Το ημερολόγιο δείχνει 30 Νοεμβρίου 1994. Νέα Υόρκη, Μανχάταν. Ένα αμάξι κινείται στην 7η Λεωφόρο και σταματάει έξω από τα Quad Studios. Οι επιβάτες του κατεβαίνουν και κατευθύνονται προς την είσοδο του πολυτελούς κτιρίου.

«Ήμουν με τον κολλητό μου τον Stretch, τον φίλο του τον Fred και το αγόρι της αδελφής μου, τον Zayd -όχι ο σωματοφύλακάς μου, δεν έχω σωματοφύλακα. Φτάνουμε στο στούντιο και έξω είναι ένας τύπος με ρούχα παραλαγής και το καπέλο του χαμηλά κρύβει το πρόσωπο. Όταν φτάσαμε στην πόρτα, δεν κοίταξε. Δεν έχω ξαναδεί μαύρο άντρα να μην με αναγνωρίζει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, είτε με ζήλια είτε με σεβασμό. Αλλά αυτός ο τύπος απλά κοίταξε να δει ποιος ήμουν και έστρεψε το πρόσωπό του προς τα κάτω. Δεν μου έκανε κλικ επειδή μόλις είχα τελειώσει το χρόνιο κάπνισμα. Δεν σκέφτομαι ότι θα μου συμβεί κάτι στο λόμπι του χώρου. Ενώ περιμέναμε να μπούμε μέσα, είδα έναν τύπο να κάθεται σε ένα τραπέζι και να διαβάζει εφημερίδα. Ούτε αυτός σήκωσε το κεφάλι του», είχε πει ο Tupac Amaru Shakur, γνωστός ως 2Pac, στη συνέντευξη που είχε δώσει στο Vibe Magazine τον Απρίλιο του 1995.

Εκεί, στα Quad Studios, τον είχε καλέσει o James Rosemond (το Vibe Magazine τον παρουσιάζει με το όνομα “Booker”), μουσικός παραγωγός και καταδικασμένος εγκληματίας, που ο 2Pac τον είχε γνωρίσει την περίοδο που πήγε στη Νέα Υόρκη για τα γυρίσματα της ταινίας “Above the Rim” το 1994. Ο Rosemond, λοιπόν, είχε τηλεφωνήσει εκείνο το βράδυ στον 2Pac για να του προτείνει να συμμετάσχει σε ένα κομμάτι του Little Shawn. Αφού ο 2Pac ζήτησε εγγυήσεις για την πληρωμή του (7 χιλιάδες δολάρια) και ο Rosemond του είπε ότι θα τα βάλει «από την τσέπη του», θεώρησε πως το deal έκλεισε και πήγε στο στούντιο. Ταυτόχρονα, ήταν προβληματισμένος και αρκετά ανήσυχος καθώς ένιωθε ότι όλο και πιο έντονα τα φώτα της δημοσιότητας έπεφταν πάνω του, είχε ήδη μπλέξει με τις συμμορίες του Μπρούκλιν και σταδιακά είχε αρχίσει να χάνει την εμπιστοσύνη για τους ανθρώπους γύρω του.

«Ήμουν νευρικός επειδή αυτός ο τύπος γνώριζε κάποιον με τον οποίο είχε διαφορές [beef]. Δεν ήθελα να το πω στην αστυνομία, αλλά τώρα μπορώ να το πω στον κόσμο», είχε σχολιάσει στο Vibe o 2Pac.

Είχε όμως ανάγκη ο ράπερ από 7 χιλιάδες δολάρια; Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ο 2Pac είχε κυκλοφορήσει ήδη δύο δίσκους, τα “2Pacalypse Now” [1991, Interscope] και “Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z…” [1993, Interscope], είχε χτίσει ένα δυνατό όνομα στο rap game και στη μουσική βιομηχανία και θεωρούνταν ένα μεγάλο αστέρι του hip-hop με όλο το μέλλον μπροστά του. Ωστόσο, τα προβλήματα με τη δικαιοσύνη που αντιμετώπισε τον χειμώνα του 1993 είχαν ζημιώσει την καριέρα του.

