Ο Νέγρος του Μοριά ή αλλιώς ο Κόφι ο Άτακτος, γεννήθηκε και μεγάλωσε στους Αμπελόκηπους, όταν οι Γκανέζοι γονείς του εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα στις αρχές των ‘90s, ενώ έζησε την εφηβική του ζωή στην Κυψέλη. Λατρεύει την ελληνική αργκό και είναι από τους λίγους Αφροέλληνες που χρησιμοποιεί τις λεξεις της πιάτσας. Αναφέρει ως βασικές επιρροές του τον Snoop Dogg, τον Bob Marley, τα ρεμπέτικα και τη λαϊκή μουσική εν γένει και καλλιτέχνες όπως τους Σ. Καζαντζίδη, Γ. Μπάτη και Μ. Βαμβακάρη.

Ξεκίνησε την μουσική πορεία του το 2010 δίπλα στον θρυλικό ράπερ Τάκι Τσαν ως backing vocalist, καθόλη την διάρκεια του “Ρίμα για Χρήμα Tour 2”. Το 2011 σχηματίζει με βασικό συνεργάτη και συνθέτη τον Evan SBK, το συγκρότημα 307 Squad. Έκανε το προσωπικό ντεμπούτο του το 2012 με το mixtape “Μ.Μ.Π.Τ.Π” μαζί με τους DJ KIDKUT, Evan SBK και Slikidi Slik, ενώ την ίδια χρονιά ξεκίνησε να γράφει τον δίσκο “Ακούγοντας και Μαθαίνοντας” το οποιο και κυκλοφόρησε τελικά το 2016. Το 2014 εμφανίστηκε στο Thessaloniki Hip Hop Festival, ως ο καλύτερος πρωτοεμφανιζόμενος καλλιτέχνης και την επομενη χρονιά εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του διάσημου Γαλλικού περιοδικού Liberation.

Ο δίσκος του “#μπεσα” κυκλοφόρησε το 2016 σε συνεργασία με τον L.Professor, απο τον οποίον 8 απο τα 15 τραγούδια έμειναν έως και 3 εβδομάδες στην playlist “50 Viral Greece” του Spotify Charts. Το 2017 συμμετείχε στο Documenta14 σε Ελλάδα και Γερμανία, το 2018 κυκλοφόρησε το δεύτερο album του “Υ.Γ.Ε.Ι.Α”, ενώ την επόμενη χρονιά μαζί με τους Kareem Kalokoh, Moose, Godsquad (Daree & Musah) κυκλοφόρησαν το “Kompilation”. Το 2020 ο Νέγρος Του Μοριά βρέθηκε 4 φορές στο top-100 της IFPI για την Ελλάδα, ενώ το 2021 συμμετείχε στο Dof Sessions όπου το single του”Μορισιώτικα” κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη θέση του Youtube Charts στην ελληνική επικράτεια.

Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου / Olafaq

Ο ΝΤΜ57 ή, όπως αυτοαποκαλείται, ο «Μαύρος Ελληνάρας», είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα Αφρο-Ελληνικού Hip-Hop. Ο Νέγρος έχει μπέσα, στυλ και πάντα ελπίζει σε μια άσπρη μέρα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και σε τραγούδια του.

Όπως γράφει και η πρώην δισκογραφική του (Black Athena Records): «Ο Νέγρος Του Μοριά δεν βάζει νερό στο κρασί του, δε μασάει τα λόγια του, ούτε όταν λέει αλήθειες, ούτε όταν σπάει πλάκα, γιατί ξέρει πραγματικά να σπάει πλάκα. Η μουσική του είναι ένα προϊόν της Ελλάδας στην μετά “μηδέν οκτώ” εποχή, ένα μείγμα West Coast, Boom Bap, Post 00s Rap Beats, με λίγη δόση από TR 808 και Αφρο-Κρητικής μουσικής». Το κέντρο της πόλης, οι άνθρωποι και το περιβάλλον όπου ζει, είναι η έμπνευσή του, κυκλοφορεί στο Αθηναϊκό L.Α. (σ.σ. Leoforos Alexandras) και στο αθηναϊκό N.Y.C (σ.σ. Νew Ymittos City). «Η Κυψέλη σήμερα είναι το μέλλον της Ελλάδας», λέει με περηφάνια.

– Ποιο ήταν το ερέθισμα (καλλιτέχνες, άλμπουμ, περιστατικά κλπ) για να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη μουσική;

Ο Snoop Dogg αρχικά σε ηλικία 5 ετών με έκανε να αγαπήσω την ραπ μουσική κατευθείαν και ύστερα με την πάροδο του χρόνου αυτή η αγάπη για τη μουσική ζωντάνεψε όλο και περισσότερο. Μέχρι σήμερα το κάνω από αγάπη , απλά τώρα ζω από αυτό που αγαπώ.

