Κάνοντας πριν λίγες μέρες την skincare ρουτίνα μου, θυμήθηκα τον εαυτό μου στην τρυφερή ηλικία των 6-7 ετών να ρωτάω τη μητέρα μου τι ήταν όλα αυτά που έβαζε στο πρόσωπό της, όμως, εκείνη έβαζε λιγότερα απ’ ότι βάζω εγώ τώρα. Η περίοδος που άρχισε να γεμίζει το μπουντουάρ μου μπουκαλάκια, ήταν στην καραντίνα, εν μέσω κορωνοϊού και σε ένα χρόνο είχα μάθει τι είναι τα serum, τα συστατικά τους και τι χρειάζεται το δέρμα μου, τουλάχιστον τι νομίζω εγώ ότι χρειάζεται.

Προφανώς, το make-up ήταν περιττό κατά τον εγκλεισμό, όχι μόνο για εμένα, αλλά και για εκατομμύρια γυναίκες ανά τον κόσμο, ο χρόνος ήταν άπλετος, οπότε ήταν μία καλή ευκαιρία να φροντίσουμε περισσότερο το δέρμα μας. Είναι γεγονός ότι η βιομηχανία ομορφιάς έχει έχει ανθίσει τα τελευταία χρόνια, ιδίως στον τομέα της περιποίησης της επιδερμίδας, η αξία της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 185,5 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2027.

Με σύνθημα, λοιπόν, τη φυσική ομορφιά, οι γυναίκες έβαλαν στην άκρη το μπουκαλάκι με το παχύρευστο make-up και άρχισαν να αναζητούν τον μαγικό τρόπο που θα τις οδηγούσαν σε μία λαμπερή και λεία επιδερμίδα. Και που στράφηκαν; Στην πιο εύκολα προσβάσιμη πηγή, αυτή που τα ξέρει όλα, το διαδίκτυο. Από την καραντίνα μέχρι και σήμερα οι γκουρού του skincare είναι αναρίθμητοι, σε κάθε πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης  υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που μοιράζονται τη δική τους ρουτίνα ομορφιάς και δίνουν συμβουλές, σα να είναι δερματολόγοι.

Οι “δερματολόγοι” του ίντερνετ, μας διδάσκουν καθημερινά πώς να τοποθετούμε τα προϊόντα στο πρόσωπο μας και με ποια σειρά, ποια αξίζουν και ποια όχι, και τη δράση του κάθε συστατικού. Μάθαμε τι είναι η ρετινολή, το γαλακτικό οξύ, η νιασιναμίδη, η βιταμίνη C, καθώς και με ποιους συνδυασμούς θα πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για πρώτη φορά τα προϊόντα περιποίησης του δέρματος ξεπέρασαν σε πωλήσεις αυτά του μακιγιάζ.

Ήρθε η επανάσταση του δέρματος, και η καταστροφή της τσέπης και του χρόνου μας. Προσπαθώντας να έχουμε μία υγιή και όμορφη επιδερμίδα, όπως αυτές των χρηστών του TikTok, πλέον βρισκόμαστε στο απόλυτο χάος της υπερπληροφόρησης. Συνεχώς εμφανίζονται νέες μαρκές και προϊόντα επιδερμίδας, τα οποία υπόσχονται συνεχώς ότι καλύψουν όποιο κενό υπάρχει στην αγορά, ακόμα κι αν δεν υπάρχει, ωστόσο σπάνια θα αγοράσει κάποιος άγνωστο προϊόν, το οποίο δεν έχει δοκιμαστεί από κάποιον άλλον, κι αυτή είναι η παγίδα.