«Όλοι ήξεραν ότι είχα έλλειψη χρημάτων. Όλες οι συναυλίες μου ακυρώνονταν. Όλα τα λεφτά από τους δίσκους μου πήγαιναν σε δικηγόρους, όλα τα λεφτά από τις ταινίες πήγαιναν στην οικογένειά μου. Οπότε έκανα τέτοιου είδους πράγματα, ράπαρα για άλλους και πληρωνόμουν», είχε δηλώσει.

Tον Νοέμβριο του 1993, ο 2pac και ακόμα δύο άνδρες κατηγορήθηκαν για τον βιασμό (μη συναινετικό στοματικό σεξ) της Ayanna Jackson στο ξενοδοχείο που διέμενε ο ράπερ στη Νέα Υόρκη.  H δίκη πραγματοποιήθηκε έναν χρόνο μετά, την περίοδο Νοέμβριου – Δεκέμβριου 1994, και η απόφαση του δικαστηρίου ήταν καταδικαστική για τον ράπερ: ένοχος για σεξουαλική κακοποίηση με ποινή φυλάκισης 18 μηνών έως 4,5 χρόνια.

Ο 2Pac όταν άκουσε την ετυμηγορία στο δικαστήριο βρισκόταν σε καροτσάκι και έβαλε τα κλάματα. Μία μέρα αφότου οι ένορκοι άρχισαν να συνεδριάζουν, ο ράπερ είχε βρεθεί στο λόμπι του κτιρίου που φιλοξενούσε τα Quad Studios και δέχθηκε 5 σφαίρες. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, νοσηλεύτηκε και τον κράτησαν εκεί για παρακολούθηση το επόμενο διάστημα.

Το εξώφυλλο της New York Post για την απόφαση του δικαστηρίου και τα κλάματα του 2Pac

«Καθώς μπαίναμε στο κτίριο, κάποιος φώναξε από την κορυφή, εκεί που ήταν το στούντιο. Ήταν ο Little Ceasar, βοηθός του Biggie [του Notorious B.I.G. ή αλλιώς Biggie Smalls]. Ήταν κολλητός μου. Μόλις τον είδα, όλες οι ανησυχίες μου για την κατάσταση χαλαρώσανε».

Έτσι, ο 2Pac με το αλήτικο και γεμάτο αυτοπεποίθηση περπάτημα του προχωράει πιο μέσα, κατευθύνεται προς το ασανσέρ μαζί με τον «πανύψηλο» φίλο του Stretch και τότε «βγήκαν οι τύποι με τα όπλα, δύο πανομοιότυπα 9 mm. “Μην κουνηθεί κανείς! Πέστε όλοι κάτω!”», αφηγείται ο Tupac στο Vibe. Σύμφωνα με τον ίδιο, όλοι έπεσαν κάτω αλλά αυτός είχε παγώσει: «Δεν ήταν ότι ήμουν γενναίος ή κάτι τέτοιο, απλά δεν μπορούσα να πέσω στο πάτωμα». Αρχικά, του ζήτησαν να βγάλει τα κοσμήματά του αλλά αρνήθηκε. Η αιματηρή συμπλοκή ήταν ζήτημα δευτερολέπτων να γίνει.

Ο ένας από τους τύπους που λήστευε τον 2Pac και την παρέα του φώναζε «Πυροβολήστε τον καριόλη! Γάμησέ τον!». Ο 2Pac φοβόταν γιατί ένας απ’ αυτούς είχε ήδη στρέψει το όπλο στο στομάχι του ράπερ. Τότε, προσπάθησε να τον απωθήσει και έτσι δέχθηκε την πρώτη σφαίρα στα γεννητικά όργανα. Ακολουθήσαν άλλοι 4 πυροβολισμοί.

