Η Pamela Rooke, γνωστή και ως Jordan και Jordan Mooney, η θρυλική Αγγλίδα μοντέλο και ηθοποιός, γνωστή για τη συνεργασία της με τη Vivienne Westwood και την μπουτίκ SEX στην περιοχή Kings Road του Λονδίνου στα μέσα της δεκαετίας του 1970, καθώς και για την παρουσία της σε πολλές από τις πρώτες εμφανίσεις των Sex Pistols, δεν είναι πλέον εδώ. Έφυγε από τη ζωή στις 3 Απριλίου του 2022 αφήνοντας πίσω της το απόλυτα ιδιοσυγκρασιακό της στυλ. Ένα λατινόξανθο, εντυπωσιακό χτένισμα συνδυασμένο με σκούρο μακιγιάζ ματιών (που την έκανε να μοιάζει με ρακούν) την καθιέρωσε ως το ορατότατο είδωλο της λονδρέζικης πανκ υποκουλτούρας μαζί με τον Johnny Rotten, τη Soo Catwoman και τη Siouxsie Sioux. Κατά γενική ομολογία της πιστώνεται η δημιουργία του λονδρέζικου πανκ λουκ.

Βρήκαμε μια σπάνια συνέντευξη με την Jordan Mooney, την αινιγματική frontwoman του punk στο dazeddigital.com και φυσικά μπήκαμε στον πειρασμό να τη διαβάσουμε (και να τη μεταφράσουμε).

-Στα 14 σας αλλάξατε το όνομά σας – γιατί;

Πραγματικά ένιωθα ότι μου είχαν βάλει λάθος ταμπέλα, σαν ένα είδος δυσμορφίας του ονόματος.

-Αποβληθήκατε από το σχολείο για το κούρεμά σας και, ως γνωστόν, σας έδωσαν τη δική σας θέση σε βαγόνι πρώτης θέσης στο τρένο για να αποφύγετε να προκαλέσετε με τα ρούχα σας την οργή των συνεπιβατών σας -πιστεύετε ότι το να ντύνεστε με τον τρόπο που ντύνεστε είναι μια πράξη γενναιότητας;

Ο κόσμος συχνά αναφέρεται στο όνομα και στα αξεσουάρ που φορούσα ως ένδειξη γενναιότητας και αναστάτωσης, αλλά ενώ έκανα επίδειξη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δεν είχε να κάνει με γενναιότητα, επειδή δεν με ένοιαζε τι σκέφτονταν οι άνθρωποι. Πάντα ένιωθα εξαιρετικά άνετα στο πετσί μου. Είναι σαν να συμμετέχεις σε ένα καλλιτεχνικό κίνημα – κάποιος πρέπει να το ξεκινήσει.

Πάντα ένιωθα εξαιρετικά άνετα στο πετσί μου. Είναι σαν να συμμετέχεις σε ένα καλλιτεχνικό κίνημα – κάποιος πρέπει να το ξεκινήσει.

-Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από την πρώτη φορά που μπήκατε στο SEX;