Στο TikTok, είναι πιθανό να συναντήσετε στη For You αρχική σελίδα σας βίντεο με κριτικές νέων viral προϊόντων, τα οποία «κάνουν αυτό που υπόσχονται». Όσο πιο viral το προϊόν, το πιο «τέλεια» θα κάνει τη δουλειά του, τουλάχιστον αυτό έχω δει εγώ να ακούγεται. Η αγορά ενός viral ή και όχι προϊόντος κρύβει αρκετούς κινδύνους. Από το να διαταράξει τη skincare ρουτίνα μας και τα συστατικά του να επηρεάσουν αρνητικά το δέρμα μας, μέχρι απλά να μην ταιριάζει στο δικό μας δέρμα και να πετάξουμε, στο τέλος, τα χρήματά μας στα σκουπίδια. Ο πιστοποιημένος δερματολόγος Loren Franco, MD, με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ, υποστηρίζει ότι όσο περισσότερο βλέπουμε και ακούμε τις μαρτυρίες των influencers, των celebrities, αλλά και των απλών ανθρώπων, τόσο περισσότερο θα νομίζουμε ότι θα χρειαζόμαστε όποιο προϊον φροντίδας του δέρματος προωθούν. «Οι μη ρεαλιστικοί ισχυρισμοί οδηγούν σε μη ρεαλιστικές προσδοκίες», τονίζει ο δερματολόγος.

 

Προσωπικά, νιώθω ότι βρίσκομαι σε ένα χάος υπερπληροφόρησης και παραπληροφόρησης, και πιο μπερδεμένη από ποτέ. Τι να αγοράσω; Μετά από ποιο προϊόν θα το βάλω; Μήπως αυτή εταιρία δεν είναι τόσο αξιόπιστη πλέον; Τα συστατικά του, θα με βοηθήσουν; Γιατί, το να μάθω τα οφέλη ενός μεμονωμένου συστατικού είναι αρκετά εύκολο, όμως, είναι δύσκολο να καταλάβω πώς ορισμένα συστατικά αλληλεπιδρούν όταν συνδυάζονται με άλλα, γιατί δεν είμαι χημικός και αρκετές φορές οι διαδικτυακές απόψεις διίστανται. Πέρσι, η House of Naturals και η Simple δημοσίευσαν μια έκθεση για τους καταναλωτές με τίτλο The Simple Truth, διαπιστώνοντας ότι το 62% των συμμετεχόντων επιθυμούσε οι συνθέσεις και τα οφέλη της περιποίησης της επιδερμίδας να είναι πιο προσιτά και κατανοητά. Επιπλέον, το 80% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι αισθάνονται συγκλονισμένοι και μπερδεμένοι από τη βιομηχανία φροντίδας του δέρματος, με όσους είχαν ευαίσθητο δέρμα να επηρεάζονται περισσότερο από τις αντικρουόμενες πληροφορίες.

Ένας βασικός λόγος που αρκετοί από εμάς είμαστε μπερδεμένοι είναι ότι δεν ταιριάζουν όλα τα προϊόντα σε όλους τους τύπους δέρματος. Η επιδερμίδα του καθενός είναι εντελώς διαφορετική. Όσοι έχουν τάσεις ακμής και λιπαρό δέρμα δε γίνεται να έχουν την ίδια ρουτίνα ομορφιάς με όσους έχουν κανονική προς ξηρή επιδερμίδα. Αν ο πρώτος βάλει μία ενυδατική για τον τύπο δέρματος του δεύτερου είναι σχεδόν -με μαθητική ακρίβεια- σίγουρο ότι τα σπυράκια θα αρχίσουν να πετάγονται ξανά, εντείνοντας το πρόβλημα. Αν κάποιο προϊόν λειτουργήσει σε εσάς, δε σημαίνει ότι θα συμβεί το ίδιο και σε εμένα.