O 2Pac μετά τους πυροβολισμούς στα Quad Studios μεταφέρεται με ασθενοφορό και συνοδεία στο νοσοκομείο

Οι ληστές πήραν τα κοσμήματα, έτρεξαν και ο 2Pac στο πάτωμα τυλιγμένος στο αίμα. Εκείνο το βράδυ, άλλαξε μια για πάντα το hip-hop. Δεν ήταν μόνο ο Tupac Amaru Shakur που δέχθηκε σφαίρες, αλλά και η κουλτούρα του δρόμου στο σύνολό της. Με το συγκεκριμένο περιστατικό, οι συντηρητικοί βρήκαν την ιδανική αφορμή για να αντιμετωπίσουν το hip-hop και τα παιδιά του γκέτο –που μέσα από το rap έβρισκαν διέξοδο– ως τα μαύρα πρόβατα μιας κοινωνίας που θέλει να ζει ειρηνικά αλλά το hip-hop δεν την αφήνει. Εννοείται πως οι συμμορίες, οι νταβατζήδες και οι διακινητές ναρκωτικών είχαν εισχωρήσει στο λεγόμενο rap game και στη μουσική βιομηχανία (βλ. Suge Knight με την Death Row Records), αλλά το hip-hop εν τη γενέσει του μπορούσε να αγκαλιάσει με την ελευθεριότητά του τους πάντες και τα πάντα -από το “κλέψιμο” ηχητικών αποσπασμάτων (samples) χωρίς να αποδοθούν πνευματικά δικαιώματα μέχρι τον κάθε αλητήριο που ήθελε απλώς να βγάλει χρήματα κάνοντας rap ή δημιουργώντας beats.

«Αν πραγματικά λέμε ότι το rap είναι μια μορφή τέχνης, τότε πρέπει να είμαστε αληθινοί σε αυτό και να είμαστε πιο υπεύθυνοι για τους στίχους μας. Αν βλέπεις όλους να πεθαίνουν εξαιτίας αυτών που λες, δεν έχει σημασία ότι δεν τους σκότωσες εσύ, έχει σημασία μόνο ότι δεν τους έσωσες», είχε πει ο 2Pac.

Πώς όμως ξεκίνησε η κόντρα του 2Pac με τον Notorious B.I.G. (Christopher Wallace το πραγματικό του όνομα), που κορυφώθηκε με την δολοφονία του τελευταίου μετά του 2Pac;

Ο 2Pac μετά τις σφαίρες που δέχθηκε, και μερικές δυνατές κλωτσιές όσο ήταν κάτω αιμόφυρτος, κατάφερε να ανακτήσει τις αισθήσεις του με τη βοήθεια των φίλων του και όλοι μαζί ανέβηκαν με το ασανσέρ στα Quad Studios. «Όταν ανεβήκαμε επάνω, κοίταξα γύρω μου και τρόμαξα πάρα πολύ», θυμάται στο Vibe. Εκεί, θα δει τον Andre Harrell, τον Puff Daddy (Sean “Puffy” Combs”), τον Biggie και περίπου 40 άτομα ακόμα. «Όλοι τους φορούσαν κοσμήματα. Περισσότερα από μένα», είχε σχολιάσει. Αυτό όμως που του έκανε εντύπωση ήταν πως ο James Rosemond ήταν έκπληκτος που τον είδε -μάλλον, δεν τον περίμενε ζωντανό. «Γιατί; Μόλις είχα απαντήσει στο beeper μου και του είχα πει ότι έρχομαι στο στούντιο». Ο Little Shawn, για τον οποίο πήγε στα Quad, έκλαιγε ασταμάτητα βλέποντάς τον χτυπημένο. Ο 2Pac ζήτησε να του στρίψουν ένα τσιγάρο με χόρτο και τηλεφώνησε στην κοπέλα του: «Yo, μόλις με πυροβόλησαν. Πάρε τη μάνα μου και πες της το».

Σύμφωνα με τις περιγραφές του 2Pac, κανείς δεν τον πλησίαζε και κανείς δεν τον κοιτούσε στα μάτια. Έτσι, θεώρησε πως ο μέχρι πρότινος φίλος του, ο Biggie, τον είχε προδώσει και κανόνισε να βγάλει τον 2Pac “εκτός” με ένα δολοφονικό καρτέρι για να ανακηρυχθεί βασιλιάς του rap -ήταν η περίοδος που μόλις είχε ξεκινήσει έντονα η κόντρα μεταξύ East και West Coast.

