H πρώτη στιγμή που συνειδητοποίησα ότι οι Βlack Sabbath είναι… Jazz Sabbath και παίζουν swing-metal ήταν όταν άκουσα προσεκτικά την αρχή του «Wicked World’» από το παρθενικό άλμπουμ της μπάντας.
Ο Bill Ward ανοίγει το κομμάτι παίζοντας ντραμς σε ρυθμό jazz time στο hi-hat. Δεν υπάρχει backbeat στο παίξιμό του, δεν υπάρχει κανένα μπάσο τύμπανο -είναι μόνο ο ήχος των hi-hats που «σπρώχνει» την μπάντα στα επόμενα 12μετρα.
Ήταν η στιγμή που κατάλαβα ότι ο Ward όχι απλά είχε «λίωσει» τους δίσκους και τα παιξίματα του τεράστιου Gene Krupa ή του σπουδαίου Buddy Rich, αλλά επιπλέον αποδεικνυόταν έμπρακτα ως ο πλέον ικανός τζαζ ντράμερ της γενιάς του -μιας γενιάς τεράστιας, που είχε στις τάξεις της από Bonham μέχρι Moon.
Ο ίδιος ο Bill Ward, ασφαλώς, παραδέχεται τις τζαζ καταβολές του, καθώς σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο ντράμερ περιέγραψε πώς όταν μεγάλωνε στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας, στις αρχές της δεκαετίας του ’50, οι ήχοι του Count Basie, του Benny Goodman και άλλων μεγάλων συγκροτημάτων της εποχής εκείνης, «γέμιζαν» το σπίτι της οικογένειάς του.
Τα δύο πρώτα LPs των Sabbath – τα Black Sabbath και Paranoid – είναι γεμάτα με ρυθμούς που μοιάζουν μέχρι και με swing, σαν το μουσικό dna των Sabbath να έχει «επιμολυνθεί» από την τζαζ της δεκαετίας του ’50.
Και δεν είναι μόνο ο Ward: το έτερο μισό στην ρυθμική section της μπάντας, ο Geezer Butler, εμπνευσμένος από το ίνδαλμά του, τον τζαζίστα Jack Bruce των Cream, παίζει και αυτός «ελεύθερους» ρυθμούς στο μπάσο του, π.χ. στην εισαγωγή του «Behind the Wall of Sleep».
Με το πρώτο μεγάλο συγκρότημα της χέβι μέταλ να πάιζει σχεδόν… τζαζ και blues και τους τέσσερις Black Sabbath να κινούνται διαρκώς «μέσα στο κενό» [δηλαδή «into the void», όπως λέει και ο τίτλος ενός από τα σπουδαιότερα τραγούδια τους], ήταν σχεδόν μουσικώς νομοτελειακό να ακούσουμε σύντομα και κάτι που να κινείται «μέσα στο κενό» της «μπλε νότας» (blue note ή «πεσμένη νότα», δηλαδή μια μπλουζ κλίμακα, συνήθως πεντατονική, με υφέσεις στην 3η και 7η νότα της –εξού και η αντίστοιχη δισκογραφική εταιρεία που ειδικεύεται στην τζαζ) των Jazz Sabbath.
Οι Jazz Sabbath είναι το μουσικό project του Αdam Wakeman, πιανίστα και κιμπορντίστα της συνοδευτικής μπάντας του Ozzy Osbourne -και γιου του μεγάλου Rick Wakeman των YES (και παλιού συνεργάτη των ίδιων των Black Sabbath σε άλμπουμ όπως το «Sabbath Bloody Sabbath»).
Οι Jazz Sabbath λίγο πριν τα live τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μιλάνε στο Olafaq σχετικά με το πώς είναι να παίζεις ζωντανά τζαζ διασκευές στα θρυλικά τραγούδια των Black Sabbath.
– Τι σημαίνουν οι Black Sabbath για σένα, Adam;
Ορίζει μια περίοδο στη μουσική όπου ξεκίνησε κάτι πολύ ιδιαίτερο. Δεν υπήρχε τίποτα σαν τους Black Sabbath πριν από αυτούς.
