Η σύγκρουση και η διαφωνία είναι μέρος της ζωής και της καθημερινότητάς μας. Στις ανθρώπινες σχέσεις, η σύγκρουση είναι κάτι αναπόφευκτο και συχνά ίσως και υγιές. Είτε προκαλείται από μια ιδεολογική ή αξιακή διαφωνία είτε από απλά κακή επικοινωνία, όλοι αντιμετωπίζουμε τη διαμάχη κάποια στιγμή στη ζωή μας. Δυστυχώς, όταν η σύγκρουση δεν αντιμετωπίζεται παραγωγικά, μπορεί να κλιμακωθεί, μερικές φορές σε σημείο επικίνδυνο.
Τα συναισθήματα είναι μεταδοτικά. Όταν συναντάμε κάποιον που έχει άγχος, βιώνουμε και εμείς το άγχος του. Το ίδιο ισχύει και για άλλα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένου του θυμού, γι’ αυτό μπορεί να τρεφόμαστε από τον θυμό κάποιου άλλου, προκαλώντας περαιτέρω κλιμάκωση μιας σύγκρουσης.
Στο χώρο εργασίας, η ανεπίλυτη σύγκρουση οδηγεί σε λιγότερη δημιουργικότητα και παραγωγικότητα, και η σύγκρουση διαπροσωπικών σχέσεων μπορεί να καταστρέψει τις σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων των φιλικών και των συναισθηματικών. Είναι απαραίτητο να οικοδομήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε υγιείς, κατάλληλες δεξιότητες για την αποκλιμάκωση των συγκρούσεων με υγιή τρόπο.
Αντιμετώπιση σύγκρουσης το συντομότερο δυνατό
Όπως έχει πει και ο Ιπποκράτης, «Το προλαμβάνειν καλύτερο του θεραπεύειν». Η σύγκρουση μπορεί να αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου και μπορεί να εξελιχθεί σε ένα συνεχές ζήτημα.
Εάν έχετε πρόβλημα με άλλο άτομο, η αντιμετώπιση των ζητημάτων το συντομότερο δυνατό μπορεί να αποτρέψει την κλιμάκωση. Μπορεί να είναι δελεαστικό να αγνοήσουμε μια σύγκρουση που φαίνεται μικρή, αλλά μετά το θέμα μεγαλώνει μέχρι να μην μπορούμε πλέον να το αγνοούμε, κάτι που μερικές φορές οδηγεί σε εκρηκτική αντιπαράθεση.
Οι μακροχρόνιες συγκρούσεις είναι πιο δύσκολο να επιλυθούν λόγω των πιο έντονων συναισθημάτων. Συζητείστε με τον άλλον τα προβλήματα που μπορεί να έχετε και βρείτε μια λύση από νωρίς για να αποτρέψετε την κλιμάκωση πριν ξεκινήσει.
Προσδιορίστε το θέμα της σύγκρουσης
Μερικές φορές γνωρίζουμε ότι κάτι δεν πάει καλά, αλλά παλεύουμε να διατυπώσουμε ακριβώς ποιο είναι το ζήτημα ή το επιθυμητό αποτέλεσμα. Πώς μπορείτε να επιλύσετε κάτι αν δεν ξέρετε ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα;
Είναι πολύ σημαντικό να ακούσουμε όλες τις πλευρές για να μπορέσουμε να βγάλουμε ένα σωστό συμπέρασμα. Κατανοήστε εκ των προτέρων την αντίληψη του κάθε ατόμου για το πρόβλημα και την επιθυμητή λύση.
Μπορεί να είναι χρήσιμο να αναρωτηθείτε: «Πώς θα ξέρω ότι αυτό έχει επιλυθεί;» Ποια αλλαγή θα έκανε τα πράγματα σωστά για εσάς; Πριν ξεκινήσετε να ψάχνετε τρόπο επίλυσης, κάθε μέρος στη σύγκρουση μπορεί να σκεφτεί το είδος της λύσης που χρειάζεται ή θέλει και πώς θα μοιάζει.
