταινία. Ήταν κάτι πολύ διδακτικό για μένα» πρόσθεσε αφήνοντας ερωτηματικά για το πόσο συμπαθιούνται, τελικά.
Μαζί με αυτά τα ερωτηματικά ήρθαν κι άλλα. Γιατί ποτέ δε μάθαμε τι πραγματικά ειπώθηκε στη διάρκεια αυτής της διένεξης; Γιατί δεν επικράτησε η θεωρία του κομφουκιανισμού, διαφωνώ με όσα λες αλλά θα υπερασπιστώ το δικαίωμά σου να το λες; Γιατί φτάσαμε σε αυτό το σημείο να διακοπεί μία ολόκληρη παραγωγή, που είχε φτάσει στα μισά και θα κυκλοφορούσε το 2023, από μία -έστω παθιασμένη- διαφωνία; «Πρέπει να της είπε κάτι πολύ χοντρό» λέει κάποιος σε σχόλιο στα σόσιαλ αλλά ο θόρυβος τελειώνει εκεί μιας και κανένα μέσο μέχρι στιγμής δεν έχει «εκθέσει» τον Μάρεϊ με λεπτομέρειες ικανές να γαργαλίσουν τους πληκτρολόγιους να πάρουν φωτιά -και να τον κάψουν στην πυρά.
Ο Μάρεϊ, βέβαια, είχε κατηγορηθεί ξανά στο παρελθόν για ανάρμοστη συμπεριφορά από τη συμπρωταγωνίστριά του στους Αγγέλους του Τσάρλι, Λούσι Λιου, η οποία θυμήθηκε ότι την έβριζε στα γυρίσματα της ταινίας του 2000, αφού εκείνη και οι συμπρωταγωνιστές του επεξεργάστηκαν μια σκηνή κατά τη διάρκεια μιας πρόβας στην οποία αυτός δεν ήταν παρών.
«Κάποιες από τις εκφράσεις του ήταν ασυγχώρητες και απαράδεκτες και δεν θα καθόμουν εκεί να το ανεχτώ. Οπότε, ναι, υπερασπίστηκα τον εαυτό μου και δεν το μετανιώνω», δήλωσε πέρυσι η 53χρονη Λιου στο podcast Asian Enough των Los Angeles Times. «Δεν έχει σημασία πόσο ψηλά στην ιεραρχία των τοτέμ μπορεί να είσαι ή πόσες επιτυχίες κουβαλάς, δεν υπάρχει λόγος να υποτιμάς τους άλλους ανθρώπους. Κανένας. Και εγώ δεν υποχώρησα» είχε πει τότε η 53χρονη Αμερικανίδα ηθοποιός, μόνο που κανείς δεν είχε ασχοληθεί με το θέμα.
Τελικά, ίσως κάποιοι σταρ να έπρεπε να μείνουν εγκλωβισμένοι στους ρόλους τους, εκεί που οποιαδήποτε απόκλιση τους συγχωρείται από το σενάριο και την πλοκή. Ή απλά να πάψουμε, επιτέλους, να ιδεολογικοποιούμε το οποιοδήποτε σταριλίκι γιατί όπως στους ρόλους έτσι και στη ζωή μπάζει νερά.