«Σας παρακαλώ, όλοι εσείς οι MCs εκεί έξω, όλοι εσείς οι οπαδοί εκεί έξω, μη νομίζετε ότι ο Big θα κάνει ένα δίσκο που θα διαβάλλει τον 2Pac ή τη Δυτική Ακτή [West Coast], γιατί δεν πρόκειται να γίνει έτσι. Δεν μπορώ καν να με δω να σπαταλάω το χρόνο μου ή το ταλέντο μου για να δείξω ασέβεια σε έναν άλλο μαύρο», είχε πει ο Notorious B.I.G. αργότερα. Παρ’ όλα αυτά, λίγους μήνες αργότερα από το περιστατικό στα Quad Studios, και ενώ ο 2Pac βρίσκεται στη φυλακή, ο Big Poppa κυκλοφορεί το single “Who Shot Ya?” (Ποιος σε πυροβόλησε) από την Bad Boy Records, του φίλου και συνεργάτη του Puff Daddy.

«Fuckin’ with B.I.G. it ain’t safe (uh)
I make your skin chafe, rashes on the masses
Bumps and bruises, blunts and Land Cruisers
Big Poppa smash fools, bash fools (uh)
Niggas mad because I know that cash rules
Everything around me two Glock 9’s
Any motherfucker whispering about mines (and I’m)
And I’m Crooklyn’s finest (uh)
You rewind this, Bad Boy’s behind this»

Μπορεί να μην επιβεβαιώθηκε ποτέ και με κανέναν τρόπο ότι ο Biggie έγραψε το τραγούδι για τον 2Pac, σχολιάζοντας ως «τρελούς» όσους το πίστευαν, ωστόσο, ο 2Pac έχοντας δεχθεί απανωτά χτυπήματα σε σύντομο χρονικό διάστημα, με την δολοφονική επίθεση στα Quad και την καταδικαστική απόφαση για τον βιασμό της Ayanna Jackson, θεώρησε πως όλοι είναι εναντίον του -η βασική έμπνευση πίσω από τον τίτλο και το περιεχόμενο του άλμπουμ “Me Against the World” [1995, Interscope].

Ως απάντηση στο “Who Shot Ya?” του Notorious, ο 2Pac ηχογραφεί, αφού βγει από τη φυλακή, το “Hit’ Em Up” μαζί με τους Outlawz που ήταν το crew του. Το τραγούδι γίνεται τεράστια επιτυχία -στο Spotify τώρα είναι το 4ο τραγούδι του 2Pac με τα περισσότερα streams- και ο πόλεμος έχει ξεκινήσει για τα καλά. Ο 2Pac είναι πιο θυμωμένος από ποτέ, κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα στον οργισμένο τρόπο με τον οποίο μιλάει στο τέλος του τραγουδιού, και κάνει ό,τι μπορεί για να ξεφτιλίσει το αστέρι της Bad Boy -σε αντίθεση με τον Big Poppa που διατηρούσε χαμηλό προφίλ σχετικά με το beef μεταξύ τους. Όχι μόνο ισχυρίστηκε ότι ο Notorious B.I.G. και οι συνεργάτες του ήταν πίσω από τους πυροβολισμούς στο Μανχάταν, αλλά υποστήριξε ότι το στυλ του Biggie ήταν αντιγραφή του δικού του και επίσης καυχιόταν ότι έκανε σεξ με την σύζυγό του Faith Evans.

Στις 7 Σεπτεμβρίου του 1996, ο 2Pac με το crew του έχει πάει στο Λας Βέγκας για τα γενέθλια του φίλου του Tracy Danielle Robinson και επί ευκαιρίας να παρακολουθήσουν από κοντά τον αγώνα μποξ ανάμεσα στους Mike Tyson και Bruce Seldon. Δίπλα του εκείνες τις ημέρες και ο Suge Knight της Death Row που πλέον ήταν συνεργάτης του.

Αποχωρώντας από το MGM Grand (ο χώρος που είχε διεξαχθεί ο αγώνας μποξ) ο 2Pac με τον Suge αποφασίζουν να πάνε μια χαλαρή βόλτα με το αυτοκίνητο στους δρόμους τους Λας Βέγκας. Επιβιβάζονται σε μια μαύρη σεντάν BMW και ξεκινάνε. Κάποια στιγμή, τους πλησιάζει από την πλευρά του 2Pac με λευκή Cadillac. Ένα χέρι απλώνεται έξω από το παράθυρο κρατώντας ένα πιστόλι. Ο ράπερ δέχεται 4 σφαίρες: μία στο χέρι, μία στο μηρό και δύο στο στήθος (εκ των οποίων η μία του τρύπησε στον πνεύμονα). Μια σφαίρα βρίσκει τον Suge Knight στο κεφάλι αλλά επιβιώνει. Ο 2Pac, όμως, όχι.