Κατανοήστε εκ των προτέρων την αντίληψη του κάθε ατόμου για το πρόβλημα και την επιθυμητή λύση.
Παραμείνετε ήρεμοι
Είναι δύσκολο αλλά είναι ένα από τα πιο σημαντικά βήματα για να μπορείς να διαχειριστείς τον εαυτό σου. Αν δεν μπορείς να διαχειριστείς τον εαυτό σου, τότε δεν μπορείς κανένα.
Όσο περισσότερο διαρκεί μια σύγκρουση, τόσο πιο πολύ γιγαντώνονται τα συναισθήματά σας για αυτήν και το άλλο άτομο. Ενώ τα συναισθήματά σας είναι έγκυρα, μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά σας να επικοινωνείτε και να αντιμετωπίζετε τη σύγκρουση με παραγωγικό τρόπο.
Όταν αντιμετωπίζετε μια σύγκρουση, βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε σε έναν ήρεμο χώρο. Αυτό θα σας επιτρέψει να σημειώσετε πρόοδο προς την επίλυση. Είναι πιθανό να προκύψουν μεγάλα θέματα και έντονα συναισθήματα κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, γι’ αυτό να έχετε επίγνωση αυτής της πιθανότητας και χρησιμοποιήστε τις δεξιότητες αντιμετώπισης όπως χρειάζεται για να ρυθμίσετε τον εαυτό σας.
Μερικές φορές μια σύγκρουση είναι περίπλοκη και χρειάζεται μακροχρόνια δουλειά για την εξεύρεση λύσης και ένα διάλλειμα ίσως πολλές φορές είναι αναγκαίο.
Κατανοήστε πραγματικά
Συχνά, κάθε άτομο έχει διαφορετική αντίληψη για τη σύγκρουση και ποια λύση χρειάζεται Δεν χρειάζεται να συμφωνήσεις αλλά να κατανοήσεις. Είναι πολύ διαφορετικό. Σε όλους μας αρέσει να νιώθουμε ότι μας καταλαβαίνουν. Η ενσυναίσθηση είναι πολύ σημαντική το μόνο σίγουρο είναι ότι εάν δεν μπεις στην θέση του άλλου ατόμου να κατανοήσεις το πώς νιώθει τότε δεν θα διαχειριστείς αποτελεσματικά την σύγκρουση.
Εάν πραγματικά ενδιαφέρεστε να επιλύσετε τη σύγκρουση, εξασκηθείτε στην ενεργητική ακρόαση και την ανοιχτή επικοινωνία με το άλλο άτομο.
Αποφύγετε δηλώσεις με «εγώ».
Βεβαιωθείτε ότι και οι δύο πλευρές έχουν την ευκαιρία να πουν την αλήθεια τους και ακούτε ενεργά όταν το άλλο άτομο μοιράζεται. Όταν εκφράζετε τη δική σας πλευρά της σύγκρουσης, η χρήση ουδέτερης γλώσσας και δηλώσεων μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο περαιτέρω κλιμάκωσης.
Για να λυθεί η οποιαδήποτε σύγκρουση και διαφωνία είναι απαραίτητο να διαγραφεί ο υπέρμετρος εγωισμός που έχουμε εμείς ή τα άλλα άτομα που εμπλέκονται.
Αλληλεπίδραση με ένα τρίτο μέρος
Ένα ουδέτερο τρίτο μέρος ή μεσολαβητής μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση των συγκρούσεων. Δεδομένου ότι δεν εμπλέκονται άμεσα στην ίδια τη σύγκρουση, δεν έχουν συναισθηματική επένδυση στο αποτέλεσμα. Ένας διαμεσολαβητής μπορεί να βοηθήσει και τα δύο μέρη να δουν μια αποδεκτή λύση.