Το 2020, όταν άρχισα να ανακαλύπτω τον κόσμο του skincare, πρέπει να παραδεχτώ ότι τρομοκρατηθεί από την υπερπληροφόρηση. Ας φέρω ως παράδειγμα τον ορό της βιταμίνης C. Με μία γρήγορη αναζήτηση στο Google, θα δείτε ότι έχει την ικανότητα να φωτίσει το δέρμα μας, να μειώσει την ερυθρότητα, την υπερμελάγχρωση και την εμφάνιση των κύκλων κάτω από τα μάτια. Επίσης, προάγει την παραγωγή κολλαγόνου, μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της χαλάρωσης, να προστατεύσει το δέρμα από τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου, να καταπραΰνει τα ηλιακά εγκαύματα, αλλά και να βοηθήσει στην επούλωση πληγών. Σε πολλά άρθρα, forum, κριτικές και βίντεο, πολλοί προειδοποιούν ότι μετά το άνοιγμα, το περιεχόμενό του αλλοιώνεται ραγδαία, εντάξει το «ραγδαία» είναι υπερβολικό, αλλά όπως διαπίστωσα ισχύει. Απ’ όλα όσα υπόσχεται αυτό που παρατήρησα ότι πράγματι ισχύει είναι ότι το δέρμα του προσώπου μου, έμοιαζε να είναι πιο λαμπερό. Πραγματοποιήσε, δηλαδή, τον κύριο στόχο του.

Βασικός στόχος της skincare ρουτίνας, εκτός από το λαμπερό δέρμα, είναι και η λεία του όψη, όπως ανέφερα και στην αρχή. Γι’ αυτό και έσπευσα να βάλω στο διαδικτυακό μου καλάθι τον ορό νιασιναμίδης, η οποία μπορεί να μειώσει την εμφάνιση των πόρων. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν αρκετοί αν συνδυαστεί με τη βιταμίνη C, μπορεί να προκληθεί έντονος ερεθισμός. Η αλήθεια είναι ότι μία φορά ξεχάστηκα και τα συνδύασα, ενώ υποτίθεται ότι δεν έπρεπε, κι όχι μόνο δεν κοκκίνισα, αλλά είδα το δέρμα μου να ενυδατώνεται περισσότερο και να δείχνει πιο υγιές. Ωστόσο, αν προβείτε εσείς σε αυτό τον συνδυασμό, μπορεί όντως να δημιουργηθεί ερυθρότητα στο πρόσωπό σας, γι’ αυτό χρειάζεται προσοχή.

Φωτ.: Sunny NG / Unsplash

Το “glass skin” και το κορεάτικο skincare

Η λεία επιδερμίδα και λαμπερή επιδερμίδα, είναι το ζητούμενο, ωστόσο δεν θα ήταν ακόμη καλύτερο αν η υφή έμοιαζε με “γυαλί”;  Αυτό υπόσχεται ο κορεάτικος όρος ομορφιάς “glass skin” που μπορεί να συστήθηκε στον δυτικό κόσμο πριν μισή δεκαετία περίπου, όμως φαίνεται ότι κυριάρχησε το 2023 και όπως δείχνουν οι τάσεις του καταναλωτικού κοινού, το ίδιο θα συμβεί και φέτος. Όλοι αποζητάνε το κορεάτικο “γυάλινο δέρμα”, που όπως αναφέρουν στο Allure οι ιδρύτριες της Glow Recipe, Sarah Lee και Christine Chang, είναι «το δέρμα που μοιάζει κρυστάλλινο, χωρίς πόρους, ημιδιαφανές [και] φωτεινό – σαν ένα κομμάτι γυαλί».

