Σε μια πρωτοποριακή έρευνα, ένα νέο “μονοπάτι” ανακαλύφθηκε από τους Dr. Yuhai Zhao και Dr. Walter J Lukiw από το Κέντρο Νευροεπιστημών LSU Health New Orleans. Αυτή η οδός, που προέρχεται από το έντερο και καταλήγει σε μια ισχυρή προφλεγμονώδη τοξίνη στα εγκεφαλικά κύτταρα, εμπλέκεται στην εμφάνιση της νόσου Αλτσχάιμερ (ΝΑ). Επιπλέον, η ομάδα βρήκε μια απλή μέθοδο για την αναστολή αυτής της διαδικασίας. Τα ευρήματα έχουν δημοσιευθεί στο Frontiers in Neurology.

Η ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε ότι ένα μόριο, που ενσωματώνει μια απίστευτα ισχυρή νευροτοξίνη που παράγεται από μικρόβια (λιποπολυσακχαρίτης ή LPS), προέρχεται από ένα αρνητικό κατά Gram βακτήριο, γνωστό ως Bacteroides fragilis, που βρίσκεται στον ανθρώπινο γαστρεντερικό σωλήνα (GI). Το μόριο αυτό δημιουργεί μια νευροτοξίνη που προσδιορίζεται ως BF-LPS.

Όταν υπάρχει ανεπάρκεια της συγκεκριμένης πρωτεΐνης, έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή συρρίκνωση των νευρικών κυττάρων και τελικά οδηγεί στον θάνατό τους, χαρακτηριστικό που παρατηρείται στους νευρώνες που πάσχουν από τη νόσο του Alzheimer (AD). Επιπλέον, οι ερευνητές τονίζουν ότι η διατήρηση ενός κατάλληλου επιπέδου κατανάλωσης διαιτητικών ινών θα μπορούσε να αποτρέψει αυτή τη διαδικασία.

Οι μοναδικές πτυχές αυτής της παθογόνου οδού που αποκαλύφθηκε πρόσφατα είναι τριπλές. Το έναυσμα για τη ΝΑ προέρχεται από μέσα μας -συγκεκριμένα από το μικροβίωμα του εντέρου μας- επομένως, είναι «τοπικής προέλευσης» και λειτουργεί συνεχώς καθ’ όλη τη διάρκεια της ύπαρξής μας.

Η εξαιρετικά ισχυρή νευροτοξίνη BF-LPS είναι ένα φυσικό απόβλητο του μικροβιακού μεταβολισμού στο έντερό μας. Ο πληθυσμός του Bacteroides fragilis εντός του μικροβιώματός μας, η πηγή της νευροτοξίνης BF-LPS, μπορεί να μετριαστεί με την πρόσληψη διαιτητικών ινών.

Φωτ.: Inigo De La Maza / Unsplash

«Με άλλα λόγια, οι διατροφικές προσεγγίσεις για την εξισορρόπηση των μικροοργανισμών του μικροβιώματος μπορεί να είναι ένα ελκυστικό μέσο για την τροποποίηση της αφθονίας, της εξειδίκευσης και της πολυπλοκότητας των εντεροτοξινογόνων μορφών των μικροβίων που σχετίζονται με τη ΝΑ και των δυνατοτήτων τους για την παθολογική απόρριψη ιδιαίτερα νευροτοξικών μικροβιακών εκκρίσεων που περιλαμβάνουν BF-LPS και άλλες μορφές LPS», εξηγεί ο Lukiw.

Οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι η ενίσχυση της κατανόησης της σχέσης μεταξύ του γαστρεντερικού σωλήνα και του άξονα του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ), καθώς και του μικροβιώματος του γαστρεντερικού σωλήνα και της νόσου Αλτσχάιμερ, υπόσχεται σημαντικά νέα διαγνωστικά και θεραπευτικά μέσα για την ιατρική αντιμετώπιση της νόσου Αλτσχάιμερ και άλλων θανατηφόρων, προοδευτικών και σχετιζόμενων με την ηλικία νευροεκφυλιστικών παθήσεων.

Κατά μέσο όρο, προβλέπεται ότι οι Αμερικανοί προσλαμβάνουν 10 έως 15 γραμμάρια φυτικών ινών ημερησίως. Το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών συμβουλεύει τις γυναίκες κάτω των 50 ετών να προσλαμβάνουν 25 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα, ενώ οι άνδρες της ίδιας ηλικιακής κατηγορίας θα πρέπει να στοχεύουν σε 38 γραμμάρια. Για τα άτομα ηλικίας άνω των 50 ετών, η προτεινόμενη ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών πέφτει στα 21 γραμμάρια για τις γυναίκες και στα 30 γραμμάρια για τους άνδρες.

Τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας δηλώνουν ότι η νόσος Αλτσχάιμερ είναι η επικρατέστερη διάγνωση μεταξύ των ατόμων που πάσχουν από άνοια.

Επιπλέον, κατατάσσεται ως η έκτη υψηλότερη αιτία θνησιμότητας μεταξύ των Αμερικανών.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι περίπου 5,8 εκατομμύρια Αμερικανοί πολίτες ηλικίας 65 ετών και άνω πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ. Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί σε περίπου 13,8 εκατομμύρια μέχρι τα μέσα του αιώνα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι διαιτητικές/φυτικές ίνες

Οι διαιτητικές ίνες (ή φυτικές ίνες όπως τις έλεγαν παλαιότερα) είναι μια ιδιαίτερη κατηγορία ενώσεων. Ο ανθρώπινος οργανισμός δεν διαθέτει τα κατάλληλα ένζυμα που χρειάζονται για να τις διασπάσει, άρα οι διαιτητικές ίνες δεν πέπτονται και επομένως δεν χρησιμοποιούνται ως πηγή ενέργειας. Περνούν ανέπαφες μέσα από το γαστρεντερικό σωλήνα και αποβάλλονται.

Φωτ.: Natsuko D. Aprile / Unsplash

Παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και στην πρόληψη του καρκίνου του εντέρου. Επίσης, βοηθούν στο να διατηρούνται φυσιολογικά τα επίπεδα σακχάρου και λιπιδίων (χοληστερόλης) στο αίμα.

Τρόφιμα πλούσια σε διαιτητικές ίνες:

• Το ψωμί ολικής άλεσης, τα δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης, το αναποφλοίωτο ρύζι
  • Γενικά τα δημητριακά στα οποία δεν έχει αφαιρεθεί ο φλοιός (πίτουρο)
  • Τα όσπρια