Είχε μόλις αλλάξει από Let It Rock σε SEX και υπήρχαν γκράφιτι σε όλους τους τοίχους. Είχε αυτό το είδος της αίσθησης του προμηνύματος όπως όταν φοβάσαι τον οδοντίατρο και πρέπει να πας στο δωμάτιο ακριβώς στο τέλος του διαδρόμου, αλλά ήταν διαφορετικό για μένα – δεν το φοβόμουν γιατί ήξερα ότι ήταν γραφτό να βρίσκομαι εκεί. Ήξερα ότι θα δούλευα εκεί, χωρίς αμφιβολία. Υπήρχε ένας υπέροχος άνθρωπος εκεί, ο Michael Collins, ο οποίος ήταν ο διευθυντής, και ένα κρεβάτι, ένα πραγματικά παλιομοδίτικο νοσοκομειακό κρεβάτι όπως θα έβλεπες σε σανατόριο, αλλά με ροζ σεντόνια από λατέξ και κάθισα σε αυτό και μιλήσαμε και μιλήσαμε, για περίπου τρεις ώρες. Φορούσα ένα είδος δικτυωτής φούστας της δεκαετίας του 1950 με ένα ζευγάρι στιλέτο και τιράντες και ένα μικρό μπλουζάκι – όλα αυθεντικά vintage κομμάτια. Τα βρήκαμε πραγματικά, αλλά δεν υπήρχε θέση εκείνη την εποχή και έτσι βρήκα δουλειά στο Harrods, στον τρίτο όροφο σε ένα μέρος που λεγόταν Way In, το οποίο ήταν ένα παιχνίδι των λέξεων way out (το πιο προοδευτικό τμήμα μόδας του Harrods, που μετονομάστηκε μόλις το 2013 σε The Fashion Lab). Λίγες εβδομάδες αργότερα με πήρε τηλέφωνο ο Michael και με ρώτησε αν μπορούσα να πάω.

“Νομίζω ότι το punk είναι μια στάση και αν το punk μας διδάσκει κάτι, είναι να μην δείχνουμε με το δάχτυλο κανέναν και να συμπεριλαμβάνουμε τους ανθρώπους” – Jordan Mooney

Ο Michael απλά είπε σε εμένα και τη Vivienne «Ω, δουλεύει για εμάς» και αυτό ήταν όλο.

-Τι γίνεται με την πρώτη συνάντηση του Μάλκολμ και της Βίβιεν;

Μια από τις πρώτες φορές που τον συνάντησα ήταν όταν έφερε τις κούκλες πίσω στο μαγαζί και ήταν όλες εκεί, ντυμένες εξ ολοκλήρου με το κόκκινο βινύλιο τους. Ο Michael απλά είπε σε εμένα και τη Vivienne «Ω, δουλεύει για εμάς» και αυτό ήταν όλο. Δεν θυμάμαι ποτέ να έχω πάρει επίσημη συνέντευξη από τη Vivienne, κάτι που είναι περίεργο, έτσι δεν είναι; Αλλά δεν υπήρξε καμία μεγάλη συνάντηση. Όλα αφορούσαν το μαγαζί. Ήταν ένας κόμβος, ένα μέρος που προοριζόταν να αποτελέσει καταλύτη για όλα τα υπόλοιπα. Δεν ήταν ποτέ ένα εύκολο μέρος για να φτάσει κανείς – είναι πολύ μακριά από την πλατεία Sloane Square – οπότε έπρεπε πραγματικά να θέλεις να πας εκεί.

-Στο SEX, λειτουργούσες ως ένα είδος φύλακα της ιδεολογίας του καταστήματος…

Και εγώ τους έλεγα: «Δεν μπορείτε να το αγοράσετε αυτό. Δεν πρέπει να το αγοράσετε αυτό, δεν είναι για εσάς». Η Vivienne, ο Malcolm και εγώ ήμασταν πολύ σαφείς ως προς αυτό και το κάναμε αρκετά συχνά. Μιλούσαμε πραγματικά με τους ανθρώπους για τον λόγο που ήθελαν να αγοράσουν κάτι και αν πίστευαν ότι τους πήγαινε, τότε γιατί; Ουσιαστικά θέλαμε να μάθουμε γιατί πραγματικά το αγόραζαν. Υπήρχε μια ξεκάθαρη ιδεολογία πίσω από αυτά τα ρούχα, γι’ αυτό και ήμασταν τόσο αυστηροί. Δεν ήμουν διατεθειμένη να πουλήσω πράγματα που έμοιαζαν απαίσια στους ανθρώπους μόνο και μόνο επειδή είχαν τα χρήματα να τα αγοράσουν. Θα ήταν σαν να κακοποιούσα κάτι όμορφο μόνο και μόνο για τα χρήματα. Τα ρούχα ήταν πραγματικά σαν έργα τέχνης για μένα, που έπρεπε να τα αγαπάμε και να τα φροντίζουμε. Για παράδειγμα, υπήρχαν αυτές οι απίστευτες φούστες σε γραμμή Α που λάτρευα να φοράω, το λάστιχο ταίριαζε τόσο καλά στο σχήμα. Ήταν ένα είδος νομιμοποίησης του λάτεξ και δεν το φορούσα μόνο και μόνο επειδή ήταν λάτεξ, αλλά ήταν ένα όμορφο αντικείμενο μόδας. Έχω ξαναπεί πει ότι κάποτε είχα μια φούστα που κυριολεκτικά έλιωσε από πάνω μου!

