Το Netflix είναι πλέον μια πολύ διαφορετική εταιρεία από ό,τι όταν ο Reed Hastings την δημιούργησε πριν από 25 χρόνια. Εκείνη την εποχή, το Netflix είχε την εξής καινοτόμο ιδέα: αντί ο κόσμος να πληρώνει 3 ή 4 δολάρια κάθε φορά που ήθελε να ενοικιάσει μια ταινία, μπορούσαν να πληρώνουν στο Netflix ένα μηνιαίο τέλος (συνδρομή) και η εταιρεία θα έστελνε όποιο DVD επέλεγαν στο σπίτι τους. Μετά, οι συνδρομητές όφειλαν να το στείλουν πίσω και το Netflix. Πρακτικά, το Netflix ήταν ένα video-club με υπηρεσία delivery.

Τώρα, αυτό φαίνεται σχεδόν παράξενο και ακραίο, η σκέψη δηλαδή πως μία εταιρεία στέλνει DVD στα σπίτια των ανθρώπων, σε έναν κόσμο όπου το Netflix είναι πλέον η μεγαλύτερη υπηρεσία streaming στον κόσμο. Τα πράγματα έχουν σίγουρα αλλάξει τα τελευταία 25 χρόνια. Στην πραγματικότητα, μόλις πέρυσι, το Netflix άρχισε να «πουλάει» χώρο για διαφημίσεις κατά την διάρκεια της θέασης, αφού ο Hastings είχε παραδεχθεί σε συνέντευξή του ότι η αποτυχία του να δει τις δυνατότητες που υπήρχαν μέσω διαφημίσεων ήταν το μεγαλύτερο λάθος του.

[διαβάστε εδώ το άρθρο μας για το streaming που μετατρέπεται σε τηλεόραση μέσω των διαφημίσεων]

Αναγνωρίζοντας το λάθος του, το Netflix υιοθέτησε σε κάποιες χώρες πακέτα συνδρομής με διαφημίσεις και αυτή η τελευταία κίνηση της εταιρείας φαίνεται να αποδίδει. Στην πιο πρόσφατη αναφορά για τα κέρδη της, η Netflix δήλωσε ότι πρόσθεσε 7,7 εκατομμύρια συνδρομητές, αριθμός που ξεπέρασε τις προσδοκίες των περισσότερων αναλυτών, αφού η εταιρεία είχε μείνει πίσω για το μεγαλύτερο μέρος του 2022.

Με αυτή την επιτυχία, ο Hastings προχώρησε σε μια ακόμη μεγαλύτερη αλλαγή – και αυτή αποτέλεσε έκπληξη. Την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου, ανακοίνωσε ότι παραιτείται από τη θέση του COE, με άμεση ισχύ. Ο Chief Operating Officer, Greg Peters, θα είναι πλέον συν-Διευθύνων Σύμβουλος (co-CEO) μαζί με τον Ted Sarandos, ο οποίος κατέχει αυτόν τον ρόλο από το 2020. Ο Hastings θα γίνει τώρα Εκτελεστικός Πρόεδρος (Executive Chairman).

Ο Hastings έχει δει την εταιρεία του να περνάει σε τρεις τεράστιες αλλαγές: τη μετάβαση από την αποστολή DVD στο streaming video, τη μετάβαση στη δημιουργία του δικού της πρωτότυπου περιεχομένου και τώρα στις διαφημίσεις. Και, βέβαια, ο λόγος του Hastings είναι το καλύτερο παράδειγμα αυτογνωσίας.

[διαβάστε εδώ το άρθρο μας για τις νέες αλλαγές στο Netflix]

«Ξεκινάμε το 2023 με ανανεωμένη δυναμική ως εταιρεία και με μια σαφή πορεία για την εκ νέου επιτάχυνση της ανάπτυξής μας», έγραψε ο Hastings σε ένα blog που αναρτήθηκε στο site του Netflix. «Είμαι ενθουσιασμένος με την ηγεσία του Ted και του Greg και την ικανότητά τους να κάνουν τα επόμενα 25 χρόνια ακόμα καλύτερα από τα πρώτα».

Το αξιοσημείωτο σε αυτή τη δήλωση είναι ότι ο Hastings δεν υποθέτει ότι είναι ο “κατάλληλος άνθρωπος” για να οδηγήσει την εταιρεία σε αυτό το «μονοπάτι για την εκ νέου επιτάχυνση της ανάπτυξής». Αναγνωρίζει ότι έχει δύο άτομα που είναι πιο ικανά για να οδηγήσουν το Netflix σε ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι πολλοί “ηγέτες” δεν έχουν αυτό το επίπεδο αυτογνωσίας, αλλά θεωρούν τον εαυτό τους τόσο απαραίτητο που παραμένουν στις θέσεις τους για πολύ καιρό, σε βάρος της ομάδας και της εταιρείας τους.