– Πόσο χρήσιμα ήταν τα τζαζ διαπιστευτήριά τους, ειδικά αυτά του Bill και του Geezer, για τις τζαζ διασκευές σας;
Δεν σκέφτηκα πραγματικά πάρα πολύ για το πώς προσέγγιζαν τη συνθετική γραφή τους. Βοήθησε ασφαλώς το γεγονός ότι είχα παίξει το υλικό τόσες πολλές φορές με το συγκρότημα [του Ozzy], πράγμα που σήμαινε ότι μπορούσα να τα προσαρμόσω στις δικές μου τζαζ ενορχηστρώσεις αρκετά εύκολα.
– Black Sabbath και τζαζ μουσική: Μπορείς να μου εντοπίσεις τις ομοιότητες και τις διαφορές τους;
Το παίξιμο του Bill στα τύμπανα αναφέρεται συχνά ότι έχει επιρροές από την τζαζ. Νομίζω ότι υπάρχουν ομοιότητες στην προσέγγισή του να παίζει τα μέρη των ντραμς του, τα οποία δεν είναι κατευθείαν «ροκ» ή «μέταλ» στυλ ντραμς. Το ίδιο συμβαίνει και με το παίξιμο του μπάσου του Geezer. Είναι «πολυάσχολο» και παίζει ένα πολύ συγκεκριμένο ρόλο σε κάθε τραγούδι. Σχεδόν σαν ένα δεύτερο κύριο όργανο.
– Πώς αποφασίσατε ποια τραγούδια των Sabbath θα λειτουργούσαν καλύτερα ως τζαζ ενορχηστρώσεις;
Κυριολεκτικά καθόμουν σε ένα πιάνο, και αν το τραγούδι δούλευε γρήγορα, το δούλευα. Αν τίποτα δεν έβγαινε φυσικά μέσα σε 5 ή 10 λεπτά, τότε προχωρούσα σε άλλο τραγούδι. Μόλις είχα 7 ή 8 κομμάτια που ένιωθα ότι θα λειτουργούσαν, άρχιζα να συναρμολογώ τα μέρη και τα τμήματα και να γράφω νέα τμήματα πάνω στα ήδη υπάρχοντα.
– Ποια είναι τα σχόλια που πήρατε για τις διασκευές σας από τον Tony, τον Ozzy, τον Bill και τον Geezer;
Είχα υπέροχα θετικά σχόλια από όλη την μπάντα, κάτι που σημαίνει πολλά για μένα. Έτσι κι αλλιώς δεν θα συνέχιζα αυτό το πρότζεκτ χωρίς την έγκρισή τους, οπότε χαίρομαι που τους αρέσει. Στο τέλος της ημέρας, όλα είναι μια γιορτή για τη μουσική αυτή, των Sabbath, που έχει αλλάξει τις ζωές τόσων ανθρώπων. Απλά την προσεγγίζω από μια διαφορετική οπτική γωνία και ίσως την προσφέρω και σε ένα νέο κοινό, το οποίο μπορεί να μην έχει ακούσει τους Black Sabbath στο παρελθόν.
– Ποιο είναι το αγαπημένο σου κομμάτι των Sabbath όλων των εποχών;
Εύκολο. Το «Into The Void». Με διαφορά το πιο βαρύ τραγούδι τους -και αυτό με το καλύτερο κιθαριστικό riff κατά τη γνώμη μου.
– Ποιο είναι το αγαπημένο σου άλμπουμ των Sabbath όλων των εποχών;
Το παρθενικό τους, το «Black Sabbath».
– Και ποια διασκευή σας θεωρείς ότι είναι αρκετά αξιόλογη;
Το «Paranoid», καθώς απέχει πολύ από το πρωτότυπο.
– Είμαι επίσης μεγάλος θαυμαστής της δουλειάς του πατέρα σου. Ποια ήταν η γνώμη του για το Jazz Sabbath project σου;
Το λατρεύει, αλλά αρχικά δεν ήταν σίγουρος ότι θα λειτουργούσε και θα είχε απήχηση.