– Πώς έχει εξελιχθεί η διαδικασία της παραγωγής σχετικά με την ηχογράφηση και τη δημιουργία των κομματιών;

Έχει εξελιχθεί προς το καλύτερο. Υπάρχουν μηχανήματα όπως και προγραμματιστές που έχουν εξελιχθεί όπως ο Πέτρος από το Destiny Studio και τον άλλον τον φίλο που κάναμε τον δίσκο “#μπεσα” μαζί. Υπάρχουν επίσης και απίστευτοι beatmakers που το έχουνε πάει αλλου όπως ο Odydoze, o Evan SBK, o Jones , o Skive, Nightgrind, Lindo, Maslag, Dof, Justodd , Moneylord και δε σταματάει η λίστα αυτή.

Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου / Olafaq

– Εξακολουθεί να υπάρχει η νοοτροπία ότι το underground είναι το αυθεντικό hip hop ή είναι πιο ανεκτική πλέον η σκηνή στην «εμπορικότητα» και στη συνεργασία με δισκογραφικές;

Από την στιγμή που ανεβάζεις δημόσια τα τραγούδια σου και κλείνεις συναυλίες , έχεις κάποιο εισόδημα ,είσαι και ‘συ στο «εμπόρευμα» της μουσικής βιομηχανίας. Μάλλον η ερώτηση θέλει να καταλήξει κάπου αλλού , τι είναι το αυθεντικό hip hop για να καταλάβω. Και εγώ ? «Το κάνω απ την καρδιά, εσύ για τα λεφτά» ας πούμε ;; Πέτα τους ένα πεντοχίλιαρο €, να δεις ποσό αυθεντικοί είναι. Και απ την άλλη τώρα , αν είμαι σε δισκογραφική εταιρεία και πω πάλι κοινωνικοπολιτικά θέματα στα τραγούδια μου, «δεν είναι αυθεντικό ραπ» ας πούμε; Ο καλλιτέχνης που έχει κάτι να πει γιατί έχει έρθει στον κόσμο να αφήσει το στίγμα του και το μήνυμα του θα χρειαστεί μια σχετική βοήθεια , ένα παραπάνω πάτημα , ένα boost παραπάνω, εκεί έρχεται η δουλειά μιας δισκογραφικής εταιρείας και αν έχεις κακό deal , θα σε τρώνε χωρίς δεύτερη σκέψη ναι , αλλά γενικά υπάρχει η διαχρονική μουσική και η αναλώσιμη, έτσι θα ήταν καλό να διαχωριστεί , όχι underground και εμπορικό, αυτά τα λέγανε οι πρώτοι εδώ.

– Είναι πιο συχνές πλέον οι συνεργασίες με καλλιτέχνες άλλων μουσικών ειδών. Αυτό αντιμετωπίζεται ακόμα επιφυλακτικά από τη σκηνή;

Αν υπάρχει καλή χημεία , όλα γίνονται.

Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου / Olafaq

– Η hip hop παραμένει το μέσο να εκφραστούν τα παιδιά της εργατικής τάξης για ό,τι τους απασχολεί σχετικά με την κοινωνία και την εξουσία;

Το Hip-Hop και η εξέλιξη του έως τώρα είναι ένα μέσο έκφρασης για το παιδί της εργατικής τάξης αλλά και για τον άνθρωπο που κατάφερε να ζει με τον αγώνα του και την προσπάθεια του σε μια καλύτερη κατάσταση την οποία ορίζει, δεν υπάρχουν πλέον διακρίσεις, απλά το μήνυμα του καθενός είναι άλλοτε πλούσιο με λεπτομέρειες και άλλοτε φτωχό διότι είναι αυτό που λένε «μας τα είπαν κι άλλοι» αν δεν έχεις φάει και λίγο σκατό όντως δεν μπορεί κάποιος από την εργατική τάξη να ταυτιστεί με τους στίχους σου διότι δεν έχεις καταλάβει τον πόνο του, μιλώντας για την εργατική τάξη πάντα.

– Στην αμερικανική κουλτούρα, αρκετοί rappers είναι πλέον εκατομμυριούχοι αλλά εξακολουθούν να γράφουν και να κερδίζουν το σεβασμό. Αυτό μπορεί να συμβεί στην ελληνική πραγματικότητα χωρίς να αλλοιώσει την ουσία του μηνύματος;

Ναι , γίνεται και αυτό θα είναι το επόμενο στάδιο στο ελληνικό Hip-Hop.

– Τι θεωρείς ότι δεν θα έπρεπε να κάνει ένας rapper/παραγωγός που εκτιμάς και είναι μέσα στις επιρροές σου;

Δε πρέπει να είναι αμαθής σχετικά με το Hip-Hop εφόσον κάνει Hip-Hop. Να ξέρει από που ξεκίνησε, ποιοι το ξεκίνησαν και γιατί πραγματικά ραπάρει.

Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου / Olafaq

– Τι συνεχίζει να παρεξηγεί ο κόσμος για το ελληνικό hip hop και τη φιλοσοφία του;

Τα πάντα. Έχουν μπερδέψει τον ράπερ με τον τραπερ, δε ξέρω γιατί τελευταία λένε τους νέους καλλιτέχνες τραπερ , πες τονα new school, new wave , γλετζέ αλλά η Ελλάδα δίνει έναν ορισμό σε έναν καλλιτέχνη που δεν ξέρει ούτε η ίδια τι σημαίνει. Δεν ξέρουν από dress code, δεν ξέρουν από beat , από flows , δεν υπάρχει φιλοσοφία με σοφία , αυτός είναι εμπορικός – τραπερ , ο άλλος είναι underground — κατάθλιψη και πόνος μόνο , δεν είναι μόνο έτσι η ζωή. Θέλω ράπερ Bob Marley , θέλω ράπερ future, θέλω και ράπερ Kendrick Lamar γιατί όλα αυτά είναι στη ζωή, η θλίψη , η διασκέδαση και η τροφή για σκέψη.

– Πώς έχει διαμορφωθεί πια η εικόνα (βίντεο κλιπ, social media, φωτογραφία, graphic design) και πόσο έχει συμβάλλει στο σύγχρονο λανσάρισμα της μουσικής σου;

Είναι μέσο επικοινωνίας κυρίως στο μήνυμα που θελουμε να αφήσουμε πίσω μας και πλέον όλα αυτά είναι και το «βιογραφικό» μας όσον αφορά τις δουλειές μας. Είναι τόσο σημαντικά όσο και ασήμαντα κυρίως μιλώντας για τα social media .Το βίντεοκλιπ , η φωτογραφία και το graphic design είναι 100% σημαντικά για τον καλλιτέχνη από πάντα στην μουσική.

– Κεφάλαιο trap: Ένα γράμμα, πολλές διαφορές. Υπάρχει κάτι που ενώνει την εγχώρια trap με το hip hop; Και πόσα τους χωρίζουν;

Όπως σας είπα παραπάνω, Η Ελλάδα δεν έχει καταλάβει τι είναι πραγματικά η τραπ μουσική. Μιλήστε με τον Billy Sio καλύτερα, αυτός έφερε αυτόν τον ήχο και lifestyle στην εγχώρια σκηνή. Το τραπ ξεκινά από άλλες δραστηριότητες αρχικά και μετά ο στίχος παίρνει μορφή για τις δραστηριότητες που έκαναν τότε οι Αφροαμερικανοι της εργατικής τάξης ώστε  να ζήσουν. Οι δραστηριότητες αυτές ήταν παράνομες ,αυτά πλέον υπάρχουν στην Ευρώπη και σε όλο το κόσμο, μην εκπλαγείτε που οι στίχοι των κομματιών των καλλιτεχνών εδώ προσφέρουν αρνητικό μήνυμα, δυστυχώς υπάρχουν. Και αυτά ,άσχετα που δεν θα τα κάνει ο καλλιτέχνης αυτά με κάποιες εξαιρέσεις βέβαια. Η νεολαία τα ακούει αυτά με απόλυτη άγνοια και καταβαθος πιστεύω ότι δεν θέλουν να τα κάνουν γιατί αυτό το lifestyle σε οδηγεί στο χώμα(νεκρό) ή στην φυλακή. Δεν πάει κάπου περαιτέρω , και αυτό να το ξέρει η νεολαία. Αυτό που ενώνει την τραπ με το Hip-Hop είναι ότι είναι μια υποκατηγορία το τραπ στο HipHop. Η φόρμα των trap beat έχει κρατηθεί και σε Hip-Hop τραγούδια.

Φωτ.: Κική Παπαδοπούλου / Olafaq

– Τι εισπράττεις, τι παρατηρείς και τι σε πορώνει από τη συμπεριφορά του κοινού (ως ακροατές και ως θεατές στις συναυλίες) που παρακολουθεί τη hip hop σκηνή;

Ότι σιγά σιγά , γοργά δηλαδή, αρχίζει και νιώθει ο ακροατής τι θέλει να κάνει και να πει ο κάθε καλλιτέχνης , που το πάει(;) τέλος πάντων. Ο ένας ήρθε να αφήσει μήνυμα, να γίνει τροφή για σκέψη ο στίχος που αφήνει ώστε να κάνει κάποιον καλύτερο άνθρωπο , και ο άλλος καλλιτέχνης ήρθε για να κάνει γλετζέ , να καλοπεράσει ο ακροατής και να πάει σπίτι του.

– Το φινάλε δικό σου

Θράσος, καλή μουσική και ο θεός μαζί μας. Έρχεται ο τραμπέτης Zulu! Αϊντα.

Facebook

YouTube