Ως τα μέσα Φεβρουαρίου θα έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα επιτρέπει τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών.

Μέσω της συχνότητας της δημόσιας τηλεόρασης ο Πρωθυπουργός προσπάθησε χθες βράδυ να εξηγήσει στην ελληνική κοινωνία το περιεχόμενο της κυβερνητικής πρωτοβουλίας για το θέμα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και το δικαίωμά τους στην τεκνοθεσία.

Η κίνησή του αυτή ερμηνεύτηκε αφενός ως μια απόπειρα να κλείσει το ρήγμα στις σχέσεις με την Εκκλησία και, από την άλλη, να καταγράψει το κλίμα στο εσωτερικό της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κυβερνώντος κόμματος για ένα τόσο «δύσκολο», για την συντηρητική παράταξη, ζήτημα.

Ήδη, πάντως, όπως αποτυπώθηκε και σε δημοσκόπηση της ALCO, η ΝΔ καταγράφει απώλειες λόγω της συζήτησης για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών, κυρίως προς την Ελληνική Λύση, με το 49% να διαφωνεί ανοιχτά με τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών (58% μεταξύ των ψηφοφόρων της Νέας Δημοκρατίας), ενώ υπέρ εμφανίζεται το 35% των ερωτηθέντων (28% των ψηφοφόρων της ΝΔ).

Το χρονοδιάγραμμα και οι διατάξεις του επίμαχου νόμου

Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει συνολικά 13 άρθρα και προγραμματίζεται να κατατεθεί στη Βουλή έως τα μέσα Φεβρουαρίου, αφού θα έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση όπου θα ακουστούν όλες οι απόψεις και προτάσεις, αλλά και συναντήσεις του Πρωθυπουργού με τους άμεσα ενδιαφερόμενους.

Ειδικότερα, στο ζήτημα της τεκνοθεσίας η κυβερνητική πρωτοβουλία δεν θα αναγνωρίζει ως δικαίωμα στα ομόφυλα ζευγάρια ανδρών την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, μέσω παρένθετης μητέρας, κάτι που είχε εκφράσει ως επιθυμία του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης, αν και για την ώρα παραμένει γρίφος αν η απαγόρευση θα συμπεριλάβει και τα ομόφυλα ζευγάρια γυναικών, από τη στιγμή που οι γυναίκες έχουν ήδη δικαίωμα στην ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.

Θα αναγνωρίζονται, ωστόσο, τα παιδιά που γεννήθηκαν στο εξωτερικό αλλά και όσα θα γεννηθούν και με παρένθετη μητέρα, επίσης στο εξωτερικό.

Στην Ελλάδα η επιλογή αυτή απαγορεύεται, αλλά αν ένα ζευγάρι βγει στο εξωτερικό και αποκτήσει παιδί με παρένθετη μητέρα, το ελληνικό κράτος θα το αναγνωρίσει.

Οι δε γονείς θα δηλώνονται ως «πατέρας πατέρας» ή «μητέρα μητέρα» και όχι με τους προσδιορισμούς «γονέας 1» ή «γονέας 2». Επιπλέον, το νομοσχέδιο θα αναγνωρίζει ίσα δικαιώματα σε ομόφυλα ζευγάρια, θα εξαιρεί όμως τα διεμφυλικά άτομα ή όσα δηλώνουν «τρίτο φύλο», ενώ θα αναγνωρίζεται αυτόματα ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών που παντρεύτηκαν στο εξωτερικό, αν και θα κληθούν να επιλέξουν αν θα κρατήσουν το γάμο τους ή το σύμφωνο συμβίωσης που θα κάνουν στην Ελλάδα.

Πότε μια κοινωνία ωριμάζει πραγματικά;

Μια σοφή κοινωνία φροντίζει για την ευημερία των πολιτών της. Για να υπάρχει όμως μια σοφή κοινωνία, πολλοί ή οι περισσότεροι πολίτες της πρέπει να είναι επίσης σοφοί, αφού αυτοί δημιουργούν την κοινωνία. Αλλά η κοινωνία πρέπει να εκπαιδεύσει τους πολίτες της να είναι σοφοί.