– Μπορείς να μου πεις μια απόκρυφη και αστεία ιστορία από τις περιπέτειες του πατέρα σου με τους Sabbath κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70;
Μου είπε κάποτε ότι ήταν στα στούντιο Morgan με τους YES όταν και οι Sabbath ηχογραφούσαν εκεί και συναντήθηκαν με τον Ozzy στο μπαρ. Αυτό οδήγησε στο να τον καλέσουν να παίξει στο άλμπουμ Sabbath Bloody Sabbath, το οποίο ήταν ένα πολύ ωραίο κομμάτι της μουσικής ιστορίας.
– Θα υπάρξει ενδεχομένως και ένα Jazz Yes στο εγγύς μέλλον;
Δεν έχω αρκετό χρόνο για να το σκεφτώ αυτό. Προς το παρόν είμαι χαρούμενος που θα συνεχίσω να περιοδεύω και να εξελίσσω διαρκώς τους Jazz Sabbath.
*Οι Jazz Sabbath έρχονται για 2 μοναδικά live στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής του περιοδείας. To θρυλικό συγκρότημα θα εμφανιστεί στο Mylos Club (Θεσσαλονίκη) και στο Gazarte (Αθήνα), στις 21 και 22 Δεκεμβρίου αντίστοιχα, για να παρουσιάσει μερικά από τα πιο γνωστά rock ‘n’ roll κομμάτια, στην αυθεντική τους groovy jazz μορφή.
JAZZ SABBATH
Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου @ Μύλος Club, Θεσσαλονίκη
Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023 @Gazarte | Main Stage
(Βουτάδων 34, Γκάζι Αθήνα)
Ώρα προσέλευσης 21:00 | Ώρα έναρξης 22:00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: (προπώληση: 18€ – 35€)
Προπώληση Θεσσαλονίκη: https://www.more.com/music/jazz-sabbath-live-in-thessaloniki/
Προπώληση Αθήνα: https://www.more.com/music/jazz-sabbath-live-in-athens/
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ:
• viva.gr
• Καταστήματα Public (πανελλαδικά)
• Καταστήματα Wind (πανελλαδικά)
• Metal Era
Athens FB Event https://www.facebook.com/events/893145831968160/
Thessaloniki FB Event https://www.facebook.com/events/1086673648900986/
H πρώτη στιγμή που συνειδητοποίησα ότι οι Βlack Sabbath είναι… Jazz Sabbath και παίζουν swing-metal ήταν όταν άκουσα προσεκτικά την αρχή του «Wicked World’» από το παρθενικό άλμπουμ της μπάντας.
Ο Bill Ward ανοίγει το κομμάτι παίζοντας ντραμς σε ρυθμό jazz time στο hi-hat. Δεν υπάρχει backbeat στο παίξιμό του, δεν υπάρχει κανένα μπάσο τύμπανο -είναι μόνο ο ήχος των hi-hats που «σπρώχνει» την μπάντα στα επόμενα 12μετρα.
Ήταν η στιγμή που κατάλαβα ότι ο Ward όχι απλά είχε «λίωσει» τους δίσκους και τα παιξίματα του τεράστιου Gene Krupa ή του σπουδαίου Buddy Rich, αλλά επιπλέον αποδεικνυόταν έμπρακτα ως ο πλέον ικανός τζαζ ντράμερ της γενιάς του -μιας γενιάς τεράστιας, που είχε στις τάξεις της από Bonham μέχρι Moon.
Ο ίδιος ο Bill Ward, ασφαλώς, παραδέχεται τις τζαζ καταβολές του, καθώς σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο ντράμερ περιέγραψε πώς όταν μεγάλωνε στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας, στις αρχές της δεκαετίας του ’50, οι ήχοι του Count Basie, του Benny Goodman και άλλων μεγάλων συγκροτημάτων της εποχής εκείνης, «γέμιζαν» το σπίτι της οικογένειάς του.
Τα δύο πρώτα LPs των Sabbath – τα Black Sabbath και Paranoid – είναι γεμάτα με ρυθμούς που μοιάζουν μέχρι και με swing, σαν το μουσικό dna των Sabbath να έχει «επιμολυνθεί» από την τζαζ της δεκαετίας του ’50.
