Ο κατάλογος των τρόπων με τους οποίους το Twitter θα μπορούσε να είναι καλύτερο είναι τεράστιος. Πολλοί χρήστες του πιστεύουν ότι η πλατφόρμα θα πρέπει να “πετάξει” τα ανεπιθύμητα συνδρομητικά της μοντέλα. Άλλοι καλούν τον CEO Elon Musk να επανεξετάσει τον τρόπο που θέλει να βγάλει κέρδος. Και, εκτός από τους λίγους που το βλέπουν ως μια μορφή ελευθερίας του λόγου, πολλοί πιστεύουν ότι η διάδοση του μίσους και της παραπληροφόρησης πρέπει να αντιμετωπιστεί με συνέπεια.

Θα ήταν λογικό, λοιπόν, η Meta να ενσωματώσει αυτές τις ανησυχίες στο λανσάρισμα αυτού που θα μπορούσε να είναι ο πιο επιτυχημένος αντίπαλος του Twitter. Όμως η πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του νέου, βασισμένου σε κείμενο, κοινοτικού φόρουμ Threads της Meta δείχνει ότι αυτό δεν έχει γίνει επαρκώς, σύμφωνα με υποστηρικτές και ομάδες για τα πολιτικά δικαιώματα.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mark Zuckerberg (@zuck)

Εκτός από διάφορα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στο λανσάρισμά της, η νέα κοινωνική πλατφόρμα φιλοξενεί ήδη τα ίδια είδη ρητορικής μίσους και εξτρεμιστικών λογαριασμών που έχουν αμαυρώσει τη φήμη του Twitter, χωρίς να υπάρχουν ορατές πολιτικές συμπεριφοράς ή κοινότητας που να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο η πλατφόρμα θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα, προειδοποιούν οι υποστηρικτές.

Σε μια επιστολή που δημοσιεύθηκε από 24 οργανώσεις για τα πολιτικά δικαιώματα, την ψηφιακή δικαιοσύνη και τη φιλοδημοκρατία -μεταξύ των οποίων η μη κερδοσκοπική ομάδα παρακολούθησης Media Matters for America, το Center for Countering Digital Hate και η GLAAD- η μητρική εταιρεία (Meta) της πλατφόρμας επικρίνεται ότι έκανε ένα βήμα προς τα πίσω σε σχέση με τη δημιουργία ενός ασφαλέστερου ψηφιακού περιβάλλοντος για τους χρήστες:

«Αντί να ενισχύσετε τις πολιτικές σας, η Threads έχει προβεί σε ενέργειες που κάνουν το αντίθετο, με το να μην επεκτείνει σκόπιμα το πρόγραμμα ελέγχου των γεγονότων του Instagram στην πλατφόρμα και να συνθηκολογήσει με τους κακοποιούς και με το να καταργήσει μια πολιτική που προειδοποιεί τους χρήστες όταν προσπαθούν να ακολουθήσουν έναν κατά συρροή παραπληροφορητή. Χωρίς σαφείς προστατευτικές δικλίδες κατά της μελλοντικής υποκίνησης της βίας, δεν είναι σαφές αν η Meta είναι έτοιμη να προστατεύσει τους χρήστες από τους “υψηλού προφίλ προμηθευτές” της προεκλογικής παραπληροφόρησης που παραβιάζουν τις γραπτές πολιτικές της πλατφόρμας. Μέχρι σήμερα, η πλατφόρμα παραμένει χωρίς ακόμη και τα πιο βασικά εργαλεία για να μπορούν οι ερευνητές να αναλύουν τη δραστηριότητα στα νήματα. Τέλος, η Meta έθεσε σε λειτουργία το Threads την ίδια στιγμή που έχετε απολύσει συντονιστές περιεχομένου και ομάδες εμπλοκής πολιτών που προορίζονταν να περιορίσουν τη διάδοση της παραπληροφόρησης στην πλατφόρμα.»