-Τι έκανε κάποιον αρκετά αξιόλογο για να αγοράσει κάτι; Έχετε λυπηθεί ποτέ τους ανθρώπους;

Αν οι άνθρωποι έμεναν σταθεροί απέναντί μου, τότε ήταν δίκαιο. Πραγματικά δεν πιστεύω στο να χαρίζω πράγματα. Οι άνθρωποι πρέπει να δουλέψουν σκληρά για να γίνουν ιδιοφυΐες, για να φτιάξουν τέτοια πράγματα, όπως έκανε η Vivienne. Δεν πρέπει να χαρίζονται – αν χαρίζονται, τότε δεν έχουν νόημα. Αλλά υπάρχουν ατελείωτες ιστορίες ότι ήμουν ευγενική με τους ανθρώπους στο κατάστημα όταν δούλευα στο SEX, πράγμα που είναι ενδιαφέρον γιατί είχα τη φήμη ότι ήμουν μάλλον σκυθρωπή και απρόσιτη, και ότι ήμουν ένα άτομο τύπου dominatrix. Υπήρχαν επίσης περιπτώσεις κατά τις οποίες, αν κάποιος δεν είχε αρκετά χρήματα, τον άφηνα να πάρει κάποια χρήματα ή του έδινα ακόμη και κάτι κάτω από το τραπέζι.

-Μπορούσατε να εξυπηρετηθείτε με ό,τι θέλατε να φορέσετε;

Έπρεπε να πληρώσω! Οι άνθρωποι σοκάρονται πραγματικά γι’ αυτό. Δεν πλήρωνα ολόκληρη την τιμή, αλλά σε πολλές περιπτώσεις ο Μάλκολμ με ανάγκασε να βγάλω ρούχα και να τα πουλήσω στον κόσμο. Υπήρχε ένα παντελόνι από βινύλιο που ήρθε κάποιος και ήθελε να αγοράσει και δεν είχαν το νούμερο στο ράφι, οπότε μου είπε να βγάλω τα δικά μου και να τους τα πουλήσω. Είχαμε τον πιο μεγάλο καυγά γι’ αυτό. Θέλω να πω ήταν δικά μου!

 

“Κάποιοι άνθρωποι ήθελαν να (αγοράσουν) κάτι επειδή είχαν χρήματα και εγώ τους έλεγα: “Δεν μπορείς να το αγοράσεις αυτό. Δεν πρέπει να το αγοράσεις αυτό, δεν είναι για σένα”. Η Vivienne, ο Malcolm και εγώ ήμασταν πολύ σαφείς γι’ αυτό” – Jordan Mooney

-Ποια πιστεύετε ότι είναι η κληρονομιά του punk;

