H ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ φιλοξενεί ταινίες με Οσκαρικό άρωμα και δημιούργησε την ενότητα “Oscar Movies” που καθημερινά εμπλουτίζεται. Συνειδητά οι συντελεστές επιλέγουν τις περισσότερες επιλογές από την κατηγορίας της “Διεθνούς Ταινίας”, πρώην Ξενόγλωσσης και μας ταξιδεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο με τη δύναμη της Έβδομης Τέχνης, δηλαδή του Κινηματογράφου.
“Ο Εμποράκος”, του Ασγκάρ Φαραντί
O Eμάντ κι η Ράνα έχουν μόλις παντρευτεί. Ο σύζυγος, δάσκαλος σε τοπικό σχολείο. Κι οι δύο μέλη μίας θεατρικής ομάδας. Ένα βράδυ, το ζευγάρι αναγκάζεται να εγκαταλείψει βίαια την κατοικία του, καθώς το κτίριο βρίσκεται υπό κατάρρευση, όπως κι η κοινωνία. ” Ολόκληρη η πόλη πρέπει να ισοπεδωθεί ” ακούγεται, προοικονομία για όσα θα ακολουθήσουν. Κάποιος από τον θίασο τους προσφέρει νέο σπίτι. Η προηγούμενη ένοικος όμως δεν έχει πάρει τα πράγματά της. Μυστήριο. Κάπου εκεί έρχεται όμως ένα απρόσμενο περιστατικό, ικανό να ταράξει την ευαίσθητη ισορροπία του ζευγαριού και να αλλάξει τη ζωή τους για πάντα. Ο φόβος κυριαρχεί, τα ηθικά διλήμματα πολλά. Διττό δράμα. Από την μία, ο ανδρισμός του θίγεται και προσέξτε μιλάμε για μία κοινωνία απόλυτα ανδροκρατούμενη και θεοκεντρική κι από την άλλη η γυναίκα-θύμα βιώνει έναν ψυχολογικό εγκλωβισμό, τα τραύματά της ανεξίτηλα, δεν ξέρει πλέον ποιον μπορεί να εμπιστευτεί. Ο σύζυγος επιζητεί την εκδίκηση, να βρει τον ένοχο, να αποκαταστήσει το όνομα και τη σχέση του με τη γυναίκα του. Είναι άραγε εύκολο;
“H Tέλεια Ομορφιά”, του Πάολο Σορεντίνο
Το κέντρο δράσης είναι η Ρώμη. Μία πανέμορφη πόλη, που κατοικείται κυρίως από επιπόλαιους ανθρώπους, ικανούς να οδηγήσουν έναν πνευματικό άνθρωπο σε αδιέξοδο. Αυτός είναι ο Τζεπ Γκαρμπεντέλα. Δημοσιογράφος της εποχής και κριτικός θεάτρου απολαμβάνει την μεγάλη ζωή, χάρη στη φήμη του από το μοναδικό του μυθιστόρημα που εκδόθηκε πριν χρόνια. Μετά από ένα ξέφρενο πάρτυ για τον εορτασμό των 65ων γενεθλίων του στην ταράτσα του σπιτιού του με φόντο το Κολοσσαίον αναγνωρίζει την κενότητα των πραγμάτων-ανθρώπων κι αποφασίζει να κάνει μία ενδοσκόπηση. Νιώθοντας την ματαιότητα των πάντων, εκμυστηρεύεται πως πλέον δεν μπορεί να κάνει πράγματα που δεν θέλει να κάνει. Η ζωή τρέχει, ο χρόνος τον πιέζει και δυστυχώς κανείς δεν βγήκε νικητής στη μάχη μαζί του. Η βόλτα στην Αιώνια πόλη θα τον φέρει σε επαφή με πολλούς ανθρώπους. Αντιλαμβάνεται τον εκφυλισμό των αξιών. Ο κόσμος αναζητεί κάθε μορφής ηδονή κι εκτόνωση με άσκοπες κρεπάλες. Το μεγαλείο της Ρώμης όμως υπερβαίνει τα πάντα. Συνυπάρχει αθόρυβα το ιερό και το βέβηλο. Όλα τα παραπάνω μέσα σε ένα μουσικό ντελίριο. Εμπνευσμένο από το “Γλυκιά Ζωή” (1960) του Φελίνι, χωρίς απαραίτητη συνέχεια και συνάφεια, ο Σορεντίνο δίνει στον κόσμο ένα κομψοτέχνημα, που αφορά την σημερινή κατάσταση στην πατρίδα του, αλλά και την Ευρώπη γενικότερα. Μία συνεχής υπερβολή που ισοδυναμεί με ύβρη. Τα χρήματα κι η ρηχή ζωή, κρύβουν τα φαύλα κάτω από το χαλάκι. Ο μεγάλος πρωταγωνιστής είναι απλά καταπληκτικός. Τρομερή ερμηνεία. Πάντα ετοιμόλογος, απλός, κατανοητός, πνευματικός, μοναδικός.