Και δεν είναι μόνο ο Ward: το έτερο μισό στην ρυθμική section της μπάντας, ο Geezer Butler, εμπνευσμένος από το ίνδαλμά του, τον τζαζίστα Jack Bruce των Cream, παίζει και αυτός «ελεύθερους» ρυθμούς στο μπάσο του, π.χ. στην εισαγωγή του «Behind the Wall of Sleep».
Με το πρώτο μεγάλο συγκρότημα της χέβι μέταλ να πάιζει σχεδόν… τζαζ και blues και τους τέσσερις Black Sabbath να κινούνται διαρκώς «μέσα στο κενό» [δηλαδή «into the void», όπως λέει και ο τίτλος ενός από τα σπουδαιότερα τραγούδια τους], ήταν σχεδόν μουσικώς νομοτελειακό να ακούσουμε σύντομα και κάτι που να κινείται «μέσα στο κενό» της «μπλε νότας» (blue note ή «πεσμένη νότα», δηλαδή μια μπλουζ κλίμακα, συνήθως πεντατονική, με υφέσεις στην 3η και 7η νότα της –εξού και η αντίστοιχη δισκογραφική εταιρεία που ειδικεύεται στην τζαζ) των Jazz Sabbath.
Οι Jazz Sabbath είναι το μουσικό project του Αdam Wakeman, πιανίστα και κιμπορντίστα της συνοδευτικής μπάντας του Ozzy Osbourne -και γιου του μεγάλου Rick Wakeman των YES (και παλιού συνεργάτη των ίδιων των Black Sabbath σε άλμπουμ όπως το «Sabbath Bloody Sabbath»).
Οι Jazz Sabbath λίγο πριν τα live τους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μιλάνε στο Olafaq σχετικά με το πώς είναι να παίζεις ζωντανά τζαζ διασκευές στα θρυλικά τραγούδια των Black Sabbath.
– Τι σημαίνουν οι Black Sabbath για σένα, Adam;
Ορίζει μια περίοδο στη μουσική όπου ξεκίνησε κάτι πολύ ιδιαίτερο. Δεν υπήρχε τίποτα σαν τους Black Sabbath πριν από αυτούς.
– Πόσο χρήσιμα ήταν τα τζαζ διαπιστευτήριά τους, ειδικά αυτά του Bill και του Geezer, για τις τζαζ διασκευές σας;
Δεν σκέφτηκα πραγματικά πάρα πολύ για το πώς προσέγγιζαν τη συνθετική γραφή τους. Βοήθησε ασφαλώς το γεγονός ότι είχα παίξει το υλικό τόσες πολλές φορές με το συγκρότημα [του Ozzy], πράγμα που σήμαινε ότι μπορούσα να τα προσαρμόσω στις δικές μου τζαζ ενορχηστρώσεις αρκετά εύκολα.
– Black Sabbath και τζαζ μουσική: Μπορείς να μου εντοπίσεις τις ομοιότητες και τις διαφορές τους;
Το παίξιμο του Bill στα τύμπανα αναφέρεται συχνά ότι έχει επιρροές από την τζαζ. Νομίζω ότι υπάρχουν ομοιότητες στην προσέγγισή του να παίζει τα μέρη των ντραμς του, τα οποία δεν είναι κατευθείαν «ροκ» ή «μέταλ» στυλ ντραμς. Το ίδιο συμβαίνει και με το παίξιμο του μπάσου του Geezer. Είναι «πολυάσχολο» και παίζει ένα πολύ συγκεκριμένο ρόλο σε κάθε τραγούδι. Σχεδόν σαν ένα δεύτερο κύριο όργανο.
– Πώς αποφασίσατε ποια τραγούδια των Sabbath θα λειτουργούσαν καλύτερα ως τζαζ ενορχηστρώσεις;
Κυριολεκτικά καθόμουν σε ένα πιάνο, και αν το τραγούδι δούλευε γρήγορα, το δούλευα. Αν τίποτα δεν έβγαινε φυσικά μέσα σε 5 ή 10 λεπτά, τότε προχωρούσα σε άλλο τραγούδι. Μόλις είχα 7 ή 8 κομμάτια που ένιωθα ότι θα λειτουργούσαν, άρχιζα να συναρμολογώ τα μέρη και τα τμήματα και να γράφω νέα τμήματα πάνω στα ήδη υπάρχοντα.