Στις 13 Σεπτεμβρίου 1996, στις 4 το μεσημέρι, η επίσημη ανακοίνωση του Πανεπιστημιακού Ιατρικού Κέντρου της Νότιας Νεβάδας, χαρακτηρίζει τον 2Pac νεκρό.

Οι υπαίτιοι της δολοφονίας του Tupac Amaru Shakur δεν βρέθηκαν ποτέ. Έκτοτε, και μετά τον θάνατο του Christopher Wallace aka Notorious B.I.G. που ήρθε 6 μήνες αργότερα, η κόντρα East-West Coast εμπλουτίστηκε με διάφορους μύθους, πέρασε στην ποπ κουλτούρα με διάφορους τρόπους (ντοκιμαντέρ, σειρές, ταινίες κ.λπ.) και το μυστήριο των θανάτων τους παρέμεινε άλυτο. Μέχρι πριν λίγες μέρες.

Η μαύρη BMW του Suge Knight (Φωτ.: Lennox Mclendon / AP)

Σύμφωνα λοιπόν με πρόσφατα δημοσιεύματα που προκύπτουν από τα αρχεία του σώματος ενόρκων, έξι μήνες πριν ο 2Pac πυροβοληθεί και πεθάνει στο Λας Βέγκας, ο ίδιος και ο άνθρωπος που τελικά θα κατηγορούνταν για τη δολοφονία του ήρθαν αντιμέτωποι.

Τον Μάρτιο του 1996, στα backstage της απονομής βραβείων Soul Train, ο Duane Keith Davis (γνωστός και ως Keffe D) και ο 2Pac ενεπλάκησαν σε μια μαζική αντιπαράθεση μεταξύ συμμοριών όπου ένα όπλο «επιδείχθηκε», σύμφωνα με τον Reggie Wright Jr. που κατέθεσε ενώπιον του σώματος ενόρκων της Νεβάδα που απήγγειλε κατηγορίες στον Davis την περασμένη εβδομάδα.

Παρά τις εικασίες ότι ο θανάσιμη δολοφονική επίθεση στον 2Pac στο Λας Βέγκας είχε υποκινηθεί από αντιπαλότητα μεταξύ των συμμοριών Crips και Bloods, μέχρι τη σύλληψη του Davis, δεν είχαν ποτέ απαγγελθεί κατηγορίες και δεν είχε υπάρξει καμία συγκεκριμένη σύνδεση μεταξύ του 2Pac και του ανθρώπου που κατηγορείται τώρα σε σχέση με τη δολοφονία του.

Η υπόθεση της δολοφονίας του 25χρονου ράπερ παρέμεινε ανεξιχνίαστη μέχρι το φετινό καλοκαίρι, όταν η αστυνομία πραγματοποίησε έφοδο στο σπίτι του Duane Keith Davis στο Λας Βέγκας, σηματοδοτώντας το πρώτο ορατό σημάδι ενεργής δράσης στην έρευνα που είχε παγώσει εδώ και χρόνια.

Την περίοδο που προηγήθηκε της δολοφονίας, ο Reggie Wright Jr., πρώην αστυνομικός, εργαζόταν στην ασφάλεια της Death Row του Suge Knight -ο 2Pac είχε ενταχθεί στο roster της δισκογραφικής το 1995. Σύμφωνα με τον Wright, τον Μάρτιου του 1996, η αφρόκρεμα του rap συγκεντρώθηκε στο Shrine Auditorium του Λος Άντζελες για τα μουσικά βραβεία Soul Train. Τόσο ο 2Pac όσο και ο Biggie θα έπαιρναν βραβεία εκείνο το βράδυ και αμφότεροι είχαν συνοδεία τα crew τους και ασφάλεια από μπράβους -μερικοί απ’ αυτούς είχαν σχέσεις με συμμορίες. Στα παρασκήνια της εκδήλωσης, όταν οι δύο αντίπαλες πλευρές συναντήθηκαν, η ένταση ανέβηκε στα ύψη. Ο 2Pac είχε δίπλα του τους Bloods ενώ ο Notorious μέλη των Crips. Ο καυγάς ανάμεσά τους ήταν αναπόφευκτος. Όπως κατέθεσε ο Wright, «o Shakur [Tupac] ήταν ο πιο φωνακλάς και άρχισε να φωνάζει προς τον Biggie και τη συνοδεία του».