Πριν από την έναρξη λειτουργίας του Threads στις 5 Ιουλίου, η Meta φέρεται να απέλυσε μέλη της ομάδας παραπληροφόρησης, που είχαν προσληφθεί για την καταπολέμηση της προεκλογικής παραπληροφόρησης, μέρος μιας μεγαλύτερης ομάδας που είχε αναλάβει την αντιμετώπιση προπαγανδιστικών εκστρατειών στο διαδίκτυο.

Η επιστολή σημείωνε επίσης «ρητορική των νεοναζί, εκλογικά ψέματα, άρνηση του COVID και της κλιματικής αλλαγής και περισσότερη τοξικότητα» στη νέα πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων λογαριασμών που αναρτούν «μισαλλόδοξες προσβολές, άρνηση των εκλογών, συνωμοσίες COVID-19, στοχευμένη παρενόχληση και άρνηση της ύπαρξης τρανς ατόμων, μισογυνισμό και άλλα».

Σύμφωνα με μια έκθεση τον Ιούλιο από την Anti-Defamation League (ADL), η ναυαρχίδα της Meta, το Facebook, είναι η πλατφόρμα με τις περισσότερες αναφορές όπου εκδηλώνεται μίσος και παρενόχληση. Επιπλέον, το Instagram και το Facebook έλαβαν αμφότερα αποτυχημένους βαθμούς στον δείκτη ασφάλειας των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης 2023 της GLAAD, ενώ το Twitter χαρακτηρίστηκε ως το λιγότερο ασφαλές.

Σε απάντηση στις «ανησυχητικές αρχικές παρατηρήσεις» μέσα σε λίγες ημέρες από την έναρξη λειτουργίας του Threads, η ADL παρακολουθεί τις πολιτικές της πλατφόρμας σχετικά με τη ρητορική μίσους, την ιδιωτικότητα και την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η οργάνωση επεσήμανε την πολιτική αποκλεισμένων λογαριασμών του Threads ως μια θετική, προωθητική προς τους χρήστες κίνηση της Big Tech εταιρείας, που μπλοκάρει αυτόματα χρήστες στο Threads που έχουν προηγουμένως μπλοκαριστεί στο Instagram.

Ωστόσο, η οργάνωση υπογράμμισε επίσης περιπτώσεις νημάτων που φέρονται να εκθέτουν ευάλωτους στόχους σε μίσος και παρενόχληση, συμπεριλαμβανομένης της εμφάνισης προσωπικών πληροφοριών, όπως κρυμμένα νομικά ονόματα, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μελλοντικά προβλήματα στους χρήστες.

Κατά την έναρξη του Threads, γνωστοί λογαριασμοί κοινωνικών μέσων ενημέρωσης που κατηγορήθηκαν για συστηματική διασπορά παραπληροφόρησης φέρεται να επισημάνθηκαν προληπτικά από την πλατφόρμα, με πολλούς –κυρίως στο φάσμα της ακροδεξιάς- να μοιράζονται τη δυσαρέσκειά τους για την πολιτική του ιστότοπου να προειδοποιεί τους άλλους χρήστες για το ιστορικό του λογαριασμού. Οι προειδοποιήσεις φάνηκε να αφαιρούνται λίγο αργότερα. Οι Κοινοτικές Οδηγίες του Instagram επί του παρόντος αναφέρουν: «Σε ορισμένες περιπτώσεις, επιτρέπουμε περιεχόμενο για την ευαισθητοποίηση του κοινού, το οποίο διαφορετικά θα ήταν αντίθετο με τις Κοινοτικές Οδηγίες μας -εάν είναι αξιόλογο για την επικαιρότητα και προς το δημόσιο συμφέρον. Το κάνουμε αυτό μόνο αφού σταθμίσουμε την αξία του δημόσιου συμφέροντος έναντι του κινδύνου και κοιτάμε τα διεθνή πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων για να κάνουμε αυτές τις κρίσεις».

