Απ’ ό,τι φαίνεται, έχουν δίκιο όσοι λένε ότι περνάνε πολλές ώρες την ημέρας τους μέσα στα dating apps, κάνοντας απλά swipe και χαζεύοντας φωτογραφίες άλλων χωρίς τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Οι εφαρμογές που ανήκουν στην Match Group, συμπεριλαμβανομένων των Tinder και Hinge, έχουν σχεδιαστεί για να εθίζουν τους χρήστες και να τους εγκλωβίζουν «σε έναν αέναο κύκλο πληρωμών», σύμφωνα με μια προτεινόμενη ομαδική αγωγή, που κατατέθηκε σε περιφερειακό δικαστήριο της Καλιφόρνια την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.
Οι κρυφοί αλγόριθμοι που οδηγούν τον εθισμό των χρηστών στις εφαρμογές έρχονται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της εταιρείας ότι τα προϊόντα της προορίζονται να βοηθήσουν τους ανθρώπους να βρουν και να δημιουργήσουν σχέσεις εκτός σύνδεσης. Η Hinge αυτοαποκαλείται ως μια εφαρμογή που είναι «σχεδιασμένη για να διαγράφεται».
Έξι ενάγοντες ισχυρίζονται ότι οι εφαρμογές παραβιάζουν την προστασία του καταναλωτή και άλλους νόμους και είναι σκόπιμα εθιστικές, με τη Match Group «να κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να συλλάβει και να διατηρήσει συνδρομητές που πληρώνουν και να τους κρατήσει στην εφαρμογή». Οι χρήστες φέρονται επίσης να δελεάζονται ώστε να αναβαθμίζουν συνεχώς τις συνδρομές τους και να πληρώνουν για μπόνους που υπόσχονται να τους δώσουν περισσότερες πιθανότητες «να βρουν την αγάπη», αλλά στην πραγματικότητα ενισχύουν μόνο τα έσοδα της εταιρείας.
Σύμφωνα με την αγωγή, οι εφαρμογές αυτές είναι προϊόντα χειραγώγησης της ντοπαμίνης, τα οποία μετατρέπουν το ρομαντισμό και τα ραντεβού «σε παιχνίδι» και λειτουργούν με έναν μυστικό αλγόριθμο που «ενθαρρύνει την καταναγκαστική χρήση». Με άλλα λόγια, ο εθισμός αυξάνει τα κέρδη, υποστηρίζουν οι ενάγοντες.
Η Match Group χαρακτήρισε την αγωγή «γελοία», προσθέτοντας ότι έχει «μηδενική αξία».
«Το επιχειρηματικό μας μοντέλο δε βασίζεται στη διαφήμιση ή στις μετρήσεις δέσμευσης. Προσπαθούμε ενεργά να φέρνουμε τους ανθρώπους σε ραντεβού κάθε μέρα και να απομακρύνουμε τις εφαρμογές μας. Όποιος δηλώνει οτιδήποτε άλλο δεν καταλαβαίνει τον σκοπό και την αποστολή ολόκληρης της βιομηχανίας μας», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της στο CBS MoneyWatch.
Οι εφαρμογές αντλούν το 98% των εσόδων τους απευθείας από τους χρήστες που πληρώνουν για συνδρομές και εικονικές, εντός της εφαρμογής, αγορές, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη κατάθεση της Match Group στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. «Οι χρήστες της πλατφόρμας αναζητούν σχέσεις εκτός της εφαρμογής, ενώ η Match έχει ως αντικείμενο τη διατήρηση των συνδρομητών. Βασικά σε αντίθεση, η Match εμπορεύεται παραπλανητικά τις πλατφόρμες και τις συναφείς προσφορές συνδρομών τους», αναφέρεται στην αγωγή.
Οι ενάγοντες κατηγορούν επίσης την εταιρεία ότι χρησιμοποιεί τα λεγόμενα «σκοτεινά μοτίβα» -χαρακτηριστικά σχεδιασμού ιστοσελίδων που αποσκοπούν στο να εξαπατήσουν τους ανθρώπους ώστε να αγοράσουν πράγματα ή να πληρώσουν για υπηρεσίες που δεν σκόπευαν να αγοράσουν, μια μορφή εξαπάτησης που η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) έχει πατάξει. Τον Οκτώβριο, η FTC διέταξε τον πάροχο επικοινωνιών Vonage να καταβάλει στους πελάτες σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια σε επιστροφές χρημάτων για τη χρέωση αδικαιολόγητων χρεώσεων και τη χρήση σκοτεινών μοτίβων που δυσκόλευαν τους συνδρομητές να ακυρώσουν τις υπηρεσίες τους.
Η αγωγή της Match Group έρχεται τη στιγμή που τα κράτη στοχοποιούν τη Meta, στην οποία ανήκουν το Instagram, το Threads και το Facebook, για «βλάβη των νεαρών χρηστών» με εθιστικά τεχνολογικά χαρακτηριστικά στις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, επιδεινώνοντας τα προβλήματα ψυχικής υγείας.
Πηγή: CBS News