Κατά τη διάρκεια της σύρραξης, ένας από το crew του Biggie έβγαλε όπλο αλλά ποτέ δεν το έστρεψε εναντίον του 2Pac. Τα αντανακλαστικά του Wright, όντας πρώην αστυνομικός, τον ώθησαν να βγάλει και αυτός το δικό του όπλο. Νωρίτερα, είχε διακρίνει τον Davis στο πλευρό του Notorious B.I.G., τον είχε αναγνωρίσει ως μέλος συμμορίας των Crips και παρατήρησε ότι έφερε όπλο επάνω του. Η συμπλοκή δεν πήρε περισσότερες διαστάσεις και εκείνο το βράδυ καμία πλευρά δεν θρήνησε, καθώς η συνέχεια εκτυλίχθηκε στο Λας Βέγκας λίγους μήνες αργότερα.

Όπως αναφέραμε παραπάνω, ο 2Pac είχε πάει εκεί μαζί τον Suge Knight και συνοδεία για να δουν έναν αγώνα μποξ. Στο λόμπι του ξενοδοχείου, πριν τον αγώνα, ένας από τους συνεργάτες του Knight εντόπισε τον Orlando “Baby Lane” Anderson, μέλος των Crips, και είπε στον 2Pac ότι είχε προσπαθήσει κάποια στιγμή να τους ληστέψει. Έτσι, ο ράπερ βρήκε την αφορμή και όρμησε στον Anderson.

Μετά από αυτόν τον καβγά, ο Deandre “Big Dre” Smith και Duane Keith Davis των Crips ήθελαν να πάρουν εκδίκηση. Σύμφωνα με τις πρόσφατες καταθέσεις του Devonta “Dirt Rock” Lee, ενός μέλος των Crips, ο Davis «επινόησε ένα σχέδιο για να αποκτήσει ένα πυροβόλο όπλο και να εκδικηθεί τον Suge Knight και τον Tupac». Στο μεταξύ, ούτε ο “Big Dre” Smith ούτε ο “Baby Lane” Anderson είναι πλέον ζωντανοί.

Ο Smith, όταν τότε είχε καταθέσει στην αστυνομία, είχε πει ότι στη λευκή Cadillac -από την οποία πυροβολήθηκε θανάσιμα ο 2Pac- ήταν με τον Davis, ο οποίος είχε δώσει το όπλο του σε κάποιον άλλον μέσα στο αυτοκίνητο. Σύμφωνα όμως με τις τελευταίες εξελίξεις, ο Lee “φωτογραφίζει” τον Davis ως αυτόν που πυροβόλησε καθώς ήταν «σε καλύτερη θέση για να το κάνει». «Αυτό ακριβώς μου είπε ο “Big Dre”, ότι αυτός τον πυροβόλησε», δήλωσε ο Lee, προσθέτοντας ότι ο Davis θα ήταν «αυτός που θα έκανε όλες τις διευθετήσεις και θα κατέστρωνε όλα τα σχέδια μέχρι το όπλο να πέσει στο χέρι κάποιου άλλου».

Ο Duane Keith Davis είναι πλέον ο μόνος εν ζωή ύποπτος για ανθρωποκτονία, σύμφωνα με τις αρχές. Αν και δεν είναι σίγουρο, προς το παρόν, πως αυτός πυροβόλησε και αφαίρεσε τη ζωή του Tupac Amaru Shakur, φαίνεται πως είναι ο υπεύθυνος για την όλη ενορχήστρωση της επίθεσης και ο ηθικός (ή έμμεσος) αυτουργός.

H τελευταία φωτογραφία με τον 2Pac ζωντανό, μέσα στην BMW του Suge Knight εκείνο το βράδυ στο Λας Βέγκας

➪ Με πληροφορίες από: Vibe, ABC, Encyclopedia, CapitalXtra, Slate, Wikipedia