«Οι Νοτιοκορεάτες και η περιποίηση της επιδερμίδας χρονολογούνται εδώ και χιλιάδες χρόνια. H ιδεολογία των προτύπων ομορφιάς ονομάστηκε “영육일치사상”, το οποίο μεταφράζεται ως “μέσα σε ένα όμορφο σώμα, αναπαύεται μια όμορφη ψυχή, λέει η Dr Christine Hall, αισθητικός γιατρός και ειδικός σε θέματα K-Beauty στο GQ Magazine και προσθέται ότι «κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι άνθρωποι άρχισαν να φτιάχνουν σπιτικές σκόνες προσώπου από αλεσμένο ρύζι και κεχρί, το ρουζ φτιάχτηκε από κρόκο, τα αλεσμένα φασόλια mung έγιναν καθαριστικά και οι κρέμες παρασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας το χυμό των φυτών. Ήδη από τότε, η περιποίηση του δέρματος ήταν για όλους, ανεξάρτητα από την κατάσταση, το φύλο και τον πλούτο. Είναι κάτι που είναι βαθιά ριζωμένο στην κορεατική κουλτούρα εδώ και χιλιετίες», με τους Κορεάτες να συνεχίζουν να δημιουργούν μέχρι και σήμερα τα προϊόντα περιποίησής τους με βιολογικά συστατικά. Την επιθυμία για ένα όμορφο σώμα ώστε να αναπαυτούν οι όμορφες ψυχές τους απέκτησαν χιλιάδες καταναλωτές από όλο τον κόσμο, γεγονός που έπεφερε 7,64 τρισεκατομμυρίων νοτιοκορεατικών γουόν (ή 5,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ) το 2021 στη Νότια Κορέα και υποψιαζόμαστε ότι τα κέρδη του κορεάτικου skincare, θα διπλασιάστηκαν το 2023. Όμως ποια είναι τα οφέλη των προϊόντων της K-Beauty;

Σε αντίθεση με άλλα προϊόντα περιποίησης του δέρματος, η κορεατική περιποίηση του δέρματος εστιάζει περισσότερο στην προληπτική παρά στην αναδρομική φροντίδα. Αυτή η εστίαση αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για όσους είναι επιρρεπείς σε θέματα όπως τα ξεσπάσματα ακμής, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ουλές και αποχρωματισμό του δέρματος, που μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν. Η τιμή είναι, επίσης, ένας πολύ σημαντικός παράγοντας προσέλκυσης του αγοραστικού κοινού. Τα κορεατικά προϊόντα περιποίησης του δέρματος συνήθως ανήκουν στη φθηνή προς μεσαία κατηγορία προϊόντων περιποίησης, χωρίς όμως να υστερούν σε ποιότητα. Ναι, υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτή που το φθηνό μπορεί να αποδειχθεί πιο αποτελεσματικό.

Αν νιώθετε μπερδεμένοι και δεν μπορείτε αποφασίσετε τι ταιριάζει περισσότερο στο δέρμα σας, ίσως να λυθεί το πρόβλημά σας, ειδικά αν έχετε ευαίσθητο δέρμα. Στην Κορέα, το 56,8% των Κορεατών ανέφεραν ότι έχουν ευαίσθητο δέρμα, τα ποσοστά είναι μικρότερα σε Αμερική και Ευρώπη και αυτός είναι ο λόγος που δεν υπάρχει πληθώρα αντίστοιχων προϊόντων. Ωστόσο, η αγορά της Κορέας διαθέτει άφθονα υποαλλεργικά και ήπια προϊόντα περιποίησης δέρματος κατάλληλα για όλους τους τύπους δέρματος. Οπότε όσοι έχετε ευαίσθητο ή μεικτό δέρμα μάλλον ήρθε η ώρα επιτέλους να λάμψετε!

Αν και η K-Beauty φαίνεται ότι έχει αρχίσει να ξεδιαλύνει το skincare τοπίο, τα προϊόντα περιποίησης θα συνεχίζουν να παρελαύνουν στρατηγικά, ελπίζοντας ότι θα “τσιμπήσουμε” και θα τα βάλουμε στο καλάθι μας. Αν δεν είστε ικανοποιημένοι/ ες από τη ρουτίνα σας και τη θεωρείτε αναποτελεσματική, τότε είναι αναγκαίο να κάνετε πειραματισμούς, μέχρι να καταλάβετε τι πραγματικά ταιριάζει και δουλεύει στο δέρμα σας. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, πρέπει να γνωρίζετε ότι φλερτάρετε με τις πιθανότητες να προξενήσετε πρόβλημα καθώς και να πετάξετε τα χρήματά σας και τα προϊόντα στα σκουπίδια.

❈ Δείτε επίσης: Η “φυσική” ομορφιά είναι μια απάτη