Πρόκειται για ένα πρόβλημα σαν το αυγό και την κότα: Τι προηγείται, μια «σοφή» κοινωνία ή οι σοφοί πολίτες (της);

Τι εστί όμως σοφή κοινωνία;

Μια κοινωνία που αγνοεί τα προβλήματα των πολιτών της δεν είναι σοφή. Ούτε ώριμη.

Μια κοινωνία που εθελοτυφλεί απέναντι στις απαιτήσεις ενός μεγάλου μέρους των πολιτών της δεν είναι σοφή. Ούτε ώριμη.

Και όπως συμβαίνει, ορθά, ένας σοφός πολίτης να είναι εκείνος που γνωρίζει τον εαυτό του, με όλες του τις ατέλειες και τα δυνατά του σημεία (και κάπως έτσι να ωριμάζει ως άνθρωπος), έτσι και μια κοινωνία πρέπει και επιβάλλεται να αποκτήσει αυτογνωσία.

Για να μπορέσει μια κοινωνία να γνωρίσει τον εαυτό της, πρέπει να γνωρίζει τα τυφλά της σημεία, καθώς και τα δυνατά της σημεία. Τα τυφλά σημεία μάς εμποδίζουν να δούμε τις περιοχές εκείνες που δεν θέλουμε να δούμε: τα δύσκολα, τα άθλια άθλια μέρη της «προσωπικότητας» της κοινωνίας μας.

Πριν μπορέσουμε να ερευνήσουμε τα ελαττώματα της κοινωνίας μας, πρέπει να γνωρίζουμε τα τυφλά σημεία της. Κάθε κοινωνία, όπως και κάθε άνθρωπος, έχει τυφλά σημεία. Κάθε κοινωνία έχει κομμάτια της ιστορίας της που δεν θέλει να δει ή να αποδεχτεί λόγω κοινωνικών πιέσεων και παγιωμένων συντηρητικών θέσεων.

Κοιτάξτε μόνο την κατάσταση που επικρατεί στη σημερινή Τουρκία, εκεί όπου η κυβέρνηση Ερντογάν αρνείται ακόμη πεισματικά να παραδεχτεί ότι το έθνος τους διέπραξε την γενοκτονία κατά των Αρμενίων το 1915, παρά τα… βουνά των αποδείξεων ότι όντως το έκανε.

Η κοινωνία μας δεν θα γίνει ποτέ σοφή και ώριμη μέχρι να μπορέσει να δει πέρα από τα τυφλά της σημεία και να (ανα)γνωρίσει τον εαυτό της.

Και αν η κοινωνία μας μπορέσει να δει πέρα από τα τυφλά της σημεία τον συστημικό ρατσισμό (απέναντι στον μαύρο, τον ομοφυλόφιλο, τους ΑμΕΑ) που είναι ενσωματωμένος στην καθημερινότητά της, μπορεί επίσης να μάθει να βλέπει πέρα από τα τυφλά της σημεία και να βελτιώσει την ζωή ακόμη ενός σημαντικού μέρους των πολιτών της.

Αν η κυβερνητική πρωτοβουλία δεν θα αναγνωρίζει ως δικαίωμα στα ομόφυλα ζευγάρια ανδρών την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, μέσω παρένθετης μητέρας, κάτι που είχε εκφράσει ως επιθυμία του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης, θα είναι ένα ακόμη εμπόδιο προς την πλήρη ωρίμανση της ελληνικής κοινωνίας.

Μιας κοινωνίας που, εδώ και δεκαετίες, έχει αποδείξει ότι βάζει περισσότερα εμπόδια απ’ ότι καταστρέφει και αντί για λύσεις, είναι ικανή να θέτει περισσότερα προβλήματα στην καθημερινότητα των πολιτών της.

Ας ελπίσουμε ο Φεβρουάριος που μάς έρχεται να δείξει, μέσω της Βουλής, ότι η ελληνική κοινωνία ωριμάζει, έστω και με πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με τις υπόλοιπες κοινωνίες γύρω της.