Εάν η σύγκρουσή σας είναι σε μια σχέση, ένας επαγγελματίας ψυχικής υγείας μπορεί να είναι σε θέση να παρέχει υποστήριξη επίλυσης μέσω της θεραπείας ζευγαριών. Εάν η σύγκρουσή σας είναι με έναν συνάδελφο, ο χώρος εργασίας σας μπορεί να χρησιμοποιήσει εκπαιδευμένους διαμεσολαβητές για να σας βοηθήσουν να καταλήξετε σε μια κατάλληλη λύση.
Συμβιβασμός
Όπως σημειώθηκε παραπάνω, είναι σύνηθες να εμμένετε στην αντίληψή σας για μια σύγκρουση και το όραμα μιας κατάλληλης λύσης, ξεχνώντας ότι υπάρχει και μια άλλη πλευρά στην ιστορία.
Το άλλο μέρος έχει επίσης τη δική του ατζέντα και τις προτεραιότητες για το αποτέλεσμα. Αναγνωρίστε τις αξίες σας καθώς και που μπορείτε να κάνετε πίσω για να καταλήξετε σε μια λύση που να είναι αμοιβαία αποδεκτή.
Οι ανάγκες του άλλου μέρους μπορεί να ευθυγραμμίζονται περισσότερο με τις δικές σας από όσο νομίζετε. Όταν είστε ανοιχτοί σε συμβιβασμούς, μπορείτε να βρείτε πιο εύκολα μια κατάλληλη λύση στη σύγκρουσή σας.
Μερικές φορές, μπορεί να χρειαστείτε εξωτερική βοήθεια για να διαχειριστείτε ή να αποκλιμακώσετε μια σύγκρουση. Ακόμα κι αν λάβετε μέτρα για να διαλύσετε την κατάσταση, το άλλο μέρος μπορεί να μην είναι δεκτικό ή μπορεί να επιλέξει να συνεχίσει να κλιμακώνεται ανεξάρτητα από τις προσπάθειές σας.
Ανάλογα με τη φύση της σύγκρουσης, μπορεί να επωφεληθείτε από πρόσθετη υποστήριξη:
Σύγκρουση στο χώρο εργασίας: Συμβουλευτείτε το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της εργασίας σας. Μπορούν να παρέμβουν και να βοηθήσουν εσάς και το άλλο μέρος να αντιμετωπίσετε τη σύγκρουση σε ένα υγιές περιβάλλον.
Σύγκρουση με τον σύντροφό σας: Εάν εσείς και ο σύντροφός έχετε κρίσιμα ζητήματα, ένας θεραπευτής ζευγαριών μπορεί να σας βοηθήσει να το αντιμετωπίσετε.
Διαζύγιο: Μερικές φορές, η πιο ασφαλής ή υγιής επιλογή σε έναν γάμο είναι να τερματίσετε τη σχέση. Οι επαγγελματίες διαμεσολαβητές μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση συγκρούσεων που εμποδίζουν τη διαδικασία διαζυγίου.
Οικογενειακή σύγκρουση: Εάν τα μέλη της οικογένειάς αντιμετωπίζουν μία κρίση, ένας θεραπευτής γάμου και οικογένειας ή άλλος εξειδικευμένος επαγγελματίας ψυχικής υγείας μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε και να αναπτύξετε τις κατάλληλες δεξιότητες επικοινωνίας.
Σύγκρουση μεταξύ φίλων: Ακόμα και οι καλύτεροι φίλοι διαφωνούν μερικές φορές. Η συμμετοχή ενός ουδέτερου τρίτου μέρους μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τη διαφωνία και να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά.
Να θυμάστε ότι μπορείτε να ελέγξετε μόνο την απάντησή σας στη σύγκρουση και όχι του άλλου ατόμου, αλλά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις συμβουλές για να κάνετε την αποκλιμάκωση όσο το δυνατόν πιο ανώδυνη.