Η νυχτερινή χρήση smartphone από τα παιδιά μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες στην εστίαση της προσοχής τους και τις σχολικές επιδόσεις τους, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Early Adolescence.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η χρήση smartphones κατά τη διάρκεια της νύχτας συνδέεται με προβλήματα προσοχής τέσσερις μήνες αργότερα. Ωστόσο, τα ευρήματα δείχνουν επίσης ότι η σχέση μεταξύ της χρήσης smartphone και των ακαδημαϊκών/σχολικών επιδόσεων είναι πιο πολύπλοκη από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως.

Την τελευταία δεκαετία, τα smartphones έχουν αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε, μαθαίνουμε και διασκεδάζουμε. Τα παιδιά αποκτούν ολοένα και περισσότερο τα πρώτα τους smartphones σε μικρότερη ηλικία και τα χρησιμοποιούν μέχρι αργά το βράδυ. Όμως, οι ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο του χρόνου χρήσης της οθόνης στην ανάπτυξη των παιδιών, ιδίως στην ικανότητά τους να προσέχουν και να έχουν καλές επιδόσεις στο σχολείο, έχουν αυξηθεί.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει συσχετισμούς μεταξύ του υπερβολικού χρόνου χρήσης της οθόνης και διαφόρων αρνητικών αποτελεσμάτων, όπως προβλήματα προσοχής και διαταραχές ύπνου. Ωστόσο, οι περισσότερες από αυτές τις μελέτες κατέγραψαν ένα στιγμιότυπο της συμπεριφοράς σε μια μόνο χρονική στιγμή. Η νέα μελέτη είχε ως στόχο να παράσχει μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση εξετάζοντας αυτές τις συσχετίσεις σε βάθος χρόνου.

«Το θέμα κέντρισε το ενδιαφέρον μας λόγω των ανησυχιών γύρω από την αυξανόμενη χρήση smartphone από τα παιδιά», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Anja Stevic, ερευνήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Βιέννης. «Ωστόσο, το πλαίσιο στο οποίο χρησιμοποιούνται τα smartphones είναι καθοριστικής σημασίας σε αυτή τη μελέτη».

Η μελέτη περιελάμβανε μια έρευνα δύο τμημάτων που διεξήχθη στη Γερμανία, περιλαμβάνοντας 822 ζευγάρια γονέων-παιδιών στο πρώτο τμήμα (Χρόνος 1) και 384 ζευγάρια στο δεύτερο (Χρόνος 2), με διάστημα τεσσάρων μηνών. Αυτός ο σχεδιασμός επέτρεψε στους ερευνητές να διερευνήσουν πώς η νυχτερινή χρήση smartphone από τα παιδιά σχετιζόταν με μεταγενέστερα προβλήματα προσοχής και σχολικές επιδόσεις, ελέγχοντας παράλληλα τις αρχικές μετρήσεις.

Ζητήθηκε από τους γονείς να συμπληρώσουν το αρχικό ερωτηματολόγιο και στη συνέχεια το παρέδωσαν στα παιδιά τους. Η έρευνα περιλάμβανε ερωτήσεις σχετικά με τη νυχτερινή χρήση smartphone, τα προβλήματα προσοχής, την υποκειμενική σχολική επίδοση (αυτοαξιολόγηση των παιδιών) και την επιτευχθείσα σχολική επίδοση (βαθμοί στα γερμανικά, τα αγγλικά και τα μαθηματικά).

Οι ερευνητές παρατήρησαν διάφορες αρνητικές συσχετίσεις της νυχτερινής χρήσης smartphone με την πάροδο του χρόνου.

Η νυχτερινή χρήση smartphone τη χρονική στιγμή 1 συσχετίστηκε σημαντικά με τα προβλήματα προσοχής των παιδιών που ανέφεραν οι γονείς τη χρονική στιγμή 2. Με απλούστερους όρους, τα παιδιά που χρησιμοποιούσαν smartphones αργά τη νύχτα είχαν περισσότερες πιθανότητες να αντιμετωπίσουν προβλήματα προσοχής κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τα αναφερόμενα από τους γονείς προβλήματα προσοχής των παιδιών τη χρονική στιγμή 1, με τη σειρά τους, σχετίζονταν αρνητικά με την υποκειμενική σχολική επίδοση των παιδιών τη χρονική στιγμή 2. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά με περισσότερα προβλήματα προσοχής έτειναν να αντιλαμβάνονται τη δική τους σχολική επίδοση πιο αρνητικά.