«Ο Ted [Sarandos] και ο Greg [Peters] έχουν αναπτύξει μεγάλη εμπιστοσύνη και σεβασμό ο ένας για τον άλλον μέσα από τις συλλογικές τους επιτυχίες και αποτυχίες», έγραψε ο Hastings. «Επιπλέον, μπορούμε πάντα να βασιστούμε σε αυτούς για να βάλουν τα συμφέροντα της Netflix πάνω απ’ όλα. Αυτές οι ιδιότητες – σε συνδυασμό με τις συμπληρωματικές τους δεξιότητες, τη βαθιά γνώση της ψυχαγωγίας και της τεχνολογίας και την αποδεδειγμένη πορεία τους στο Netflix – δημιουργούν μια μοναδική ευκαιρία να επιτύχουμε ταχύτερη ανάπτυξη και μεγαλύτερη επιτυχία μακροπρόθεσμα με αυτούς ως συνδιοικητές».

Οι «συλλογικές επιτυχίες και αποτυχίες» που αναφέρει ο πρώην CEO, είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της δήλωσής του. Αν το καλοσκεφτείτε, μέσα από αυτές τις δύο εμπειρίες οι σχέσεις παγιώνονται και ενισχύονται. Μέσα από κοινούς αγώνες οι άνθρωποι μαθαίνουν να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον.

[διαβάστε εδώ το άρθρο μας για τους κωδικούς που “ξεκλειδώνουν” το περιεχόμενο του Netflix]

Το πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι ο Hastings εξηγεί ότι αυτή η μετάβαση ήταν στα σκαριά εδώ και χρόνια: «Το διοικητικό μας συμβούλιο συζητούσε τον προγραμματισμό της διαδοχής εδώ και πολλά χρόνια (ακόμη και οι ιδρυτές πρέπει να εξελίσσονται!). Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, προάγαμε τον Ted σε συν-Διευθύνοντα Σύμβουλο δίπλα μου τον Ιούλιο του 2020 και τον Greg σε Διευθύνοντα Σύμβουλο Λειτουργίας, και τα τελευταία δυόμιση χρόνια τους αναθέτω όλο και περισσότερο τη διαχείριση του Netflix».

Εξίσου σημαντική είναι και αυτή η τελευταία πρόταση. Κατά τη διάρκεια του 2022, ο Hastings “έκανε πίσω” και παρέδωσε αρμοδιότητες στους ανθρώπους που εμπιστεύεται για να ηγηθούν της νέας εποχής για την εταιρεία του. Ανέθεσε μέρη της δικής του ηγεσίας στην ομάδα του, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τους ανθρώπους που θα τον αντικαταστήσουν.

Το πώς θα κινηθεί το Netflix το επόμενο διάστημα, μετά απ’ αυτή την νέα αλλαγή, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Ένας από τους λόγους που μέχρι στιγμής οι υπόλοιπες αλλαγές δεν επηρέασαν ούτε κλόνησαν τον τρόπο λειτουργίας της εταιρείας, είναι ότι η Netflix είναι στην πραγματικότητα δύο εταιρείες σε μία: Η πρώτη, είναι μια εταιρεία τεχνολογικών προϊόντων που παρέχει βίντεο μέσω streaming, ενώ, η άλλη, είναι μια εταιρεία περιεχομένου που παράγει ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές. Υπάρχει σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων.

Ακριβώς λόγω της προθυμίας και της αυτογνωσίας του Hastings να εγκαταλείψει τα τμήματα διαχείρισης της εταιρείας που ήθελαν πλέον περισσότερες ικανότητες και να αφήσει τον Sarandos να είναι το πρόσωπο της εταιρείας στο Χόλιγουντ, η εταιρεία λειτούργησε τόσο καλά για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ένας ηγέτης, χρειάζεται να ξέρει πότε πρέπει να “κάνει πίσω”, να “φύγει από τη μέση”, προκειμένου η εταιρεία να λειτουργήσει καλύτερα και να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην λειτουργία της. Και η αλήθεια είναι πως οι CEOs είναι πολύ κακοί σε αυτό. Γι’ αυτό και αξίζει να επισημαίνουμε τους ανθρώπους που επιδεικνύουν αρκετή αυτογνωσία έτσι ώστε να «μπουν πρώτα τα συμφέροντα του Netflix».

Με πληροφορίες από Inc., Netflix, CNBC