“Django, ο Τιμωρός”, του Κουέντιν Ταραντίνο Δύο χρόνια πριν από τον Εμφύλιο Πόλεμο, ο Τζάνγκο, ένας σκλάβος, συνοδεύει έναν ανορθόδοξο Γερμανό κυνηγό επικηρυγμένων, τον Δρ. Κινγκ Σουλτς, σε μια αποστολή προκειμένου να συλλάβει τους μοχθηρούς αδελφούς Μπρίτλ. Η αποστολή τους πετυχαίνει, ο Σουλτς ελευθερώνει τον Τζάνγκο και μαζί κυνηγούν τους πιο καταζητούμενους εγκληματίες του Νότου. Τα ταξίδια τους οδηγούν στη διαβόητη φυτεία του «σκοτεινού» Κάλβιν Κάντι, όπου η χαμένη από καιρό σύζυγος του Τζάνγκο είναι ακόμα σκλάβα.
“O Tελευταίος Αυτοκράτορας”, του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι
Πεκίνο, 1908. Ένα αγόρι τριών ετών αρπάζεται από τη μητέρα του και μεταφέρεται μέσα στη νύχτα στην Απαγορευμένη Πόλη, στην καρδιά της αρχαίας Κίνας. Το όνομά του είναι Που Γι. Μερικές μέρες αργότερα, στέφεται αυτοκράτορας και γίνεται «Ο Άρχοντας των 10 Χιλιάδων Ετών», «Ο Γιος των Ουρανών», εξουσιαστής σχεδόν του μισού πληθυσμού της Γης. Το 1924 τον εξορίζουν και από τότε αρχίζει να αναζητεί τη χαμένη του ταυτότητα. Μέσα από τις συμπληγάδες της Ιστορίας, την εξορία, τη φυλακή, τη φαντασίωση και τη σκληρή πραγματικότητα, ο Που Γι καταλήγει στο τέλος της ζωής του κηπουρός στους Βοτανικούς Κήπους του Πεκίνου, πιο ελεύθερος από ποτέ, ίσως η μοναδική φορά που εκπλήρωσε το ρόλο που κλήθηκε να παίξει ως αυτοκράτορας. Έγινε παράδειγμα για τους συνανθρώπους του, μόνο σαν πολίτης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Πέθανε το 1967.
“Million Dollar Baby”, του Κλιντ Ίστγουντ
Θέλοντας να μάθει από τους καλύτερους, η επίδοξη πυγμάχος Μάγκι Φιτζέραλντ θέλει να την προπονήσει ο Φράνκι Νταν. Στην αρχή, εκείνος αρνείται κατηγορηματικά λέγοντας ότι δεν έχει κανένα ενδιαφέρον να προπονήσει μια κοπέλα. Ο Φράνκι ζει μια μοναχική ζωή, αποξενωμένος από τη μοναχοκόρη του και έχοντας λίγους φίλους. Η Μάγκι τελικά, αποδεικνύεται όχι μόνο η πυγμάχος που πάντα ονειρευόταν να έχει υπό την προστασία του, αλλά και μια φίλη που γεμίζει το μεγάλο κενό που είχε στη ζωή του. Η καριέρα της Μάγκι εκτοξεύεται στα ύψη, αλλά ένα ατύχημα στο ρινγκ την οδηγεί να ζητήσει από τον Φράνκι μια τελευταία χάρη.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Inst agram.