Τα προβλήματα προσοχής των παιδιών που αναφέρθηκαν από τους γονείς τη χρονική στιγμή 1 συνδέθηκαν επίσης αρνητικά με την επιτευχθείσα σχολική επίδοση των παιδιών τη χρονική στιγμή 2. Με άλλα λόγια, τα παιδιά με περισσότερα προβλήματα προσοχής έτειναν να λαμβάνουν χαμηλότερους βαθμούς στο σχολείο.

Ένα απροσδόκητο εύρημα ήταν η άμεση θετική σχέση μεταξύ της νυχτερινής χρήσης smartphone και της σχολικής επίδοσης. Αντίθετα με τις προσδοκίες, τα παιδιά που χρησιμοποιούσαν smartphones τη νύχτα έτειναν να έχουν υψηλότερες σχολικές επιδόσεις με βάση τους βαθμούς, αν και οι λόγοι αυτής της θετικής σχέσης δεν είναι απολύτως σαφείς.

Φωτ.: Βruce Μars / Unsplash

«Ήταν έκπληξη το γεγονός ότι βρήκαμε θετική σχέση μεταξύ της νυχτερινής χρήσης smartphone από τα παιδιά και των επιτευχθέντων σχολικών επιδόσεων μετά από τέσσερις μήνες», δήλωσε ο Stevic στο PsyPost. «Κατά κάποιον τρόπο, αυτό το εύρημα υποδηλώνει ένα όφελος από την πρόσβαση στα smartphones κατά τη διάρκεια της νύχτας και την ενεργή ενασχόληση με αυτά. Για τα παιδιά, η συσκευή είναι επίσης μια πηγή ανεκτίμητων πληροφοριών και κοινωνικής υποστήριξης από τους συνομηλίκους, συμβάλλοντας έτσι θετικά στην σχολική τους επίδοση».

Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία της υπεύθυνης χρήσης των smartphone, της εκπαίδευσης στον ψηφιακό γραμματισμό και της αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ γονέων και παιδιών.

«Τα βασικά συμπεράσματα αφορούν τόσο τις θετικές όσο και τις αρνητικές διεργασίες που μπορεί να προκύψουν λόγω της νυχτερινής χρήσης smartphone από τα παιδιά», εξήγησε η Stevic. «Για τους γονείς, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουν πότε και πώς η συσκευή βοηθά ή εμποδίζει τον ύπνο των παιδιών και αν η έλλειψη ύπνου σχετίζεται με τα προβλήματα προσοχής τους κατά τη διάρκεια της ημέρας».

«Η μελέτη δεν υποδηλώνει αιτιώδη συνάφεια, αλλά δείχνει τις συσχετίσεις μεταξύ της νυχτερινής χρήσης smartphone, των προβλημάτων προσοχής και των σχολικών επιδόσεων κατά την πρώιμη εφηβεία, τονίζοντας τη σημασία της αντιμετώπισης της νυχτερινής χρήσης smartphone για την ευημερία και την ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών», συμπλήρωσε.

Ενώ η μελέτη αυτή προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο της νυχτερινής χρήσης smartphone στα παιδιά, έχει επίσης περιορισμούς. Η μελέτη βασίστηκε σε αυτοαναφορές, οι οποίες μπορεί να υπόκεινται σε προκαταλήψεις και ανακρίβειες. Η μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να επωφεληθεί από πιο αντικειμενικά μέτρα. Θα ήταν επίσης ωφέλιμο να διερευνηθεί το συγκεκριμένο περιεχόμενο της χρήσης smartphone.

«Σε αυτή τη μελέτη, δεν αξιολογήσαμε το περιεχόμενο της νυχτερινής χρήσης smartphone από τα παιδιά, το οποίο θα αποτελούσε σημαντικό δείκτη των θετικών ή αρνητικών εμπειριών στις οποίες εκτίθενται τα παιδιά πριν από τον ύπνο», δήλωσε η Stevic. «Ως εκ τούτου, κατά την αξιολόγηση της χρήσης της τεχνολογίας από τα παιδιά και της σχολικής επίδοσης είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη αντικειμενικά μέτρα, δηλαδή το περιεχόμενο της χρήσης του smartphone, καθώς και αναφορές σχετικά με τη συμπεριφορά των παιδιών και τους σχολικούς βαθμούς από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς».

«Προχωρώντας προς τα εμπρός, είναι σημαντικό να δοκιμαστούν και να αναπτυχθούν αποτελεσματικές παρεμβάσεις με στόχο τη βελτιστοποίηση της νυχτερινής χρήσης smartphone από τα παιδιά. Ο κύριος στόχος είναι να βρεθούν τρόποι για να ενισχυθούν τα οφέλη και να μετριαστούν οι πιθανές βλάβες των ψηφιακών τεχνολογιών για τα παιδιά κατά την αναπτυξιακή τους περίοδο».

Πηγή: Psypost