– Ποια είναι τα σχόλια που πήρατε για τις διασκευές σας από τον Tony, τον Ozzy, τον Bill και τον Geezer;
Είχα υπέροχα θετικά σχόλια από όλη την μπάντα, κάτι που σημαίνει πολλά για μένα. Έτσι κι αλλιώς δεν θα συνέχιζα αυτό το πρότζεκτ χωρίς την έγκρισή τους, οπότε χαίρομαι που τους αρέσει. Στο τέλος της ημέρας, όλα είναι μια γιορτή για τη μουσική αυτή, των Sabbath, που έχει αλλάξει τις ζωές τόσων ανθρώπων. Απλά την προσεγγίζω από μια διαφορετική οπτική γωνία και ίσως την προσφέρω και σε ένα νέο κοινό, το οποίο μπορεί να μην έχει ακούσει τους Black Sabbath στο παρελθόν.
– Ποιο είναι το αγαπημένο σου κομμάτι των Sabbath όλων των εποχών;
Εύκολο. Το «Into The Void». Με διαφορά το πιο βαρύ τραγούδι τους -και αυτό με το καλύτερο κιθαριστικό riff κατά τη γνώμη μου.
– Ποιο είναι το αγαπημένο σου άλμπουμ των Sabbath όλων των εποχών;
Το παρθενικό τους, το «Black Sabbath».
– Και ποια διασκευή σας θεωρείς ότι είναι αρκετά αξιόλογη;
Το «Paranoid», καθώς απέχει πολύ από το πρωτότυπο.
– Είμαι επίσης μεγάλος θαυμαστής της δουλειάς του πατέρα σου. Ποια ήταν η γνώμη του για το Jazz Sabbath project σου;
Το λατρεύει, αλλά αρχικά δεν ήταν σίγουρος ότι θα λειτουργούσε και θα είχε απήχηση.
– Μπορείς να μου πεις μια απόκρυφη και αστεία ιστορία από τις περιπέτειες του πατέρα σου με τους Sabbath κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70;
Μου είπε κάποτε ότι ήταν στα στούντιο Morgan με τους YES όταν και οι Sabbath ηχογραφούσαν εκεί και συναντήθηκαν με τον Ozzy στο μπαρ. Αυτό οδήγησε στο να τον καλέσουν να παίξει στο άλμπουμ Sabbath Bloody Sabbath, το οποίο ήταν ένα πολύ ωραίο κομμάτι της μουσικής ιστορίας.
– Θα υπάρξει ενδεχομένως και ένα Jazz Yes στο εγγύς μέλλον;
Δεν έχω αρκετό χρόνο για να το σκεφτώ αυτό. Προς το παρόν είμαι χαρούμενος που θα συνεχίσω να περιοδεύω και να εξελίσσω διαρκώς τους Jazz Sabbath.
*Οι Jazz Sabbath έρχονται για 2 μοναδικά live στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής του περιοδείας. To θρυλικό συγκρότημα θα εμφανιστεί στο Mylos Club (Θεσσαλονίκη) και στο Gazarte (Αθήνα), στις 21 και 22 Δεκεμβρίου αντίστοιχα, για να παρουσιάσει μερικά από τα πιο γνωστά rock ‘n’ roll κομμάτια, στην αυθεντική τους groovy jazz μορφή.
JAZZ SABBATH
Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου @ Μύλος Club, Θεσσαλονίκη
Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023 @Gazarte | Main Stage
(Βουτάδων 34, Γκάζι Αθήνα)
Ώρα προσέλευσης 21:00 | Ώρα έναρξης 22:00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: (προπώληση: 18€ – 35€)
Προπώληση Θεσσαλονίκη: https://www.more.com/music/jazz-sabbath-live-in-thessaloniki/
Προπώληση Αθήνα: https://www.more.com/music/jazz-sabbath-live-in-athens/
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ:
• viva.gr
• Καταστήματα Public (πανελλαδικά)
• Καταστήματα Wind (πανελλαδικά)
• Metal Era
Athens FB Event https://www.facebook.com/events/893145831968160/
Thessaloniki FB Event https://www.facebook.com/events/1086673648900986/