Μέχρι τη δημοσίευση αυτής της ιστορίας από το Mashable, το Threads δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει τις δικές του κατευθυντήριες γραμμές για την κοινότητα ή την πολιτική συμπεριφοράς, γράφοντας στο λανσάρισμά του ότι η πλατφόρμα θα «επιβάλει τις κατευθυντήριες γραμμές της κοινότητας του Instagram για το περιεχόμενο και τις αλληλεπιδράσεις στην εφαρμογή». Οι όροι χρήσης του Threads βρίσκονται στο Κέντρο βοήθειας του Instagram και αναφέρουν: «Όταν χρησιμοποιείτε την υπηρεσία Threads, όλο το περιεχόμενο που ανεβάζετε ή μοιράζεστε πρέπει να συμμορφώνεται με τις Κοινοτικές οδηγίες του Instagram, καθώς η υπηρεσία αποτελεί μέρος του Instagram».

Οι Κοινοτικές Οδηγίες του Instagram, με τη σειρά τους, παραπέμπουν στα Κοινοτικά Πρότυπα του Facebook σχετικά με τη ρητορική μίσους. Επί του παρόντος, όταν οι χρήστες προσπαθούν να αναφέρουν κατάχρηση ή spam στο Threads, η πλατφόρμα ανακατευθύνει τους χρήστες στη σελίδα βοήθειας του Instagram για το «Πώς μπορώ να αναφέρω μια ανάρτηση ή ένα προφίλ στο Instagram; (How do I report a post or profile on Instagram?)».

Σε απάντηση αιτήματος του Mashable για σχολιασμό και σε δήλωσή του στο Media Matters for America, εκπρόσωπος της Meta δήλωσε: «Τα κορυφαία στον κλάδο μας εργαλεία επιβολής της ακεραιότητας και η ανθρώπινη αξιολόγηση είναι ενσωματωμένα στο Threads. Όπως σε όλες τις εφαρμογές μας, ισχύουν πολιτικές ρητορικής μίσους. Επιπλέον, αντιστοιχίζουμε αξιολογήσεις παραπληροφόρησης από ανεξάρτητους ελεγκτές γεγονότων με περιεχόμενο σε άλλες εφαρμογές μας, συμπεριλαμβανομένου του Threads. Εξετάζουμε πρόσθετους τρόπους αντιμετώπισης της παραπληροφόρησης σε μελλοντικές ενημερώσεις».

Η επιστολή των συνηγόρων περιλαμβάνει επίσης τρεις επείγουσες συστάσεις για το Threads:

  • Εφαρμόζουμε ισχυρές μοναδικές πολιτικές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες μιας ταχέως αναπτυσσόμενης πλατφόρμας που βασίζεται σε κείμενο, συμπεριλαμβανομένων ισχυρών πολιτικών κατά της ρητορικής μίσους για την προστασία περιθωριοποιημένων κοινοτήτων.
  • Δίνουμε προτεραιότητα στην ασφάλεια και την ισότητα, υιοθετώντας μια προληπτική, ανθρωποκεντρική προσέγγιση για την πρόληψη της μεροληψίας της μηχανικής μάθησης και άλλων αδικημάτων της τεχνητής νοημοσύνης.
  • Εφαρμόζουμε πρακτικές διακυβέρνησης για την τακτική συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων διαφανών και προσβάσιμων δεδομένων και μεθόδων για τους ερευνητές ώστε να αναλύουν τα επιχειρηματικά μοντέλα, το περιεχόμενο και τις πρακτικές συντονισμού των Threads.

«Για την ασφάλεια των brand και των χρηστών, το Threads πρέπει να εφαρμόσει προστατευτικά πλαίσια που περιορίζουν τον εξτρεμισμό, το μίσος και τα αντιδημοκρατικά ψέματα», αναφέρεται στην επιστολή της Media Matters for America. «Κάτι τέτοιο δεν είναι απλώς καλό για τους ανθρώπους: είναι καλό και για τις επιχειρήσεις».

Πηγή: Mashable