Με πανέμορφες art nouveau εισόδους, σήραγγες που μοιάζουν με λαβύρινθο και τρένα που περνούν γρήγορα υποιγείως και περιστασιακά πάνω από μερικούς από τους πιο διάσημους δρόμους του κόσμου, το παριζιάνικο μετρό είναι ένα δίκτυο μεταφορών που έχει εμπνεύσει ταινίες, μυθιστορήματα και ποίηση. Όπως είναι φυσικό, σε μια πόλη που φιλοξενεί μερικές από τις πιο διάσημες γκαλερί του κόσμου, ορισμένοι από τους σταθμούς θεωρούνται από μόνοι τους έργα τέχνης.

Ωστόσο, το σιδηροδρομικό σύστημα Métro του Παρισιού, που κατασκευάστηκε το 1900 και σήμερα μεταφέρει σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά, δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των σύγχρονων μετακινήσεων, καθώς οι γηρασμένες εγκαταστάσεις και υποδομές του τρίζουν κάτω από τον αυξανόμενο πληθυσμό της πόλης.

Για πολλούς στο Παρίσι, ιδίως όσους ζουν ή εργάζονται γύρω από τα λιγότερο μοντέρνα εξωτερικά προάστιά του, είναι πρόκληση να περιηγηθούν στην πόλη χωρίς να χρειάζεται να κάνουν κάθε διαδρομή μέσω των κεντρικών συνοικιών, προσθέτοντας χρόνο στη μετακίνησή τους και επιδεινώνοντας τη συμφόρηση.

Αλλά η αλλαγή έρχεται -και μάλιστα σε τεράστια κλίμακα. Το μετρό του Παρισιού πρόκειται να λάβει την πιο σημαντική αναβάθμιση εδώ και δεκαετίες με την άφιξη του Grand Paris Express, ενός νέου συστήματος 200 χιλιομέτρων που θα προσθέσει τέσσερις γραμμές και 68 ολοκαίνουργιους σταθμούς στο δίκτυό του. Αυτές θα συνδέουν κυρίως πόλεις των προαστίων χωρίς να περνούν μέσα από την πυκνοκατοικημένη πόλη του Παρισιού -προσθέτοντας εξωτερικούς δακτυλίους σε έναν υπόγειο χάρτη της πόλης που μέχρι τώρα αποτελούνταν από 14 γραμμές που εκτείνονται μόνο από το κέντρο σαν ακτίνες.

Φωτ.: Barthelemy De Mazenod / Unsplash

Πρόκειται για ένα «επικό εγχείρημα», όπως το χαρακτηρίζει το CNN. Η κατασκευή των γραμμών, η οποία ξεκίνησε το 2016, είναι το μεγαλύτερο πολιτικό έργο υποδομής στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη γαλλική κυβέρνηση. Αναπόφευκτα όμως, δεδομένης της κλίμακάς του, έχει πληγεί από καθυστερήσεις.

Φωτ.: Remi Bertogliati / Unsplash

Τρένα χωρίς οδηγό

Αλλά αυτό δεν εμπόδισε την πόλη να δείξει λίγη παριζιάνικη φινέτσα στα τέλη του περασμένου μήνα, καθώς το πρώτο τρένο για τις νέες γραμμές μετρό οδηγήθηκε δοκιμαστικά, προσελκύοντας πλήθος προσκεκλημένων θεατών σε ένα αμαξοστάσιο στο προάστιο Champigy-sur-Marne. Το τρένο μήκους 108 μέτρων με έξι βαγόνια, το πρώτο του είδους του που κατασκευάστηκε από την Alstom για το Grand Paris Express, έκανε το ντεμπούτο του εν μέσω θριαμβευτικής μουσικής και ενός φωτεινού σόου από λέιζερ στα χρώματα της γαλλικής σημαίας, λευκό, μπλε και κόκκινο.

«Για να αλλάξουμε τη ζωή των ανθρώπων, θα πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο μετακίνησής τους», δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Κλεμάν Μπον στην εκδήλωση της 28ης Νοεμβρίου, κατά την οποία το τρένο πραγματοποίησε μια επιτυχημένη δοκιμαστική διαδρομή δύο χιλιομέτρων σε τμήμα της γραμμής 15, μιας από τις νέες διαδρομές.

Η Γαλλία ελπίζει ότι το Grand Paris Express θα μειώσει σημαντικά τον χρόνο μεταφοράς για τη μετακίνηση από προάστιο σε προάστιο με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα μειώσει τη χρήση του αυτοκινήτου για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής του Παρισιού.

Φωτ.: Aymeric Guillonneau

Σε αντίθεση με άλλες γραμμές Métro, θα χρησιμοποιεί τρένα χωρίς οδηγό για τη δημιουργία ενός πλήρως αυτόματου δικτύου ταχείας μεταφοράς, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει ανάγκη πρόσληψης και εκπαίδευσης νέων οδηγών, ενώ θα υπάρχει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα έναντι διαταραχών από απεργίες.

«Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο για την επιτυχία», είπε ο Μπον. «Θα χρησιμεύσει ως καλό παράδειγμα για τις πόλεις σε ολόκληρη τη Γαλλία».

Το Παρίσι ήταν από τις πρώτες πόλεις στον κόσμο που διέθεσε σύστημα μετρό. Η πρώτη γραμμή του άνοιξε το 1900 στο πλαίσιο των κατασκευαστικών προσπαθειών της πόλης για τη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων του ίδιου έτους. Επεκτάθηκε γρήγορα και εκτεταμένα κατά τις δεκαετίες που ακολούθησαν.

Φωτ.: Anastasia Zhenina / Unsplash

Πριν από το άνοιγμα του Grand Paris Express, είχε ήδη εξελιχθεί σε ένα εκτεταμένο σύστημα 800 χιλιομέτρων που περιλάμβανε 16 γραμμές μετρό στο κέντρο της πόλης και πέντε γραμμές προαστιακού σιδηροδρόμου Réseau Express Régional (RER) για τα γύρω προάστια.

Το νέο έργο θα εισαγάγει τέσσερις νέες γραμμές -15, 16, 17 και 18- καθώς και επεκτάσεις στις υπάρχουσες γραμμές 11 και 14.

Φωτ.: Romain Passelande / Unsplash

Πηγή: CNN