Είναι να μην δείχνουμε με το δάχτυλο σε κανέναν, και είναι να συμπεριλαμβάνουμε τους ανθρώπους, και είναι να συμπεριλαμβάνουμε τα δύο φύλα ως ίσα, και είναι να κάνουμε τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι όσοι αισθάνονται ότι είναι παρείσακτοι αισθάνονται άνετα. Αυτή είναι η κληρονομιά του πανκ, αν μη τι άλλο, και δεν είναι απαραίτητα κληρονομιά εικόνας. Γιατί δεν νομίζω ότι μπορείς ποτέ να ξαναδείς τα πράγματα με έναν καθαρευουσιάνικο τρόπο και αυτή είναι η ομορφιά του, αλλιώς απλά αναμασάς την ιστορία ή μπαίνεις σε ένα είδος νοσταλγικής επανάληψης, το οποίο είναι απαίσιο. Νομίζω ότι αν μη τι άλλο το punk σου λέει ότι η ιστορία πρέπει να χρησιμοποιείται για να αναδημιουργείς κάτι, αλλά όχι με νοσταλγικό τρόπο. Όχι για να αντιγράψεις. Και νομίζω ότι αυτή είναι μια σπουδαία στάση που είναι ακόμα ισχυρή σε πολλούς ανθρώπους.

Νομίζω ότι αν μη τι άλλο το punk σου λέει ότι η ιστορία πρέπει να χρησιμοποιείται για να αναδημιουργείς κάτι, αλλά όχι με νοσταλγικό τρόπο.

-Πώς βλέπετε ότι αυτή η κληρονομιά συνεχίζεται σήμερα;

Έχει να κάνει με την ισότητα και το αίσθημα ελευθερίας των ανθρώπων. Οι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη ελευθερία να ντύνονται όπως θέλουν τώρα από ποτέ. Δεν μπορώ να πω ότι το ευρύ κοινό είναι λιγότερο σοκαριστικό τώρα. Για παράδειγμα, μόλις φορούσα το απλό μπλουζάκι “tits” (μια αναπαραγωγή του αρχικού μπλουζιού World’s End) κάπου και δεν ήξερα για τον δημόσιο θηλασμό και υπήρχαν άνθρωποι που σήκωναν τα χέρια τους ψηλά και έλεγαν “woah”. Δεν ήταν επιθετικοί, αλλά εξακολουθούσαν να εκπλήσσονται. Στο πανκ κίνημα της δεκαετίας του ’70 υπήρχε επίσης μια πραγματική ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών. Αυτό είναι πολύ σπάνιο γιατί συνήθως τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν στον έναν ή στον άλλον. Επίσης, το πανκ δεν έθετε όρια όσον αφορά το μέγεθός σου, το πόσο ψηλός ή πόσο όμορφος ήσουν.

-Τι πιστεύετε για τη δική σας φήμη ως είδωλο;

Οι άνθρωποι είναι πραγματικά πολύ ευγνώμονες για όποιον θεωρούν ότι ήταν εκεί, παρόντες, σε μια στιγμή της ζωής τους όταν χρειάζονται κάποιον να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή τους. Θυμάμαι μια σπουδαία ιστορία ενός άνδρα που ήρθε στο κατάστημα με την αδελφή του, η οποία δεν ήξερε ότι ήταν ομοφυλόφιλος, και τον εξόπλισα με μερικές πολύ ωραίες κάλτσες “Squiggle”, με παντελόνι και όλη τη στολή. Προφανώς, μπροστά στην αδελφή του, είπα «Λοιπόν, μπορείς να το βάλεις αυτό, προφανώς, ξέρεις ότι μπορείς να το βάλεις αυτό, αφού είσαι γκέι» και η αδελφή του πραγματικά δεν το είχε συνειδητοποιήσει μέχρι εκείνη τη στιγμή. Έτσι τον «ξεμπρόστιασα» ουσιαστικά στο μαγαζί. Ο τύπος ήρθε μόλις πρόσφατα, δηλαδή χρόνια μετά, και μου είπε: «Δεν έχεις ιδέα πόσο μεγάλο βάρος έφυγε από τους ώμους μου».

Η Jordan Mooney γεννήθηκε στις 23 Ιουνίου 1955 και έφυγε από τη ζωή στις 3 Απριλίου 2022

*Με πληροφορίες από dazeddigital.com